Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:De eerste keer rijden met les ging gewoon goed? Zoja, wat deed je daar anders?
Wat gebeurde er de 2e keer nadat ze er vandoor ging? ben je door gereden daarna of gestopt?
Ik krijg een beetje het idee dat ze succes heeft met haar gedrag en door heeft dat je niet doorrijdt maar stopt omdat je misschien wat te voorzichtig/ bang bent? (correct me if i am wrong)
Ik zou in ieder geval weer les nemen en dit bespreken met je instructrice/instructeur. Wat kan helpen is om haar te longeren voor het rijden zodat frissigheid/ spanning etc. er al een beetje uit zijn en ze wat meer moe is voordat je er op stapt.
Shadow0 schreef:Dat klinkt als moeilijk vinden. Ook het stilstaan klinkt alsof ze nog niet helemaal weet wat er nou precies van haar verwacht wordt. En wat je beschrijft over de situatie is ook dat je dan dus draf vraagt en een bocht. Terwijl draven rechtuit al moeilijk is als ze dat nog niet goed kan. De bocht kan haar dan net teveel uit evenwicht brengen.
Dus ik zou een tijdje vooral lekker duidelijk zijn en vooral dingen vragen waarin ze leert dat ze dat allemaal kan, dat ze het goede doet, dat jullie er samen wel uitkomen. Staat ze stil? Geen probleem, rustig de tijd nemen, de vraag nog eens herhalen. Gaat het wel goed, de hemel inprijzen.
Wil ze snel? Geen probleem. Rust terugbrengen, stapje terugdoen, en nog eens proberen. Gaat het wel goed, de hemel inprijzen.
De overgangen zou ik in elk geval aan de longe oefenen, en bij het rijden nog niet te snel met de draf beginnen maar wel kijken of je daar andere dingen kunt doen. (Bv, dat ze wel helemaal vertrouwd is met wat jij daarboven doet, ook als je niet recht zit. En wat evenwicht opdoen door een beetje figuren te rijden.)
Dan, over een tijdje, en met je instructrice erbij, zou ik eens beginnen om kleine stukjes rechtuit te draven en daarna de hemel in te prijzen. En nu de tijd nemen maakt waarschijnlijk dat het over een tijdje helemaal vanzelf gaat, en dat ook het aanleren van de galop makkelijker wordt als het zover is.
xChanelx schreef:Als dit paard niet (goed) is doorgereden, zou ik beginnen met het bevestigen van de hulpen.
En als ze met longeren al snel gaat en uit wil breken, lijkt het alsof ze nog te weinig balans heeft.
Als het in stap wel goed gaat, zou ik dat onder het zadel oppakken en veel oefenen met sturen, overgangen van halt naar stap en andersom en wat versnellen binnen de stap en weer terug. Ook oefenen met opzij zetten voor je been, zodat ze beenhulpen van zowel één als twee benen leert snappen.
Aan de longe, zonder ruiter, zou ik dan oefenen aan haar balans en tempo.
Verder zou je richting een hoek kunnen aandraven om steun te geven van de bakrand en het uitbreken te voorkomen. Goed je been en hand erbij en voorwaarts gaan: hard is niet erg (in deze fase).
Het klinkt alsof je zelf wat terughoudend bent/rijdt, dat levert het paard waarschijnlijk nog meer verwarring op. Duidelijk maar vriendelijk helpt het best.
Kelly_ann schreef:Het is natuurlijk ook een beetje vervelend dat ze alleen maar kan en mag stappen als je erop zit.
Dan bouw je energie, spanning en wellicht ook frustratie op. En dat ploft dan een keer.
Ik zou even naar je voer kijken, niet te energierijk voeren.
Even losgooien of longeren voor je gaat rijden zodat je zeker weet dat ze niet teveel energie heeft.
Op de grond je 'ho' goed installeren.
En dan als je gaat rijden vooral niet te lang stappen. Wel regelmatig een overgang naar stap maken (oftewel je 'ho' onder het zadel oefenen).
Maar daarna de spanning weer af laten vloeien met een drafje.
egnie schreef:Weetje soms ga je gewoon geen echte oorzaak vinden voor het gedrag. Er is al heel veel gezegd door anderen en genoeg tips. Wel wil ik nog meegeven dat als ze jouw vanaf de grond vertrouwd geen garantie is dat het onder zadel ook zo is. Misschien heeft ze dat vertrouwen niet in je als je erop zit. Dan gaan ze zelf dingen bepalen en dat is niet omdat ze weet dat je stopt of bang wordt, maar omdat kennelijk jij dan misschien niet genoeg leiding neemt. Ik wens je veel succes en hopelijk moet je ff door de zure appel heen.