Ninx schreef:Er is de laatste tijd veel aandacht overal voor de thoracic sling.
En met name welke problemen voortkomen uit dat gebied wanneer het onderontwikkeld of zelfs bekneld geraakt is.
Donders interessant! Ik wil er wel meer van weten en vraag me af wie zich actief bezighoudt met het trainen en/ of revalideren van?
Uiteraard onderdeel van de training en niet perse iets dat op zichzelf staat, maar toch…. Wie heeft bijvoorbeeld problemen ervaren welke voortkwamen uit dat gebied en welke training/ revalidatie heb je hierop losgelaten?
Leuke tips, richting, ideeen?
Dat is het eerste waar ik naar kijk, en je kunt al heel veel zien aan de ontwikkeling van de hals.
Wat je ook ziet is of de schoft omhoog komt of dat het paard de rug wegdrukt, tegen de hand komt of juist makkelijk in de hand gesteld is, paard van achter naar voren durft lopen.
Problemen die eruit voorkomen zijn meestal veel aantikken, weinig activiteit van achteren, op het binnenvoorbeen vallen waarbij het paard over de buitenschouder wegloopt.
Bij een paard wat daar echt heel veel moeite mee heeft, begin ik met werk aan de hand, afhankelijk van het paard, met bit of kaptoom. En daarbij vraag ik ze wat in te buigen waarbij ik de schouder van me afduw, ik speel met nageven en in de hand komen, ik laat ze (als ze wat handiger zijn) een rondje om me heen draaien waarbij ik let of hij van de binnenschouder afkomt en vanuit het binnenachterbeen gaat buigen.
Met rijden is het ook heel veel echt die buitenteugel eraan houden, binnenhand los en mee naar voren, schouders recht voor de achterhand plaatsen, zorgen dat overgangen actief zijn en ze niet in draf of galop vallen, maar actief aandraven, actief aanspringen.
Met longeren de schouder blijven controleren, eventueel een bijzet waarbij je zelf heel consequent blijft zodat het paard de buitenteugel ook opzoekt. Dubbele longe is een fijn hulpmiddel ook waarbij je zo licht mogelijk blijft in je binnenhand en steeds met de buitenste longe buiging controleert en erop let dat je daar contact houdt.