dilemma: of prettig of correct zitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

dilemma: of prettig of correct zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 22:36

Misschien beetje ongelukkig gekozen titel, maar probleem is het volgende: als mijn beugels gelijk zitten dan krijg ik aan een kant pijn in mijn heup doordat ik dan blijkbaar toch een bepaalde rare draai moet maken met mijn been, zitten mijn beugels ongelijk dan zit ik dus beter/prettiger/meer ontspannen maar waarschijnlijk wel wat schever. Met andere woorden, ik ben blijkbaar zo scheef als een krab.
En dan komt het dilemma: wat te doen? Hij scheef of ik pijn? Goede tips die tot een oplossing kunnen leiden altijd welkom!

secricible

Re: dilemma: of prettig of correct zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:39

Jezelf recht richten :D
Maar tot die tijd zou ik scheef rijden. De beste zit is een functionele zit heb ik geleerd. Maar balans in je eigen lijf zoeken is ook onderdeel van paardrijden, niet alleen je paard gymnasticeren.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:41

De vraag is, kun je nog recht zitten met ongelijke beugels?
Dat heeft nl niets met je beugellengte te maken.
Als ik zonder zadel op mijn paard zit en ik zit recht komt mijn ene been ook iets lager dan mijn andere.
Het gaat om de stabiliteit in je heup,bekken en core.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:42

Zelf naar de fysio of osteo toe. Richtrichten dus. De ellende is dat je je paard hiermee negatief belast en dat moet je niet willen

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:42

Jezelf recht laten zetten door een chiropractor! Zou niet weten waarom je scheef zou willen zitten op je paard. Dat lost nooit wat op.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:44

Ik zit ook scheef, rij met ongelijke beugels, heb flexchair en centered riding lessen gehad.
Dit heeft niet geholpen.

Bij wie kun je het beste terecht om te kijken waar je scheef bent?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:45

Beide niet :D. Ik zou als ik jou was een afspraak maken bij een chiropractor en eens kijken waar de blokkades zitten. Je hebt ook speciale fysiotherapeuten en ceasartherapeuten die met een flexchair werken bijv en je hebt ook nog otto het neppaard, die wel kan kijken hoe scheef je nu precies zit en wat recht is.
En misschien niet zo gek om je zadel eens te checken. Soms komt je eigen scheefheid vanuit het zadel.
Dit zijn wel allemaal post lock-down adviezen :D.
Maar jij kunt nooit je paard in een goede balans rijden als je zelf scheef zit. En ook niet als je pijn hebt. Beide gaat op termijn ook blessures bij je paard in de hand werken. En bij jezelf. Zonde!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:48

Alle fysio en chiropractor aanraders....dat heeft pas zin als ts ook daadwerkelijk scheef zit. Dat is vraag 1, daarmee zou het verschil in beugellengte er zelfs nog voor kunnen zorgen dat ze wel scheef is maar toch recht op haar paard zit.
Je kunt zonder goed film/foto materiaal die conclusie nooit trekken. Ik heb een lesklant welke een correct recht paard op hoog niveau heeft lopen terwijl haar beugels 5 cm verschillen omdat haar ene been langer is..

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 22:53

Misschien niet beugellengte, maar wel met het ontspannen laten afhangen van mijn benen. Bij gelijke beugels drukt mijn knie links meer tegen de wrong aan en ga ik mijn knie naar buiten steken. Hieruit concludeer ik dat ik waarschijnlijk scheef op mijn zadel zit. Toch? Lijkt me ook niet prettig voor m’n paard, maar hij loopt er niet slecht door. Ik helaas wel de volgende dag... :D

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:56

Mijn mening is dat een chiropractor niet perse hoeft te weten hoe je op het zadel zit omdat ze zelf kundig genoeg zijn om het lijf op zichzelfstaand en zittend te beoordelen. Kan zoveel scheef of geblokkeerd zijn in jouw lichaam wat soms makkelijk recht te zetten is. Als dan de basis, jouw lijf recht is, kun je altijd met zit les te paard aan de slag.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 22:58

Diddykong schreef:
En misschien niet zo gek om je zadel eens te checken. Soms komt je eigen scheefheid vanuit het zadel.

Het zal zeer zeker niet aan het zadel liggen, maar dat is een heel ander verhaal (ergens anders hier te vinden), maar het is recent gecontroleerd.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:01

Wildgirl schreef:
Alle fysio en chiropractor aanraders....dat heeft pas zin als ts ook daadwerkelijk scheef zit. Dat is vraag 1, daarmee zou het verschil in beugellengte er zelfs nog voor kunnen zorgen dat ze wel scheef is maar toch recht op haar paard zit.
Je kunt zonder goed film/foto materiaal die conclusie nooit trekken. Ik heb een lesklant welke een correct recht paard op hoog niveau heeft lopen terwijl haar beugels 5 cm verschillen omdat haar ene been langer is..

Maar dan weet ze wel dat haar been langer is! Een groot verschil met TS, die eigenlijk niet weet hoe scheef ze is en waar ze scheef is. Iets wat een chiropractor of fysio haar perfect kan vertellen! En dan hoeft het probleem niet opgelost te zijn. Misschien is rijden met 2 verschillende beugellengtes wel de oplossing. Maar dat zou ik eerst onderzoeken als ik TS was ;)

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:01

Soms kan je paard ook zo scheef zijn dat je zelf niet recht kunt zitten. Beetje kip ei verhaal

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:03

ook een belangrijke vraag: heb je hier op 1 paard "last" van of op meerdere/alle paarden?

Heel kort door de bocht is de "prettige" manier beter dan de correctie manier.
Als jij namelijk pijn hebt of (veel) ongemak ervaart zal dit nooit een situatie zijn die voor jou en je paard gaat helpen.

Onderzoeken wat, waarom en hoe is heel verstandig.
Daarbij 3 factoren: jij, je zadel en je paard.
Jezelf recht laten zetten is een mooi genoemd iets, maar niet altijd mogelijk, soms héb je nu eenmaal een beperking, niet alles is te fixen(zelfde geld voor je paard)

Overigens hoef je niet eens "scheef" te zijn, dit kan ook een kleine rotatie zijn, al dan niet "veroorzaakt" door je zadel doordat deze bijv. te krap is voor jou of de twist te breed.

Nog een "overigens" een goed passend zadel voor het paard hoeft niet een goed passend zadel te zijn voor de ruiter, als je niet weet waardoor deze "klachten" ontstaan kan je het zadel imo ook nog niet 100% uitsluiten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:04

MiekeFS schreef:
Soms kan je paard ook zo scheef zijn dat je zelf niet recht kunt zitten. Beetje kip ei verhaal

Klopt. Ik ben van mezelf een andere kant op scheef dan mijn paard. Mijn paard zet me graag op links, ik zit liever iets op rechts. Daar kwam ik achter toen ik een clinic volgde op Jolly Joker; ineens zat ik de andere kant op scheef dan op mijn paard >;)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 23:09

Volgens de fysio ben ik niet scheef, maar een second opinion kan natuurlijk nooit kwaad. Ik zal mijn instructrice eens vragen om met gelijke en ongelijke beugels een filmpje te maken.

Bedenk me dat ik af en toe met een knik boven mijn rechterheup zit. Wat zegt dat?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 23:14

siskeh schreef:
ook een belangrijke vraag: heb je hier op 1 paard "last" van of op meerdere/alle paarden?

Heel kort door de bocht is de "prettige" manier beter dan de correctie manier.
Als jij namelijk pijn hebt of (veel) ongemak ervaart zal dit nooit een situatie zijn die voor jou en je paard gaat helpen.

Onderzoeken wat, waarom en hoe is heel verstandig.
Daarbij 3 factoren: jij, je zadel en je paard.
Jezelf recht laten zetten is een mooi genoemd iets, maar niet altijd mogelijk, soms héb je nu eenmaal een beperking, niet alles is te fixen(zelfde geld voor je paard)

Overigens hoef je niet eens "scheef" te zijn, dit kan ook een kleine rotatie zijn, al dan niet "veroorzaakt" door je zadel doordat deze bijv. te krap is voor jou of de twist te breed.

Nog een "overigens" een goed passend zadel voor het paard hoeft niet een goed passend zadel te zijn voor de ruiter, als je niet weet waardoor deze "klachten" ontstaan kan je het zadel imo ook nog niet 100% uitsluiten.

Geen idee, ik rij eigenlijk alleen op mijn eigen paard.
Dat over rotatie vind ik een interessante, misschien raar, maar mijn broeken zitten altijd net een beetje scheef.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:00

dorothea schreef:
Volgens de fysio ben ik niet scheef, maar een second opinion kan natuurlijk nooit kwaad. Ik zal mijn instructrice eens vragen om met gelijke en ongelijke beugels een filmpje te maken.

Bedenk me dat ik af en toe met een knik boven mijn rechterheup zit. Wat zegt dat?

Ga eens naar een Cesar therapeut.. Vriendin van mij was al naar tig fysio's geweest, zeg maar gerust voor duizenden euro's aan behandeling gehad. Tot er op haar 30e een Cesar therapeut opmerkte dat ze een been lengte verschil heeft. En niet zomaar 1 of 2 centimeter..

Ben zelf met scoliose ook goed geholpen met Cesar therapie. Het is in feite eigenlijk jezelf recht richten zoals dat hier al genoemd werd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:08

dorothea schreef:

Nee, niet scheef maar zijn jouw benen wel even lang??

Je kunt alle peuten van NL af lopen maar als je een fysieke bouwfout hebt, zal niemand je kunnen helpen.
In dat geval moet je juist met ongelijke beugels rijden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:08

Als je benen niet even lang zijn zou je een scheefstand in je bekken moeten zien en ben je dus scheef.

Een ruiterfysio(of tenminste de mijne) kan zien of je bijv. een rotatie in het (jou!) zadel hebt.
Het voordeel van een fysio specifiek voor ruiter, zeker wanneer je gebruik maakt van je eigen zadel is dat je veel meer gaat kijken naar waar het probleem zit met rijden.
Ik ben ook niet 'scheef'(niet opvallend dan) en toch doe ik wat kleine dingetjes in het zadel om te compenseren waardoor ik wel scheef er op zit. (combinatie van lijf, zadel en paard in dit geval)

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:49

Heb je leren beugelriemen? De kant waarmee je opstapt, rekt na verloop van tijd uit.
De oplossing is om ze dan om te wisselen zodat de andere kant evenredig uitrekt.

En als je rijdt, span je dan onbewust spieren aan?
Soms zie ik bijvoorbeeld een ruiter die aan één kant veel meer spierspanning heeft.
Onbewust, ik noem maar wat, een kuit of zelfs enkel aanspannen kan al een scheefstand veroorzaken.
Ik denk ook dat een ontspannen, soepele ruiter met een gaatje verschil bij de beugels, een paard minder in de weg zal zitten dan een ruiter die last van zijn of haar lichaam krijgt voor het perfecte plaatje.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:58

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:58

dorothea schreef:
Diddykong schreef:

Het zal zeer zeker niet aan het zadel liggen, maar dat is een heel ander verhaal (ergens anders hier te vinden), maar het is recent gecontroleerd.

het kan ook het model van je zadel zijn, wel eens andere modellen geprobeerd

hier een zadel zonder veel wrong, geen last meer van mijn knie
zadel opzich goed, maar toch ergens voor mijn houding niet het juiste

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 10:40

@MCE bij een zadel zonder wrongen zal ik mijn linkerbeen naar voren drukken en mijn rechter dus naar achteren waardoor ik echt heel scheef ga zitten. Hierdoor heb ik bij een ouder zadel van mij de zweetbladen verschoven. Vandaar dat ik nu gekozen heb voor een zadel met de wrongen op het zadel.
Ik heb werkelijk alle zadels geprobeerd die er zijn, en dit zadel voelde als thuiskomen :)

@ikke dat zou een algemene fysio toch gezien moeten hebben?

@janna ik heb ben meteen op zoek gegaan.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 10:50

siskeh schreef:
Als je benen niet even lang zijn zou je een scheefstand in je bekken moeten zien en ben je dus scheef.

Een ruiterfysio(of tenminste de mijne) kan zien of je bijv. een rotatie in het (jou!) zadel hebt.
Het voordeel van een fysio specifiek voor ruiter, zeker wanneer je gebruik maakt van je eigen zadel is dat je veel meer gaat kijken naar waar het probleem zit met rijden.
Ik ben ook niet 'scheef'(niet opvallend dan) en toch doe ik wat kleine dingetjes in het zadel om te compenseren waardoor ik wel scheef er op zit. (combinatie van lijf, zadel en paard in dit geval)

Wat moet ik me voorstellen bij een rotatie in het zadel? Heb je wat voorbeelden van ‘kleine dingetjes’? Ik ben wel benieuwd of ik daar iets in herken. Jij had zelf waarschijnlijk ook niet het idee dat je compenseert.