Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wildgirl schreef:Alle fysio en chiropractor aanraders....dat heeft pas zin als ts ook daadwerkelijk scheef zit. Dat is vraag 1, daarmee zou het verschil in beugellengte er zelfs nog voor kunnen zorgen dat ze wel scheef is maar toch recht op haar paard zit.
Je kunt zonder goed film/foto materiaal die conclusie nooit trekken. Ik heb een lesklant welke een correct recht paard op hoog niveau heeft lopen terwijl haar beugels 5 cm verschillen omdat haar ene been langer is..
MiekeFS schreef:Soms kan je paard ook zo scheef zijn dat je zelf niet recht kunt zitten. Beetje kip ei verhaal
siskeh schreef:ook een belangrijke vraag: heb je hier op 1 paard "last" van of op meerdere/alle paarden?
Heel kort door de bocht is de "prettige" manier beter dan de correctie manier.
Als jij namelijk pijn hebt of (veel) ongemak ervaart zal dit nooit een situatie zijn die voor jou en je paard gaat helpen.
Onderzoeken wat, waarom en hoe is heel verstandig.
Daarbij 3 factoren: jij, je zadel en je paard.
Jezelf recht laten zetten is een mooi genoemd iets, maar niet altijd mogelijk, soms héb je nu eenmaal een beperking, niet alles is te fixen(zelfde geld voor je paard)
Overigens hoef je niet eens "scheef" te zijn, dit kan ook een kleine rotatie zijn, al dan niet "veroorzaakt" door je zadel doordat deze bijv. te krap is voor jou of de twist te breed.
Nog een "overigens" een goed passend zadel voor het paard hoeft niet een goed passend zadel te zijn voor de ruiter, als je niet weet waardoor deze "klachten" ontstaan kan je het zadel imo ook nog niet 100% uitsluiten.
dorothea schreef:Volgens de fysio ben ik niet scheef, maar een second opinion kan natuurlijk nooit kwaad. Ik zal mijn instructrice eens vragen om met gelijke en ongelijke beugels een filmpje te maken.
Bedenk me dat ik af en toe met een knik boven mijn rechterheup zit. Wat zegt dat?
dorothea schreef:Volgens de fysio ben ik niet scheef, maar een second opinion kan natuurlijk nooit kwaad. Ik zal mijn instructrice eens vragen om met gelijke en ongelijke beugels een filmpje te maken.
Bedenk me dat ik af en toe met een knik boven mijn rechterheup zit. Wat zegt dat?
dorothea schreef:Diddykong schreef:En misschien niet zo gek om je zadel eens te checken. Soms komt je eigen scheefheid vanuit het zadel.
Het zal zeer zeker niet aan het zadel liggen, maar dat is een heel ander verhaal (ergens anders hier te vinden), maar het is recent gecontroleerd.
siskeh schreef:Als je benen niet even lang zijn zou je een scheefstand in je bekken moeten zien en ben je dus scheef.
Een ruiterfysio(of tenminste de mijne) kan zien of je bijv. een rotatie in het (jou!) zadel hebt.
Het voordeel van een fysio specifiek voor ruiter, zeker wanneer je gebruik maakt van je eigen zadel is dat je veel meer gaat kijken naar waar het probleem zit met rijden.
Ik ben ook niet 'scheef'(niet opvallend dan) en toch doe ik wat kleine dingetjes in het zadel om te compenseren waardoor ik wel scheef er op zit. (combinatie van lijf, zadel en paard in dit geval)