Dit hadden we eerst niet door maar nu wel.
Toen we hem kochten vorig jaar kon mijn dochter nog niet rijden, nu krijgt ze enige tijd les en hebben we gemerkt dat ze steeds naar rechts zakte, omdat het van die flexibele shetlanderzadeltjes waren ging ik eerst daar zoeken. maar toen het tweede zadel dat ook begon te doen begon het verdacht te worden.
Zou het bv aan mijn dochter liggen?
Ik heb toen een "echt" 15inch zadelt gekocht waar mijn dochter graag op rijd, goed op zit en ook als een huis lag op mijn shetlander, echter doet die het nog tenzij je het héél strak aanspant en dat is dus niet de bedoeling vind ik, hij moet wel nog andemen

Toen ben ik goed gaan kijken en zag ik inderdaad als je van achter naar voor kijkt dat zijn rechterzijde van de schouder doorlopend naar de schoft feller afloopt dan links, maw, een reden waarom het zadel naar rechts gaat uiteindelijk.
Ik heb toen een correctiepad van lemieux gehaald met van die pockets, waarin dan enkel rechtsvoor ophoog, maar ook dit heeft maar weinig effect.
Maar ondertussen zijn we ook al 1.5 jaar verder en heb ik ontdekt toen mijn dochter op mijn haflinger probeert te rijden dat ze intussen een valst gevoel van "recht" heeft ontwikkeld aangezien voor haar het schuinzitten als normaal was deze voorbije tijd...
Nu ben ik me aan het orienteren hoe en of ik dit opgelost kan krijgen.
De pony lijkt nergens last van te hebben, reageert niet op palpatie, aansingelen, of het eindeloos op en af springen van mijn dochters als ze zonder zadel met hem willen hobbelen.
ik ben hem nu vaker aan het mennen in de hoop zo meer spier gelijkheid te creeëren.
Wat zou ik nog meer kunnen doen om die rechterschouder te ontwikkelen en de spieren bij de schoft? moet je dan net rechtsom longeren bv omdat dan de schouder meer belast wordt of heeft dat eigenlijk geen nut?
je ziet hieronder 2 foto's waar je duidelijk aan de ogen van het tuigje kan zien het ook naar rechts helt.
je ziet een foto waarbij het linkerachterbeen naar voor is en 1 waar het rechter achterbeen naar voor is zodat je ook ziet dat het niet aan "het schommelen" van de pony ligt.

hier zie je hoe ze uiteindelijk gaat zitten: dit is wel nog met het vorige zadel waarbij het feller was

heeft iemand hier meer ervaring mee?
kan dit opgelost worden en zou dit spiertechnisch zijn of echt een "bouw" probleem.
De dierenarts zag er op de klinische keuring niets vreemd aan : goedgekeurd
en "bouw correct"