Eerst even een beschrijving van dit paard.
Ze is een koudbloed en schijnbaar van zichzelf weinig actief. In de les loopt ze na een flink end instappen redelijk goed mee. Ook de eerste draf kan zonder conflict worden ingezet. De aanwezigheid van andere paarden die dezelfde oefening doen als zij lijkt haar te motiveren. Ook dan heeft ze nog wel motivatie vanuit de de ruiter nodig om echt actief te worden. Een rondje galop doet wonderen. Maar waar ze echt enthousiast van wordt is springen. Als de staanders tevoorschijn komen is haar dag direct goed. Ze lijkt dus een soort dieseltje. Goed warmdraaien duurt even en is noodzakelijk.
De moeilijkheden ontstaan als ze alleen in een lege bak aan het werk moet. Bij het wegstappen is ze al niet actief en slecht aan het been. Ik probeer haar te activeren door been te geven, figuurtjes te rijden en veel af te wisselen in de hoop de training zo interessant mogelijk te maken. Maar het heeft niet zo heel veel effect. Uiteindelijk probeer ik dan toch maar een draf in te zetten. Want na de draf komt ze wel op gang. Maar dan gaat ze weigeren en achteruit lopen.

Dus ik zoek oefeningen en tips om dit paard in het begin van de training te activeren en het liefst te enthousiasmeren. Het gaat om een manegepaard dus mijn invloed is beperkt tot wat ik in een uur met een paard kan doen. Eventueel kan ik voor het opstappen nog het een en ander op de grond doen.