Vandaag aan de kletter gegaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xlisatjuhh

Vandaag aan de kletter gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 18:23

Hoii iedereen, ik ben vandaag mijn verzorgpaard gaan rijden, maar het waaide dus vandaag al een beetje en ik zadelde hem gw op en ging erop ik voelde al dat er wat spanning was maar 9 van de 10x zit dat tussen mijn oren en moet ik gw gaan rijden. Ik deed dat dus ook en ik wilde aangalopperen en hij ging kei en kei hard aan de kletter ik weet dat hij dat kan doen maar niet zomaar. Hij kwam op een gegeven moment weer terug en ik reed weer gw door ik wilde weer aan galoperen en weer gebeurde het... toen die weer terug kwam heb ik nog even wat rondjes rustig gedraaft en daarna afgestapt en ernaast egen uitgestapt. Nu ben ik dus een beetje bang dat ik maandag er met spanning op ga zitten.

Desi_2409

Re: Vandaag aan de kletter gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:27

Vooraf longeren?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:31

Inderdaad, even longeren van tevoren.

En als je lef hebt....Volgende keer als hij gaat rennen nog een beetje gas bijgeven en wat langer doorgaan dan hij wil. Zo houd je de controle over het tempo.

En verder werken aan rijtechnische oefeningen, controle met een goede instructeur.

Mocht het vaker gebeuren, even vragen aan de eigenaar of hij wat minder krachtvoer kan krijgen.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:31

Zo rustig mogelijk weer opstappen en de eigenaar even inlichten. Misschien wil ze je een ook wel helpen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 09:19

Je ben wel ver over het paard zijn grenzen gegaan, als je al voelde dat hij gespannen was en dan ben je zelf ook niet zeker dan had je beter kunnen gaan wandelen .
Hier zijn de paarden ook wat ongerust met dit weer, dus ik sla het rijden gewoon even over en werk aan de longe of helemaal niet en laat ze lekker in de kudde staan.
Paardrijden is ook leren zien en luisteren naar je paard vind ik zelf.
Nu ben jij nog verder van huis, want de volgende keer stap je met nog meer spanning op en zal je paard daar weer op reageren, nooit gehoord van dat een paard spiegelt?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 09:31

Dat verschilt voor ieder paard Midgie.
Mijn paard kan juist heel mooi spanning afvloeien bij flink wat beweging. Het verschil is dat wij hebben geleerd dat gecontroleerd te doen zonder spanning van onze kant. Op de dag van oud en nieuw kan ik mijn paard juist helemaal mooi kalm krijgen door flink te trainen en haar daarin afleiding te geven.

TS, wat super balen dat het zo is gegaan voor jou en voor je paard. Goed ook dat je beseft dat het de meeste van de keren in jouw hoofd zit. Dat is het beste begin om eraan te gaan werken. Ken je iemand die je kan helpen de volgende keer om je te helpen rustig te blijven? Die je er even de eerste tijd door heen loodst met goede tips? Dan zou ik die uitnodigen. Let op met eerst longeren, want bij sommige paarden werkt dat juist averechts die worden er juist alleen maar heter van. Succes!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:01

Kelly_ann schreef:
En als je lef hebt....Volgende keer als hij gaat rennen nog een beetje gas bijgeven en wat langer doorgaan dan hij wil. Zo houd je de controle over het tempo.

Dit doe ik dus als het me overkomt. Maar het ligt ook wel aan je paard. Ik weet dat mijn verzorgpaard zijn batterij nogal snel leeg is, dus ik durf m gerust dan extra te porren. 'Oke, jij wil hard? Dan gaan we ook hard!'

Overigens zijn sommige paarden ook gewoon gevoeliger op harde wind dan andere. Ik heb er ooit eentje gereden... toen was ik banger van de harde wind en krakende bomen dan hij.. :+ en mijn huidige verzorgpaard vindt wind dus ook gewoon echt niet leuk.

Heb je buiten in het bos gereden? Dan zou ik de volgende keer gewoon pas gaan als het bijna windstil is. Of niet abnormaal waait. Om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Als je in de bak rijdt zou ik het aangrijpen om te oefenen. En inderdaad wat hierboven ook al gezegd is: aan het werk zetten. Veel overgangen rijden stap-draf-halt. Als ie te hard gaat halthouden en opnieuw. Zelf de controle nemen.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:12

Kelly_ann schreef:
Inderdaad, even longeren van tevoren.

Yep, dit dus!

Jaren geleden had mijn ruin ook een periode dat hij steeds met me aan de kletter ging. Trillend als een rietje stapte ik er op, ik vond het vreselijk eng dus ik kan me voorstellen dat je niet erg uitkijkt naar maandag! Destijds even flink wat privé lessen genomen en ik kreeg ook het advies om bij te drijven: zorg dat hij terug aan het been komt.

Ik verklaarde mijn instructeur nog net niet voor gek. We gingen al snoeihard, meende hij dit nu echt serieus?? Het duurde een paar lessen voor ik het durfde maar geloof me: het werkt. Na 3 of 4 keer was de lol er af voor paardlief en besloot ie maar gewoon normaal te doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:36

midgie schreef:
Je ben wel ver over het paard zijn grenzen gegaan, als je al voelde dat hij gespannen was en dan ben je zelf ook niet zeker dan had je beter kunnen gaan wandelen .
Hier zijn de paarden ook wat ongerust met dit weer, dus ik sla het rijden gewoon even over en werk aan de longe of helemaal niet en laat ze lekker in de kudde staan.
Paardrijden is ook leren zien en luisteren naar je paard vind ik zelf.
Nu ben jij nog verder van huis, want de volgende keer stap je met nog meer spanning op en zal je paard daar weer op reageren, nooit gehoord van dat een paard spiegelt?

Hoezo over het paard zn grenzen?

Bij veel paarden vloeit die spanning juist af tijdens het rijden.

Zoals TS al zegt: normaal moet ik dan gewoon gaan rijden.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:00

wat vervelend.. kan me je angst voorstellen.. misschien volgende keer even vooraf logeren? Dat deden wij hier ook als het dier druk en niet ontspannen was. Wij hebben sinds kort een nieuwe pony en hebben gister ook gereden; bij het poetsen was de pony super alert en beetje schrikkerig( er gebeurde van alles ook buiten het erf). Ik wilde de logeerlijn halen ( want we rijden ook nog eens in een buitenbak) maar mijn dochter zat er al op en tot mijn verbazing zat ze heel kalm tegen hem te praten en zag je hem zo ontspannen.. ze heeft daarna nog 20 minuten gereden en er was niks aan de hand.. bij onze vorige pony weet ik zeker dat ze aan de kletter was gegaan met hem... deze moeten we nog leren kennen en kennelijk had mijn dochter het door dat dit beter voor hem werkte dan hem te logeren..Het verschilt dus per paard...

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:56

Wind kan heel veel effect hebben op paarden. Mijn paard en ik zijn echt een team, alles kunnen we samen aan. Alleen naar buiten is geen probleem en enorme machines of maffe medeweggebruikers kunnen we samen handelen. Ik vertrouw hem en hij mij volledig.

Zodra er echter flinke wind staat, stap ik niet op. Hij is dan een ongeleid projectiel. Ook in de wei is hij schrikachtig en lomp.

Zodra de wind gaat liggen heb ik mijn maatje weer terug.

Maak je dus de volgende keer geen zorgen. Hele grote kans dat jouw verzorgpaard dan weer gewoon zichzelf is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:02

Er was storm op komst, dus dat lijkt me vrij normaal. Dikke kans dat je verzorgpaard vanmiddag weer braaf is.