Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Plukje schreef:Dat is totaal afhankelijk van de manier waarop jij en je paard het hebben aangeleerd. Ik heb geleerd dat je moet voorstellen dat je paard een bezemsteel is en dat je het hoofd bestuurt met de kont. Duw je de kont naar rechts, dan gaat het hoofd automatisch naar links. Komt geen teugel bij kijken. Maar ja, dan moet het paard dat ook aangeleerd hebben. Mijn laatste paard hebben we zo ingereden en ik heb er weleens huilend van geluk opgezeten dat na 40 jaar eindelijk ‘sturen doe je met je benen’ echt werkelijkheid werd. Dat paard kon ik echt met 100% been sturen. En dat gold voor alle paarden die volgens deze methode waren beleerd.
gerlindie schreef:Wij hebben altijd geleerd binnenbeen op de singel, buitenbeen iets naar achter en uiteindelijk 'duw' je hem met je buitenbeen de bocht om.
Verder dan ook nog rekening houden met je zit, ofwel meer gewicht op je binnenbil.
pien_2010 schreef:Mooie uitleg en filmpje! De moeìte waard van kijken en lezen.
Belangrijk is voor mij, en zo gemakkelijk:
1. kijk naar de richting waar je naartoe wil gaan. N.l vanzelf geef je dan al heel veel goede hulpen. Je lichaam draait dan mee, dus je zit en je gewicht verandert wat het paard al heel veel info geeft zonder dat jij daar bij hoeft na te denken.
2. Realiseer je als het om beenhulpen gaat, dat een paard/pony al een vlieg voelt op zijn lijf. Dus als jij je been zachtjes aanlegt op de singel, dan nodig je jouw paard uit om in te buigen. Als jij zachtjes je kuit aanlegt aan beiden kanten dan weet het paard dat je een versnelling wil bv in draf.....etc....of anders gezegd, weet dat zachtheid zeker gevoeld wordt....zeker ook bij wat afgestompte manege paarden...
Elisa2 schreef:pien_2010 schreef:Mooie uitleg en filmpje! De moeìte waard van kijken en lezen.
1. kijk naar de richting waar je naartoe wil gaan. N.l vanzelf geef je dan al heel veel goede hulpen. Je lichaam draait dan mee, dus je zit en je gewicht verandert wat het paard al heel veel info geeft zonder dat jij daar bij hoeft na te denken.
2. Realiseer je als het om beenhulpen gaat, dat een paard/pony al een vlieg voelt op zijn lijf. Dus als jij je been zachtjes aanlegt op de singel, dan nodig je jouw paard uit om in te buigen. Als jij zachtjes je kuit aanlegt aan beiden kanten dan weet het paard dat je een versnelling wil bv in draf.....etc....of anders gezegd, weet dat zachtheid zeker gevoeld wordt....zeker ook bij wat afgestompte manege paarden...
Dit![]()
Paard moet buigen op de binnenbeen door het op de singel te leggen (maar niet te duwen) en persoonlijk ben ik er voor om het simpel te houden. Dus niet "sturen" met de benen maar gewoon kijken waar je naar toe rijdt. Dan draait het bekken namelijk automatisch de goede kant op en de schouders en is dat het stuur.
Begrenzen met de buitenhand, niet buitenbeen..die ligt automatisch al iets verder naar achter dan het binnenbeen als de ruiter kijkt waar het heen rijdt.
CiskaDragt schreef:Hoi, ik rij nu bijna 6 jaar manege lessen en sinds een jaar leren we met onze benen te sturen. Toch heb ik het idee dat ik iets fout doe. Stel je voor dat ik naar links wil, dan duw ik hem toch met mijn rechter been naar links terwijl ik met de linker teugel vraag? Of doe ik het al die tijd al fout?
Elisa2 schreef:pien_2010 schreef:Mooie uitleg en filmpje! De moeìte waard van kijken en lezen.
Dit![]()
Paard moet buigen op de binnenbeen door het op de singel te leggen (maar niet te duwen) en persoonlijk ben ik er voor om het simpel te houden. Dus niet "sturen" met de benen maar gewoon kijken waar je naar toe rijdt. Dan draait het bekken namelijk automatisch de goede kant op en de schouders en is dat het stuur.
Begrenzen met de buitenhand, niet buitenbeen..die ligt automatisch al iets verder naar achter dan het binnenbeen als de ruiter kijkt waar het heen rijdt.
Diddykong schreef:Als je stuurt wil je eigenlijk dat je paard buigt. Dat buigen gebeurt doordat je paard zijn binnenachterbeen meer onder zich plaatst. Daarom komt sturen ook meer vanuit je benen dan vanuit je handen. Met je handen (en de teugels) stuur je de schouders. Met je been vraag je het paard zijn binnenbeen meer te gebruiken en vraag je ook de buiging vanuit zijn ribben/wervels/lichaam, wat automatisch al komt als het paard het binnenachterbeen actiever gaat gebruiken. Met je teugels kun je enkel het hoofd en de nek wat naar binnen vragen.
Stuur je enkel met je handen, krijg je een paard wat recht door de bocht gaat met enkel zijn hals gebogen. Een en ander ligt ook aan de opleiding van het paard natuurlijk. Een soepel paard wat makkelijk buigt en draagt, is veel makkelijker te sturen dan een paard waarvoor dit moeilijk is of die erg scheef is.
Op jouw vraag als je naar links gaat stuur je met je rechterbeen en linkerteugel. Dit klopt dus niet. Je vraagt juist met je linkerbeen (binnenbeen) of je paard gaat buigen en ondertreden. Met je linkerteugel vraag je de stelling en met je rechterteugel stuur je de schouders de bocht in. Je rechterbeen ligt meestal iets achter de singel en vangt eventueel op als je paard wat uitzwaait. Maar een echt goede buiging naar links komt vanuit het linker achterbeen van je paard. Dus die zul je moeten activeren.
CiskaDragt schreef:Hoi, ik rij nu bijna 6 jaar manege lessen en sinds een jaar leren we met onze benen te sturen. Toch heb ik het idee dat ik iets fout doe. Stel je voor dat ik naar links wil, dan duw ik hem toch met mijn rechter been naar links terwijl ik met de linker teugel vraag? Of doe ik het al die tijd al fout?
JudithGigi schreef:Dit![]()
Dat hoeft niet persé als je vast zit in je lichaam of jaren geleerd hebt het anders te doen. Ik moet het vrij bewust doen en dan gaat het goed
Edit: ik heb het in ieder geval een tijdje bewust moeten doen. Rijden zonder teugels en even vanaf 0 het gevoel opnieuw ontwikkelen. Intussen gaat het inderdaad wel vanzelf