Meteen stappen wanneer ik opgestapt ben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paulinja

Meteen stappen wanneer ik opgestapt ben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 15:40

Hoi allemaal ik zoek wat advies. Ik heb een super lief verzorgpaard waar ik 1x per week naar toe ga. Voor 2021 heb ik een mooie uitdaging bedacht. Ik wil graag dat wanneer ik opstap dat ze rustig blijft staan en niet meteen weg loopt. Maar hoe kom ik daar? Hoe hebben jullie dat aangepakt?

pluisje88

Re: Meteen stappen wanneer ik opgestapt ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:10

Gewoon meteen stilzetten zodra ze begint te lopen. Als je dat telkens weer doet en je het op een gegeven moment voor bent dan stoppen ze vanzelf ermee.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:22

Stap je op met krukje of gewoon zo vanaf de grond? Dat kan nl enorm schelen. Als je vd grond opstapt hang je met je hele gewicht in de beugel waardoor je zadel scheef getrokken wordt. Dat kan heel vervelend voor een paard zijn waardoor ze kunnen gaan lopen.

Paulinja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 16:24

pluisje88 schreef:
Gewoon meteen stilzetten zodra ze begint te lopen. Als je dat telkens weer doet en je het op een gegeven moment voor bent dan stoppen ze vanzelf ermee.

Goeie! En dat gewoon vanuit het zadel?

Paulinja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 16:25

cissy schreef:
Stap je op met krukje of gewoon zo vanaf de grond? Dat kan nl enorm schelen. Als je vd grond opstapt hang je met je hele gewicht in de beugel waardoor je zadel scheef getrokken wordt. Dat kan heel vervelend voor een paard zijn waardoor ze kunnen gaan lopen.

Met een krukje :)

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:28

Geeft ze spanning bij het opstijgen en loopt ze daardoor weg? Of blijft ze relaxed en weet ze gewoon niet anders?

Belangrijk verschil bij het veranderen van het gedrag!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:29

De oorzaak van het weg stappen is belangrijk omdat je aanpak lichtjes kan variëren.
Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
- ze weet niet anders, het is een gewoonte geworden en andere ruiters hebben haar nooit geleerd dat dit niet hoort.
- ze is van het sensibele type en er zit sowieso meer go dan ho in en ze heeft in meerdere situaties moeite met stil blijven staan
- ze vindt het proces van opstappen niet leuk en ook dat kan weer meerdere redenen hebben: het doet pijn, het opstappen verloopt soms niet zo soepel (net een fractie te lang blijven hangen aan de zijkant etc.)

In het eerste geval is het aan te leren door het paard telkens stil te zetten wanneer ze wegloopt, ook na het opstappen niet meteen wegstappen, maar het paard laten stilstaan (en dat mag gerust minutenlang zijn, gestapt wordt er pas wanneer jij het wilt).

In het tweede geval is het opstappen eigenlijk niet het hoofdprobleem. Het paard beweegt gewoon graag en uit dat in verschillende situaties. Met zo een paard oefen je dus op rust en ontspanning en stilstaan in die diverse situaties. Kan het paard stilstaan op de poetsplaats zonder het met twee touwen vast te zetten? Of gaat die dan toch heen en weer drentelen?

In het laatste geval is het zaak om die onaangename factor weg te nemen voordat je aan de slag gaat met stilstaan oefenen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:34

Wat Gini zegt, komt overeen met wat ik zelf ook wilde aanhalen: je moet de oorzaak van het wegstappen weten. In veel gevallen is het een uiting van ongemak, maar het kan ook aangeleerd gedrag zijn. Wat doet het dier bij de eigenaar zelf?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:38

Eerste stap is dat je paard stil blijft staan naast het krukje. Is dat niet zo, stilzetten, terug naast het krukje zetten en opnieuw proberen. Dan blijven staan als je gewicht op de beugel zet / je been over het zadel zwiert. Dan blijven staan als je gaat zitten. Telkens opnieuw stilzetten en evt terug op de plaats zetten waar ze stond. Je paard moet leren wachten op jouw commando om voorwaarts te gaan. Deel het telkens op in kleine stapjes.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:21

Als toevoeging op wat er al gezegd is nog even het volgende:

Paarden zijn meesters in associatie en koppelen van dingetjes achter elkaar. Ze leren heel snel dat opstijgen altijd gevolgd wordt door wegstappen. Het kan helpen om altijd na het opstappen eerst gewoon samen een minuutje stil te blijven staan. Zo leert je paard juist het opstijgen associëren met stilstaan.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:04

Geef eens een paar keer een brokje net nadat je bent opgestapt, dikke kans dat hij al snel blijft staan om op zijn brokje te wachten. Vanaf hier kun je omschakelen naar belonen met stem en het brokje uiteindelijk weglaten. Vaak hebben ze dit heel snel door mits ze fysiek nergens last van hebben natuurlijk :)

Paulinja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 19:23

Super bedankt allemaal! Ik ga dit eens proberen :)

En dit doet ze altijd en bij iedereen dus het zal wel een gewoonte zijn. Leuke uitdaging :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:43

beestenfreak schreef:
Geef eens een paar keer een brokje net nadat je bent opgestapt, dikke kans dat hij al snel blijft staan om op zijn brokje te wachten. Vanaf hier kun je omschakelen naar belonen met stem en het brokje uiteindelijk weglaten. Vaak hebben ze dit heel snel door mits ze fysiek nergens last van hebben natuurlijk :)

Das idd een makkelijke en snelle oplossing. Tegelijk stretch je dan haar nek ook even, vooral als je dan aan elke kant een snoepje geeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:52

... gesteld dat je links opstijgt : wanneer doe je de rechterbeugel aan je voet?
(Soms ervaart je dier dat als een drijvende hulp...)

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:58

pateeke schreef:
Eerste stap is dat je paard stil blijft staan naast het krukje. Is dat niet zo, stilzetten, terug naast het krukje zetten en opnieuw proberen. Dan blijven staan als je gewicht op de beugel zet / je been over het zadel zwiert. Dan blijven staan als je gaat zitten. Telkens opnieuw stilzetten en evt terug op de plaats zetten waar ze stond. Je paard moet leren wachten op jouw commando om voorwaarts te gaan. Deel het telkens op in kleine stapjes.

Dit is een prima methode ALS er geen sprake is van echte spanning. Is dat er wel dan kan het tot gevolg hebben dat paard helemaal explodeert.

Als er geen sprake van spanning is dan kan tegen een muur of in de hoek van de bak parkeren al een hele simpele oplossing zijn om mee te beginnen.

Is er wel sprake van spanning (of te veel looplust) dan zou ik gaan beginnen met oefenen ná het rijden en dan dus nog een keer af- en opstijgen. En van daaruit gaan uitbouwen.

Altijd jammer als je zulk gedrag niet corrigeren. Is wat mij betreft basis opvoeding.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:52

beestenfreak schreef:

Waarom zou je het brokje weglaten? Ik zie de noodzaak niet om het niet te geven, al is het na verloop van tijd niet meer nodig. Met deze methode heb ik het mijn paard ook geleerd, en thuis krijgt hij nagenoeg altijd z'n brokje. Onderweg niet, dan is de associatie anders en blijft hij wel netjes wachten.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 21:36

Van mij krijgen ze ook een brokje na het opstappen, maar alleen de 1e keer. Als ik tijdens het rijden afgestapt ben en dan weer opstap krijgen ze niet nog een keer

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:19

Sjaco schreef:
pateeke schreef:

Dit is een prima methode ALS er geen sprake is van echte spanning. Is dat er wel dan kan het tot gevolg hebben dat paard helemaal explodeert.

Als er geen sprake van spanning is dan kan tegen een muur of in de hoek van de bak parkeren al een hele simpele oplossing zijn om mee te beginnen.

Is er wel sprake van spanning (of te veel looplust) dan zou ik gaan beginnen met oefenen ná het rijden en dan dus nog een keer af- en opstijgen. En van daaruit gaan uitbouwen.

Altijd jammer als je zulk gedrag niet corrigeren. Is wat mij betreft basis opvoeding.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als de spanning voortkomt uit ongemak, ja dan kan het zijn dat ze exploderen. Als dat niet het geval is en je paard explodeert zal dat wellicht eerder liggen aan het opdelen van dit hele proces in te grote stappen dan aan de methode op zich. Voorwaarde is ook wel dat je zelf ontspannen en geduldig bent.