Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rije schreef:Als jouw visie en die van je instructeur niet overeenkomen, dan gooi je echt je geld weg. Als je er niet achter kan of wil staan, dan zul je ook geen dingen aannemen en dan heeft lessen bij die instructeur dus ook geen zin. Zonde van het geld![]()
Er zijn echt wel fijne lesgevers te vinden. Persoonlijk ben ik fan van Centered Riding, want alles begint bij jou als ruiter. Welke regio zit je?
Jessix schreef:Het moet inderdaad gewoon passen. De tijd van de instructeur heeft altijd gelijk is al lang verleden tijd. Er zijn zoveel manieren om ergens te komen, zoek er één die bij jou en je paard past.
Je zou het eventueel nog bespreekbaar kunnen maken. Ik zou in elk geval wel aankaarten dat het voor mij niet goed voelt om zo te trainen en dat je merkt dat je paard daarmee niet vooruit komt. En ook gewoon dat je graag een andere manier van trainen wil proberen, eventueel met andere instructie. Kijken of dat wat oplevert bij je huidige instructrice.
melissad schreef:Kopt het dat ze door het soepel maken d.m.v stelling en buiging moet gaan nageven of zoals ik zelf doe d.m.v. haar activeren en voorwaarts gaan denken moet gaan nageven. alvast bedankt.
melissad schreef:fijn dat jullie mijn twijfel kunnen wegnemen. Ik denk inderdaad dat mijn gevoel goed zit en ik op zoek ga naar een instructrice richting centered riding/ klassieke dressuur. Dankjewel allemaal voor de tips.
Rije schreef:melissad schreef:fijn dat jullie mijn twijfel kunnen wegnemen. Ik denk inderdaad dat mijn gevoel goed zit en ik op zoek ga naar een instructrice richting centered riding/ klassieke dressuur. Dankjewel allemaal voor de tips.
Deze had je misschien al gevonden, maar wellicht staat er iemand voor je bij:
https://www.centeredriding.org/search/c ... sp?id=1910
Roodvos schreef:melissad schreef:Kopt het dat ze door het soepel maken d.m.v stelling en buiging moet gaan nageven of zoals ik zelf doe d.m.v. haar activeren en voorwaarts gaan denken moet gaan nageven. alvast bedankt.
Beide. Door te schakelen tijdens stelling en buiging activeer je het binnenachterbeen extra. Je ontwikkeld daarmee draagkracht en de juiste manier van het kantelen van het bekken. Ook is het voor een paard lastiger om zich vast te zetten in de kaak als het gesteld loopt.
Maar het ene kan niet zonder het andere. Die stelling en buiging heeft geen enkele zin als het achterbeen niet actief is en de pony als een pudding inzakt zodra je de volte op rijdt.
Dus zonder jullie te kennen denk ik dat je jezelf tekort doet door te zeggen dat je geen sterruiter bent. Ik denk namelijk dat jij heel goed je pony aanvoelt en wat je pony, of jullie beiden, op dit moment aankunnen. En dat is een belangrijke eigenschap die je niet kan aanleren. En vergis je niet, correcte stelling en buiging vragen en daarbij gelijktijdig activeren is echt niet zo eenvoudig. Ik heb er jaren over gedaan om dat fatsoenlijk aan te leren.
Ik denk dus dat jij het prima doet. Primair is dat je pony reactie geeft als jij met been komt. Daarin moet je natuurlijk wel "streng" zijn naar je pony. Zeker met een flegmatieke moet je zelf heel bewust rijden. Kom je met been dan moet je ook reactie verwachten. Daarna heel bewust weer opvangen en daarna weer reactie verlangen. En tussendoor heel stil proberen te zitten zodat ook voor je pony duidelijk is wat een hulp is.
En het paard hoeft niet "geen gelul in de krul" maar het moet zich ook niet opdrukken of vast zetten. Want als het paard zich vast zet heeft het schakelen geen zin omdat dan de rug niet gebruikt wordt. Ik gebruik in die gevallen de onvolprezen oefening schoudervoor (lees: de hals blijft er recht voor en een minimaal knikje in de kaak naar binnen is genoeg).
Veel succes!
Roodvos schreef:melissad schreef:Kopt het dat ze door het soepel maken d.m.v stelling en buiging moet gaan nageven of zoals ik zelf doe d.m.v. haar activeren en voorwaarts gaan denken moet gaan nageven. alvast bedankt.
Beide. Door te schakelen tijdens stelling en buiging activeer je het binnenachterbeen extra. Je ontwikkeld daarmee draagkracht en de juiste manier van het kantelen van het bekken. Ook is het voor een paard lastiger om zich vast te zetten in de kaak als het gesteld loopt.
Maar het ene kan niet zonder het andere. Die stelling en buiging heeft geen enkele zin als het achterbeen niet actief is en de pony als een pudding inzakt zodra je de volte op rijdt.
Dus zonder jullie te kennen denk ik dat je jezelf tekort doet door te zeggen dat je geen sterruiter bent. Ik denk namelijk dat jij heel goed je pony aanvoelt en wat je pony, of jullie beiden, op dit moment aankunnen. En dat is een belangrijke eigenschap die je niet kan aanleren. En vergis je niet, correcte stelling en buiging vragen en daarbij gelijktijdig activeren is echt niet zo eenvoudig. Ik heb er jaren over gedaan om dat fatsoenlijk aan te leren.
Ik denk dus dat jij het prima doet. Primair is dat je pony reactie geeft als jij met been komt. Daarin moet je natuurlijk wel "streng" zijn naar je pony. Zeker met een flegmatieke moet je zelf heel bewust rijden. Kom je met been dan moet je ook reactie verwachten. Daarna heel bewust weer opvangen en daarna weer reactie verlangen. En tussendoor heel stil proberen te zitten zodat ook voor je pony duidelijk is wat een hulp is.
En het paard hoeft niet "geen gelul in de krul" maar het moet zich ook niet opdrukken of vast zetten. Want als het paard zich vast zet heeft het schakelen geen zin omdat dan de rug niet gebruikt wordt. Ik gebruik in die gevallen de onvolprezen oefening schoudervoor (lees: de hals blijft er recht voor en een minimaal knikje in de kaak naar binnen is genoeg).
Veel succes!
DreamGuide schreef:Worden al veel goeie reacties gegeven, maar er zit ook een andere kant van het verhaal.
Als jouw paard net even de rug wegdrukt als hij zich onvoldoende 'rond' maakt, kunnen ze daar ook heel traag van worden.
Dat het paard in eerste instantie voorwaarts moet zijn is zeker waar, maar werkt alleen als ze daarbij wel correct door het lijf lopen en ontspannen zijn.
Ik spreek uit eigen ervaring, van een paard wat altijd flegmatiek was, wat ik van mijn nieuwe instructeur ook net even iets ronder moest rijden, die nu gewoon uit zichzelf loopt en echt niet meer flegmatiek te noemen valt.