Voltes in galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alicewonder

Voltes in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 23:41

Ik huur sinds een paar maanden een zevenjarige pony. Hij is al wat meer gewend in de piste dan in het begin, maar het is heel lastig om voltes te galopperen. Er zijn dagen dat dat lukt, maar soms lukt het langs de ene kant niet en dan moet ik echt heel hard aan de Teugel trekken om ervoor te zorgen dat hij niet de andere kant uit galopeert, iemand misschien tips over hoe ik het beter kan aanpakken of oefeningen voor mij en het paard om soepeler voltes te rijden? :)

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:08

Het beste kan je hier voor natuurlijk les nemen, als je dit nog niet doet. En wat ik zeg is puur mijn eigen ervaring, ben hier absoluut geen expert in. Maar komt het door een gebrek aan balans/kracht? Dat merk je bijvoorbeeld als de pony vooral hard wil galopperen en plat door de bochten. Mijn bijrijpaard vond dit ook moeilijk. Kreeg toen van m'n instructrice de tip om aan het begin voor het rijden even kort te longeren met wat galop allebei de kanten op. Tijdens het rijden dan geen galop maar wel wat slangenvoltes in draf om de balans te verbeteren. Toen dat goed ging ook galop onder het zadel, gewoon rechtuit/over de hoefslag, meters maken. Na een week of 6 begon je langzaam te merken dat ze meer kracht kreeg, steeds meer stukjes die "normaal" voelde, dus toen ook langzaam aan voltes meegepakt. Helaas is het paard kort daarna overleden, dus verder zijn we nooit gekomen

Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat het probleem ergens anders door komt (een medisch probleem bijvoorbeeld), dan werkt bovenstaande waarschijnlijk niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:43

De makke is, dat 'rijkunsige lengtebuiging' geen natuurlijke beweging voor een paard is.
Je zult het een dier moeten leren, liefst nadat je eerst de balans goed op orde hebt gemaakt : makkelijk gelijkelijk gewicht op beide voorbenen - wat jij merkt als gelijkelijk gewicht (nu ja, drie gram) op beide teugels.

Hoe gaat het bijvoorbeeld als je in draf wat zigzagt, een soort kleine gebroken lijntjes vanaf de binnenhoefslag...?

En hoe gaan de grote voltes in stap en draf? Soms 'kapseist' een paard, soms 'valt' het dier merkbaar op 1 schouder (is dat de linker, dan worden voltes naar links nog wel eens te klein en voltes naar rechts te groot) - of word jij in meerdere of mindere mate 'op buiten gezet' door je paard?
(In principe hoor je als ruiter netjes 'in het midden' te zitten, soms 'gooit' een paard op de rechte lijn een ruiter 'op links' of 'op rechts', en soms nog een beetje extra op de volte.)

Al deze dingen gaan over 'het recht zijn' van je dier, mbt de voltes: buigen volgens de lijn van de volte.
Een goede instructrice kan je daar bij helpen.
Heeft je dier de spieren ontwikkeld om het netjes in stap en draf te doen, dan volgt de galop op gegeven moment vanzelf.

Kelly_ann

Re: Voltes in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:40

Goede les nemen :)*

Leren sturen met je zit, buitenteugel en buitenbeen.

Wat vaker longeren, bij voorkeur met dubbele longe of correct bijgezet. Zodat je paard niet aan zijn neus wordt omgetrokken maar goed wordt begeleid in de wending.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:19

Inderdaad, goede les nemen als je dat nog niet doet.

Een volte rijden lijkt gemakkelijk, maar is dat eigenlijk niet echt.
Mijn tip: zorg dat de pony goed los is gewerkt in stap en daarna in draf. Maak hem eerst in die gangen soepel vooraleer je gaat galopperen. Probeer ook niet aan je teugels te gaan trekken, dat werkt eerder averechts... Probeer meer op je zit-, been- en gewichtshulpen te rijden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:37

Wat ook kan helpen is eerst halve votes galopperen.
Of aanspringen in galop op de volte, bijvoorbeeld net voorbij x op de volte bij C of A. En daarna weer een stukje hoefslag volgen.

Beter korte goede stukjes dan lange slechte stukken.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:58

Ik zie hierboven o.a. een tip staan om (na wat voorwerk) gewoon rechtuit te galopperen over de hoefslag. Van mijn instructrice begrijp ik juist dat een rechte lijn voor een onervaren paard extra moeilijk is, omdat de galop een asymmetrische gang is. Een volte zou dan juist makkelijker zijn, omdat het paard sowieso al makkelijker een gebogen lijn kan volgen, en omdat de benodigde buiging constant hetzelfde blijft. Je hoeft niet recht te stellen en weer in te buigen. Daarbij zul je in het begin allicht wat buitenstelling moeten accepteren (de natuurlijke houding in galop).

Ik denk in je verhaal te lezen, en verbeter me als dat niet klopt, dat je in eerste instantie de hoefslag volgt in galop (pony heeft misschien steun aan de wand?) en dan een volte wil inzetten, door voornamelijk je binnenteugel te gebruiken. Dan maak je het onbedoeld wel lastiger voor je pony. Hij kan nog niet "zijn neus achterna lopen". Focus op het indraaien van de schouders en laat de positie van het hoofd nog even los.

Misschien is het ook makkelijker voor jullie beiden om op een volte aan te springen en die volte dan aan te houden, dan dat je vanuit een rechte lijn een volte inzet.

Bloempje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:24

Ik heb hetzelfde probleem. Ik rij sinds 2017 op een manege op een leuke 20 jarige Fjord. Nooit problemen gehad met de linker volte (zijn moeilijkere kant) in galop (zelfs nog een keer 3de geworden in de F5), maar sinds halverwege vorig jaar heeft hij opeens vaak de neiging om inplaats van de linker volte in te gaan juist keihard naar rechts te trekken en rechtdoor te lopen. Zodra ik probeer om vanuit draf op de volte aan te galopperen probeert hij ook om meteen naar rechts af te slaan. Hetzelfde als ik probeer om op de binnenhoefslag te galopperen, minstens 70% van de keren wil hij persee aan de bakrand blijven plakken. Ik rij privélessen op hem, in groepslessen doet hij voor zover ik weet nooit moeilijk omdat hij het leuk vind om achter de andere paarden aan te hollen.

Hij heeft wel vaker fratsen gehad, het is immers een Fjord, maar die gingen ook binnen no time weer over. Dit probleem blijft echter aanhouden. Mijn instructrice blijft erop hameren dat ik niet aan de linker teugel moet trekken en de rechter buitenteugel tegen zijn nek aan moet houden, maar ik zie daar zelf geen resultaat in. Naar een tikje met de zweep op zijn rechterschouder luisterd hij ook niet. Wat kan ik het beste doen?

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:20

Ik zou bij een goede instructeur gaan lessen. Hij of zij kan je goede tips geven en samen met jou een plan van aanpak maken zeg maar. Sowieso is het fijn dat er iemand bij is tijdens het rijden die je kan helpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:01

Dat is een balans probleem, wat doe je bv voor oefeningen voor balans?
Hoe gaat het in stap en draf, heb je controle over de schouders, binnen en buiten been zonder dat je paard in de hand hangt of jij aan de teugel trekt?
Want als je moet gaan trekken aan de teugel ben je op het verkeerde pad beland, ga eens 10 stappen terug en controleer waar het wel goed gaat en of je je paard aan je zit kan houden zonder dat je aan de teugel hoeft te zitten , bedenk dat het stuur en de rem niet op het hoofd zit , maar in jou lichaam . zolang dat niet is galopeer niet op de cirkel, dat is heel slecht voor het lijf van het paard, werk op de cirkel in stap om recht te gaan richten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:16

dat is heel lastig als je niet alleen op de pony rijdt

begin in stap met gymnastiseren, kleine volte als een pony over de schouder weg loopt druk dan met je binnen been harder aan kan voor het pony een gymnastiche oefening zijn, daarna druk je voor het buitenbeen het weer naar de kleine volte
maak kleine voltes in stap - op beide handen - niet alleen op een hand werken dat heeft geen zijn en ga mee spelen
kleine volte bij E halve kleine volte bij E op AC lijn halve kleine volte naar B gevlogd door een kleine volte (leer je gelijk door een S van hand vernader)
halve kleine volte bij bij b.v. K op de AC lijn en paar passen recht uit en dan een halve kleine volte naar rechts

of op de lange zijde begin bij K en maak een kleine volte paar passen rechtuit en weer een kleine volte weer een paar passen rechtuit en weer een kleine volte die je dan wat kleine maakt aandraven over de diagonaal van hand veranderen en naar stap en begin je bij F met de kleine voltes

maar het is lastig als je met meerdere op en pony rijdt, het zou fijn zijn als je dan allemaal op de zelfde wijze rijdt

als je merkt dat het beter gaat kun je het eens in draf proberen, niet te lang aan en bewaak of het goed gaat
korte stukjes en goed leveren meer op

Bloempje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:41

Dankjewel voor jullie berichten. Van mijn instructrice moet ik inderdaad vooral voltes en andere figuren lopen bij het warmstappen/draven, ik probeer hem ook terug naar buiten te drukken met mijn binnenbeen als hij naar binnen valt en bij voltes erop te letten dat ik wat meer mijn gewicht op mijn binnenbeugel plaats om niet naar buiten te gaan hangen (waar mijn instructrice mij ook aan helpt herinneren). Waar ik de volgende keer op zal gaan letten is om mijn voltes ook echt perfect rond te rijden, en mijn instructrice vragen of ze samen met mij wil kijken hoe ik wat meer vanuit de zit kan sturen inplaats van met de teugels. Ook zal ik de specifieke oefening die MCE opnoemt uitproberen. Kijken hoe het gaat!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:58

Mbt 'terug naar buiten drukken met het binnenbeen' :
gebruik vooral niet je kuit (= drijvende hulp - je wil 'zijwaarts').
Doe op het moment iets meer gewicht in je buitenbeugel en maak een soort veegbeweging met je dijbeen en knie 'naar opzij...!'

En vrolijk oefenen vanaf de stap, wat precies en hoeveel precies moet je doen om een volte bij E of B in te zetten?
En om vierkantjes te stappen?
En verandert dit als hij het gaat snappen?
Hoeveel heb je nodig in draf...?
En idd: hoe rond is de volte?
(Dat is geen doel op zich - maar het toont hoe goed je dier kan buigen, 'recht is op de gebogen lijn' - en dat geeft handvatten voor verder oefenen en onderzoeken.)

En in galop is het niet het moeilijkste 'omdat het zo hard gaat',
een paard heeft relatief veel rompstabiliteit nodig om correct te kunnen galopperen. En die rompstabiliteit kun je goed in stap en vooral draf opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 08:26

Bloempje_93 schreef:
Dankjewel voor jullie berichten. Van mijn instructrice moet ik inderdaad vooral voltes en andere figuren lopen bij het warmstappen/draven, ik probeer hem ook terug naar buiten te drukken met mijn binnenbeen als hij naar binnen valt en bij voltes erop te letten dat ik wat meer mijn gewicht op mijn binnenbeugel plaats om niet naar buiten te gaan hangen (waar mijn instructrice mij ook aan helpt herinneren). Waar ik de volgende keer op zal gaan letten is om mijn voltes ook echt perfect rond te rijden, en mijn instructrice vragen of ze samen met mij wil kijken hoe ik wat meer vanuit de zit kan sturen inplaats van met de teugels. Ook zal ik de specifieke oefening die MCE opnoemt uitproberen. Kijken hoe het gaat!

perfect met oefen hoeft niet, dat komt vanzelf als je goed geoefend hebt, maar je moet elke keer als je een volte rijd denken wat ja gaat doen, heb ik de hulpen paraat en dan zet ik de volte in,
zodat de pony de signalen oppakt en begrijpt wat je wil

gewicht niet teveel op je binnen been, dan gaat de balans weer de verkeerde kant op, probeer gewoon in het midden te blijven met je gewicht, kijk ook niet teveel naar binnen, praktischer is om de cirkel denkbeeldig met je neus te tekenen, dus rechtop zitten - niet gestrekt maar fijn los - en over de oren naar voren, je denkt aan de volte, dan komen de hulpen er bij en dan ga de volte rijden,

gaat je lukken, maar je moet wel geduld hebben hoor,

maar het gaat je lukken, je staat er zo positief in dat gaat goed komen

klein stukje theorie, praktische kennis
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-21 08:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 08:29

Heb je wel controle over de buitenschouder van je paard? Kun je die controleren enkel met je buitenteugel? Kun je hem met je zit sturen, dus bepalen welke richting hij in gaat door je gewicht licht te verplaatsen? Zo niet, dan is dit je probleem.

Tuurlijk, de balans moet voor elkaar zijn, maar pas als je controle over de schouders hebt en de rijrichting met je zit kunt bepalen, kun je hem een volte insturen zonder je binnenteugel zo hard nodig te hebben. Daar zou ik eerst aan gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:24

heb je wel goed contact met de andere rijders, kan zijn als je gaat gymnastiseren de pony wat spierpijn krijgt, dat ze weten waar het van kan komen

Bloempje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:24

Over de voltes, het is niet dat deze niet rond zijn, het zit hem meer in de puntjes op de i zetten zo af en toe omdat hij wel eens naar binnen wil vallen, maar dit probeer ik met mijn been op te lossen. Bij de volte rijden gebruik ik de teugels maar lichtjes. Ik gebruik ze in het algemeen wel om mee te sturen, maar ik trek er niet aan ofzo, het zit hem meer in lichte kneepjes aan de teugel of heel licht contact. Hij reageerd in stap en draf goed op lichte hulpen die ik met mijn handen aan de teugels geef. Het meest gebruik ik de teugels in de galop in een scherpe bocht (bv bij A of C afwenden) of als ik moeite heb met de linker volte omdat hij rechtdoor wil. Waar ik bij bochten buiten die in de hoeken ook vooral op let is dat ze niet perfect hoeven te zijn, ik heb liever dat ik zo min mogelijk de teugels gebruik. Dan maar wat ruimer.
Op andere dingen zoals de rechter volte of een gebroken lijn galoppeerd hij gewoon prima met maar minimale hulp die ik geef. Soms galoppeerd hij de linker volte ook gewoon goed, maar begint hij te protesteren tegen het einde van de les waarschijnlijk vanwege vermoeidheid. Soms heb ik trouwens ook gewoon goede dagen hoor. Het is niet alleen maar kommer en kwel met de linker volte in galop.
Tijdens het rijden van de volte probeer ik rechtop te kijken naar het punt/bordje waar ik heen moet.

Vierkantjes heb ik meerdere malen met hem gelopen waarbij ik mijn binnenbeen moest gebruiken om zijn kont opzij te duwen. Dit deed hij uiteindelik redelijk vlot goed. Schouderbinnenwaards lopen kan hij ook redelijk goed in stap en draf. Dit heeft hij vorig jaar pas geleerd.

Ik weet niet wie er nog meer op hem rijdt.

Dankjewel voor de info afbeeldingen, ik zal er eens naar kijken! Ik waardeer jullie belangstelling op mijn vraag zeer.