Ik zie dit regelmatig bij het rijden, bij verschillende mensen.
Wat is het? Rijtechnisch probleem? Medisch probleem?
En als het rijtechnisch is, hoe op te lossen?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Weidebloem schreef:Mijn paard krijgt ook opgezette klieren als het gras kort is en blijft proberen er wat af te grazen. Zie in je plaatje niet echt opgezette speekselklieren, meer een paardenhoofd wat erg kort gehouden wordt waardoor het logisch is dat er plooien ontstaan.
DGL schreef:Lastig te zeggen van 1 foto waar ook niet het hele paard op staat. Maar mijns inziens is dit vaak een rijtechnisch probleem.
Te veel druk op de voorkant waarbij het paard te kort in de hals is/wordt. Waarschijnlijk zal de rest van de foto een beeld laten zien van een stijve rug en een achterbeen dat niet goed ondertreed. Als je kijkt naar de mond, veel druk op beide bitten, krijg ook niet het idee dat trens en stang individueel gebruikt worden. Daarbij lijkt de kinketting van de stang wat te los, de hoek tussen mondspleet en de scharen van de stang is wat aan de grote kant. (meer dan 45 graden) Stijve armen bij de ruiter, gewoon niet het meest gelukkige beeld qua teugel hulpen.
Paard loopt ook met zijn neus achter de loodlijn ga ik van uit, en dat is waarom we dat liever niet zien. Als dit paard zijn neus wat meer naar voren steekt zul je als het goed is zien dat de bult minder wordt, dat is dan ook gelijk de makkelijkste check om te zien dat het rijtechnisch is.
Avalanche81 schreef:DGL schreef:Lastig te zeggen van 1 foto waar ook niet het hele paard op staat. Maar mijns inziens is dit vaak een rijtechnisch probleem.
Te veel druk op de voorkant waarbij het paard te kort in de hals is/wordt. Waarschijnlijk zal de rest van de foto een beeld laten zien van een stijve rug en een achterbeen dat niet goed ondertreed. Als je kijkt naar de mond, veel druk op beide bitten, krijg ook niet het idee dat trens en stang individueel gebruikt worden. Daarbij lijkt de kinketting van de stang wat te los, de hoek tussen mondspleet en de scharen van de stang is wat aan de grote kant. (meer dan 45 graden) Stijve armen bij de ruiter, gewoon niet het meest gelukkige beeld qua teugel hulpen.
Paard loopt ook met zijn neus achter de loodlijn ga ik van uit, en dat is waarom we dat liever niet zien. Als dit paard zijn neus wat meer naar voren steekt zul je als het goed is zien dat de bult minder wordt, dat is dan ook gelijk de makkelijkste check om te zien dat het rijtechnisch is.
Dat is idd ook mijn idee.
Ik zie het ook zo bizar veel, ook hier op bokt, en er wordt eigenlijk zelden wat van gezegd. Ik heb deze foto van internet geplukt trouwens, gewoon om even te illustreren wat ik bedoel
MyChoice schreef:Hierop een plaatje waarbij het bij de mijne ook te zien is. Maar dus door het korte gras eten. Je ziet het ook als ze met dr kop aan de grond staat te vreten. [ [url=m/RYIwos.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hevonen schreef:Ik ben het met je eens. Op jouw illustratiefoto zie je trouwens dat er sowieso veel druk staat op de teugels.
Hevonen schreef:Helaas wordt er nog veel te veel 'getrokken', ik zie het ook heel vaak. Helaas zorgt het ook voor veel schade aan atlas, hals, rug en hoofd. Lees het boek Ruiters en rechters maar eens van Ernest van Loon, dat maakt veel duidelijk (en is daarnaast erg leuk en boeiend leesvoer).
pol013 schreef:Nou: je stelt dat het probleem is. Ofwel medisch ofwel rijtechnisch. En je zegt dat daar geen bolling hoort te zitten.
Het kan ook gewoon een plooi zijn. Op een plek die hoort te kunnen plooien.
Pandora2 schreef:Bij paarden met een grote kaak, zie je die speekselklieren ook al wat sneller dan bij ééntje met veel ruimte op die plek. Morfologische aangelegenheid dus