Paard wil meer teugel..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Paard wil meer teugel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 23:50

..maar dat durf ik haar niet altijd te geven.

Wij rijden lange afstands ritten en ik merk dat mijn paard graag alle teugel vrijheid heeft. Wanneer ik haar dit niet geef word ze vervelend en kan dan echt 'ja,nee' gaan lopen schudden tot vervelends aan toe. Ze krijgt op plekken waar ik dat verantwoord vind lekker de lange teugel, maar op bepaalde plekken heb ik liever de teugels iets korter en dan bedoel ik niet strak maar gewoon voor het grijpen. Ondanks dat er dan nog geen druk op het bit staat begint ze dan gelijk met 'ja,nee'. Ik kan boos op haar worden, maar dit helpt niks net alsof het dan alleen maar erger wordt. Ik heb geprobeerd om bij vervelend gedrag haar gelijk te 'straffen' door aan te draven (in draf schud ze niet) ook als de pijp leeg is. Dit werkt tot je weer gaat stappen dan begint ze gelijk weer.

Het paard is al op de foto's gezet en mankeert niets, ook de tanden zijn nagekeken en ook daar is niks aan de hand. Wij hebben een tijdje geprobeerd bitloos te rijden maar dit verhelpt het probleem ook niet.

Kortom: hoe leer je dit je paard op een nette paard vriendelijke manier af?

Maldita

Re: Paard wil meer teugel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:02

Heb je al geprobeerd om pulserend de druk op de teugels op te pakken? En dan steeds langer vasthouden voordat je weer loslaat? Bedenk dat ze nu duidelijk heeft dat de druk alleen weggaat op het bit nadat zij haar hoofd schud. Het is lastig om dit gedrag eruit te trainen dan. Belangrijk is dat je nooit loslaat zolang ze haar hoofd schudt. Zijn er geen kleine momenten waarop ze niet haar hoofd schud, tussen het schudden door? Dan daar loslaten en dat uitbouwen.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:47

Boos worden is voor de dommen.
Boos worden heeft geen enkel positief effect, het verergert alleen je problemen.
Alles dat je bij een paard bereikt met negatieve prikkels leidt tot ontwijkgedrag.
Ontwijkgedrag kan jou op een bepaald punt even bevallen maar in het algemeen leer je je paard om te zoeken naar ontwijkmogelijkheden en dat is geen goede scholing.
Je moet je paard leren naar je toe te komen, te doen wat jij hem vraagt, dat lukt alleen met positieve prikkels.
Ga eerst met je paard "mee". Volg hem en moedig hem aan te doen wat hij doet ook al is dat in JOUW ogen verkeerd. Alles is goed.
Op deze manier bouw je een positief contact en van daar uit ga je uitleggen hoe het beter kan.
Met geduld, vriendelijkheid, tederheid.

Je kunt een kleuter niet leren zwemmen door hem in het diepe te gooien, het heeft een rustige aanmoedigende opbouw nodig om te leren wat de "beste" manier is om in die situatie te overleven en zich goed te voelen.
Je paard ook.
Je paard vraagt om jouw intelligentie hier.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:09

Waarom wil je de teugels korter? Is het paard ongehoorzaam als je ze langer laat? Zolang je ze in je handen hebt kun je ze toch altijd oppakken? Mijn paard liep zelfs heel netjes en verzameld aan de lange teugels als ik dat vroeg en nooit last gehad van lange teugels behalve dat ik er een goede onafhankelijke zit van kreeg.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:25

Kan het paard een probleem hebben in de halswervels waardoor het geen druk verdraagt op de teugel en ook zo nu en dan uit het niets een pijnprikkel krijgt. Verder is het heel belangrijk dat je bij een paard dat dit toont een hele fijne hand hebt die zich op het juiste moment even iets kan sluiten maar vooral kennis hebben van het voorwaarts neerwaarts rijden van een paard. Een kennis en gevoel die elke ruiter zou moeten hebben en toe zou moeten kunnen passen. Het is nog steeds de basis van goed paardrijden. Maar als het paard iets in de halwervels mankeert zal netjes voorwaarts neerwaarts rijden ook niet kunnen helpen want dan is er sprake van pijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:28

Blijkbaar ervaart zijn toch druk of in ieder geval een onaangename houding.
Anders zou ze dit niet doen.

wat jij nu doet als straf heeft geen zin, zij probeert je wat te zeggen, jij snapt het niet maar word boos.
Niet eerlijk.
Als jij tegen een chinees wat uitlegt en hij straft je omdat hij je niet snapt is dat ook niet echt eerlijk. Hoe zou jij je dan voelen?

Probeer er dus achter te komen wat er is.
Bit niet goed, last van kaak of nekgewricht, dat is aan jou :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 09:38

In de bak rijden we gewoon dressuur matig (voorheen reden we dressuur wedstrijden) en dan doet ze dit niet! Ze is zo soepel als wat stelling links stelling rechts lekker los over de rug allemaal geen probleem. Maar zodra je naar buiten gaat en je geeft niet alle teugels die je hebt dan begint het probleem.

Ik snap dat boos worden niet goed is en niet werkt, vandaar dat we dit dus ook niet meer doen. Uiteraard probeer je met een boze stem een keer te zeggen van en nu is het klaar! Slaan zou ik überhaupt niet doen, dat is voor mij meer een vorm van mishandeling tenzij ze jou moedwillig bijten of trappen dan is een flinke dreun wel op z'n plaats.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 15-03-21 09:41, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:40

Maar als je dan die ruimte geeft, gaat ze dan ook harder?
Want is het heet zijn en voorwaarts willen en het daarom doen?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:40

En als je buiten op de stukjes dat je ze kort wil hebben ook dressuurmatig stelling vraagt?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 09:43

Nee ze gaat op buitenrit niet harder aan de lange teugel. Maar als ik langs een 80 weg rijd met denderende vrachtwagens etc wil ik gewoon mijn teugels wat korter hebben. Wanneer ik op buitenrit dressuur matig wil rijden word ze gestresst. Ik denk dat dit komt omdat ze dan minder kan kijken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:51

Maw, zij wil die langere teugels omdat zij óók het gevaar van die vrachtwagens (of welk gevaar er ook is waardoor jíj vindt dat je de teugels aan moet nemen) in de gaten wil houden, en dat mag ze niet van jou.

Resultaat: paard voelt zich onveilig, en jij geeft jezelf een gevoel van schijnveiligheid, want die teugels gaan je niet redden.

Waarom wil je je paard korter aan de teugel hebben in wat jij potentieel gevaarlijke situaties vindt?
Voel je met je lijf/benen niet als je paard aan gaat geven het eng te gaan vinden?
Is neck reining niet voldoende om te sturen?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:58

Lastig probleem TS, ik heb geen oplossing voor je, maar ik begrijp wel dat je langs zo'n weg graag je teugels gewoon op maat hebt. Idealiter los je alles met je zit op, maar realistisch gezien schrikken ze allemaal wel eens ergens van en dan heb ik het liefst ook gewoon mijn teugels op maat in plaats van dat ik ze eerst 30cm korter moet pakken voordat ik contact heb.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:02

Petrichor schreef:
maar op bepaalde plekken heb ik liever de teugels iets korter en dan bedoel ik niet strak maar gewoon voor het grijpen.

Ik denk dat het heel normaal is dat TS niet aan een lange teugel langs een 80 weg wil rijden.

Ts je zou de teugels om te oefenen iets korter kunnen nemen, niet zo kort dat het reactie uitlokt maar wel korter dan normaal. Dit kan je tijdens de rit langzaam korter, en weer langer maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:03

Ik begrijp dat gevoel bij een drukke weg wel.

Maar omdat ze het in de bak niet doet.
Is het dan niet zo doordat je weg geen fijne plek vind toch je teugels net wat korter hebt dan dat je denkt?
Of dat je je handen en armen gespannen houd en je paard die spanning voelt?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:14

Hmm je neemt de teugels aan in een voor jou bedreigende situatie. Daarmee vertel je je paard natuurlijk ook dat bij aangenomen teugels hij dus in een enge situatie is (en verreweg de meeste mensen gaan ook anders, alerter, zitten en ademen dan anders, allemaal alarmsignalen voor je paard). Misschien is dat wat hij je probeert te vertellen. Dat je hem op zo'n moment onzeker maakt. Wat gebeurt er als je op een veilige (lange teugel) plek eens gaat dressuren met aangenomen teugel? Wat zijgangen, een volte, wat fraaie overgangen. Puur om hem te leren dat buiten soms net zo is als in de rijbak. Wellicht dat hem dat wat uit zijn mindset haalt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:15

Petrichor schreef:
Nee ze gaat op buitenrit niet harder aan de lange teugel. Maar als ik langs een 80 weg rijd met denderende vrachtwagens etc wil ik gewoon mijn teugels wat korter hebben. Wanneer ik op buitenrit dressuur matig wil rijden word ze gestresst. Ik denk dat dit komt omdat ze dan minder kan kijken.

of te wel jij laat merken dat het eng/niet veilig is door je houding/gedachte en aannemen teugels en dat je je zorgen maakt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:21

Door meer druk op de teugels te houden zeg jij in feite: 'ik vind het spannend hier'. En dat zal ze zeker voelen en haar onrustig maken.

Mijn dochter was eens met een lange teugel aan het stappen in onze bak, die tegen de weg aan ligt. Ons paard was nog jong, niet bijzonder schrikkerig, maar kuddes fietsers en motorrijders (en koeien) waren toch wel spannend en een reden om als hij los in de bak of wei liep uitgebreid te bokken en te rennen.

Er kwam een enorme groep zeer lawaaiige motorrijders aan. Ik keek van een afstand met spanning toe. Mijn dochter liet de teugels lang en liet het paard gewoon stappen. Paard keek op en versnelde iets, maar liep al gauw weer kalm door terwijl de stoet motorrijders met hun geronk en geknetter oorverdovend door raasde.

Later vertelde mijn dochter mij dat ze even had getwijfeld wat te doen, maar besloot om net te doen alsof er niks aan de hand was en gewoon door te gaan. Dat was duidelijk het goede idee, want ik heb het echt wel anders gezien.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:30

Ik snap dat wel, dat op bepaalde situaties de teugels korter handig zijn. De mijne mag ook met lange teugel, maar als ik op drukke punten kom of een situatie waarbij het veiliger is dat ik haar makkelijk om kan trekken dan gaan de teugels ook korter. We hebben nou eenmaal niet overal alle ruimte om te schrikken. weg te springen oid. Dan moet je soms heel snel kunnen omtrekken en dat is met een korte teugel nou eenmaal makkelijker dan met een lange. De mijne vind dat alleen prima en ik heb dus geen tips hoe je dat kan helpen oplossen..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:31

Er zit wel een verschil in de teugels strak 'op maat' houden en volledig los. Als je langs een drukke weg rijdt is het heel verstandig om de teugels enigzins in contact te hebben zodat je niet al met 1-0 achter staat als je paard weg wil sprinten. Het blijven dieren, hoeveel vertrouwen je ook in ze hebt.
Ik had het zelfde bij mijn vorige pony. Ik probeerde op een gegeven moment het te negeren.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:34

Ik zou dit rustig aanleren op een andere plek dan de 80 baan ;) misschien zelfs in de bak, rijdt eens op een veilige plek een tijdje met heel lange teugels en neem deze dan een klein beetje op, nog steeds doorhangend. Reageert ze hou je het gewoon vol tot (als is het maar een milliseconde) ophoudt met haar gedrag en dan laat je ze terug zo lang mogelijk. Dit bekrachtig je eventueel zelfs met een snoepje of je stem. Ipv boos worden en streng aanspreken kan je die veel krachtiger inzetten op een positieve manier. Dat bouw je dan steeds wat op tot ze door heeft dat het ten eerste niet betekent dat er veel druk komt (misschien heeft ze daar onbewust dressuurmatig toch een connectie mee? Teugels opnemen is druk) en haar vervelend gedrag niks oplevert.
Dit kan je helemaal opbouwen naar een lichte contactteugel, al rij ik ook met een doorhangende teugel langs een drukke baan, het signaal wat ik dan stuur is veel waardevoller dan onmiddellijk teugels op maat. Maar dat betekent niet dat ik geen controle heb of mijn teugels niet onmiddellijk korter kan nemen indien nodig

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:36

Misschien moet je ook op rustige plekken oefenen met teugels korter nemen.
Zodat je paard het niet meer linkt aan situaties die jij spannend vindt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:34

meer tussendoor even teugels meer opnemen en oefeningetjes doen, bv stukje schouder binnenwaarts of zijwaarts of stukje obstakel training, slalommen tussen boompjes, heuveltje af en op ... niet altijd maar in (paniek)situaties die miss in jouw beleving nodig zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:40

Laat je je paard langs die drukke weg in dressuurhouding lopen of wel in vrije houding maar met teugelcontact?
In het geval van de dressuurhouding kan ik me de reactie van je paard heel goed voorstellen, om precies de reden die Ibbel noemt.
Probeer je paard eens meer ruimte te geven. Wel de teugels op maat, maar nog wel zo dat je paard zelf rond kan kijken. Dan ben jij er voor je gevoel wel eerder bij door de kortere teugel (de discussie of dat echt zo is hoeven we niet te voeren, jij voelt het zo en dat is prima) en je paard heeft wel de ruimte om zelf de situatie te overzien.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 17:41

Bedankt voor jullie reacties, misschien associeert mijn paard de teugels opnemen idd wel met angst. Ik ga dit eens andersom proberen, op bospaden waar niks is de teugels iets oppakken en ik zal proberen om op verharde wegen de teugels lang te laten. De 80 weg laat ik dan wel even achterwege want dat voelt voor mij echt niet veilig met een lange teugel.

Ik laat mijn paard nooit (of er moet iets gebeuren waarin ik dat echt veiliger vind) in dressuur houding lopen op buitenrit. Maar ik geef wel toe dat ik een ruiter ben die wel (zonder redenen) angstig is.