Bokkende pony op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaitexTeddy

Bokkende pony op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 10:13

Momenteel rij ik mijn pony in de bak bitloos, dit gaat goed en ze reageert dan ook op mijn stemcommando's. Echter als ik op buitenrit negeert ze al mijn hulpen. Meestal als ik begin met draven versneld ze onmiddellijk naar een gallop waarbij ze haar hoofd tussen haar benen doet en begint te bokken, dit zolang totdat ik er ongeveer afval. Op dat moment is er ook geen stuur of rem. Ik heb haar al laten nakijken, zowel de osteopaat als zadelpasser hebben naar haar rug/zadel gekeken en daar zou geen probleem zitten. Ik ben aan het overwegen om buiten een bitje te gebruiken echter ze heeft wolfstanden nog staan dus heb even de tandarts erover gebracht, ivm de mogelijkheden. Nu vraag ik me af wat ik nog kan doen? In de bak doet ze dit niet echt dus dan kan ik dat ook niet oefenen.

fenijro_tani

Re: Bokkende pony op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:22

Hoe is ze aan de hand buiten? Vertoont ze het dan ook?

Vind je het zelf spannender buiten? Je kan onbewust anders zitten hierdoor bijvoorbeeld

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:24

Dat klinkt als een gehoorzaamheidsprobleem. Ik zou eerst in de bak oefenen tot ze echt heel goed luistert. En dan vervolgens het buitenrijden opbouwen met korte stukjes. Teruggaan zolang het nog goed gaat. Zodat je buiten ook alleen goede ervaringen hebt. Ze heeft nu een paar keer de ervaring dat ze je buiten mag negeren en dat ze kan bokken. Dat moet je omdraaien door te zorgen dat je stopt voor je dit punt weer bereikt. Misschien geef jij ook onbewust signalen af van onzekerheid buiten, en reageert zij daar op.

Een bit geeft waarschijnlijk wel extra overwicht en zou voor de eerste paar keer buiten waarschijnlijk een goed idee zijn, om haar weer in het gareel te krijgen, en om jou ook wat meer zekerheid te geven. Maar ik snap uit jouw post dat daar niet jouw voorkeur ligt.

MaitexTeddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 10:29

-Aan de hand is ze erg braaf en is het heel ontspannend.
In het begin vond ik het niet spannender maar nu wel nadat ik er een paar keer hard ben afgevallen, ik probeer kalm te blijven en het opnieuw te proberen maar misschien veranderlijk houding inderdaad.

-Ik sta zeker achter een bit als dat bijdraagt aan een veilig situatie. Het is alleen dat ik het antwoord van de dierenarts afwacht (of een bit mogelijk is door misschien de wolfstanden te laten trekken, die heeft ze al jaren maar ze is nog niet zolang in mijn bezit)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:30

Bij dit soort dingen vraag ik me vaak af: "What happens, before what happens happens?" Oftewel: er gaat ongetwijfeld iets vooraf aan het bokken. Hoe begint het? Krijgt je paard spanning? Bouwt het op? Begint het uit het niets zonder signalen van te voren? Hoe lang ben je op buitenrit voor het begint? Kun je iets meer over de aanleiding vertellen?

En, n.a.v. bovenstaand: wat gebeurt er als je gaat buitenrijden terwijl er iemand je paard ook meeleidt aan de hand?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:32

Gaat er wel een ander paard mee op buitenrit? En misschien oefenen met jou erop en iemand ernaast?
Kan zijn dat ze met jou ernaast de houvast heeft aan een begeleider vanaf de grond, met jou erop mist ze die ineens en is het misschien toch wat spannend.
Probeer het eens met iemand ernaast, gaat dat goed neemt diegene steeds meer afstand :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:33

wat je nog kunt proberen is om voordat je een buitenritje gaat maken even je pony in de bak laten galopperen.
even door laten lopen zodat de energie er wat uit is.
dat mag los,of onder het zadel,net wat je zelf wil
ik weet namelijk dat mijn ruin een periode het gedaan heeft,maar dat was echt puur baldadigheid.
liet ik hem eerst even galopperen in de bak,dan ging het buiten ook goed omdat hij niet meer teveel energie had en kon ik rustig galopperen :j

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:39

ellepel schreef:
wat je nog kunt proberen is om voordat je een buitenritje gaat maken even je pony in de bak laten galopperen.
even door laten lopen zodat de energie er wat uit is.
dat mag los,of onder het zadel,net wat je zelf wil
ik weet namelijk dat mijn ruin een periode het gedaan heeft,maar dat was echt puur baldadigheid.
liet ik hem eerst even galopperen in de bak,dan ging het buiten ook goed omdat hij niet meer teveel energie had en kon ik rustig galopperen :j

Precies dat ja. Hier met mijn ruin ook door die periode heengegaan. Hoe meer we naar buiten gingen, hoe beter het werd trouwens. Nu is buiten namelijk niet meer zo fantastisch leuk, maar meer normaal en onderdeel van het ritme. Hij is ook makkelijker geworden doordat hij met enige regelmaat echt mag rennen op buitenrit, maar dat duurde ook wel even voordat ik dat durfde hoor ;).
Bij hem was het ook echt gewoon vrolijkheid.

MaitexTeddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 10:47

Ik ga ook in groep naar buiten en dan bokt ze ook terwijl we als groep aan het galloperen zijn. Het idee van een begeleider lijkt me wel goed en het laten lopen ervoor ook. Echter de laatste keer waren we niet alleen.

Over de buitenritten zelf in groep of alleen gaat het min of meer hetzelfde. We zijn meestal al zo'n 20 minuten aan het stappen. Dan zet ik haar in draf en meestal begint ze onmiddellijk te versnellen en trekt ze haar hoofd naar benenden. Alleen merk ik wel dat ze nerveuzer is maar in groep niet. Soms zit er ook een stuk goede galop voor. Ik denk wel dat het deels aan een soort enthousiasme ligt omdat ik merk dat ze het buiten spannend en interessant vind.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:43

probeer dat de volgende keer inderdaad eens.
even van te voren in de bak laten galopperen en dan het buiten meer gebruiken als uitstappen.
ik heb ook nog een periode gehad dat die van mij bij elk begin van ruiterpad of lang pad er keihard vandoor ging.
ook zo vervelend.
heb toen periodes alleen maar gestapt tot hij er bij in slaap viel, en toen pas weer een drafje gevraagd en zo uit gebouwd.