Een vriendin komt hier regelmatig langs en vind het leuk om even bij de paarden te lopen en roept dan dat ze zo graag een keer zou willen rijden..nu is een staprondje geen probleem, maar verder durf ik niet aan met mijn paarden, dus heb ik gezegd: als je echt graag wil moet je beginnen op de manege, zodat je een beetje veilig leert hoe en wat.
En nu rijdt ze normaals eens per week op de manege en vroeg ze nu ze weer buiten in een klein groepje mag rijden of ik eens kwam kijken.
Dat eindigde in op een manegepaard en dat ging niet zo soepel.

Het dier was zo ernstig scheef dat het mij tegenstond en was enorm hard in de mond. Waarschijnlijk een beetje gemiddeld manegepaard.
Nu ontstond er eigenlijk een soort discussie met degene die de lessen daar gaf omdat ik het paard niet aan wilde pakken. (volgens de instructeur moest ik meer 'aan de teugel rijden', maar het dier kon zijn eigen hoofd niet eens dragen bij een normale contactteugel en was vreselijk scheef, dus dan moest ik het 'in de krul trekken' en dat doe ik gewoon niet)
De instructeur was van mening dat veel manegeklanten dit paard prima rond kunnen sturen en hij niet voor niets populair is op de wedstrijden.
Volgens hem kon een goede ruiter op elk paard rondsturen. Ik gaf eerlijk aan dat als het mijn paard was ik er niet eens op zou gaan zitten omdat het dier geirriteerd en zo scheef over kwam dat het mij op zijn minst ongemakkelijk/pijnlijk leek. Ik kan een goed rondje rijden, maar een paard in een half uur recht krijgen lukt niemand en vond ik niet eerlijk.
Ik vroeg mij af wat de meningen/ervaringen van bokkers zijn? Zouden jullie het paard in zo'n setting meer oppakken van voren omdat hij dat blijkbaar gewend is?
Al met al maak ik mij nu pas echt zorgen, want als mijn vriendin op een van mijn paarden stapt en zo been moet geven of de handen gebruikt zoals ik daar zag gebeuren denk ik dat mijn paarden zich zullen verdedigen.