Tips en tricks gevraagd voor Fries paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chesni

Tips en tricks gevraagd voor Fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 09:53

Hallo iedereen,

Sinds kort ben ik bijrijder, ofja volledige rijder van een prachtige Friese ruin. Hij is 16 jaar. Zijn eigenaar is overleden en haar echtgenoot heeft gezworen hem nooit weg te doen, zelf kan hij niet rijden.

Het is een lieverd, en heel ontspannen, maar heel lui. De laatste 4 jaar is er niks mee gedaan wegens ziekte. Van te voren heeft ze hem wel gewoon gereden maar hij heeft een eigen wil en dit is altijd beloont. Hij weet niet wat werken is.

Nu weet ik dat ik alles opnieuw moet opbouwen om blessures etc te voorkomen en ik wil hem natuurlijk ook aan mij laten wennen en elkaar leren kennen. Maar hoe kan ik in de toekomst ervoor zorgen dat hij weer lekker rijd? Stappen geen probleem, draf doet hij een paar meter en stopt. Galop is bijna onmogelijk. Wellicht dat ik niet streng genoeg ben.

Hij durft bijvoorbeeld ook niet alleen naar buiten. Er moet iemand voor hem lopen, al is het een hond. Is dit af te leren of zit het in zijn aard?

Alle tips en tricks zijn welkom.

Kinke

Re: Tips en tricks gevraagd voor Fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:58

ik zou eerst op zoek gaan naar een goede instructeur. Een paar meter draven en dan stoppen kan van alles betekenen. Bij mijn Friese dame betekende dat onbalans. En dan hoef je aan galop helemaal niet te beginnen. Een instructeur die veel ervaring heeft met rechtrichten e.d. lijkt me heel verstandig

Avalanche

Re: Tips en tricks gevraagd voor Fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:57

Ik zou niet uitgaan van onwil. Ik heb Friese paarden leren kennen als zeer werkwillig.

Maar zeker als het een barok type is, is de galop gewoon niet zo makkelijk voor hem, en hij zal ook weinig conditie hebben. Ik ga met Kinke mee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:22

:j
Vwb barok: ook Friezen vallen onder de barokke rassen.

Mij is geleerd: wacht met galopperen tot het paard
- hetzij sterk genoeg is om in draf makkelijk schouderbinnenwaarts te doen (uiteraard graag aan beide zijden correct)
- hetzij in draf stabiel is in de verticale balans.
(In grote lijnen staat hier 2x hetzelfde. De eerste opmerking is klassiek en een paar eeuwen oud, de tweede biomechanisch en 21ste eeuws.)

En (afhankelijk van noem maar op) kan het zin hebben om voorlopig gewoon alleen in stap te werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:31

Kinke schreef:
ik zou eerst op zoek gaan naar een goede instructeur. Een paar meter draven en dan stoppen kan van alles betekenen. Bij mijn Friese dame betekende dat onbalans. En dan hoef je aan galop helemaal niet te beginnen. Een instructeur die veel ervaring heeft met rechtrichten e.d. lijkt me heel verstandig

Inderdaad, een ervaren instructeur kan inschatten waar het vandaan komt en hoe het op te lossen is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:23

Ik heb een KWPN-er opgepakt die een jaar stil had gestaan. Met weinig conditie en galop was helemaal moeilijk. Na een paar maanden komt de conditie weer terug en ook de galop gaat inmiddels best goed. Maar in het begin heb ik dat gewoon niet gevraagd, daarna paar galopsprongen en zo rustig uitgebouwd.

Het belangrijkste: zorg dat het paard het leuk vindt. Dus als ie normaal stapt zeggen dat ie braaf is en goed zo. Als een volte een beetje normaal loopt: BRAAF. Stilstaan en weer aanstappen: GOED ZO. Als ie mee werkt gerust na 10-15 minuten stoppen en verwennen of ie net de Grand Prix heeft gewonnen.

Eerste paar keer niets vragen waarvan je weet dat ie het moeilijk vindt, alles mag een succes ervaring voor 'm zijn. Op die manier gaat ie er vast wel zin in krijgen en krijg je de werkwilligheid te zien die Avalanche al noemt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:57

Ik zou beginnen bij het tuig, past dat na 4 jaar niets doen nog wel?
Als je bedenkt dat mijn paard toen ze net in training stond, zo in een jaar 4-5 keer een zadelpasser nodig had om het zadel aan te passen op de ontwikkeling door de training, kun je misschien ook bedenken dat een zadel na 4 jaar niets doen dus mogelijk echt niet meer goed ligt.

Ik zou dus beginnen bij het tuig en een deskundige zadelfitter erbij halen, als dat goed is, beginnen met les.

Ik ben zelf na ruim 11 jaar paardenpauze ook weer begonnen op een “luie Fries”, in mijn geval een merrie met overgewicht waar ook amper iets mee gedaan werd. Binnen een week of twee had ik een goed passend tuig gekocht:
Een 2e hands zadel - passend voor zowel de merrie als voor mij, want ik kon op het zadel van de eigenaar niet zitten, mede omdat het zadel te smal was en dus iets achterover lag).
Een 2e hands singel van voldoende lengte, dus niet een 55 cm singel, maar een 85 cm crescent
Een goed passend nieuw hoofdstel - Rambo Micklem
En een bit dat 2,5 cm korter was dan hun eigen bit (een veel te grote 16 cm watertrens).

Daarna ben ik gelijk begonnen met 2x in de week les nemen bij 2 totaal verschillende instructrices, ook om te testen wat beter bij mij paste qua stijl van lesgeven. Al snel ben ik bij een derde instructie terecht gekomen en die was echt geweldig. Zowel ik als de merrie gingen met sprongen vooruit, enige lastige was dat de eigenaren van de merrie zelf ook weer meer lol kregen in het rijden en er uiteindelijk maar 1 dag in de week over bleef voor mij om te rijden, dus ben ik toch maar voor iemand anders gaan bijrijden, maar wel les blijven nemen van dezelfde instructrice.
Oh ja, mijn zadel en hoofdstel is wel door de eigenaresse van de Fries overgenomen, die vonden ze blijkbaar toch wel fijner dan hun eigen (slecht passende) tuig.
Afijn, ruim een jaar later had ik weer eigen paarden, en die heb ik alweer een tijdje

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:08

Al hele goede tips hierboven, kan de echtgenoot niet mee op de fiets? Dat maakt vaak al een wereld van verschil.