mijn pony komt van een ponykamp, daar stond ze dag en nacht in een natuurgebied in drenthe tussen allemaal andere paarden (merries,veulens en hengsten). in de zomervakantie (jaartal weet ik even niet, maar ze was 3) is ze voor het eerst meegelopen in een tocht. dit ging ongeveer zo: zadel erop, bit in der mond en mee rijden met de rest. zo reden ze haar daar in.
in de herfstvakantie kwam ik daar en ging ik rijden op marinde, dit was de 2de keer dat ze meeliep. lekker lang teugeltje dat beestje vond het hartstikke geweldig en liep natuurlijk altijd mee met de rest van de paarden. ze was ook 1 van de snelste, galoperen vond ze maar al te leuk en haald vaak andere paarden in! ze was toen goed aan het been en een zweep had ik niet nodig.
toen:
de eerste keer dat ik haar reed was 3 maanden nadat ik haar had gehad voor mijn verjaardag. (ze was toen 4 jaar). ik heb les genomen en mn instructrice zei ook al het is een groen paardje dat nog veel moet leren.
ik kon niets met rijden!! ze was niet voowaarts en niet aan mn been. tijd voor een zweep zei mn instructrice toen. zweep erbij gehaald wat ook geen effect had. sporen, zei ze toen. iets meer effect maar hielp ook niet.
ik werd het zo onderhand zat en ging elke dag goed trainen aan de longeerlijn. ik moet zeggen binnen een half jaar is t me gelukt om haar voorwaartser te krijgen.
nu:
als ik haar nu rijd, probeer ik het zonder zweep, de zweep laat ik gewoon lekker op zijn plaats, ik wil niet elke keer met zweep rijden ik wil dat mijn pony naar mn beenhulpen reageert, niet naar mn sporen maar naar mn kuitdruk. hoe ik dit nu moet gaan oefenen is voor mij een raadsel. het enige wat ik hoor als ik les neem is dit: prik die spoor erin!, geen een harde tik met de zweep!.
en dat wil ik niet. ik probeer het nu met veel overgangen rijden en tempowisselingen. het heeft alleen geen enkel effect!
als ik aan wil galoperen moet ik echt heel veel moeite doen, heb ik haar eenmaal in de galop dan stopt ze na een paar passen alweer! als ik ga draven gaat ze steeds langzamer draven en uiteindelijk is het een halve stap/draf iets!
wie kan mij tips geven en advies???