Maar eerst zal ik iets meer vertellen, deze achtergrondinformatie is wel nuttig om tot een objectief beeld te komen.
Ik heb mijn paard nu bijna 7 jaar, hij is 14 jaar oud.
De eerste jaren is hij dressuurmatig gereden op M-niveau.
Door een auto-ongeluk is er de klad in gekomen, ik heb 2 jaar niet kunnen rijden.
Vorig jaar heb ik weer een poging gewaagd.
Helaas zijn we niet verder gekomen dan een paar keer wat rondjes in de bak hobbelen.
Eind vorig jaar is mijn paard verhuisd naar een nieuwe stal met prima uitrijmogelijkheden, en het is mijn bedoeling om er vooral recreatief mee te gaan rijden.
Nadat we enkele keren gereden hadden, hebben we een ongeluk(je
) gehad waardoor ik weer een hele tijd uit de running geweest ben.Een paar weken geleden heeft de stalhouder de stoute schoenen aangetrokken en is een rondje gaan rijden.
Dat ging redelijk goed, hoewel natuurlijk erg onwennig.
Een paar dagen later had ik genoeg moed verzameld om het ook te proberen, en zo zijn we even de bossen in geweest.
Ook dat ging goed.
Deze week heb ik nogmaals een poging gedaan, maar dat verliep helaas niet zo vlekkeloos.
Veel spanning en een ontploffend paard
Op zich niet zo vreemd natuurlijk, 't is allemaal nieuw en hij heeft lang stilgestaan.
(Afijn, nu zijn we aanbeland bij het probleem
)Vandaar dat ik besloten heb om hem ook eens op de wei te gaan rijden om hem wat beter onder controle te krijgen.
Vandaag was ik met hem aan het werk, en ik merkte dat hij zich als het ware oprolt en (ver) achter de teugel kruipt.
Mijn teugels komen dan als een soort waslijntjes te hangen, 'k heb geen contact meer met de mond, en meneer bouwt de nodige spanning op in z'n lijf.
Op zich hoeft hij van mij niet perfect dressuurmatig te lopen, die tijd ligt achter ons
Maar uiteraard wil ik wel graag controle houden en op die spanning zit ik ook niet te wachten
Mij is geleerd om in zo'n geval beenhulpen te geven en naar voren te drijven.
Die beenhulpen komen nog niet perfect door, maar het begin is er (wordt aan gewerkt, want het is erg belangrijk
)Als hij niet snel genoeg reageert, dan geef ik meer been (evt. tik ik hem even bij met de zweep), en blijf met mijn handen toestaan dat z'n neusje eruit komt.
Als hij in herhaling valt, dan val ik ook weer in herhaling door op dezelfde manier vooruit te rijden.
Ik vraag me af of dit de juiste manier is, en of het misschien anders / beter kan.
)