Springen met dressuurzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Springen met dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:54

Ik vraag mij af of ik kan springen met mijn dressuurzadel.
Zelf spring ik echt bijna nooit maar vind het wel leuk om af en toe een klein sprongetje te maken maar ik heb dus een dressuurzadel.
Het lijkt mij dat ik er wel mee kan springen maar mijn stalgnoten zeggen weer dat het erg slecht is voor de rug als ik spring met een dressuurzadel?

Zelf denk ik dat die ene keer in het half jaar dat ik spring niet echt kwaad kan. Daar ga ik ook zeker geen slringzadel voor aanschaffen.
Ook niet omdat ik in het bos ook gewoon over boomstammen spring als die op het pad liggen..

Maargoed, dat is dus mijn vraag.

LiannePuthzy

Re: Springen met dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:58

Laag springen gaat echt wel met een dressuurzadel, paard zal daar echt niet kapot aan gaan. Je moet inderdaad niet veel/intensief gaan springen met een dressuurzadel

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:01

Ik kan met mijn kent en masters springen tot een meter. Daarna wordt het vervelend. Niet zo spastisch doen over een sprongetje af en toe. Het zit vooral
Voor je zelf wat minder lekker. Beetje huppelsprongetjes krijgt je paard en je zadel niks van.

Mensen maken zichzelf en elkaar graag vanalles wijs ;) als je ziet hoe hard en plat het gemiddelde springzadel de kussens heeft en hoe zachter en dikker een dressuurzadel is, breekt je paard echt z’n rug niet hoor als je een keer een sprongetje maakt.
Beter een sprongetje maken met een goed passend dressuurzadel of een half passend springzadel erop “want we springen toch bijna nooit dus voor een keertje kan dat wel”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:05

pluisje88 schreef:
Ik kan met mijn kent en masters springen tot een meter. Daarna wordt het vervelend. Niet zo spastisch doen over een sprongetje af en toe. Het zit vooral
Voor je zelf wat minder lekker. Beetje huppelsprongetjes krijgt je paard en je zadel niks van.

Mensen maken zichzelf en elkaar graag vanalles wijs ;) als je ziet hoe hard en plat het gemiddelde springzadel de kussens heeft en hoe zachter en dikker een dressuurzadel is, breekt je paard echt z’n rug niet hoor als je een keer een sprongetje maakt.
Beter een sprongetje maken met een goed passend dressuurzadel of een half passend springzadel erop “want we springen toch bijna nooit dus voor een keertje kan dat wel”

Nee, zo denk ik er idd ook over. Ik spring hooguit 2x per jaar. Het lijkt me niet dat ik dan gelijk mijn paard verpest . Thanks

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:19

pluisje88 schreef:

De kussens van mijn springzadel zijn beslist niet harder dan die van mijn dressuurzadel.

Kijk wat jezelf prettig vindt. Gaat het leuk tot 80cm en maakt je paard geen rare onverwachtse springen, dan samen lekker plezier maken.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:22

En bovenal, kijk ook naar je eigen zit.
Als jij telkens achterop/bovenop de rand van de lepel landt, dan wordt het algauw niet meer leuk. Dan krijgen zowel jij als je paard een goede klap in de rug.
Of dat gebeurt is afhankelijk van het zadel en je eigen zit. Ik heb het weleens zien gebeuren, niet prettig.
Maar als dat niet gebeurt en jij gewoon netjes mee gaat met je paard, kan je prima niet al te hoog springen met een dressuurzadel.

Dat de kussens van een springzadel zoveel harder zijn, bij mij is dat in elk geval niet het geval..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:44

Vooropgesteld: het kan.

Maar het is niet voordelig voor je zit en daarmee niet voordelig voor je vermogen om correct mee te gaan boven de sprong.
Als je netjes bij de sprong komt en het geheel verloopt vloeiend hoef je daar weinig last van te hebben. Kom je een keer op een rotafstand of springt je paard minder vloeiend ga je gegarandeerd de bewegingsruimte missen die kortere beugels je geven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:58

Lage sprongen kunnen zeker wel.
Moet je alleen zien dat de kniewrongen je niet in de weg zitten.

Ik had een dressuurzadel met niet heel dikke wrongen en sprong daar ook gewoon 60cm mee.

Ik vind het juist lastiger om wat dressuur te doen met een springzadel. :+
De ophanging van de beugelriemen ligt net iets meer naar voor dan bij een dressuurzadel.

alixblanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:12

Laag springen met een dressuurzadel kan geen kwaad volgens mij, maar als je hoger wilt gaan springen zou ik het echt wel afraden. Gebruik liever een veelzijdigheidszadel of een springzadel

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:27

Ik heb opgegeven te sprongen met een dressuurzadel… wij (ik en bijrijder) kwamen altijd op de lepel terecht waardoor je er bijna terug over gekatapulteerd werd en ik was totaal niet mee op de sprong, zelfs niet bij 50 cm sprongen. Met het springzadel dat we daarna kochten lukte het prima, dus lag echt aan het dressuurzadel.

Dusja.. je kan eens proberen maar ikzelf doe het niet meer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:34

Kussens van een springzadel harder dan van een dressuurzadel? Oke...dat is nieuw voor mij,

dat terzijde ja springen kan zeker wel met een dressuurzadel.
Maar ligt ook wel een beetje aan het model, met van die flinke wrongen zal het minder handig gaan dan bij een meer open zadel.
En het ligt ook wel een beetje aan je eigen handigheid.
Kun je gemakkelijk verlicht zitten in je zadel en heb je daarbij al een fijne balans.
Gaan drafbalkjes zo ook fijn, Dan kun je ook best wel eens een sprongetje maken.
Voel hoe dat gaat.
Bij een lage sprong hoef je ook niet als een idioot mee naar voren te gaan en plat in de nek te liggen bij wijze van.
Maar je moet wel mee kunnen in de beweging.
Probeer het gewoon eens.
Gaat dat goed dan is een ander zadel helemaal niet perse nodig.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:13

Ik spring regelmatig met dressuurzadel. Maar wel één met weinig kniewrongen en een redelijk lage lepel. Ik kan me voorstellen dat met een diepe zit en meer wrong je er meer last van hebt :+

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:44

Kussens van een springzadel zijn niet persee harder hoor, wel zijn springzadels vaker 'close-contact', waardoor er dunnere kussens onder kunnen zitten. Ik vind springen met een dressuurzadel verre van ideaal maar tot een hoogte van 60-70 cm kom je er met een niet al te gek paard meestal wel mee weg. Dus voor die twee keer per jaar en de verdwaalde boomstam in het bos, zou ik zeggen lekker laten zo. Maargoed, als je een paard hebt wat flinke wappers maakt over hindernissen en je dressuurzadel een gedwongen zit met hoge lepel heeft, lijkt me het echt een stuk minder comfortabel worden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:11

Klein sprongetje kan prima. Als je echt ambities krijgt om hoog te gaan springen kun je altijd nog kijken voor een ander zadel. Maar in principe werkt het gewoon prima. Goed meezitten boven de sprong en wel zorgen dat je niet op de lepel klapt. Door niet al te hoog te springen gebeurt dit eigenlijk niet snel hoor. Ik heb ook maar 1 (dressuur) zadel en maak er gewoon regelmatig een sprongetje mee en rij er ook heel intensief mee buiten. Gaat allemaal prima. Als je een verplaatsbare wrong hebt dan kun je die wat meer naar voren zetten bij het springen of wellicht helemaal weg laten zodat je je beugels makkelijker korter kunt doen. :)

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:23

Poekkie schreef:
Ik heb opgegeven te sprongen met een dressuurzadel… wij (ik en bijrijder) kwamen altijd op de lepel terecht waardoor je er bijna terug over gekatapulteerd werd en ik was totaal niet mee op de sprong, zelfs niet bij 50 cm sprongen. Met het springzadel dat we daarna kochten lukte het prima, dus lag echt aan het dressuurzadel.

Dusja.. je kan eens proberen maar ikzelf doe het niet meer.

Ik heb dezelfde ervaring met mijn dressuurzadel. Ik heb daarom een tweedehands thorowgood gekocht voor onder 500,- en spring daarmee. Gebruik ik ook voor balkjeswerk of galop training.