Bomproof

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xxshlxxy

Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 12:10

Hoi allemaal

Ik vroeg mij af of jullie tips hadden om mijn merrie bomproof te kunnen maken, ze vlucht niet heel snel meestal kijkt ze en staat ze stil maar dit kan wel eens gebeuren dat ze omdraait en vlucht, overlaatst zijn we bijna onder een camionette gekomen aangezien ze al bang is van voertuigen groter dan haar en veel lawaai (en bomen :D ) en die Jhonny voorbij vloog...
ze is al heel wat verbeterd met in het begin dat ze bij mij was want toen was ze zelf bang van een stilstaande tractor die 1km verder stond gelukkig is dit nu niet meer het geval.
Ik probeer haar focus tijdens buitenritten zoveel mogelijk op iets anders te leggen bv de vraag naar aan de teugel lopen, maar dit helpt niet altijd :)

Bedankt!

yarkayunda

Re: Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:21

Ik zou haar niet aan de teugel laten lopen maar juist met een lang ontspannen teugeltje. Als je druk op de teugels zet creëer je spanning. Dan denkt het paard dus dat er iets engs in de buurt is. Als je zelf ontspant en met een los teugeltje rijd doe je zelf alsof er niks aan de hand is. Jij bent namelijk de leider en als die doet alsof er wat aan de hand is denk het paard dat er iets is. Net zoals de leider van een kudde.

Xxshlxxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 12:30

yarkayunda schreef:
Ik zou haar niet aan de teugel laten lopen maar juist met een lang ontspannen teugeltje. Als je druk op de teugels zet creëer je spanning. Dan denkt het paard dus dat er iets engs in de buurt is. Als je zelf ontspant en met een los teugeltje rijd doe je zelf alsof er niks aan de hand is. Jij bent namelijk de leider en als die doet alsof er wat aan de hand is denk het paard dat er iets is. Net zoals de leider van een kudde.

Bedankt voor de tip, ik had de tip van haar aan de teugel te laten lopen gekregen van een oude trainer van me omdat dit de focus legt op de vraag en minder op de omgeving. Als ik haar buiten rij met een ontspannen teugel loopt ze meteen weg dus spanning zet ik sowieso op mijn teugels het is nog een jong beestje. Ik zet spanning op mijn teugels maar ik geef geen spanning over op mijn paard voor haar is dat een alledaagse oefening :D ik ontspan me volledig en ik probeer zoveel mogelijk te geven maar het moet natuurlijk veilig blijven ook. Ik geef haar zoveel mogelijk vertrouwen en ik stel haar met een zachte stem gerust dat alles in orde is en Als ik voel dat zij mijn vertrouwen opneemt en gaat ontspannen laat ik natuurlijk wat losser :o en dus ook een schouderklopje wat automatisch beloont

Toch ontzettend bedankt voor je tip xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:36

Ik ging vooral heel vaak aan de hand wandelen met mijn paard toen ie nog niet bereden werd. Stond er een vrachtwagen in de buurt, ging ik daar bewust naartoe. Hooi wordt met een tractor gebracht, kon ie daar ook mooi aan wennen. De laatste tijd zijn er veel recreanten ook met de mtb, vindt hij wel spannend, dus ga ik terug aan de hand naar buiten en nu ik niet mag rijden zet ik hem ook aan de longe waar ie mtb ziet. Voor de mijne werkt het echt om zoveel mogelijk prikkels binnen te krijgen.

Xxshlxxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 12:38

SVRL schreef:
Ik ging vooral heel vaak aan de hand wandelen met mijn paard toen ie nog niet bereden werd. Stond er een vrachtwagen in de buurt, ging ik daar bewust naartoe. Hooi wordt met een tractor gebracht, kon ie daar ook mooi aan wennen. De laatste tijd zijn er veel recreanten ook met de mtb, vindt hij wel spannend, dus ga ik terug aan de hand naar buiten en nu ik niet mag rijden zet ik hem ook aan de longe waar ie mtb ziet. Voor de mijne werkt het echt om zoveel mogelijk prikkels binnen te krijgen.

Dankjewel voor de tip! Als ik camionettes tegenkom of zie staan zal ik er zeker eens naartoe gaan, zo heeft ze het inderdaad ook geleerd van de tractoren :D
Danku!

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:42

Misschien kan je achter een ander paard aan die wel bomproof is? Dat werkt bij mijn stresskip altijd haha

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:42

wat SVRL zegt, dus maak gebruik van situaties in de omgeving.
Overigens, als je spanning op de teugels moet zetten om je paard 'aan de teugel' te krijgen dan doe je iets niet goed

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:47

Ik rijd mijn paard buiten juist wel aan de teugel als er veel te zien is. Omdat ik weet dat hij anders wegvliegt. Maar dan wel correct dus niet naar beneden kneden maar overgangen rijden, pasjes wijken waar dat kan en zo nageeflijkheid krijgen waardoor hij met een ontspannen teugeltje ontspant in zijn lijf en op mij let. En natuurlijk mag hij ook lekker even rondkijken maar ik merk dat hij dan van heel veel schrikt.

Xxshlxxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 12:48

Kinke schreef:
wat SVRL zegt, dus maak gebruik van situaties in de omgeving.
Overigens, als je spanning op de teugels moet zetten om je paard 'aan de teugel' te krijgen dan doe je iets niet goed

Ik zet geen spanning om aan de teugel te lopen hoor dit doet ze zo goed als automatisch hhi dit zal ik dan verkeerd overgebracht hebben het is omdat er werd gezegd dat er dan spanning wordt gezet op je teugels dan, dat ik zo bedoelde van “er komt misschien spanning op de teugels maar ik geef ze niet over aan mijn paard” ik ben geen bleuke die in de mond trekt om aan de teugel te laten lopen hoor wees gerust :D
Ik zal het verkeerd getypt hebben maar juist bedoeld hebben excuseeeeer x

Xxshlxxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 12:50

yarkayunda schreef:
Misschien kan je achter een ander paard aan die wel bomproof is? Dat werkt bij mijn stresskip altijd haha

Dit helpt inderdaad bij sommige gevallen maar er is niet altijd iemand in de buurt die meekan op wandeling hahah :D
Leve mijn heldin op sokken ma kzie ze doodgraag

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:53

Ben je zelf ook gespannen buiten?

Xxshlxxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 12:55

Amado7 schreef:
Ik rijd mijn paard buiten juist wel aan de teugel als er veel te zien is. Omdat ik weet dat hij anders wegvliegt. Maar dan wel correct dus niet naar beneden kneden maar overgangen rijden, pasjes wijken waar dat kan en zo nageeflijkheid krijgen waardoor hij met een ontspannen teugeltje ontspant in zijn lijf en op mij let. En natuurlijk mag hij ook lekker even rondkijken maar ik merk dat hij dan van heel veel schrikt.

Inderdaad dit helpt bij mij ook en ik vraag haar ook op een correcte manier maar dit zal verkeerd overgekomen zijn :) ik ga niet lopen zagen om haar aan de teugel te laten lopen hoor hihi en na een tijd loopt ze ontspannen en laat ik haar wat losser (heb daar trouwens een mooi videotje van) en ze mag van mij altijd kijken maar ze mag niet stoppen :)
X

Xxshlxxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 12:57

Amado7 schreef:
Ben je zelf ook gespannen buiten?

Neee totaal niet! Ik ben de kalmte zelve hahah ik geef zoveel mogelijk vertrouwen aan haar en ik stel haar gerust met een zachte stem, ik beloon haar wanneer ze dit verdient en automatisch neemt ze dat vertrouwen in de omgeving zachtjes op :D

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:01

Misschien als de corona het toelaat eens meedoen aan schriktrainingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:01

Je moet vooral zien wat bij je paard past. Mijn jonkie was 1 toen ie bij mij kwam, heb hem zo snel mogelijk mee naar buiten genomen om aan alles te wennen. Hij was niet handig en snel genoeg om zich los te trekken bij schrikreacties, dus dierf ik ook heel veel uit te testen. Hij denkt nu nog altijd dat ik sterker ben.
Mijne oudste was 4 toen ik hem kocht, nooit aan de longe geweest, nooit aan de hand mee naar buiten genomen en hij wist verdomd goed dat hij sterk was. Ondertussen, we zijn 15 jaar samen, al wel genoeg wederzijds respect om aan de hand op wandel te gaan zonder dat hij zijn kracht misbruikt, maar hij blijft toch een moeilijker hanteerbaar paard. Normaal komt ie in januari na bijna 6 jaar terug onder de man. Ben heel benieuwd of hij dan net als vroeger zijn spanning laat afvloeien als hij voelt dat zijn ruiter ontspannen is. Was dus bij mijn oudje de truc, zodra ik voelde dat hij begon op te spannen, ging ik me net meer ontspannen, wat hij dan weer over nam. Mijn oude paard is veel minder koel in de kop als mijn jonge, maar is nooit op de kletter gegaan, zelfs niet omgedraaid. Het was of stilstaan, of opzij springen bij hem.

Xxshlxxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 13:12

SVRL schreef:
Je moet vooral zien wat bij je paard past. Mijn jonkie was 1 toen ie bij mij kwam, heb hem zo snel mogelijk mee naar buiten genomen om aan alles te wennen. Hij was niet handig en snel genoeg om zich los te trekken bij schrikreacties, dus dierf ik ook heel veel uit te testen. Hij denkt nu nog altijd dat ik sterker ben.
Mijne oudste was 4 toen ik hem kocht, nooit aan de longe geweest, nooit aan de hand mee naar buiten genomen en hij wist verdomd goed dat hij sterk was. Ondertussen, we zijn 15 jaar samen, al wel genoeg wederzijds respect om aan de hand op wandel te gaan zonder dat hij zijn kracht misbruikt, maar hij blijft toch een moeilijker hanteerbaar paard. Normaal komt ie in januari na bijna 6 jaar terug onder de man. Ben heel benieuwd of hij dan net als vroeger zijn spanning laat afvloeien als hij voelt dat zijn ruiter ontspannen is. Was dus bij mijn oudje de truc, zodra ik voelde dat hij begon op te spannen, ging ik me net meer ontspannen, wat hij dan weer over nam. Mijn oude paard is veel minder koel in de kop als mijn jonge, maar is nooit op de kletter gegaan, zelfs niet omgedraaid. Het was of stilstaan, of opzij springen bij hem.

Ik ga ook heel veel aan de hand wandelen, zowel voor mijn ontspanning als voor prikkels te geven aan haar, maar toch blijft ze een heldin op sokken haha

Xxshlxxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 13:20

Amado7 schreef:
Misschien als de corona het toelaat eens meedoen aan schriktrainingen :)

Heb ik al gedaan daar gaat alles goed ma dan op straat is een ander verhaal haha :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:06

Kijken en stilstaan zijn twee zaken waar ik mijn dier in getraind heb. (Of nu ja: als Spaanse schone zit het stil staan bij spanning in het ras. Ik laat dat zo, prima.)
Voel ik dat ze toch spanning opbouwt, vraag ik een pasje te wenden.

Xxshlxxy schreef:
yarkayunda schreef:

Bedankt voor de tip, ik had de tip van haar aan de teugel te laten lopen gekregen van een oude trainer van me omdat dit de focus legt op de vraag en minder op de omgeving.

Ik ga mee met het goede, 'ouderwetse' advies.
Ik rijd met een contact van plm drie gram - en als er iets is (= dier spant zich) voel ik het direct in mijn handen.
(Het kaak gewricht werkt als een soort spiegel : spant één gewricht aan, dan voel je dat in heel veel andere gewrichten, ook in de kaak.)

En met vriendelijke woorden, een kroel, een kneepje in de teugel ('doe maar op mij letten') en wat schouderbinnenwaarts kun je dan veel doen.

(Helaas zijn velen in de moderne dressuur dit vergeten of hebben het nooit gehoord. Kracht zetten, 'hij moet in de krul' en niet 'luisteren met je handen' ;) maar eenrichtingsverkeer is daar de norm. Niet altijd even handig op buitenrit.)

Citaat:
Als ik haar buiten rij met een ontspannen teugel loopt ze meteen weg dus spanning zet ik sowieso op mijn teugels het is nog een jong beestje.

Een jonkie kun je vanaf dag 1 leren dat drie gram voldoende is.

En liever nog niet te veel naar buiten als de gehoorzaamheid aan die drie gram niet op orde is.
Citaat:
Ik ontspan me volledig en ik probeer zoveel mogelijk te geven maar het moet natuurlijk veilig blijven ook. Ik geef haar zoveel mogelijk vertrouwen en ik stel haar met een zachte stem gerust dat alles in orde is en Als ik voel dat zij mijn vertrouwen opneemt en gaat ontspannen laat ik natuurlijk wat losser

Prima!