Iemand tips en advies paniekerig paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Iemand tips en advies paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 14:49

X
Laatst bijgewerkt door Dennenboom op 22-09-23 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:53

Is haar mond recentelijk nog nagekeken ?
Wolfstandjes willen wel eens hevige pijn door het bit en dus paniek veroorzaken.

Sherivey

Re: Iemand tips en advies paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:59

Doet ze dit alleen als je erop zit en/of longeren met bijzet? Of ook met wandelen?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:04

Krijgt ze van de vitamine muesli de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor haar gewicht en dracht en voor de mate van arbeid de ze verricht?
Als ze tekorten hebben aan iets kunnen ze ook anders gaan reageren.
Mss dus de dosering ophogen of een andere vitamine/mineralen-brok of balancer zoeken die gemakkelijker te doseren is?

Krijgt ze verder genoeg ruwvoer en komt ze genoeg buiten?

Verder is het de laatste week nogal koud, reageert ze daar mss op?

Grondwerk, longeren en wandelen is natuurlijk nooit verkeerd. Maar als je buiten gaat wandelen, zou ik wel eerst zeker willen weten dat ze aan de hand niet volledig in paniek raakt, want dan heb je nog minder hulpen tot je beschikking om haar te stoppen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:16

Ik zou idd grondwerk met haar doen - en niet te veel!
Graag veel bewegen maar weinig werk: drie is een kleuter...
Al die informatie 'wat moet ik doen om niet te vallen' is heel veel, terwijl het dier ook nog eens drachtig is (en er dus sowieso al veel in het lijf gebeurt).

Verder zou ik persoonlijk geen zadel laten 'aanmeten' bij een dier dat nog groeit. (Rijd met een goed passend western zadel oid. tot het dier echt is uitgegroeid met 8.)

Van een schuivend zadel kan een dier ook schrikken, prettig zal het niet voelen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:30

Janneke2 schreef:
Verder zou ik persoonlijk geen zadel laten 'aanmeten' bij een dier dat nog groeit. (Rijd met een goed passend western zadel oid. tot het dier echt is uitgegroeid met 8.)

Van een schuivend zadel kan een dier ook schrikken, prettig zal het niet voelen.

Western zadel zou ik Juist niet doen bij een jong paard, want dat luistert nog nauwer met passen dan een Engels zadel, wat nog kussens heeft.
Tenzij het een boomloos Western zadel betreft, want daar kan je nog eea aan aanpassen.

Verder wel met je eens dat een niet goed passend zadel ook paniek kan veroorzaken.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 15:47

X
Laatst bijgewerkt door Dennenboom op 22-09-23 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:48

Is er ook iets veranderd in het voer of de hoeveelheid weidegang?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 15:49

X
Laatst bijgewerkt door Dennenboom op 22-09-23 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:51

De problemen zijn er sinds een week, je beschrijft dat je met je zadel al eens over de zij bent gegleden. Ik kan me voorstellen dat je 'gewoon' even in een neerwaartse spiraal terecht bent gekomen - zij bang, jij ook bang, zij dan weer bang, jij ook weer banger....

Verstandig om de confrontatie nu even niet meer op te zoeken, ze is toch zo drachtig dat rijden binnenkort op een lager pitje moet. Gun jezelf en haar even de tijd.
Na het veulenen kun je het rijden weer oppakken, maar mijn aanbeveling is om er die eerste paar keren even iemand op te zetten die zelf niet bang is en ervaring heeft met het rijden van jonge paarden. Zodat je merrie weer even kan wennen aan rijden zonder jouw angst, en jij met je eigen ogen kunt zien dat je niet onzeker hoeft te zijn waardoor je minder bang zult worden. Even resetten voor beiden, wel zo verstandig.

Een zadel hoort NIET te glijden. Misschien had je niet strak genoeg gesingeld, maar een glijdend zadel is gevaarlijk (immers, dan valt de ruiter) dus dat wil je hoe dan ook verder voorkomen. Kan me goed voorstellen dat je jonge (onbevestigde!) paard zich daar kapot van is geschrokken en dit gebeuren haar veel zelfvertrouwen ohz heeft gekost.
Dat een merrie drachtig is, hoeft niets uit te maken voor de pasvorm van het zadel - merries dragen namelijk niet direct achter de schoft en bij de singelplek. Die buik zit er echt achter.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 15:54

X
Laatst bijgewerkt door Dennenboom op 22-09-23 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:55

Dennenboom schreef:
Dilan93 schreef:
Doet ze dit alleen als je erop zit en/of longeren met bijzet? Of ook met wandelen?

Met longeren is ze ook erg loperig. Met wandelen stapt ze stevig door als het spannend wordt maar verder hartstikke braaf..

Bij die van ons bleek er uiteindelijk (na foto/scan) iets in zn rug niet goed te zitten. Die reageerde ook heel angstig op vanalles (zelfs al met opzadelen).

Na de behandelingen is dit veel minder geworden. Weet niet hoe lang hij er al last van had (hebben m zelf niet zo lang), maar lang genoeg om er zo heftig op te reageren.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:59

Wat was de situatie toen ze voor het eerst in paniek raakte? Waar was je? wat was je aan het doen? Wat gebeurde er in de omgeving? Had ze een paar dagen stil gestaan? Ben je van voer veranderd? Waren er nieuwe/ongewone dingen?

Een schuivend zadel op zich kan natuurlijk ook eng zijn voor een paard. Dus wat eerst een frisse bokkesprong was, is misschien nu wel angst.

Friezen hebben het in zich om 'te vertrekken' met de neus in de wind als reactie op opwinding, angst en spanning. Steigeren gebeurt meestal pas als de ruiter gaat trekken aan de teugels.

Je moet even gaan uitvinden wat de oorzaak is, frisheid, spanning, angst of pijn.

Als noodrem kan je de 'one rein stop' (google helpt je wel) aanleren. Dit moet je echter doen in ontspanning en door herhaling bevestigen. Sowieso helpt het buigen van de hals om vaart te minderen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:00

Dees schreef:
Verstandig om de confrontatie nu even niet meer op te zoeken, ze is toch zo drachtig dat rijden binnenkort op een lager pitje moet. Gun jezelf en haar even de tijd.
Na het veulenen kun je het rijden weer oppakken, maar mijn aanbeveling is om er die eerste paar keren even iemand op te zetten die zelf niet bang is en ervaring heeft met het rijden van jonge paarden. Zodat je merrie weer even kan wennen aan rijden zonder jouw angst, en jij met je eigen ogen kunt zien dat je niet onzeker hoeft te zijn waardoor je minder bang zult worden. Even resetten voor beiden, wel zo verstandig.

Ik zou het paard nu absoluut niet wegzetten. De herinnering blijft gewoon en het gedrag dus ook als je het niet ombuigt naar iets goeds.
Juist nu dus even (met hulp) de ontspanning in het rijden terugvinden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:06

Ik zou dus een merrie die al 7 maanden drachtig is, absoluut niet meer in de stress jagen.
Die negatieve associatie met het zadel en het rijden zit er toch al, dus dat nu willen aanpakken geeft nu stress. Daarom kun je maar beter wachten tot na het veulenen. Is niet ideaal, maar wel beter voor het ongeboren veulen.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 16:11

X
Laatst bijgewerkt door Dennenboom op 22-09-23 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:21

3 jaar?? en drachtig?? en pas 4 maanden in je bezit???

zou die lekker jaartje laten staan en alleen beetje mee poetsen en wandelen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:29

Op zich prima toch, deze merrie kan dan komend voorjaar en zomer als ze 4 is samen met haar veulen rondscharrelen.

En zeker na dit incident gaat stilzetten echt niet werken, het probleem/de herinnering zal zeer waarschijnlijk blijven bestaan als het nu al meerdere keren is gebeurd.

TS, je antwoord is wat oppervlakkig. Graaf eens wat dieper? Wat gebeurt er nu vlak voordat je paardje in paniek schiet? 'Uit het niets' gebeurt wel eens als ze schrikken van een bakkabouter. Maar als je paard met regelmaat in paniek en op hol gaat dan is er ook een aanleiding die terug te vinden is.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 16:46

X
Laatst bijgewerkt door Dennenboom op 22-09-23 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:55

In dat geval is er best een duidelijke aanleiding toch?

Als ik jou was zou ik er nu een paar keer een ervaren (en in balans zittende) ruiter laten komen om het werk onder het zadel goed af te sluiten.
Daarna, vanwege het niet passende zadel overgaan op longeer en grondwerk tot het einde van de dracht en oppakken nadat het veulen er is mét passend zadel. Het voordeel van grond en longeerwerk is dat je hiermee ontzettend goed werk kan doen waar je later in het rijden veel gemak van hebt.

Om nou nu een zadel passend te gaan laten maken op een drachtige merrie lijkt me een kostbare gelegenheid.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:05

Wanneer is het zadel aangemeten? Een drachtige merrie verandert enorm, dus het is best logisch dat je zadel dan niet meer past.

En wat houdt medisch in orde in? Dat lijkt hier op Bokt namelijk grofweg ergens tussen "klinisch gekeurd bij aankoop" en "vorige week volledig op de foto geweest en echo's gemaakt" te liggen.

En dan heb ik het nu alleen nog maar over medische dingen, maar het kan ook iets in de omgeving of jouw rijden zijn bijvoorbeeld.
Het is dus nogal lastig om te zeggen wat het veroorzaakt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:07

Ze is nog zo jong en ook nog drachtig. Ik zou rustig aan gaan doen met haar en pas als het veulentje oud genoeg is weer rustig beginnen. Misschien kun je tot die tijd op een andere manier aan het werk, zodat ze wat meer ontspannen wordt. Dan heb je er met rijden ook weer profijt van.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:07

speurneusc schreef:
3 jaar?? en drachtig?? en pas 4 maanden in je bezit???

zou die lekker jaartje laten staan en alleen beetje mee poetsen en wandelen

en daarna oppakken alsof ze nooit is ingereden

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:15

Ik zou ook schrikken als naast mij vuurwerk wordt afgestoken ;)
En als het hoofdstel daarna verkeerd zit waardoor alles anders beweegt, zou ik als net bereden paard ook denken 'help!'. Beestje is nog zo jong en groen.

Goed dat je het fijn hebt afgesloten. Ken je iemand die ervaring heeft met jonge paarden en er de eerstvolgende keer wel op wil stappen?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:16

AnnemiekvM schreef:
Ze is nog zo jong en ook nog drachtig. Ik zou rustig aan gaan doen met haar en pas als het veulentje oud genoeg is weer rustig beginnen.

Waarom rustig aan? Dit paardje lijkt te ploffen van energie... en nu komt daar een (vermoedelijk) gedrags/opvoedings/rijtechnisch probleem bij. Logisch, ze is nog jong en waarschijnlijk wat groen. Dan is een keer schrikken van de bakrand, een schuivend zadel of vuurwerk heel erg normaal.

Even rijtechnisch oplossen nu, daarna met zwangerschapsverlof, qua rijden.