Geen kracht in onderbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zelda_Link

Geen kracht in onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 09:37

Hallo allemaal,

Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik mijn been gebroken. Ondertussen ben ik goed gerevalideerd en klaar met fysio. Het enige waar ik tegen aan loop is dat er niet genoeg kracht meer zit in mijn linker onderbeen (die was gebroken) en het lijkt nief te verbeteren. Paardlief loopt dus vaak gewoon 'door het been heen'. Hij voelt de druk die ik met Links geef gewoon amper tot niet terwijl hij keurig luistert naar het rechterbeen.

Heeft iemand tips met oefeningen (met of zonder paard) om mijn been sterker te krijgen en over hoe ik met rijden dit kan verbeteren? Natuurlijk had ik dat van de kracht destijds aan de fysio moeten vragen maar toen reed ik nog niet echt weer dus ik merkte ook niet dat dat nog niet ging.

Sorry als dit topic verkeerd staat...

troi

Re: Geen kracht in onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:46

Ik zou contact opnemen met een sportschool die samenwerkt met een fysiotherapeut. Dan kan je gericht op de apparaten bezig gaan met die spiergroepen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:49

Je kunt ook je beenhulpen ondersteunen met bijvoorbeeld een spoortje of zweep. Waarschijnlijk hoef je een spoor alleen maar aan te leggen hoor dus daar hoef je je paard echt niet mee pijn te doen

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:03

Als je je been wel stil kunt houden op de momenten dat je niet aanspoort/verplaatst zou ik even een spoortje pakken.
Dan kun je dezelfde hulp geven met minder kracht ;)

Loop je nog bij een fysio?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:37

Als je de fysio, waarbij je gelopen hebt, deze vraag stelt via mail, antwoorden ze gewoon op je vraag hoor. En denk dat de fysio het beter weet dan ons

Ik loop 3x per jaar fysio, 9 beurten (dan word het in BE nog terugbetaald) maar tussentijds stuur ik haar wel eens een mail voor nieuwe oefeningen, uitleg, ...

Wat ook veel hulp kan bieden is sportrevalidatie bij de fysio vragen. Dan ga je echt gericht trainen voor je probleem en je probleemzone dus sterker maken.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:43

Ik had ook het idee dat ik minder kracht had in mijn linker been. Maar eigenlijk deed ik hem heel raar en verkeerd gebruiken. Ik heb een centered riding les gehad op een mechanisch paard. Dat heeft me enorm veel inzicht gegeven en enorm geholpen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:44

Ik vraag me af of alle spieren nog wel 'aangesloten' zijn als je al die tijd geen verbetering hebt gemerkt. Je hebt gewoon fysio gehad dus die onderbeen spieren zijn ook meegenomen bij de revalidatie. Je kunt niet bovenbeen trainen en onderbeen maar laten bungelen.. Is het niet handiger om even langs de HA te gaan voor een verwijzing voor n echo? Of heeft je fysio wellicht de mogelijkheid om een echo te maken?

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 11:02

Bedankt voor alle tips
Ik zal de huisarts vragen of ik een verwijzing naar de fysio mag voor dit 'probleem'. Ik dacht zelf eigelijk dat dat niet mocht omdat ik behalve met paardrijden er geen last van heb (ik kan gewoon lopen etc en ik heb geen pijn meer).

@Hutcheron: we hadden destijds inderdaad ook (juist!!) het onderbeen getraind maar op een gegeven moment was dat klaar want ik kan alles weer. Ik loop er alleen met paardrijden nog tegenaan maar dat deed ik toen niet ...en Met fietsen merk ik het ook maar dat doe ik niet zo vaak als zou moeten := (Niet vanwege dat been hoor. Ik fietste voor ik mijn been brak ook al amper).

@San4nie: waar heb je dit gedaan? Klinkt erg nuttig!

Met spoortjes wacht ik nog even. Ik heb daar wel aan gedacht maar ik wil eerst kijken of ik het anders heb oplossen want ik houd mijn linkerbeen ook iets minder stil /heb iets minder controle over de beweging dan voor hij brak...dus ik voel mij daar nog niet prettig bij in dit geval O:)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:07

Er zijn ook wel fysiotherapeuten die paardrij les geven.
Die kunnen misschien beter zien waarom je wel goed kan lopen maar je beenhulpen niet fijn kunt geven.
Misschien eens zoeken naar dat soort personen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:13

Op de grens van Groningen en Drenthe. Als je wilt kan ik haar naam even naar je pb’en. Maar volgens mij zijn er meer mensen in nl die dat doen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:23

Als je in Nederland woont kun je zonder verwijzing naar de fysio.
Zoek een fysio met goede oefenruimte of die bij een sportschool in zit, dan kun je daarna gericht gaan trainen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:33

Herkenbaar! Ik heb vijf jaar geleden echt alles in mijn linkeronderbeen gebroken, ben nu net de Gamma! Maar ik heb ook een tijd te kampen gehad met weinig kracht. Wat ik nog steeds doe, met fietsen, expres meer met linkerbeen trappen, Ook steeds op je tenen gaan staan en dat 50x
En vooral heel bewust zorgen dat ik recht zit in het zadel. Dus echt gelijke druk op beide beugels. Het duurt even en bij mij wordt het nooit meer helemaal 100%, maar het lukt allemaal. Sterkte ermee!!!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:35

Mja, afgezien van alle trainingsopties die hier genoemd worden kan je ook je paard met behulp van een zweepje zo aan je been maken dat je het echt nog alleen maar hoeft aan te leggen. Voor jouzelf heel fijn (zelfs als je wel genoeg kracht in je been hebt, een paard dat licht aan de hulpen is is heel fijn) maar voor je paard ook, want je wordt superduidelijk naar je paard.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:04

Ik zou een bezoekje aan de manueel overwegen. Je hebt grote kans dat je behoorlijk scheef bent in je bekken na zo'n blessure en een tijd je been ontlasten. Daardoor kun je je paard ook in je zit weer tegen je slechte been aan duwen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:08

Zelda_Link schreef:
Bedankt voor alle tips
Ik zal de huisarts vragen of ik een verwijzing naar de fysio mag voor dit 'probleem'. Ik dacht zelf eigelijk dat dat niet mocht omdat ik behalve met paardrijden er geen last van heb (ik kan gewoon lopen etc en ik heb geen pijn meer).

Woon je in NL? Dan mag je zonder doorverwijzing naar de fysio. Mijn advies: bel de praktijk op waar je behandeld bent. Leg uit wat je doel is (meer kracht opbouwen in het been omdat je bij het paardrijden last hebt). Dat is gewoon een doel waarmee de fysiotherapeut je kan helpen. In een revalidatieproces werk je eerst toe naar normaal lopen en functioneren in het dagelijks leven. Daarna volgt vaak als laatste doel 'sport specifiek'. Dwz zorgen dat je je sport weer kunt uitoefenen. Daar mag en kan de fysio je zeker bij helpen!

Ik zou gelijk vandaag nog even bellen! Succes!

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 16:03

jouw benadering van je paard is mechanisch.
Je lijkt te veronderstellen dat je je paard met kracht ergens toe moet brengen on er van af houden.
Je paard is een oneindig aantal malen sterker dan jij, dat gaat niet werken.

Dat je paard door je linkerbeen heen loopt is normaal, paarden hebben één gemakkelijke en één moeilijke zijde net als mensen.

Je moet er even de tijd voor nemen je paard uit te leggen wat je wilt met een zachte aanraking van je linker been, je kunt hier een dressuurzweepje bij nemen als verlenginging van je arm.
Zachte tikjes achter je kuit direkt na de zachte hulp brengen je paard tot nadenken, je laat hem dan de tijd om na te denken en een oplossing te vinden voor jouw vraag, komt er een reaktie, iedere reaktie is goed, dan beloon je overdadig, je herhaalt één keer en dan stap je af.
Je paard heeft dit in 3 sessies geleerd voor zijn leven.

Goede ruiters geven "fluisterende" hulpen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 16:19

Ik heb ruim 6 jaar geleden mijn linker been en enkel gebroken. De schade aan mij is deels onherstelbaar. Ik heb minder kracht in mijn linkerbeen, ook is die kant minder soepel.

Met paardrijden ben ik begonnen met mijn paard te leren op kleinere hulpen te reageren, sneller ook. Daarbij concentreerde ik me op minder kracht gebruiken van rechts en meer coordinatie op mijn linkerbeen. En inderdaad, een zachtere vraag is ook een bevel. Begon steeds met een kleine zachte gecoordineerde hulp, kwam er geen reactie dan pakte ik een 'manegehulp' been er af en schop. Bij elke keer dat het goed ging dat ook even laten merken. Ging ze meteen voorwaarts voor mijn kleine hulp, even teugeldruk weg en braaf. Als ze zelfs niet reageerde op de grove hulp, dan pakte ik even mijn zweep.

Ik heb nu paarden die voor het minste lopen, wijken en buigen. Zonder dat ik meer kracht heb op links, die blijft gewoon ongeveer 70/75% van rechts.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 17:05

Voor wat betreft weinig kracht is het misschien goed om nog eens fysio of arts te contacten.

Verder wilde ik hetzelfde advies geven als veulen84. Pas je hulpen aan, aan je zwakste been. Geef dus met je andere been ook kleinere hulpen.
Bij mij zijn de spieren in mijn linkerbeen zwak, maar ook m’n coördinatie is minder. Als ik er met mijn been niet uit kom, leg ik even een zweepje aan.