Ik rij graag met mijn pony buiten maar we rijden ook gewoon in de bak, dit is de 3de winter dat ik haar heb en vanaf december begint het altijd wat spannend te worden. Hoe kouder het wordt hoe frisser ze is. Ze is schrikkeriger, joliger en maakt zich sterker. Het wisselt met de de week of het zo is en in welke mate. Twee weken geleden was ik alleen en heb ik heerlijk gereden. Vorige week bokte ze er een keer vandoor omdat er 30 ganzen op het ruiterpad zaten en die waggelde weg. 2 bokken en een ongevraagde (maar beheerste) galop. Daarna was het klaar en hebben we heerlijk gereden.
Gister was ik met iemand anders mee en bij het aanspringen naar galop kreeg ik weer een paar bokken en spoot ze ervan door en duurde het (voor mijn idee) veelste lang voor ik haar terug had. Bij het volgende stuk draf kreeg ik weer een blije bokkesprong en stoof ze het zeik en zeiknatte gras in.
Ik ben zelf niet zo'n held dus de vorige winters ben ik gestopt met buitenrijden tot ze weer normaal kan doen. Maar vind het zo zonde, we vinden het allebei heerlijk.
De stalgenoten met wie ik mee ga zeggen, joh laat haar maar eens een heel stuk galop doen. Ff lekker eruit lopen. Maar dat durf ik niet, ik vind het al heel erg dapper van mezelf dat ik überhaupt in december nog gewoon op pad ga en zelf harder dan stap durf.

Ze is sowieso vrij vlot, in de bak ook maar buiten helemaal. Alleen alle andere maanden blijft ze een stuk beter in het tempo wat ik wil, dat is in de winter al een stuk lastiger.
Mijn nieuwste plan is te blijven stappen tot we het gewenste tempo hebben. Hebben jullie nog andere tips?
Wat doen jullie met een fris paard als je op buitenrit bent?