Spanning in lijf tijdens rijden (galop)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

apollootje

Spanning in lijf tijdens rijden (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 23:32

Dag blokkers,

Tijdens het rijden merk ik, vooral bij het galopperen, veel spanning in mijn lijf rondom de schouders en nek.
Ik ben mij ervan bewust en probeer tijdens het rijden bewust te ontspannen, mijn ademhaling te controleren. Maar dan nog steeds, vooral dus bij de galop, zet ik mijn lijf strak en heb ik achteraf weer last van mijn lijf.
Zijn hier tips voor? Is er een bepaalde les/trainings techniek wie hier bewust mee bezig gaat? Of hebben jullie zelfs tips voor fijne instructeurs?

Wij wonen in de regio Flevoland maar ik ben bereid er een stukje voor te rijden.
In bezit van een eigen pony om mee te nemen naar les maar sta ik er ook voor open om dit eerst met een lespaard/pony te oefenen.
Ik ben benieuwd!

troi

Re: Spanning in lijf tijdens rijden (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 08:35

Hoe gaat dat als je galoppeert aan de longe?

Zo heb ik geleerd om echt te zitten in de galop, en toen reed ik al 20 jaar :D

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:53

Heb je nu helemaal geen les?

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 10:12

Op dit moment geen les.
Maar ook met mijn eerdere lessen zijn wij hier nog niet veel verder mee gekomen, ondanks dat ik dus wel mijn probleem herken en kan aangeven.
Wij rijden hoofdzakelijk engels maar hobbelen ook wel wat rond in het western.

Ik heb wel meer last bij de jongere minder ervaren pony's. De pony waar ik al jaren meerijd gaat wel best oké, al merk ik het dan ook wel.

Wij rijden eigenlijk nooit aan de longe, maar dit kan ik wel eens proberen. Wij rijden wel zeer regelmatig zonder zadel met barebackpad, dit maakt allemaal geen verschil. Het maakt ook niet uit of wij dressuurmatig of springgericht trainen of juist lekker buiten rond hobbelen, die spanning in mijn lijf zit er altijd wel en verergert enorm wanneer ik bedenk te willen galopperen.

Ik zit zelf meer te denken richting les als Centered Riding of juist RuiterVitaal, waarbij je misschien eerst oefeningen op de grond/bal doet en niet eens direct op het paard.
Iemand hier ervaring mee of goede tips voor een fijne instructie?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:14

Ik heb hier zelf ook last van. Ik heb een paar keer centred riding les gehad en dat heeft wel geholpen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:01

Oooh ik ga dit even volgen. Ik rijd inmiddels al 26 jaar maar zitten in galop dat lukt me zelden.

Ik heb ook al heel wat zitlessen gehad, maar op de een of andere manier blijf ik stuiteren in de galop -O-

Meestal ga ik maar gewoon in verlichte zit in galop, maar zou zo graag eens normaal willen leren zitten :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:14

Probeer het eens op een Jolly Joker :) Ik weet dat Jet Menkveld zowel een Joker heeft als Centered Riding les geeft, misschien is dat iets?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:20

Hilary schreef:
Probeer het eens op een Jolly Joker :) Ik weet dat Jet Menkveld zowel een Joker heeft als Centered Riding les geeft, misschien is dat iets?

Ik ga eens even zoeken wat een Jolly Joker is :=

Jet Menkveld komt uit Driebergen toch? Kan me herinneren dat ik haar wel eens voorbij heb zien komen.

Dank je, ik ga even zoeken :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:46

Je zegt dat je bewust probeert te ontspannen. Misschien is dat het probleem?
Je bent er teveel mee bezig?

Wel eens aan yoga of meditatie gedacht?

En misschien les op een simulatiepaard?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:50

Caresse07 schreef:
Hilary schreef:

Ik ga eens even zoeken wat een Jolly Joker is :=

Jet Menkveld komt uit Driebergen toch? Kan me herinneren dat ik haar wel eens voorbij heb zien komen.

Dank je, ik ga even zoeken :)

Wat leuk, ik werd getipt dat ik hier genoemd werd :)

Sinds kort heb ik inderdaad een Joker en ik vind dat een fantastische manier om aan je eigen houding en zit te werken zonder het paard daarmee "lastig te vallen".

Verder geef ik idd ook Centered Riding lessen maar ik heb, behalve Joker, geen leerpaard ter beschikking.
Kom voor één klant 30 km rond Driebergen. Maar iedereen is welkom om naar Joker te komen, mijn Joker staat in Leersum. Maar er zijn er meer in NL en België, zie recent Joker topic

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:27

Mijn paard staat in Asch (vlakbij Buren) en helaas net iets verder weg dan de 30 kilometer dus voor les op locatie moet ik eerst kijken voor een 2e slachtoffer :D

Maar naar Leersum komen is voor mij geen probleem en dat lijkt me sowieso wel een aanrader als ik zo de informatie lees die ik kon vinden over Joker.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 16:42

Thanks voor de tips en reacties!

Joker is dus een simulatie paard? Ik ga contact opnemen met Jet :)