verschillende hulpen om je paard vooruit te krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mars_mellow

verschillende hulpen om je paard vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 16:14

Hallo!
ik rij nu x jaar op een manege, waar het normaal is dat om je paard vooruit te krijgen, je schopjes geeft (als het paard niet reageert dan best hard).

laatst heb ik op een andere manege geprobeerd om een les te doen. dit was echt niet fijn.
ik leek wel een baby. de bak was klein en de ponys heel sloom. mijn beugels moesten heel kort, en dan komt het... om de pony vooruit te krijgen geef je tikken met de zweep op mijn hals. ik dus schoppen maar er gebeurt niks. dat mocht dus niet maar om je paard vooruit te krijgen moet je tikken op de hals geven. zit vond ik best sneu.

nu merk ik wel dat waar ik normaal rij, het normaal is om de paarden best hard te schoppen omdat ze dat gewent zijn. rijden ook kleintjes op en die hebben dus zoizo geen zacht been.

vinden jullie het beter om te schoppen of te tikken?
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 04-03-22 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna_Dani

Re: verschillende hulpen om je paard vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:19

Wat een gewaagde vraag, maar ik ken je andere topic ook waarin je vraagt hoe je meer ervaring krijgt, dus ik snap dat je op zoek bent naar informatie. Er bestaat geen eenduidig antwoord, maar ik kan je wel vertellen hoe ik het doe. Ik rij zelf op mijn zit en energie. Mijn benen geven alleen de oefening aan (aanspringen in galop bijvoorbeeld of een zijgang). Nu rij ik altijd hetzelfde (mijn eigen) paard, met andere paarden merk ik dat zij daar soms aan moeten wennen maar uiteindelijk lukt en werkt het wel. Om deze reden gebruik ik ook geen sporen (want ik "schop" immers niet) en een zweep is vanaf de klasse M niet meer toegestaan. Maar in de trainingen gebruik ik hem nog wel eens om mijn paard wat meer verzameling te vragen, dus niet om voorwaarts te krijgen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:20

Geen van beide.
Of een paard dik is maakt overigens niet uit, de huid voelt een vlieg landen, de vetjes zitten daaronder :)

Een paard moet al reageren als je je kuit ligt aandrukt. Meer niet.
Nu zul je dat op een manege helaas niet snel aantreffen. Er rijden teveel verschillende mensen op de paarden, mensen die hun hulpen nog niet klein kunnen geven omdat ze beginner zijn. En daarom reageren die paarden er niet meer op.

maar beide is dus niet zoals het hoort.

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 16:23

_Penotti schreef:
Geen van beide.
Of een paard dik is maakt overigens niet uit, de huid voelt een vlieg landen, de vetjes zitten daaronder :)

Een paard moet al reageren als je je kuit ligt aandrukt. Meer niet.
Nu zul je dat op een manege helaas niet snel aantreffen. Er rijden teveel verschillende mensen op de paarden, mensen die hun hulpen nog niet klein kunnen geven omdat ze beginner zijn. En daarom reageren die paarden er niet meer op.

maar beide is dus niet zoals het hoort.

vroeger schopte ik ook met alle kracht die ik had om vooruit te komen, dat moest ook anders deden ze niks. het ligt ook wel aan het paard: sommigen staan dan ineens op standje 'turbo'. andere niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:26

Zou je dat op mijn paarden doen lig je op standje turbo in het zand :P

Ja helaas is dat vaak niet anders op manege paarden.
Hou daar wel rekening mee als je op prive paarden gaat rijden.
Niet dat elk prive paard goed op een kleine hulp reageert, maar het zou wel zo moeten zijn :)

Ik heb eens een bange dochter en boze moeder gezien toen ze op een prive paard stapten die op die grote hulp er in een paniek galop vandoor ging.
Moeder durfde te beweren dat het paard niet goed opgevoed was.
En ik kreeg haar bijna niet aan het verstand dat het paard juist deed wat de ruiter/dochter vroeg.

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 16:35

_Penotti schreef:
Zou je dat op mijn paarden doen lig je op standje turbo in het zand :P

Ja helaas is dat vaak niet anders op manege paarden.
Hou daar wel rekening mee als je op prive paarden gaat rijden.
Niet dat elk prive paard goed op een kleine hulp reageert, maar het zou wel zo moeten zijn :)

Ik heb eens een bange dochter en boze moeder gezien toen ze op een prive paard stapten die op die grote hulp er in een paniek galop vandoor ging.
Moeder durfde te beweren dat het paard niet goed opgevoed was.
En ik kreeg haar bijna niet aan het verstand dat het paard juist deed wat de ruiter/dochter vroeg.

ja, kan ook rustig hoor :) vind het wel heel sneu en jammer maar ja.
was het meisje oud of weet je dat niet?

met oud bedoel ik eerder 5 of 12 of 16?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:38

Ik heb altijd geleerd m'n kuiten aan te drukken. Werkte dat niet dan een klein tikje bijgeven. Maar heb ook wel met sporen gereden. Geen reactie op kuiten, dan spoortje er in. Zo blijf je verfijnt werken.

Ik heb dan ook niet leren rijden op typische manege pony's. En als ik bij m'n huidige paard een schopje zou geven was ik binnen 10 sec aan de overkant van de bak. Kuit aandrukken is genoeg bij hem.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:51

Ik heb eens op een paard in Bulgarije gereden. Die gingen harder/zachter op verschillende fluitjes van de eigenaar. Zelf gebruik ik vaak mijn stem, gewoon stap, draf of galop zeggen. Het is maar wat je ze aanleert. Ik ben nu bezig met links en rechts, dat gaat nog niet zo goed, maar dat kan ook aan mij liggen, ik verwar dat ook nogal eens...:)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:53

josien_m_ schreef:
Ik heb eens op een paard in Bulgarije gereden. Die gingen harder/zachter op verschillende fluitjes van de eigenaar. Zelf gebruik ik vaak mijn stem, gewoon stap, draf of galop zeggen. Het is maar wat je ze aanleert. Ik ben nu bezig met links en rechts, dat gaat nog niet zo goed, maar dat kan ook aan mij liggen, ik verwar dat ook nogal eens...:)

En gebruik je dan links en recht of hot en haar?
Dat werd vroeger veel gebruikt.

https://historiek.net/van-hot-naar-her- ... gde/80251/

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 16:54

josien_m_ schreef:

ooh handig! nu alleen nog leren praten met je paard :D :D :+ :+ :j

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:58

Natuurlijk zijn manegepaarden wat minder gevoelig. Logisch want de meeste mensen weten nog niet goed hoe je consequent moet rijden en goed moet zitten.

Maar, in principe kan je een paard vrij snel (binnen een les) leren om beter te luisteren naar je been.

Pas dan heel consequent toe:
1. Zachte hulp, een duwtje met je kuit. Gaat je paardje dan voorwaarts gelijk stoppen met been geven en even snel belonen met je stem.
2. Bij geen reactie: stevig drijven, flinke duw of schop
Gaat je paardje dan voorwaarts gelijk stoppen met been geven en even snel belonen met je stem.
3. Bij geen reactie op je been, nog eens flink drijven en tegelijkertijd een ferme tik met je zweep. Het effect moet zo groot zijn dat je echt flink vooruit schiet. Per ongeluk in galop is zelfs niet erg, hij gaat immers harder.

4.Zou niet mogen bestaan als je de andere drie goed doet.

De grootste beloning is NIET drijven! Je houdt je been dus meestal stil en moet dat dus ook kunnen!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 18:39

itsjustme593 schreef:
josien_m_ schreef:

ooh handig! nu alleen nog leren praten met je paard :D :D :+ :+ :j

Dat lukt al heel aardig...alleen verstaan is een tikkie moeilijker!

Van hot naar her, ik vind links en rechts al moeilijk te onderscheiden... nog een stap is echt te veel!

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:48

een tik op de hals als hij niet op been reageert?! als ik zoiets zou doen bij mn verzorgpaard zou ik er meteen af liggen...
op de manege: altijd eerst zacht been, geen reactie = tik op z'n kont of nog een keer wat harder been en tik op zn kont.
reageert het paard niet op de tik? dan mag je hem echt goed corrigeren.. je wil geen pony die blind voor het been en de zweep word.

ik gebruik deze beenhulpen zelf niet. als ik wil stoppen span ik mijn bovenbeen aan en wanneer geen reactie rustig corrigeren met teugeldruk. als ik hem weer wil laten lopen laat ik mijn been compleet los, hij is altijd zo getraind en hij doet het fijn op deze hulpen. dit zal op de manege alleen niet gaan, er zit veel training in zoiets..

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:02

Op de meeste maneges zijn de paarden door de jaren heen 'beendoof' geworden. Ook niet zo gek er rijden zoveel ruiters op. Ik kan mij herinneren toen ik nog op de manege reed dat ik inderdaad bij elke pas aanspoorde maar dit niet meer door had.

Bij mijn eigen fjord heb ik dat ook lang gedaan omdat ze van nature nogal sloom is. Totdat ik een keer les had en sindsdien hou ik mij benen veel stiller. Ik gebruik mijn kuit om haar te laten versnellen en ze reageerd hier heel goed op. Wel moet ik het elke keer weer herhalen. Vaak is het dan wel een tikje maar verder is de zweep niet echt nodig.

Kan mij nu pas indenken hoe onrustig het heeft gevoeld voor de manege pony's / paardjes door hoe erg ik bewoog met mijn benen.

Ook merk ik dat mijn benen rustiger en stiller ben als ik rijlaarzen draag.

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 12:11

oke. goed idee. luisteren julllie paarden altijd als je stuurt (weet even geen andere term) met 2 teugels? die pony gaat namelijk gewoon vooruit. kan het ook zijn dat ie 'ja klinkt vreemd' stuurdoof is geworden of is het gewoon een eigeweize drol?

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:19

itsjustme593 schreef:
oke. goed idee. luisteren julllie paarden altijd als je stuurt (weet even geen andere term) met 2 teugels? die pony gaat namelijk gewoon vooruit. kan het ook zijn dat ie 'ja klinkt vreemd' stuurdoof is geworden of is het gewoon een eigeweize drol?

mijn verzorgpaardje heeft vrij hoog niveau gelopen en word zelden gestuurd met teugels. ik gebruik ze alleen als ik zijgangen etc. wil rijden.

als het op de manege is is het waarschijnlijk een eigenwijze drol.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:21

Op de manege denk ik dus juist niet eigenwijs, maar inderdaad ook een stuurdoof. (leuke term)
Daar rijd nog niemand op de zit, iedereen sleurt links en rechts, met wat "geluk" ook nog een hoop gezaag want hij moet " aan de teugel"
Dan is het niet raar dat een paard niet meer reageert op kleinere hulpen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:23

itsjustme593 schreef:

Teugels gebruik ik ook nog amper heel veel gaat echt puur op benen en druk van de benen. Alleen met afremmen of stilstaan. Maar bij figuren rijden vooral gebruik van druk van de benen en je eigen lichaam opzich. Mijn fjord kan haast al wel raden als we een volte gaan rijden.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:35

Marije_1997 schreef:
Ik heb dan ook niet leren rijden op typische manege pony's. En als ik bij m'n huidige paard een schopje zou geven was ik binnen 10 sec aan de overkant van de bak. Kuit aandrukken is genoeg bij hem.

10 seconden is doorgaans best een gebruikelijke tijd om aan de overkant van de bak te geraken in een normale arbeidsdraf :D

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 12:37

snap ik. maar ja, op een manege word dat zo gedaan. dit omt denk ik ook doordat de meesten hem niet kunnen houden dus achter andere paardes aan sukkelen. ik haat zit zo erg en vind een les ook gewoon niet leuk als hij niets doet. ik rij daarom NOOIT achter anderen aan. dan zit je namelijk gewoon de hele tijd zo sloom te stappen terwijl de kleintjes galloperen