Zelf had ik geen ervaring met een jong paard beleren, dus ik stond voor dezelfde vraag.
Ik ben blij dat ik hem zelf heb beleerd. Het is een PRE, gevoelig type dus welke met momenten ineens kon ontploffen. Was nog niet volwassen genoeg en mocht wel wat opvoeding gebruiken (gekocht met net 3 jr). Het voordeel is dat je zelf de hand erin hebt en echt vertrouwen in elkaar krijgt. Hij is er wel 1 die het er wat langer over heeft gedaan, maar die tijd had hij nodig en ik heb hem die tijd ook gegeven. Eers grondwerklessen, enkele longe, vervolgens tandarts erbij gehaald en begonnen aan de dubbele longe zodat hij wat balans kreeg zonder dat er een wiebelige ruiter op zit en om de knopjes voor het sturen erop te zetten. Toen ruitermak gemaakt met een BBP, het voordeel hiervan is dat je niet een half passend zadel gebruikt wat kan gaan knellen, dus een negatieve ervaringen met een zadel kan veroorzaken. Vele schriktrainingen, lessen, wandelen buiten/door het bos, in het bos rijden op BBP met een ouder paard erbij, was hij er klaar voor en hij liep als een zonnetje toen ik voor het eerst op een zadel op hem zat zonder een stap verkeerd te zetten. Terwijl toen hij 3 was, echt paranoide zou zijn geworden.. de weg hiernaartoe ging niet vlekkeloos en zonder kleine foutjes, maar ik kan wel zeggen dat ik naar hem heb geluisterd.
Maar nu heb ik een volwaardig rijpaard welke ik kan vertrouwen en door en door ken. Ook heel fijn voor het rijden.
Het enige wat ervoor nodig was is een sprankeltje engelengeduld (ruim een jaar ernaartoe werken dus).
Ik ben er niet op tegen om je paard weg te brengen, maar er zijn zoveel plekken waar het gewoon echt verkeerd gedaan word.. Al ligt dat ook aan de eigenaar (imo) want research en een beetje gezond verstand brengt je al ver natuurlijk. Zo is iemand die ik ken nu al ruim een half jaar bezig met haar paard opnieuw beleren, omdat deze is beleerd aan het touwtje, ruiter erop, opjagen, braaf, eraf, klaar. Niet kijkend naar of iets echt deugdelijk past, of het paard er wel klaar voor is etc..
Het ligt ook een beetje aan je budget, een goede stal kan je vast vinden om het voor je te laten doen, alleen dat duurt gewoon even, en dat kost geld.
Maar voor nu zou ik zeggen, maak niet van te voren een besluit, kijk eerst hoe ze het doet wanneer ze op haar nieuwe plek bij jou terecht komt. Een jong paard te veel stress geven is ook niet prettig natuurlijk.
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Laatst bijgewerkt door Hoodie op 14-08-20 12:12, in het totaal 2 keer bewerkt