Zorgen voor een actieve achterhand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje0001

Zorgen voor een actieve achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 13:29

Hoi allemaal,

Ik heb wat tips nodig om mijn paard voorwaarts te krijgen bij het rijden. Ze moet namelijk leren om haar achterhand actief te gaan gebruiken en om haar rug wat meer te ontspannen. Als ik bv in draf meer teugel aanbied zodat ze haar nek kan strekken om te ontspannen dan neemt ze dit niet aan. Ze loopt dan met haar kop in de lucht. Ook aan de longe loopt ze met haar kop omhoog ipv haar hoofd omlaag te brengen en met een ontspannen rug te lopen.
Even wat informatie over het paard: het gaat om een friese merrie van 8 jaar. Ze is altijd al aan de luiere/rustigere kant geweest. Ze staat in de zomer 24/7 op de wei met een kudde en in de winter op stal maar wel met dagelijkse weidegang. Ze heeft nu 2 maand stil gestaan wegens een blessure (volgens DA was haar collaterale hoefband beschadigd, waarschijnlijk door gek te doen op de wei). Nu ben ik terug aan het opbouwen (dierenarts heeft hier groen licht voor gegeven) dus haar conditie op dit moment is niet wat het moet zijn. Het zadel past goed en niet zo lang geleden is er een osteopaat gekomen. Hij zei dat ze nergens vast zat.

Nu zijn mijn volgende vragen:
- Welke oefeningen zijn goed om een actieve achterhand te krijgen tijdens het rijden?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze haar rug ontspant en mooi vanuit haar achterhand loopt aan de longe?
- Is er misschien iets wat ik over het hoofd zie?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:43

Wat goed dat je hierover nadenkt! Het kan best lastig en ingewikkeld zijn allemaal, dus ik hoop dat je wat hebt aan de adviezen hier.

Eerste punt is dat het voor een paard niet direct logisch is om met het hoofd laag en rug bol te lopen. De enige reden dat dit "moet" is omdat wij er zo nodig op willen zitten. Wees dus altijd lief en begripvol naar je paard, ook als het niet wil. Je paard heeft geen idee van jouw doelen en wensen.

Twee -
Bekijk waar het probleem vandaan komt. Is je paard actief genoeg? Of te actief? Of lukt het niet omdat je paard eigenlijk scheef loopt?
Als je zou slingeren tussen A en C, welke kant op slingert hij dan makkelijk en welke kant moeilijk? Dit zijn aanwijzingen voor het onderliggende probleem. Werk daar eerst aan en goed ruggebruik komt vanzelf.

Als je paard te langzaam loopt, is dat probleem redelijk makkelijk te verhelpen. Een scheef paard is wat lastiger en kost meer tijd. Goede hulp is daarbij altijd handig natuurlijk, maar je kunt ook werken aan rechtrichten volgens methodes als die van Mireille den Hoed of 4Dimension Dressage.

Drie -
Dwing niks af. Als je je paard moet vragen het hoofd naar beneden te doen, gaat ergens iets niet goed. Zie ook stap 2.

Vier -
Sommige friezen die ik ken, hebben een beetje slappe knieën. Dat maakt dragen wel extra lastig. Goede training hierbij zijn cavaletti balkjes.

Ohja en vijf -
Hou trainingen kort maar krachtig.
Wat wij goed ruggebruik vinden, is iets wat de meeste paarden niet komt aanwaaien. Het kost veel spierkracht en denkwerk om alles te coördineren. Als je je trainingen kort houdt, kun je zorgen dat je precies dat kan trainen wat je wil. Als je te lang doorgaat, wordt je paard moe en leert hij niet zoveel meer en kan bovendien de houding die jij vraagt niet meer voor elkaar krijgen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Absolem

Re: Zorgen voor een actieve achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:00

Longeren met dubbele longe. Dat is de makkelijkste manier om dit probleem aan te pakken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:54

Voor deze manier van rijden heb je een beetje ruitergevoel nodig. Wanneer je teugel geeft, moet je niet verwachten dat er meteen wat gebeurt. Je moet het paard 'naar de hand toe drijven'. En vaak is het makkelijker om dit met wat stelling en buiging voor elkaar te krijgen. Dit kun je niet leren via een forum, maar van iemand vanaf de grond die je kan leren voelen wanneer je wat moet doen. Want dat is een stukje ruitergevoel die je moet ontwikkelen, dat is niet met 1 keer uitgelegd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:07

paardje0001 schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb wat tips nodig om mijn paard voorwaarts te krijgen bij het rijden. Ze moet namelijk leren om haar achterhand actief te gaan gebruiken en om haar rug wat meer te ontspannen.

Dit zijn drie - samenhangende - doelen, allemaal belangrijk, maar wel verschillend.

Citaat:
Als ik bv in draf meer teugel aanbied zodat ze haar nek kan strekken om te ontspannen dan neemt ze dit niet aan. Ze loopt dan met haar kop in de lucht. Ook aan de longe loopt ze met haar kop omhoog ipv haar hoofd omlaag te brengen en met een ontspannen rug te lopen.

Vraag 1: 'gosh, waarom doet ze dit...?'
De volgende opmerking klinkt intens flauw, maar bevat een grote waarheid: 'onze paarden hebben niet in dat boekje gelezen hoe (wij vinden dat) het moet.'
Het dier wil jou doorgaans wel terwille zijn, maar wat nu dan toch de bedoeling is: %)
(Ik herinner me het gezicht van mijn jonkie, de eerste keer rechtsom aan de longe. Rondjes lopen aan een touw, prima - maar rechtsom??? 'Rondjes horen linksom!!' zag je haar denken...)
(Verder meldt de taalpolitie dat de nek 2 centimeter lang is en je dier een hoofd heeft.)

In het ergste geval heeft ze pijn maar dat zou de osteopaat gemerkt hebben, in iets minder erg geval is ze stijf. Zowel stijf in de zin van rug maar liever 'hol' dan 'bol', maar dat ook de lengtebuiging 'niet echt goed' gaat. (Goede lengtebuiging is baaie moeilijk, maar geeft wel vaak de behoefte om de hals te strekken.)
Verder zou er ook een balansprobleem kunnen zijn: kan je dier met een vastgezette rug ongeveer voldoen aan je vragen, maar is ze bang om om te vallen als ze haar rug los zou laten.
Compleet terecht: het zwaartepunt van het dier komt al op 'een rare plek' zodra wij er op zitten, daar stelt het dier zich braaf op in, maar vraag je de hals te strekken, zal het zwaartepunt zich verplaatsen. Sommige dieren denken dan simpelweg 'daar begin ik niet aan'. Met wat goedmoedig doorzetten kun je haar wel op andere gedachten brengen, want een gestrekte hals geeft ontspanning en dat is fijn.

Citaat:
Even wat informatie over het paard: het gaat om een friese merrie van 8 jaar. Ze is altijd al aan de luiere/rustigere kant geweest. Ze staat in de zomer 24/7 op de wei met een kudde en in de winter op stal maar wel met dagelijkse weidegang. Ze heeft nu 2 maand stil gestaan wegens een blessure (volgens DA was haar collaterale hoefband beschadigd, waarschijnlijk door gek te doen op de wei). Nu ben ik terug aan het opbouwen (dierenarts heeft hier groen licht voor gegeven) dus haar conditie op dit moment is niet wat het moet zijn. Het zadel past goed en niet zo lang geleden is er een osteopaat gekomen. Hij zei dat ze nergens vast zat.

Friezen zijn prachtige dieren, maar van origine tuigpaarden, die mogen met een holle rug lopen. Verder zijn het barok gebouwde dieren, wat inhoudt dat het qua bouw niet moeilijk is om "de hals in de krul te krijgen", maar niet iedereen weet hoe je eerst de spieren er op kan rijden die een rijpaard nodig heeft. Dat levert doorgaans ook stijve ruggen op.
Citaat:
- Welke oefeningen zijn goed om een actieve achterhand te krijgen tijdens het rijden?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze haar rug ontspant en mooi vanuit haar achterhand loopt aan de longe?

Zo ongeveer alle oefeningen dragen bij aan een actieve achterhand.
Correcte overgangen (naar een snellere gang: goed aan het been, liefst echt 'vertrekken' vanuit achter; naar een langzamer gang: teugel bij wijze van spreken los, op zit en gewicht terugrijden waarbij het dier 'op de achterhand' terugkomt, niet met het bit of de voorbenen als stootblok)
Een pasje achterwaarts,
correcte lengtebuiging
en alle goed gereden zijgangen
balkjes, helling op en af lopen. (Afdalen waarbij je langzaam gaat en het dier het gewicht op de achterbenen draagt.)

Aan de longe: wat ik ooit leerde: laat je paard 'rechtop' lopen, met gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Daar zit wat voorwerk aan vast, les nemen is dus de boodschap. Het betaalt zich dubbel en dwars uit: een dier krijgt er vertrouwen van, gaat prettig bewegen en onder het zadel wordt het ook makkelijker.

Succes!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:33

Friezen drukken zich graag wat op, ze zijn immers jarenlang gefokt om te 'tuigen'.

Het hoofd laten zakken moeten ze echt een beetje leren. Het liefst aan de dubbele longe oefenen. Maar correct bijzetten is eenvoudiger als je nog niet zo ervaren bent.

Wissel ontspanning en aanspanning af. Dit doe je door overgangen af te wisselen met rustig in een tempo werken.

Ik zou zelf eens een longeerles nemen en dan een periode regelmatig longeren. Het effect onder het zadel zal merkbaar zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:40

paardje0001 schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb wat tips nodig om mijn paard voorwaarts te krijgen bij het rijden. Ze moet namelijk leren om haar achterhand actief te gaan gebruiken en om haar rug wat meer te ontspannen. Als ik bv in draf meer teugel aanbied zodat ze haar nek kan strekken om te ontspannen dan neemt ze dit niet aan. Ze loopt dan met haar kop in de lucht. Ook aan de longe loopt ze met haar kop omhoog ipv haar hoofd omlaag te brengen en met een ontspannen rug te lopen.

Goede vragen, met het rijden begint het ermee dat ze aan je been is/ komt. Dus een directe voorwaartse reactie op je beenhulp. Zodat het paard voorwaarts gaat denken, wat hierbij helpt zijn overgangen/ schakelen. Hoe en wat precies, daar kun je het beste een instructeur bij hebben.
http://www.correctedressuur.nl/page/het ... e-beenhulp

Aan de longe, les nemen..dubbele longe is prachtig maar heel moeilijk met weinig ervaring. Ook correct bijzetten is iets waar je het beste even hulp bij kunt gebruiken.
Dus voor beide eigenlijk, les nemen en wat Kelly An al zegt als je een tijdje gaat goed gaat longeren dan zul je het positieve effect ohz gaan merken. Paard moet leren het lijf goed te gebruiken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:36

Ik zou in elk geval les nemen van iemand die jou kan leren je paard te trainen,
Je wil een actief achterbeen dan moet je niet te veel tempo willen , zeker niet bij een paard wat niet voorwaarts is.
Je zou vanaf de grond kunnen beginnen en leren zien waar het paard zijn achterbenen neer zet en daar mee aan de slag gaan, zelf vind ik het zeker voor je met de achterhand gaat beginnen , dat je de schouders kan besturen een paard wat te veel gewicht op de schouders zet kan nooit actief zijn achterhand gebruiken.
Dubbele lijnen kan leuk zijn maar kan ook de beweging van het paard blokkeren, als je paar te veel tegen de buiten teugel loopt krijg je een verkeerde rotatie en geen schouder vrijheid,
Als je longeert aan het bit krijg je verkeerde stelling en train je ook nooit de boven lijn , want een paard aan de onderkaak trainen kan gewoon niet,
Ik zou zeggen neem een kaptoom zodat je controle over de boven lijn kan krijgen, maar werk stap voor stap, zoek hulp en heb geduld, weet wat je doet en focus j niet te veel op het einddoel, maar ga aan de gang met het proces, het probleem is vaak niet het paard maar de trainer daarvan en dat ben jij zelf neem ik aan, dus tijd geduld en iemand zoeken die jou kan begeleiden en goed luisteren naar het paard , nooit iets afdwingen want dan krijg je nooit een paard wat voor jou wil werken ,
ER bestaan ook geen luie paarden maar stijve paarden wel, hoe meer jij je paard soepel kan trainen hoe trotser en leniger jou paard gaat bewegen.