Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pol013 schreef:Dat is voor een normale interval training erg lang. 6 minuten galop.
De vraag is: wat wil je? Meer duurvermogen (denk endurance) of meer kracht?
Voor duurtraining zit je misschien op een aardige interval. Maar daar ben ik niet zo bekend mee.
Voor meer explosieve kracht ken ik meer de schema's van kortere heftigere intervallen. Van 30 seconden vol vlammen afgewisseld met 30 seconden handgalop x3 tot intervallen van 2 minuten gewoon flink galopperen- stappen en dan opbouwen tot 4/5 minuten (voor ons de duur van een cross)
Bij de 'vol vlammen' intervallen denk ik dan aan hartslagen van richting de 200 en voor 'gewoon flink galopperen' aan rond de 160 slagen. Maar dat zijn geen hartslagen die je normaal (meteen) 6 minuten wil volhouden.
@moonlight: ik heb begrepen dat een flink stuk uitdraven de beste manier is om verzuring af te voeren uit de spieren. Dus eindigen met een aantal minuten draven voor je gaat stappen kan wel kloppen.
koend schreef:ik rijd mijn paard 4 a 5 keer per week
Dressuur afgewisseld met (dressuur-) wandelingen en springtrainingen op laag niveau ( tot 90 cm).
Op de rustdagen doen we ook wel eens grondwerk, 20 min. Longewerk of balkjeswerk in vrijheid.
Deze winter wil ik er ook regelmatig conditietraining op een grote maisstoppel tussen steken.
Dan doe ik 6 min stap, 6 min draf, 6 min stap, 6 min galop, 6 min stap, 6 min. Galop, 6 min stap, 6 min. Draf, 6 min stap.
Daanbij moet hij flink vooruit lopen, recht en door zijn rug.
Hij heeft er fysiek niet veel moeite mee.
Psychisch is het voor hem wennen dat hij 6 min aan een stuk gewoon hetzelfde moet doen.
Klopt dit trainingtechnisch?
koend schreef:@ mce
Hij is 7 en doet alles wat ik vraag gewillig.
De maisstoppen ligt prima.
pol013 schreef:Ik heb geen vast opbouw naar het interval gedeelte. want ik doe het in het is dus ben wat afhankelijk van paden en route. Maar na een warm-up in alle drie de tempi van 20 tot 30 minuten ziet het er dan als volgt uit:
30 sec sprint, 30 sec hand galop, 30 sprint, 30 hand, 30 sprint, 30 hand en dan uitdraven en cooling down. Dit deed ik om de galop krachtiger te krijgen. Die korte stukjes gingen dan vooral om het vooruit schakelen en dat heel even vast houden.
De andere variant was iets meer een mengvorm van conditie en kracht. 2 min galop - 2 stap- 2 galop- 2 stap- 2 galop- uitdraven en cooling down. Dat bouwde ik na (ongeveer) 2 keer uit met 30 seconde tot ik op intervallen van 4 minuten zat.
Maar dan heb ik het over een flinke galop. Geen arbeidsgalop, geen handgalop. Ik moest er een aardig tempo op los laten wilde ik 160 hartslagen halen. Paard galoppeerde normaal op 120.
Maar ik heb dit toen gedaan na een sessie met een hartslagmeter onder begeleiding van een proff. Het paste dus bij de conditie en het doel van dat paard op dat moment. Volgens mij was het wel redelijk basic maar durf niet te zeggen of je dit zomaar over moet nemen.
Het ging over een paard met een prima basis conditie die niet gemaakt was om te galopperen. (meer gelders dan volbloed). Ik wilde dat paard meer buffer geven om zijn werk te doen. Z2 dressuur en L eventing.Spoiler:
En het lijkt er op dat het gewerkt heeft want hij is nog bizar fit nu op zijn 24e