Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
webster543 schreef:Sommige mensen raden aan om eens per jaar, je paard volledig te laten doorlichten. Maar dit kost een behoorlijke smak geld. En zijn ze “eerlijk”? Vaak worden er dan supplementen aangeraden, zaken in de gewrichten gespoten, …
Is het nodig? Vanaf wanneer is het nodig?
.
Shoot beste bokkers. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!
webster543 schreef:En vanaf wanneer is een paard een topsporter?
Is dat bepaald door zijn niveau? Of intensiteit van training?
MarjanB schreef:Ik denk dat zolang je management en manier van trainen goed is het geen topsport isdenk dat zodra je gaat overvragen of niet goed op bijvoorbeeld hoeven en zadel let je vaker bij de kliniek staat.
webster543 schreef:Ik open dit topic uit nieuwsgierigheid en ook een beetje om een open discussie te lanceren. Ik ben heel benieuwd hoe er vanuit de verschillende hoeken naar dit onderwerp wordt gekeken.
( mods, als dit fout staat… mea culpa)
Ik stel mij een beetje de vraag, wanneer is een sportpaard een “topsport paard”
En wat wordt er dan allemaal verwacht op vlak van kwetsuren preventie?
Even een voorbeeld…
Ik heb een 11jarige merrie. Ze loopt Z2, traint thuis passage, piaffe en pirouettes. Ze staat 24/7 op de wei, krijgt normale muesli mengeling, soms vitamine E en wat zout bij haar eten.
Ze wordt 4-5 keer per week getraind, loopt blootsvoets en wordt 2 keer per jaar door een Ostheopaat gecontroleerd en behandeld.
Ze staat droog op de benen en ik heb niet de indruk dat ze ergens last van heeft.
(Staat ook los van de normale 2x per jaar bezoek van de DA voor inentingen, tanden, ….)
Valt mijn paard dan onder topsporter? In welke maten moet ik extra zaken ondernemen om preventief kwetsuren tegen te gaan?
Sommige mensen raden aan om eens per jaar, je paard volledig te laten doorlichten. Maar dit kost een behoorlijke smak geld. En zijn ze “eerlijk”? Vaak worden er dan supplementen aangeraden, zaken in de gewrichten gespoten, …
Is het nodig? Vanaf wanneer is het nodig?
.
Shoot beste bokkers. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!
996981 schreef:MarjanB schreef:Ik denk dat zolang je management en manier van trainen goed is het geen topsport isdenk dat zodra je gaat overvragen of niet goed op bijvoorbeeld hoeven en zadel let je vaker bij de kliniek staat.
Overvragen hoort bij sport. Wanneer je het lichaam niet uitdaagt, wordt het niet sterker, leniger en beter qua uithoudingsvermogen. Als mens kun je het makkelijk aangeven als je een pijntje hebt. Sporters laten zich ook vaak preventief, regelmatig behandelen door onder andere fysiotherapeuten. Wanneer je van een paard lichamelijke ontwikkeling verlangt, hoor in mijn ogen die (preventieve) begeleiding er ook bij. Juist om grotere blessures te voorkomen
DuoPenotti schreef:Topsport is zelfs denk ik per dier verschillend.
Een kennis van me reed een fjord Z, voor dat dier zijn bouw echt topsport en heel knap gedaan door de ruiter.
Maar een paard met een vele gunstigere bouw is dat pas echt gewoon basissport.
Babootje schreef:DuoPenotti schreef:Topsport is zelfs denk ik per dier verschillend.
Een kennis van me reed een fjord Z, voor dat dier zijn bouw echt topsport en heel knap gedaan door de ruiter.
Maar een paard met een vele gunstigere bouw is dat pas echt gewoon basissport.
Dat is toch geen topsport. Even serieus? Misschien is het topsport voor DAT paard, maar in de essentie is het dat natuurlijk niet.
Ufurio4e schreef:Topsport is in mijn ogen fei (internationaal). Ik vind niet dat dit te maken heeft met management maar met nivo. Z voor een fjord is hard werken maar niet ondenkbaar. Ieder paard met juist management behoort dit nivo te kunnen behalen. De 1 in 1 haar de ander in 10 jaar.
Ts ik vind dat jij goed op weg bent om naar topsport te kunnen gaan. Maar is het in mijn ogen nog niet.
[ [url=m/HvQWeS.jpg]Afbeelding[/url] ]