Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
paardje0001 schreef:Hoi allemaal,
Ik heb wat tips nodig om mijn paard voorwaarts te krijgen bij het rijden. Ze moet namelijk leren om haar achterhand actief te gaan gebruiken en om haar rug wat meer te ontspannen.
Citaat:Als ik bv in draf meer teugel aanbied zodat ze haar nek kan strekken om te ontspannen dan neemt ze dit niet aan. Ze loopt dan met haar kop in de lucht. Ook aan de longe loopt ze met haar kop omhoog ipv haar hoofd omlaag te brengen en met een ontspannen rug te lopen.
Citaat:Even wat informatie over het paard: het gaat om een friese merrie van 8 jaar. Ze is altijd al aan de luiere/rustigere kant geweest. Ze staat in de zomer 24/7 op de wei met een kudde en in de winter op stal maar wel met dagelijkse weidegang. Ze heeft nu 2 maand stil gestaan wegens een blessure (volgens DA was haar collaterale hoefband beschadigd, waarschijnlijk door gek te doen op de wei). Nu ben ik terug aan het opbouwen (dierenarts heeft hier groen licht voor gegeven) dus haar conditie op dit moment is niet wat het moet zijn. Het zadel past goed en niet zo lang geleden is er een osteopaat gekomen. Hij zei dat ze nergens vast zat.
Citaat:Nu zijn mijn volgende vragen:
- Welke oefeningen zijn goed om een actieve achterhand te krijgen tijdens het rijden?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze haar rug ontspant en mooi vanuit haar achterhand loopt aan de longe?
- Is er misschien iets wat ik over het hoofd zie?
paardje0001 schreef:Hoi allemaal,
Ik heb wat tips nodig om mijn paard voorwaarts te krijgen bij het rijden. Ze moet namelijk leren om haar achterhand actief te gaan gebruiken en om haar rug wat meer te ontspannen. Als ik bv in draf meer teugel aanbied zodat ze haar nek kan strekken om te ontspannen dan neemt ze dit niet aan. Ze loopt dan met haar kop in de lucht. Ook aan de longe loopt ze met haar kop omhoog ipv haar hoofd omlaag te brengen en met een ontspannen rug te lopen.
Even wat informatie over het paard: het gaat om een friese merrie van 8 jaar. Ze is altijd al aan de luiere/rustigere kant geweest. Ze staat in de zomer 24/7 op de wei met een kudde en in de winter op stal maar wel met dagelijkse weidegang. Ze heeft nu 2 maand stil gestaan wegens een blessure (volgens DA was haar collaterale hoefband beschadigd, waarschijnlijk door gek te doen op de wei). Nu ben ik terug aan het opbouwen (dierenarts heeft hier groen licht voor gegeven) dus haar conditie op dit moment is niet wat het moet zijn. Het zadel past goed en niet zo lang geleden is er een osteopaat gekomen. Hij zei dat ze nergens vast zat.
Nu zijn mijn volgende vragen:
- Welke oefeningen zijn goed om een actieve achterhand te krijgen tijdens het rijden?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze haar rug ontspant en mooi vanuit haar achterhand loopt aan de longe?
- Is er misschien iets wat ik over het hoofd zie?