Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Petrichor schreef:maar op bepaalde plekken heb ik liever de teugels iets korter en dan bedoel ik niet strak maar gewoon voor het grijpen.
Petrichor schreef:Nee ze gaat op buitenrit niet harder aan de lange teugel. Maar als ik langs een 80 weg rijd met denderende vrachtwagens etc wil ik gewoon mijn teugels wat korter hebben. Wanneer ik op buitenrit dressuur matig wil rijden word ze gestresst. Ik denk dat dit komt omdat ze dan minder kan kijken.
misschien zelfs in de bak, rijdt eens op een veilige plek een tijdje met heel lange teugels en neem deze dan een klein beetje op, nog steeds doorhangend. Reageert ze hou je het gewoon vol tot (als is het maar een milliseconde) ophoudt met haar gedrag en dan laat je ze terug zo lang mogelijk. Dit bekrachtig je eventueel zelfs met een snoepje of je stem. Ipv boos worden en streng aanspreken kan je die veel krachtiger inzetten op een positieve manier. Dat bouw je dan steeds wat op tot ze door heeft dat het ten eerste niet betekent dat er veel druk komt (misschien heeft ze daar onbewust dressuurmatig toch een connectie mee? Teugels opnemen is druk) en haar vervelend gedrag niks oplevert.