Ik geef les op een kleinschalige manege waar we een klein aanbod aan paarden hebben. Ik geef les aan alle leeftijden en niveaus, waaronder dus ook kleine kindjes met beginnersniveau. Ik loop tegen een probleem aan en hoor graag jullie adviezen hierover.
In de eerste privéles rijden 2 hele jonge kindjes. Ze rijden op brave grotere paarden (kleiner is niet mogelijk ivm aanbod). Vanaf het begin viel het mij al op dat de paarden vaak de teugels uit de handen van de kinderen trekken, zozeer dat ze soms zelfs uit het zadel komen. Ik had begrepen dat dit 'pullen' genoemd wordt. Soms maken de paarden daar dan ook meteen gebruik van door bijvoorbeeld om te draaien. Dit is erg vervelend voor het kind, en daarnaast verstoord het ook de les. Een 'muur' vormen met je handen en belonen dmv druk behouden en dan de druk verwijderen op het juiste moment (wanneer ze weer de juiste hoofdhouding aannemen) kan niet, doordat de kindjes daar simpelweg niet genoeg kracht voor hebben en zowat een koprol uit het zadel maken. Het paard bezig houden, direct corrigeren, snel schakelen dmv overgangen/buiging vragen en sowieso een juiste aanleuning hebben is (nog) niet mogelijk door het niveau van de kinderen (ze zijn echt erg jong en schrikken vaak ook van het 'pullen' dus hebben dan even tijd nodig om bij te komen). Uiteraard is een tik met de zweep dan nog een eventuele oplossing, maar daar ben ik zelf geen fan van. Het welzijn van de paarden en op een andere manier dit soort problemen oplossen staat bij mij erg hoog in het vaandel. Consequentie en duidelijkheid is zeker belangrijk, maar ik vermoed dat er zeer zeker een andere oplossing voor moet zijn dan meteen de zweep erover. Een doelgerichte training en dat consequent bewaken kan helaas ook niet doordat het niet mijn eigen paarden zijn.
Iemand hier tips of ideeën? Ik hoor het graag!