jonge pony galoppeert opeens aan en bokt tot ik eraf lig.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darretje

jonge pony galoppeert opeens aan en bokt tot ik eraf lig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 20:59

hallo! :wave:

vandaag ben ik weer langs mijn verzorgpony geweest, (hij is een Welsh ruin van bijna 4 en nu 9 maanden onder het zadel), hij mag nu geen bit in van de dierenarts omdat hij aan het wisselen is en daar last van heeft. nu rijd ik dus met halster, en is hij bijna onstuurbaar. heeft iemand hier ervaring mee??

waar ik het eigenlijk over wilde hebben is dit: ik was gewoon aan het draven en opeens galoppeert hij aan en bokt hij (niet heel heftig) tot ik eraf lig. ik heb het idee dat hij het doet omdat hij nog maar 3 is en het dus gewoon puberstreken zijn. maar heeft iemand hier dus ervaring mee of tips? moeten we hem na laten kijken op pijn of gewoon vertellen dat hij dit niet hoort te doen? (ik ben er nadat hij me er vanaf heeft gegooid gelijk weer op gegaan en daarna heeft hij niks meer gedaan).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:01

Rijden met halster?
Heb je daar teugels aangeknoopt of zo?

Ik denk dat je beter helemaal niet meer kan rijden totdat je pony weer een bit in kan.
Nu leert hij alleen maar verkeerde dingen aan.

Je schrijft dat het om een verzorgpony gaat.
Wat zegt de eigenaar hiervan?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:04

Tja, dat het pijn is, is natuurlijk goed mogelijk. Een check kan zeker geen kwaad en laat ook elk halfjaar bij een 3jarige het zadel nakijken. Hij zal veel veranderen.
Mocht jijzelf angst opbouwen of er (te) snel afliggen zou ik hem of een jaartje de tijd geven om uit te groeien, te wisselen enz.

Een halster is natuurlijk ook niet duidelijk voor een 3jarige die een bit is gewend. Misschien een optie om eerste bitloos op de grond aan de gang te gaan met sturen, wijken voor druk, stilstaan, en als jij zeker weet dat hij het snapt, hij geen pijn heeft én het zadel goed ligt, dan pas verder te kijken om te gaan rijden. Als het dan nog is gebeurd dan zou ik even goed door de streken heen rijden en goed les nemen hierin.

Mijn persoonlijke mening is om het dier gewoon een jaar of 1.5 stil te zetten. Overleg het eens met de eigenaar. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:07

Ik heb mijn jong paard met bit ingereden, maar rij hem nu bitloos. Paard moet remmen en sturen wel snappen voor je bitloos kan. De mijne is bijna 6 en volop aan het puberen en durft ook te bokken. Maar hij doet dat niet om mij eraf te gooien. Ben er 1 keer afgevallen, omdat hij alle richtingen op sprong. Was hij zelf van geschrokken, sindsdien blijft hij netjes onder mij als hij een bokje maakt.

Hutcherson

Re: jonge pony galoppeert opeens aan en bokt tot ik eraf lig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:10

Zou lekker focussen op grondwerk. Dier is niet klaar voor het rijden nu want hij is aan het wisselen en laat ongemak zien. Gewoon even tandje (haha) terug en even naar de basis. Dan kan je het van de zomer weer proberen.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:31

Altijd eerst lichamelijk ongemak uitsluiten!

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:33

Bijna 4 en 9 maanden onder het zadel? :n

Verder ga ik mee met SweetVanille :)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:47

Als ik in je profiel kijk ben jij 20 jaar, TS. Daarbij staat dan bij paarden info een Welsh sectie B. Gaan bij mij alarmbellen af. Pas je eigenlijk wel op dit dier?

En verder, gun een 3.5 jarige lekker zijn rust als hij aan het wisselen is. Ga lekker grondwerken in de tijd dat je er geen bit in kan hangen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:26

Gun je dier zijn jeugd.
Niet iedereen van twintig is zelf 1.80, maar sectie B is een vraagteken.

'Sturen' hoort niet echt per teugel te gebeuren, dus als je er over een tijd weer op gaat, hoort het prima bitloos te kunnen.
(Niet alle halsters zijn geschikt, maar het kan prima.)
Zelf in balans zijn, met je aandacht, 'kijken waar je heen wil', zit, gewicht en een buitenteugel tegen de hals kom je een heel eind.

En 'dat het dier bokt omdat hij jong is', kan prima.
Maar "streken" - dat hoeft helemaal niet.
Het kan een gebrek aan kracht zijn (= ruiterfout)
een gebrek aan balans (= ruiterfout)
of idd pijn of ongemak - een dier groeit door tot plm acht jaar.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:42

Hoe vaak en hoe lang rij je per week op de pony?

Darretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 08:11

ja sorry, ik denk dat het een foutje is dat er staat dat ik 20 ben. ik ben pas 12 |o
ik rijd hem 2x per week en de eigenaar ook nog 2x dus hij wordt niet overbelast ofzo. ikzelf rijd ook niet te intensief omdat hij dus nog zo jong is. te groot/zwaar ben ik ook nog niet hoor:) maar ik zal met de eigenaar overleggen of we hem misschien eventjes na moeten laten kijken/rust moeten geven. dank jullie wel voor jullie tips!

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 08:14

Darretje schreef:
ja sorry, ik denk dat het een foutje is dat er staat dat ik 20 ben. ik ben pas 12 |o
ik rijd hem 2x per week en de eigenaar ook nog 2x dus hij wordt niet overbelast ofzo. ikzelf rijd ook niet te intensief omdat hij dus nog zo jong is. te groot/zwaar ben ik ook nog niet hoor:) maar ik zal met de eigenaar overleggen of we hem misschien eventjes na moeten laten kijken/rust moeten geven. dank jullie wel voor jullie tips!

Ik vind 4 keer per week gereden worden voor zo'n jonge pony toch best intensief eigenlijk..

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 08:17

Darretje schreef:

Wat gebeurd er bij de eigenaar? Bokt hij daar ook?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 08:30

Het kan goed zijn dat de pony er geestelijk nog niet aan toe is om zoveel te doen al. Dat kan zich uiten in rennen en bokken.

Snapt hij wel wat jullie vragen? Is hij wel goed ingereden? Rijden met halster helpt daar ook niet aan mee. De hulpen komen nooit helemaal goed door omdat een halster vaak te los zit. Dan moet de pony neckreining snappen. Bwter kun je rijden met een bitloos hoofdstel dat daar voor bedoelt is. Is de eigenaar niet te groot of te zwaar dat hij mss last van zijn rug heeft gekregen? Past zijn zadel wel?

Ik heb zelf mijn pony en shetten beleerd. En ik geloof niet zo in puberen. Meestal is er lichamelijk ongemak of ze snappen niet goed wat de ruiter wil. Of ze moeten te snel al te veel doen of ze vinden het moeilijk wat gevraagd wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:38

Darretje schreef:

4 keer per week vind ik echt wel veel. Toen mijn jonkie 3 werd, ging ik er 1 keer per maand max 10 minuten op. Ermee gestart in april en in september dat jaar de laatste keer erop, waarna hij rust kreeg tot het jaar erop. Toen nog steeds maar 1 keer per maand erop, tot ik van de osteopaat groen licht kreeg om er 2 keer per maand op te gaan. Seizoen afgesloten nadat hij beide ruiter lussen van rond de 8 km in stap aan kon. Paard heeft toen rust gehad van oktober tot februari. Hem toen pas in training gezet, waar hij 5 keer per week aan het werk gezet werd. Eens thuis, tempo terug geschroefd naar 3 keer per week. Nu ben ik 5 keer per week met hem bezig, maar dat is zeker niet altijd rijden. We wandelen aan de hand of ik longer hem. Rij ik toch meer als 3 keer, dan zijn het korte buiten ritjes van rond de 4 km, gewoon ff benen strekken en ff lekker gas erop.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:45

Voor een welsh B van 3,5 is 4x per week rijden naar mijn mening teveel. Ik start met pony’s zelf sowieso later, bij 3,5 zou ik persoonlijk pas net beginnen met ruiterbelasting. Uiteraard moet er gekeken worden naar de specifieke ontwikkeling van het dier, maar in de basis zou ik dit anders aanpakken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:19

3,5 en dan al onder het zadel, sorry maar in deze tijd zou een mens beter moeten weten?
Wat is je basis??
Wat kun je vanaf de grond met het dier, weet hij al wat dragen is , weet hij al wat buiging is weet jij hoe een paard beweegt , buigt , draagt en stelling aan neemt, wat moet je doen wat moet je voelen??
Hoe kan jij je paard helpen?
Het probleem ligt niet bij het dier maar de trainer en dat ben jij in dit geval.
Het enigste wat ik positief vind in dit verhaal dat het bitloos gebeurt, elk jong dier moet je ten alle tijden eerst bitloos alle hulpen leren, het liefst van af de grond en erop van af een leeftijd van 5

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:42

Ik zou eerst even lekker rustig aan doen. Straks leer je hem nog verkeerde dingen. Als die weer een bitje in kan, weer rustig aan oppakken. Doet hij dan nog zo dan zal ik het zadel even laten nachecken.