Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Penotti schreef:Geen van beide.
Of een paard dik is maakt overigens niet uit, de huid voelt een vlieg landen, de vetjes zitten daaronder
Een paard moet al reageren als je je kuit ligt aandrukt. Meer niet.
Nu zul je dat op een manege helaas niet snel aantreffen. Er rijden teveel verschillende mensen op de paarden, mensen die hun hulpen nog niet klein kunnen geven omdat ze beginner zijn. En daarom reageren die paarden er niet meer op.
maar beide is dus niet zoals het hoort.
_Penotti schreef:Zou je dat op mijn paarden doen lig je op standje turbo in het zand
Ja helaas is dat vaak niet anders op manege paarden.
Hou daar wel rekening mee als je op prive paarden gaat rijden.
Niet dat elk prive paard goed op een kleine hulp reageert, maar het zou wel zo moeten zijn
Ik heb eens een bange dochter en boze moeder gezien toen ze op een prive paard stapten die op die grote hulp er in een paniek galop vandoor ging.
Moeder durfde te beweren dat het paard niet goed opgevoed was.
En ik kreeg haar bijna niet aan het verstand dat het paard juist deed wat de ruiter/dochter vroeg.
josien_m_ schreef:Ik heb eens op een paard in Bulgarije gereden. Die gingen harder/zachter op verschillende fluitjes van de eigenaar. Zelf gebruik ik vaak mijn stem, gewoon stap, draf of galop zeggen. Het is maar wat je ze aanleert. Ik ben nu bezig met links en rechts, dat gaat nog niet zo goed, maar dat kan ook aan mij liggen, ik verwar dat ook nogal eens...
josien_m_ schreef:Ik heb eens op een paard in Bulgarije gereden. Die gingen harder/zachter op verschillende fluitjes van de eigenaar. Zelf gebruik ik vaak mijn stem, gewoon stap, draf of galop zeggen. Het is maar wat je ze aanleert. Ik ben nu bezig met links en rechts, dat gaat nog niet zo goed, maar dat kan ook aan mij liggen, ik verwar dat ook nogal eens...
itsjustme593 schreef:josien_m_ schreef:Ik heb eens op een paard in Bulgarije gereden. Die gingen harder/zachter op verschillende fluitjes van de eigenaar. Zelf gebruik ik vaak mijn stem, gewoon stap, draf of galop zeggen. Het is maar wat je ze aanleert. Ik ben nu bezig met links en rechts, dat gaat nog niet zo goed, maar dat kan ook aan mij liggen, ik verwar dat ook nogal eens...
ooh handig! nu alleen nog leren praten met je paard![]()
![]()
![]()
![]()
itsjustme593 schreef:oke. goed idee. luisteren julllie paarden altijd als je stuurt (weet even geen andere term) met 2 teugels? die pony gaat namelijk gewoon vooruit. kan het ook zijn dat ie 'ja klinkt vreemd' stuurdoof is geworden of is het gewoon een eigeweize drol?
itsjustme593 schreef:oke. goed idee. luisteren julllie paarden altijd als je stuurt (weet even geen andere term) met 2 teugels? die pony gaat namelijk gewoon vooruit. kan het ook zijn dat ie 'ja klinkt vreemd' stuurdoof is geworden of is het gewoon een eigeweize drol?
Marije_1997 schreef:Ik heb dan ook niet leren rijden op typische manege pony's. En als ik bij m'n huidige paard een schopje zou geven was ik binnen 10 sec aan de overkant van de bak. Kuit aandrukken is genoeg bij hem.