Rijden op latere leeftijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martine86

Rijden op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 16:50

Hallo,

Zijn er nog personen die op latere leeftijd begonnen zijn met rijden en daarna een eigen paard gekocht hebben?
Ik ben 33 en heb een heel leuk eigen paardje van 13. Hiervoor heb ik 2 jaar lessen genomen op de manege waar we nu een pensionstal huren. Echter merk ik wel, omdat ik op latere leeftijd ben begonnen, het moeilijker is om dingen op te pakken of aan te leren. (33 is niet oud :-) maar hier bedoel ik mee dat ik bepaalde basiselementen niet aangeleerd heb gekregen als kind)
Mijn paard beheerst de oefeningen tot niveau Z, ik heb een bijrijder die haar op dit niveau rijdt en er dit ook uithaalt. Het is voor mij dan ook heel verleidelijk om veel te willen oefenen en liefst alles tegelijk maw ik probeer dus te lopen voor ik kan kruipen :-)

Dus ik vroeg me af hoe andere ruiters die op latere leeftijd zijn begonnen dit hebben aangepakt.
Waar hebben jullie op gefocust, met wat zijn jullie begonnen?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:22

Niet begonnen met rijden op latere leeftijd, wel sinds een paar maanden overstap gemaakt naar western.
Voorheen altijd engels gereden en voornamelijk gesprongen. Ik voel mij nu echt weer een beginner maar ik vind het zo ontzettend leuk om weer te leren.
Gallopeer nu nog niet eens := balans is echt zoeken in een western zadel. En inderdaad ik wil graag te snel ook. Elke week prive les en kleine stapjes :j

Martine86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 17:36

Evelien4 schreef:
Niet begonnen met rijden op latere leeftijd, wel sinds een paar maanden overstap gemaakt naar western.
Voorheen altijd engels gereden en voornamelijk gesprongen. Ik voel mij nu echt weer een beginner maar ik vind het zo ontzettend leuk om weer te leren.
Gallopeer nu nog niet eens := balans is echt zoeken in een western zadel. En inderdaad ik wil graag te snel ook. Elke week prive les en kleine stapjes :j

Idd kleine stapjes maar dat vind ik makkelijker gezegd dan gedaan :-). Zeker omdat alles zo samenhangt met elkaar (houding, zit, verschillende hulpen, ... ) vind ik het moeilijk om te bepalen wat een goede basis is en van daaruit verder te werken. Of meer bepaald de volgorde om bepaalde oefeningen of technieken aan te leren vind ik heel lastig.

Domino_2006

Re: Rijden op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:01

Mijn moeder is op 63 jarige leeftijd begonnen en die gaat nu ook stapje voor stapje vooruit. Voor haar is het vooral lol met je knol. Leuk figuren rijden en vooral plezier hebben.

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:12

Ik heb als kind enkele lesjes gehad, maar ik ben pas echt begonnen met rijden toen ik eind dertig was. Mijn "voordeel" ten opzichte van jouw situatie was dat ik in een beginnersgroep reed op de manege. Ik stuntelde erg in het begin, maar dat deden er meer in die les dus ik had niet het gevoel te onderpresteren.

Jij daarentegen wordt door je bijrijder en je paard met de neus op het feit gedrukt dat je er nog niet veel van kunt. Laat je daardoor niet opjagen! Blijf voorlopig bij de basis; leer voelen hoe je paard beweegt onder je en hoe hij reageert op jouw bewegingen en hulpen. Ruitergevoel ontwikkelen kost gewoon veel tijd. Het belangrijkste is dat je er plezier in houdt. Neem les, wees geduldig en leer met je paard te communiceren (ook tijdens het rijden!) dan komt het vanzelf goed.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:28

Begin bij het begin zou ik zeggen. Bij kinderen gaat dat spelenderwijs en heel ontspannen (tenminste, bij ons op de manege) en 'ineens' rijden ze leuk weg. Volwassenen willen graag veel sneller dan ze kunnen en gaan dan regelmatig voor de quick fix.
Bij volwassen beginners is het verschil tussen mensen best groot, de één rijdt binnen 5 minuten licht en zit netjes rechtop, waar de ander 10 lessen nodig heeft om alleen maar te leren hoe die teugels nou precies vastgehouden moeten worden en de meeste mensen zitten hier ergens tussenin.

Ik was 35 toen we 5 jaar terug aan ons eigen paard (4,5 toen) begonnen, had daarvoor zo'n 20 jaar gereden (manege en bijrijd) en op mijn eigen paard heb ik eerst 2 jaar nog niet eens gegaloppeerd. Ik heb eerst gefocust op mijn eigen lijf, mijn houding, wat doe ik en hoe reageert Paard. Ging hij ontspannen en halsstrekken terwijl hij wel ruim in zijn passen bleef dan was ik tevreden. Sowieso hebben we altijd als doel gehad dat het rijden leuk moest zijn voor hem en mij. Na een tijdje vonden sommige mensen dat ie nog lang niet netjes genoeg liep, want niet nageeflijk. Tsja, nageeflijk is een gevolg van een ontspannen en actief gereden paard, daar heeft ie dus ook een ontspannen en niet in de weg zittende ruiter voor nodig. Afgelopen voorjaar hebben we door alle corona maatregelen veel geïnvesteerd in privéles (van maandelijks mijn man of ik naar wekelijks allebei) en ineens vielen de kwartjes, bij ons en bij Paard. Besefte ik hoe ik zat, waar mijn benen waren, of ik mijn buikspieren wel goed gebruikte en wat voelde ik wat Paard van mij nodig had om fijn te kunnen lopen terwijl ik oefeningen van hem vroeg.
Waar ik om me heen mensen naar hulpteugels zag grijpen omdat het niet snel genoeg ging, ben ik erg trots dat alles wat we nu kunnen zonder andere hulp dan die van onze instructeur is bereikt. Moet ik wel bij vertellen dat Paard dus 4,5 was en erg groot en lang en een echte laatbloeier die tot zijn 8e ook de hoogte maar in bleef gaan. Op de leermeester die ik voorheen reed en die tot de M was opgeleid reed ik veel makkelijker weg. Dat maakte het ook weleens lastig, want ik voelde me regelmatig echt weer een beginner (en op een ander paard voel ik me dat vast weer).
Paard is nu 10 en met een andere ruiter had ie misschien veel sneller 'netjes' gelopen. Maar hij is nog nooit kreupel geweest, springt met veel plezier mee in de springles, rijdt op elke plek in de carrousel probleemloos mee, en wordt nu steeds meer een spierbundel die dressuurmatig aan het werk is. Dressuur is er voor hem, niet voor een plaatje of voor ons.
Ik heb altijd gezegd dat Paard 50 gaat worden, dus dat we alle tijd van de wereld hebben om samen te groeien, ontwikkelen en leren. Dus ik zou zeggen dat je vooral je tijd moet nemen, niet kijken naar wat een ander kan. Kijk naar jezelf en investeer daarin. Het maakt het paard niet uit of hij een Z-proef loopt of niet, plezier en ontspanning in het werk dat ie doet is veel belangrijker!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:58

Jos_1 schreef:
Jij daarentegen wordt door je bijrijder en je paard met de neus op het feit gedrukt dat je er nog niet veel van kunt. Laat je daardoor niet opjagen! Blijf voorlopig bij de basis; leer voelen hoe je paard beweegt onder je en hoe hij reageert op jouw bewegingen en hulpen. Ruitergevoel ontwikkelen kost gewoon veel tijd. Het belangrijkste is dat je er plezier in houdt. Neem les, wees geduldig en leer met je paard te communiceren (ook tijdens het rijden!) dan komt het vanzelf goed.

Dit dus.
Ik zou zeggen:
Neem op regelmatige basis een bekwaam instructeur en maak hem duidelijk dat je niet gaat voor het snelle succes.
Ga wedstrijd rijden en spreek met jezelf en je omgeving af dat je hoogstens 1 klasse per jaar wil verhogen. De inhoud van de proeven geeft een aardige leidraad over een logische evolutie.
Ga bij een rijvereniging zodat je met mensen van hetzelfde niveau kunt rijden. Het zal je psychologisch ondersteunen, want tegenover die z-ruiter blijf je nog zeker 5 a 10 jaar de mindere en dat is best frustrerend.

Anderzijds is het typisch aan dressuren dat je kan blijven bijleren en dat je ook weer met elk paard een lange weg te gaan hebt. Het is net de weg die leuk is!
Veel plezier.
( ik ben 56 en rijd met dit paard beter dan vorig jaar!)

mirna6308

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:03

Mijn moeder van 48 heeft deze zomer weer op mijn draver gereden. Ze viel er wel af #) want het paardje der een beetje vlauw. Heel afentoe rijd ze ook wel op onze thinner. Maar ik merk wel dat ze er uit is geweest, van opzadelen poetsen en rijden moest ze eerst wel even weer Ann wennen

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:04

Ik was 39 toen ik begon.
Western,omdat vrienden dat ook deden.
Veel privéles gehad,en na een paar jaar mocht ik bijrijder worden van mijn lespaard.

Leren paardrijden is volgens mij gewoon veel rijden,ervaring opdoen.
Dan gaan sommige dingen opeens vanzelf,en hoef je niet overal over na te denken.

Als ik een tip mag geven,neem zitlessen.
Erg goed voor de balans.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:19

Ik ben begonnen te rijden op mijn 38, samen met mijn oudste dochter van toen 8 jaar.
Ik had als kind wel af en toe een kampje mogen doen maar dat was het dan ook.

Eerst een jaar rondgehobbeld in manegelessen, daarna een jaar wekelijks een privé dressuurles gevolgd en ijslanders en bijbehorende gangenles ontdekt, en dan op mijn 40e - als midelifecrises - mijn eerste ijslander gekocht.

Mijn redenering was dat ik of nog 10 jaar kon oefenen en schaven en lessen volgen tot ik een iets wat redelijk niveau behaalde of dat ik mij een fijn recreatie paardje zocht waarmee ik samen kon groeien.
En wat blij dat ik het laatste heb gekozen!
Neen ik zal nooit de beste ruiter worden, daarvoor mis ik basis die je alleen als kind of tiener kan bereiken in mijn ogen.
En ja mijn paard zou met een betere ruiter meer kunnen.
Maar we hebben zo een fijne band, ik doe mijn best om te leren en volg zijn interesses en humeur (hij heeft tot op een zekere hoogte inspraak :D ) en hij vergeeft mij mijn fouten <3 en houdt me fysiek en mentaal gezond.

Elke instructeur zegt trouwens dat je nooit uitgeleerd geraakt dus ik plan te blijven rijden en leren totdat ik van ouderdom er niet meer op geraak (Wat bij een ijslander dus een voordeel is 8-) )

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:34

het is voor een ouder iemand zeker lastiger om te leren rijden. Je ziet meer de gevaren en gaat minder vanzelf met de beweging mee als een kind.
Ook al is 33 natuurlijk nog niet oud kan ik me voorstellen waar je tegenaan loopt.

Jaren geleden lesgegeven aan iemand van 50 plus. pfff alleen het leren lichtrijden was al een hele klus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:56

Martine86 schreef:
Mijn paard beheerst de oefeningen tot niveau Z, ik heb een bijrijder die haar op dit niveau rijdt en er dit ook uithaalt. Het is voor mij dan ook heel verleidelijk om veel te willen oefenen en liefst alles tegelijk maw ik probeer dus te lopen voor ik kan kruipen :-)

Dus ik vroeg me af hoe andere ruiters die op latere leeftijd zijn begonnen dit hebben aangepakt.
Waar hebben jullie op gefocust, met wat zijn jullie begonnen?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Hmmm, ik wilde wel dat ik als kind gevoltigeerd had.
(Dat deed ik alsnog op mijn 40ste en het zette zoden aan de dijk.)
Of leen de voltige singel, laat iemand jouw paard longeren en voel, zit onafhankelijk, achterstevoren, en ik heb goede herinneringen aan 'de vlag'. etc.

Wat ik ook gewild had als kind : centered riding. (Er zijn twee mooie boeken, van Sally Swift met ook thuisoefeningen.) Snappen wat je lijf zoal "moet" doen te paard.

En graag een instructeur die goed kan vertellen wat je paard precies doet.
Ik rijd nu volgens de inzichten van Karin Leibbrandt en ik moest leren voelen 'of mijn paard rechtop liep', of met meer gewicht op het linker of rechter voorbeen... ('Rechtop' wil zo ongeveer zeggen gelijkelijk gewicht op beide voorbenen, wat inhoudt dat je gelijkelijk gewicht op beide teugels krijgt (letterlijk krijgt) en dat het 'terugbrengen' van het zwaartepunt minder lastig is. Heb je dit bereikt, dan zijn dingen als zijgangen grapjes die je even onder de knie kan krijgen.)

studiozacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 17:42

Ooooo wat leuk dit!!

Ik ben 36 en een paar maandjes geleden ein-de-lijk echt begonnen met rijden. Als kind wilde ik altijd al paardrijden maar het mocht niet (te duur), dus mijn dochter mocht wel. Die is op haar 8e verjaardag begonnen (ze wordt in januari 10). Ik ging iedere week blij met haar mee om mee te genieten van de paardjes, hier en daar eens een familielesje of iets los, maar nu eindelijk echt van start. Ik ben dol op dieren (zelf nu alleen maar 1 hond, en 4 katten maar die leven buiten dus dat telt niet echt) en voor mij is het knuffelen en met de dieren in de weer zijn al enorm genieten. Het rijden wil ik ook graag goed doen maar niet te snel. Zeker een hoog gehalte lol met je knol!

Mijn dochter is inmiddels van manege geswitcht, zij is een keer flink gevallen en daarna meteen heel bang geworden, ze ging uiteindelijk alleen nog maar rondjes stappen in het midden van de bak. Niks ten nadele van die manege, want ze hebben zo veel gedaan en zelf aangeboden om haar te helpen. Nu zit ze op een andere manege op de 'ponyclub', waarbij het rijden nog niet de helft is van wat ze doen. De hele zaterdagochtend is ze onder de pannen, ze is nu 2 x geweest en ik heb ze 2 x stralend opgehaald (maar de stress, tranen en angst zijn er nog wel, we hopen dat haar zelfvertrouwen bij de ponyclub lekker opgebouwd kan worden zodat ze verder kan).

Ik merk wel dat je (of iig ik) dit niet zomaar kan doen. Ik rijd nu 1 x in de week en dat vind ik veel te weinig. Ik heb daar een vast paardje, als een blok voor hem gevallen, zou er als een klein kind liefst iedere dag naartoe willen. Af en toe eens op marktplaats spieken wat er te koop is, van alles lezen op forums en websites om kennis te vergaren, youtube filmpjes kijken... En vooral kijken wat ik kan doen om extra geld binnen te harken om meer te kunnen rijden ;-)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:28

Gefeliciteerd met je eigen paard !
En wat fijn dat je een paard hebt die echt een leerpaard voor je kan zijn.
Wat ik zelf (en nou ben ik natuurlijk bevooroordeeld :) ) een hele mooie methode vind is Centered Riding.
Dit is een manier van rijden met aandacht voor lichaamsbewustzijn, ademhaling en rjiden in verbinding met je paard.
En verder idd eerst leren kruipen, en gelukkig ben je met 33 nog jong genoeg om de tijd te hebben om te leren. En dat kost ook gewoon tijd.
En een belangrijke tip: paardrijden is vooral bedoeld om plezier te hebben samen

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:19

Niet helemaal hetzelfde, maar ik ben een herintreder. Als kind gelest op een manege waar we bij nader inzien niet zozeer leerden rijden, als wel blijven zitten op gestresste, bokkende pony's. Op mijn veertigste weer begonnen na 25 jaar uit het zadel. Centered riding, wat een ogenopener! Ik leer nu pas echt rijden.

Echt vanaf het begin weer. Ik ben minder soepel en waan me minder onsterfelijk dan ik als kind deed, maar het voordeel is dat ik nu echt begrijpend en veel paardvriendelijker leer rijden.

Citaat:
en dan op mijn 40e - als midelifecrises - mijn eerste ijslander gekocht.

Ik ook, maar dan een jonge arabier. Besef me nu pas dat het natuurlijk mijn midlifecrisis is _O- .

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:21

Wat leuk, je eigen paard!

Ik ben begonnen met paardrijden toen ik 34 jaar was.
Hierna heb ik het paard gekocht die ik bijreed. En daar heb ik erg veel van geleerd. Vooral het buiten rijden.
Mijn tinker kocht ik op 4- jarige leeftijd en ik wilde in het begin veel te snel van alles met hem kunnen.
Daar ben ik van terug gekomen van hiervoor missen wij allebei de ervaring.
Nu doen we meer stapje voor stapje en dat gaat veel beter. Daarbij heb ik ook een stalgenoot die hem rijd en mij tips geeft. Belangrijk is een instructeur die je helpt bij de stappen die je wil maken.
Wat leuk is om te ontdekken wat jullie allebei leuk vinden om te doen. Is dat bakwerk, grondwerk, springen, buitenritten enz

Als je wat ouder bent dan doe je veel meer dingen bewust. Kinderen die paardrijden zijn vaker 'losser' en minder bang.
Ik probeer mij ook vooral niet teveel te vergelijken met ruiters die veel meer ervaring hebben maar lekker samen te groeien en te genieten.

Vader83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:20

Ik ben gisteren op 37 jarige leeftijd begonnen met paardrijles. Ja. Echt besmet met het paardrij virus nu. Ps als man zijnde wil de boom van het zadel wel een zeer correctief vermogen hebben als je te ver naar voren leunt bij het licht rijden.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:51

Hopelijk geen cowboyzadel !

Komt wel goed.
Let er op dat je een geschikt zadel hebt. Geen zadel met een diepe, dwingende zit, als man heb je een beetje plaats nodig. Courage!

Mensen die blijven rijden zijn altijd doorzetters. De anderen stoppen ne een paar "ongemakjes".

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 22:14

mirna6308 schreef:
Mijn moeder van 48 heeft deze zomer weer op mijn draver gereden. Ze viel er wel af #) want het paardje der een beetje vlauw. Heel afentoe rijd ze ook wel op onze thinner. Maar ik merk wel dat ze er uit is geweest, van opzadelen poetsen en rijden moest ze eerst wel even weer Ann wennen

In jou profiel staat dat jij 48 bent. Maar dat klopt dus niet want dat is je moeder. Hoe oud ben jij?