Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
F_Orumster schreef:Kunnen zoveel dingen zijn.
- pijn bij paard?
- breng jij paard uit balans? Dus laat jouw zit en bewegingen bekijken.
- aangeleerd gedrag door bijv een angstige ruiter die na een sprong even stopte om bij te komen?
Het zou goed zijn iemand/instructie met je mee te laten kijken.
Swooofy schreef:F_Orumster schreef:Kunnen zoveel dingen zijn.
- pijn bij paard?
- breng jij paard uit balans? Dus laat jouw zit en bewegingen bekijken.
- aangeleerd gedrag door bijv een angstige ruiter die na een sprong even stopte om bij te komen?
Het zou goed zijn iemand/instructie met je mee te laten kijken.
Ik heb al een keer een les genomen bij de manege in de buurt, volgens hun was er niks mis met mijn houding etc. de oplossing die hun hadden voorgesteld is zorgen dat een paar keer iemand helpt om haar er over heen te jagen aangezien ze niet angstig doet of twijfelachtig alleen heb ik niemand die dat zou kunnen doen.. daarom ben ik een beetje radeloos
Swooofy schreef:Een priveles zou best duur zijn voor een half uurtje met een eigen paard is dat 23 euro..dat zou ik hooguit 1x in de maand kunnen betalen aangezien ik momenteel geen inkomen heb, maar dat zou dus niet al te veel helpen..
noviceh schreef:Haar er overheen jagen zou ik juist niet doen, zo werk je angst in de hand. Helaas geen tips voor je, ik zou op zoek gaan naar een goede instructeur die zich op de springsport richt.
SusanH schreef:Erover heen jagen is nooit een goede oplossing. En er is veel meer wat maakt dat je goed de sprong over komt buiten je houding. Hoe staat ze aan de hulpen? Rijd je nette wendingen in alle gangen? Hoe is ze als je over balkjes draaft of een galopbalk in de bak legt? Gaat ze daar ook voor in stap, of kun je haar daar fijn overheen sturen?
SusanH schreef:Zie nu idd ook je andere topic. Dat kan een hoop verklaren. Neem goed les, en dan niet bij de manege. Er zijn voldoende instructeurs die op locatie komen. Dat is wel wat duurder, maar ga je uiteindelijk veel meer aan hebben.
Swooofy schreef:Ik heb een 16 jarige merrie ze is nog top fit en loopt goed door, ze weigert nooit voor een sprong maakt niet uit hoe laag of hoog.
Maar nou heb ik wel het probleem dat ze voor of na de sprong direct in stap gaat, ze gaat er nog wel over heen maar staat daarna het liefst gelijk stil..
Bij het Been geven, zweepje en stemhulpen gaat ze eigenlijk alleen maar langzamer..
Heeft iemand hier tips voor?
Janneke2 schreef:Swooofy schreef:Ik heb een 16 jarige merrie ze is nog top fit en loopt goed door, ze weigert nooit voor een sprong maakt niet uit hoe laag of hoog.
Maar nou heb ik wel het probleem dat ze voor of na de sprong direct in stap gaat, ze gaat er nog wel over heen maar staat daarna het liefst gelijk stil..
Bij het Been geven, zweepje en stemhulpen gaat ze eigenlijk alleen maar langzamer..
Heeft iemand hier tips voor?
Standaard advies op bokt: maak een filmpje.
Liefst dat je 3x over dezelfde hindernis gaat:
van voor,
van achter en
opzij.
Misschien had de lieverd ooit iemand 'aan boord' die de verlichte zit niet beheerste en is ze gewend geraakt om haar maatregelen te nemen om haar mens niet te laten kukelen...
Janneke2 schreef:Hmmm - over woorden kunnen we eindeloos debatteren.
... misschien bedoel je 'wauw, ze laat me vliegen...!'
maar mogelijk is het zo dat je je evenwicht verliest.
In dat geval ben jij degene die deze lieverd niet in het zand wil hebben.
In dat geval : beloon de lieverd nadrukkelijk, en lees je in in de verlichte zit. Voeten onder je zwaartepunt, je rug recht (hol is nergens voor nodig), 'core spieren' actief, je enkels, knieën en heupen als schokbrekers.
(En wat ik afraad: pas op het moment dat je dier gaat springen naar de verlichte zit. "Het kan", maar er gebeuren dan twee dingen tegelijk - niet handig.)