Help! Geen plezier meer met rijden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amydx

Help! Geen plezier meer met rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 20:30

Hey!

Ik heb nu een half jaartje een leasepaard. Mijn leasepaard heeft hoog in de dressuur gelopen waardoor ik van mezelf merk dat ik de lat wat te hoog leg.

Ik kan niet meer met plezier rijden omdat ik het heel moeilijk vind als iets tijdens het rijden niet goed gaat. Ik merk dan dat ik voordat ik naar stal ga allemaal dingen ga bedenken waar ik op kan oefenen maar dat het dan vervolgens niet zo goed gaat. Ik kan bv ook niet met hem op buitenrit etc omdat hij daarvoor nog wat sterk voor me is. Ik wil ook niet stoppen met rijden.

Ik heb op het moment ook geen instructrice omdat mijn moeder nu even geen baan heeft ivm Corona en de meeste “goedkope” instructrices zitten vol of hebben dan net op de dagen dat ik hem lease een vrije dag.

Hierdoor merk dat ik niet echt vooruit ga maar meer achteruit. Ik wil graag de plezier weer terug in het rijden en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen. (Als iemand een “goedkope” instructrice weet die op een stal in Nijkerk les zou kunnen geven ben ik ook al heel blij!)

Groetjes Amy

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:40

Hoi Amy,

Kan de eigenaar van je leasepaard je niet erbij helpen? Of dat je daaraan een keer een lesje vraagt? Ik heb ook een bijrijpaard en ik heb erg veel aan de eigenaresse als ik ergens tegenaan loop.
Ik ken wel een paar instructrices in die regio, wat is ongeveer je budget?

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:45

Hoi Amy

Nijkerk is wat ver maar ik ga proberen je toch een beetje te helpen. Zoals je zelf al aangeeft zijn je doelen die je legt Erg hoog en verwacht je veel van jezelf omdat je paardje iets kan. Zo werkt het menselijk brein helaas niet. Spiergeheugen en dingen aanleren kost tijd.

Wat heel erg kan helpen is wanneer je je doel klein maakt. Neem 1 ding waar je aan gaat werken en houd je daar aan.
En begin eerst weer eens met alles wat goed gaat. Train alleen nieuwe dingen op het moment dat je de klik weer voelt. Kan het zijn dat je ook wat onzeker bent geworden? Hopelijk heb je er iets aan. Groetjes Sanne

Amydx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 20:55

Escada schreef:
Hoi Amy,

Kan de eigenaar van je leasepaard je niet erbij helpen? Of dat je daaraan een keer een lesje vraagt? Ik heb ook een bijrijpaard en ik heb erg veel aan de eigenaresse als ik ergens tegenaan loop.
Ik ken wel een paar instructrices in die regio, wat is ongeveer je budget?

Ik zou ongeveer 20 euro voor een les van een uur/45 minuten kunnen betalen

Amado7

Re: Help! Geen plezier meer met rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:27

Oeh, dat is best weinig. Daar vind je bijna geen instructeurs voor. Wel voor een half uur voor die prijs.

Wat voor niveau heb je zelf ongeveer ?

fjordjes

Re: Help! Geen plezier meer met rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:39

Kun je niet 1x in de maand lessen van iemand die wat meer kost? Dan heb je toch les en kun je daarmee gaan oefenen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 00:27

Amado7 schreef:
Oeh, dat is best weinig. Daar vind je bijna geen instructeurs voor. Wel voor een half uur voor die prijs.

Wat voor niveau heb je zelf ongeveer ?

Maar dan doe je voor 20 euro toch een half uur? Want nu leer je helemaal niets en heb je er minder plezier in. Dan kan je beter een half uur lessen dan helemaal niet omdat het te duur is
(op voorwaarde dat een instructeur voor een half uur wil komen)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 01:15

Hoi TS,

Zoals iedereen al zei, les is echt goed voor de motivatie! Toen alle lessen afgeschaft werden ivm corona heb ik dat zelf echt gemist. Het is zo leuk om bij te kunnen leren en samen vooruit te geraken :) misschien kan je 1x in de 3 weken lessen? Of heel wat oefeningen op youtube proberen te zoeken en de eigenaar van je verzorgpaard af en toe om hulp vragen?

Probeer je niet te verkijken op het niveau van je paard. Weet je, zowat 80% van alle paarden in Nl/Be kan veel meer dan wat zijn/haar ruiter kan en toch zijn de meeste combinaties heel gelukkig :)
Probeer eens om voor jezelf een lijstje te maken met wat er al goed gaat en waar je op wil oefenen (stel dan geen hoog doel als perfecte vliegende wissels, maar kies iets naar je niveau. Dat kan een soepele contragalop zijn. Of meer nagefelijkheid. Of leren wijken. Of een 30 cm parcoursje. Of misschien lukt het je wel nooit om die perfecte slangenvolte te kunnen rijden of in die enge hoek te geraken?). Bespreek dit ook met mensen die je kunnen helpen. En probeer daarna om eerst je paard gewoon lekker los te rijden, lekker basic paardje voorwaarts en soepel krijgen. Voelt dat goed, probeer dan op 1 of twee dingetjes te werken en rij daarna gewoon terug lekker soepel met figuren en dingen die jullie beiden leuk vinden. Mss wel een laag sprongetje of een balkje? Probeer ook nooit op alles tegelijk te oefenen, kies een klein aantal dingetjes die passen bij hoe je paard die dag aanvoelt. Bvb galoppeert hij lekker, dan kies ik voor het oefenen van tempowisselingen in mijn galop, contra, wijken in galop die dag. Is hij juist wat stroever, dan werk ik meer op de gymnastiekoefeningen. En soms - als de mijne eens een dag helemaal niet fijn aanvoelt - draven en galopperen we gewoon rondjes en figuren en tempowisselingen totdat ie weer fijn voelt en stop ik dan. Het hoeft ook niet altijd goed te gaan, dat mag.

Je zal zien dat na een tijdje bepaalde dingen beter beginnen te gaan. En nee, dat zal geen appuyement in galop zijn, maar gewoon iets gemakkelijks. Je paard voelde soepeler, brak niet meer uit op de cirkel, ging eindelijk zonder aarzelen over die balk, ... Focus je op de veranderingen die je merkt en kijk daar positief op terug ipv je niveau te toetsen aan het max level van je paard. Ik was blij als een klein kind toen eindelijk een ronde cirkel lukte :')

En als je eens niet wil rijden... wissel gerust af met longeren, balkjes lopen, wandelen aan de hand, ...

Veel succes en hopelijk heb je er snel weer plezier in! En onthou... focus je op de dingen die goed gaan en zie alles wat fout gaat als ‘yes, hier hebben we een goed punt waar we volgende keer op kunnen werken!’.