Even een basisvraag waar ik niet helemaal uitkom. Als disclaimer: ik heb les van een geweldige instructrice, die ik altijd mag appen. Maar ik ben ook in het algemeen nieuwsgierig naar de kennis van Bokt en misschien ontstaat er een leuke discussie.
Een rondje googelen heeft nog niet echt veel helderheid gebracht, dus dan hier de vraag:
Wat is nu dressuurmatig de correcte houding en verplaatsing van gewicht van de ruiter in wendingen en bijvoorbeeld op voltes? In verschillende gesprekken met mensen hoor ik toch andere dingen.
Stel je rijdt op de linkerhand en je rijdt een grote volte bij C. Hoe volg je de beweging van je paard dan het beste? De een doet dit door juist het binnenbeen iets te verlengen waardoor je gewicht iets meer op het linkerzitbeenknobbel komt te liggen. Mijn logica denkt dan: valt het paard dan niet juist nog meer naar binnen? Of stuur je dan tegelijkertijd met je handen de schouder naar buiten?
Anderen zeggen weer nee, juist buitenbeen verlengen waardoor je gewicht iets meer naar buiten ligt. Maar dan zegt m’n hoofd: dan vliegt je paard toch uit de bocht?
Of pas je het aan op basis van de balans van je paard? Dus als ie naar binnen valt juist tegenwicht naar buiten bieden? Of valt ie dan juist nog meer naar binnen? Haha help….het kwartje lijkt maar niet te vallen bij me

Ik ben echt nog een basis ruiter en vind dit soort concepten toch soms best vrij ingewikkeld. Wie kan er iets wijs over zeggen?