Stellen en buigen hoe moet dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shetieees

Stellen en buigen hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 10:16

Kan iemand mij helpen??

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:26

Voor je je paard in de juiste stelling en buiging kunt laten lopen, moet hij eerst rechtgericht zijn. Daar beginnen. Zoek een goede instructeur die jou de basis op de juiste manier aan kunt leren.

troi

Re: Stellen en buigen hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:52

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:18

Stelling is buiging in de hals, buiging is in het hele lijf. Stelling is niet zo moeilijk, de hals van een paard is heel buigzaam.

Buiging is lastiger, want daarvoor moet het paard van de binnenschouder af, maar begrenst worden op de buitenschouder. En dat houdt in dat het paard dus rechtgericht moet worden, dus de achterbenen in het spoor van de voorbenen.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:56

Hoi,

Leuke vragen :-).

Ik ben zelf begonnen met oefeningen van Marijke de Jong. Ze legt heel goed uit. Ze heeft ook online lesprogramma. Maar ook veel gratis matriaal.

Dit is een artikel waar ik wat aan heb gehad:

https://www.straightnesstraining.com/th ... the-horse/

Hoop dat je er ook wat aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:43

als een paard recht, los en soepel is (een goede basis heeft) gaat het vanzelf op de juiste been hulpen , maar dat kunt u het beste aan uw instructie vragen en ook welke oefeningen voor uw paard nuttig kunnen zijn,
dat is omdat ik uw paard en wijze van rijden niet ken lastig te geven, maar misschien is dit stof tot sparren met uw instructie en helpt het een antwoordt op u vraag te vinden

afbeelding C is de juiste

Afbeelding

Afbeelding

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:21

Avalanche81 schreef:
Stelling is buiging in de hals, buiging is in het hele lijf. Stelling is niet zo moeilijk, de hals van een paard is heel buigzaam.

Buiging is lastiger, want daarvoor moet het paard van de binnenschouder af, maar begrenst worden op de buitenschouder. En dat houdt in dat het paard dus rechtgericht moet worden, dus de achterbenen in het spoor van de voorbenen.

Dit is onjuist.
Stelling is het wanneer het paard in de nek naar één zijde inknikt, omstreeks 2cm.
We zien dan het binnenoog, de rest van het paard blijft recht.
Stelling bereik je door op de binnen teugel een korte ophouding omhoog te geven en weer los te laten.
Bij stelling neemt het paard iets vermeerderd aanleuning op de buitenteugel.
Buiging bereik je wanneer een paard in losgelatenheid gaat, de hals wil strekken en daarmee aanleuning neemt.
Hier is de hulp, iets vermeerderde druk op het binnenzitbeen, binnenkuit, ophouding op de buitenteugel en het paard zélf de buiging laten aannemen door de buitenteugel iets te verlengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:58

lichtheid schreef:
Avalanche81 schreef:

Dit is onjuist.
Stelling is het wanneer het paard in de nek naar één zijde inknikt, omstreeks 2cm.
We zien dan het binnenoog, de rest van het paard blijft recht.
Stelling bereik je door op de binnen teugel een korte ophouding omhoog te geven en weer los te laten.
Bij stelling neemt het paard iets vermeerderd aanleuning op de buitenteugel.
Buiging bereik je wanneer een paard in losgelatenheid gaat, de hals wil strekken en daarmee aanleuning neemt.
Hier is de hulp, iets vermeerderde druk op het binnenzitbeen, binnenkuit, ophouding op de buitenteugel en het paard zélf de buiging laten aannemen door de buitenteugel iets te verlengen.

het moet aan één kant langer worden, moet vloeiend doorlopen toch!!
stelling is het einde van de lengte buiging, kan alleen als het paard goed in balans is.

inknikken is i.m.o. weer vastzetten van de binnen kant, komt de balans niet ten goede

maar misschien bedoelen we wel het zelfde

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:19

MCE schreef:
stelling is het einde van de lengte buiging, kan alleen als het paard goed in balans is.

inknikken is i.m.o. weer vastzetten van de binnen kant, komt de balans niet ten goede

Stelling is het begin van de lengtebuiging.

Het is het nageven op één teugel en daarmee iets vermeerderd aanleuning nemen op de andere.
In de Duitse klassieke dressuur rijden we het paard op de zijden in de rijbaan met stelling op de binnenzijde.
(In de Franse klassieke dressuur stellen we het paard recht op de rechte lijn.)
In de Duitse dressuur rijden we het paard met naar voren gekantelt bekken en inbuigende knieën(de ruggganger), voor het begin hiervan hebben we stelling nodig, dus iets vermeerderde aanleuning op de buitenteugel, met de buitenteugel en de voorwaartse drang stellen we voorhand voor de achterhand.
Voorwaartse drang is VOORWAARTS dat wil zeggen langzamer bewegen en grotere én energiekere passen maken dan het paard vanuit zichzelf zou maken. Dit geeft in alle lichtheid het gevoel alsof we het paard onder ons "sluiten", het gevoel dat we kunnen hebben bij het dansen van een Engelse wals, licht en zacht, samen één.

Dit alles in tegenstelling tot de "nieuwe inzichten rijderij" die alleen maar met de handen bezig is het paard op de voorhand tussen twee voorbenen te balanceren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:28

lichtheid schreef:
We zien dan het binnenoog, de rest van het paard blijft recht

Met 2 cm stelling zie jij het binnenoog nog niet hoor..... of je moet om een hoekje kunnen kijken.

Idealiter zou je, als je stelling vraagt, niet meer moeten zien dan het binnenoog.

Maar dat was niet de vraag. Wat correct is, is dat stelling alleen buiging is in de hals. Verder niets. Daarom kunnen we ook voltes in contrastelling rijden, waar het lichaam van het paard correct gebogen is en de hals contra gesteld.
MCE schreef:

klopt idd, inknikken wil je niet.
MCE schreef:
stelling is het einde van de lengte buiging, kan alleen als het paard goed in balans is

Dat hoeft dus niet. Als een paard in balans is is het heel simpel om de hals de andere kant op te stellen, en soms kun je door wat te spelen met stelling het paard juist in balans krijgen, door een paard wat het bv rechtsom wat moeilijk heeft, vraag je de hals in linkerstelling terwijl je wel rechterbuiging vraagt, om de druk op de spieren wat te verminderen en paard toch op beide teugels in balans te hebben, zodat het paard wel in de hand zakt en niet gespannen en sterrenkijkend door de baan vliegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:33

lichtheid schreef:
MCE schreef:

Stelling is het begin van de lengtebuiging.

Het is het nageven op één teugel en daarmee iets vermeerderd aanleuning nemen op de andere.
In de Duitse klassieke dressuur rijden we het paard op de zijden in de rijbaan met stelling op de binnenzijde.
(In de Franse klassieke dressuur stellen we het paard recht op de rechte lijn.)
In de Duitse dressuur rijden we het paard met naar voren gekantelt bekken en inbuigende knieën(de ruggganger), voor het begin hiervan hebben we stelling nodig, dus iets vermeerderde aanleuning op de buitenteugel, met de buitenteugel en de voorwaartse drang stellen we voorhand voor de achterhand.
Voorwaartse drang is VOORWAARTS dat wil zeggen langzamer bewegen en grotere én energiekere passen maken dan het paard vanuit zichzelf zou maken. Dit geeft in alle lichtheid het gevoel alsof we het paard onder ons "sluiten", het gevoel dat we kunnen hebben bij het dansen van een Engelse wals, licht en zacht, samen één.

Dit alles in tegenstelling tot de "nieuwe inzichten rijderij" die alleen maar met de handen bezig is het paard op de voorhand tussen twee voorbenen te balanceren.

ik heb geen voorkeur voor beide manieren, alhoewel ik recht op de rechte lijn ben
begin of einde , ik prefereer het als einde (van achter naar voorrijden pakt het paard als het goed in balans is zelf stelling en/of buiging op mijn binnen been en buiten hand

de rest gaat voorbij aan mijn vraag

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:45

De rijkunstige uitdrukking "stelling" wil zeggen dat het paard in de nek (atlas-draaier) het hoofd iets (2cm) dus) naar één zijde kantelt, we zien dan het binnenoog. Dit kan aalleen in losgelatenheid.
Wie denkt dat dat anders is moet de boekjes even opnieuw lezen. Om te kunnen communiceren moeten we ons houden aan de algemeen aanvaarde uitdrukkingen en hun betekenissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:58

lichtheid schreef:
De rijkunstige uitdrukking "stelling" wil zeggen dat het paard in de nek (atlas-draaier) het hoofd iets (2cm) dus) naar één zijde kantelt, we zien dan het binnenoog. Dit kan aalleen in losgelatenheid.
Wie denkt dat dat anders is moet de boekjes even opnieuw lezen. Om te kunnen communiceren moeten we ons houden aan de algemeen aanvaarde uitdrukkingen en hun betekenissen.

het kantelt niet het gaat in een vloeiende lijn mee de oortjes blijven altijd horizontaal,

lezen, dank voor uw tip, alleen in de praktijk zijn er verschillende interpretaties mogelijk blijkt

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:53

MCE schreef:
lichtheid schreef:

het kantelt niet het gaat in een vloeiende lijn mee de oortjes blijven altijd horizontaal,

lezen, dank voor uw tip, alleen in de praktijk zijn er verschillende interpretaties mogelijk blijkt

Het hoofd kantelt over de horizontale lijn, atlas en draaier zijn één gewricht.
Er zijn veel mensen die allerlei verschillende interpretaties geven maar dat wil niet zeggen dat die afwijkende interpretaties waarde hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:28

Dat hoeft dus niet. Als een paard in balans is is het heel simpel om de hals de andere kant op te stellen, en soms kun je door wat te spelen met stelling het paard juist in balans krijgen, door een paard wat het
bv rechtsom wat moeilijk heeft, vraag je de hals in linkerstelling terwijl je wel rechterbuiging vraagt, om de druk op de spieren wat te verminderen en paard toch op beide teugels in balans te hebben, zodat het paard wel in de hand zakt en niet gespannen en sterrenkijkend door de baan vliegt.(quoteAvalanche81)

toch denk ik dat vanuit revalidatie oogpunt - mijn meeste werk - het niet verstandig is om (onder het zadel) alleen stelling te vragen, kan misschien even helpen maar veelal zijn het symptoombestrijders, het paard gaat heel gemakkelijk compenseren

dat merk je pas als je een dissectie doet, en ziet hoeveel - voor ons oog niet zichtbare spieren/spiertjes m.n. in het tong gebed - van invloed zijn op nageven, buiging en stelling

als ik de paarden weer van achter naar voor kan rijden, met een juiste balans en basis pakken de paarden hun eigen balans en dus ook de stelling in de wendingen,
vandaar mijn opmerking stelling is het einde van de balans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:38

Er zijn veel mensen die allerlei verschillende interpretaties geven maar dat wil niet zeggen dat die afwijkende interpretaties waarde hebben.[/quote lichtheid]

ik geef u graag het gelijk, maar ik ga het niet overnemen, of mijn interpretatie waarde heeft dat bepalen de paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:38

Er zijn veel mensen die allerlei verschillende interpretaties geven maar dat wil niet zeggen dat die afwijkende interpretaties waarde hebben.[/quote lichtheid]

ik geef u graag het gelijk, maar ik ga het niet overnemen, of mijn interpretatie waarde heeft dat bepalen de paarden

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:41

Eens en oneens. Ik heb paarden rechtgericht gekregen juist door te spelen met stelling en buiging, met als voorwaarde dat paard wel op beide voorbenen gelijk gewicht moet pakken. Alleen stelling vragen is idd geen optie, het is altijd het einde van balans, en een gevolg daarvan. Alleen krom trekken (om het maar even lomp te zeggen) brengt een paard uit balans, niet erin.

Je moet het imo ook niet gebruiken als een symptoombestrijder, het heeft altijd een doel. Mijn doel is om de buiging goed te krijgen, zodat het paard van de binnenschouder af komt, en soms maakt de lichtere kant aan pakken beter dan gaan 'knokken' op de zware kant. Ik wil de korte kant van het paard langer maken, niet de lange kant korter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:48

Avalanche81 schreef:
Eens en oneens. Ik heb paarden rechtgericht gekregen juist door te spelen met stelling en buiging, met als voorwaarde dat paard wel op beide voorbenen gelijk gewicht moet pakken. Alleen stelling vragen is idd geen optie, het is altijd het einde van balans, en een gevolg daarvan. Alleen krom trekken (om het maar even lomp te zeggen) brengt een paard uit balans, niet erin.

Je moet het imo ook niet gebruiken als een symptoombestrijder, het heeft altijd een doel. Mijn doel is om de buiging goed te krijgen, zodat het paard van de binnenschouder af komt, en soms maakt de lichtere kant aan pakken beter dan gaan 'knokken' op de zware kant. Ik wil de korte kant van het paard langer maken, niet de lange kant korter.

dat is in veel gevallen al niet de uitgansbasis en gaat het i.m.o al fout, als de basis niet goed is moet je het ook niet doen, het moet een gymnastische oefening zijn denk ik

daarom is de vraag van TS ook niet op papier uit te leggen denk ik, als je het paard niet kent

verder kan ik mee gaan in uw denkwijzen,

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:39

Slotje wegens schaduwaccount.