Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
belle_boef schreef:Niet in galop als jullie dat nog niet aankunnen.
Eerst in stap en draf maar eens werken aan gehoorzaamheid
Hutcherson schreef:Heel vervelend, want je kunt zo eigenlijk je paard niet blind vertrouwen. Mijn ervaring is dat je een paard op zo'n moment niet om kunt trekken en ook niet meer op je zit terug kunt rijden. Beest is veel sterker dan jij, dus qua kracht ga je het niet winnen.
Je kunt een paard een noodrem aanleren door je hand aan 1 teugel naar voren te schuiven en druk te zetten. Paard leert dan uit reflex meteen stil te staan. Klinkt zweverig maar moet je maar eens filmpjes van opzoeken. Een tiedeman teugel kan ook een uitkomst zijn. Die werkt alleen als paard hoofd te hoog gooit.
Wat ook kan helpen is op een gecontroleerd overzichtelijk stuk aan te galloperen op commando (stem of been hulp), 3 passen te gallopperen en dan weer terug nemen. Laat hem dus niet te hoog in de bol komen dat je de controle verliest. Daarvoor moet je alweer terug zijn in draf en belonen bij goed gedrag. Dan doe je dat nogmaals en na een aantal keer ga je 4 passen galop en terug. Zo breidt je t elke keer iets uit. Vergt controle en je geeft het niet gelijk alles uit handen.
Hutcherson schreef:Heel vervelend, want je kunt zo eigenlijk je paard niet blind vertrouwen. Mijn ervaring is dat je een paard op zo'n moment niet om kunt trekken en ook niet meer op je zit terug kunt rijden. Beest is veel sterker dan jij, dus qua kracht ga je het niet winnen..
MaybelM schreef:Ik hoop ook dat hij met de tijd gewoon wat rustiger wordt als we vaker naar buiten gaan maar dat is nog maar de vraag.
ikke schreef:Wat is z'n voorgeschiedenis?
Bijvoorbeeld, als niemand je ooit uitgelegd heeft dat je een draver-van-de-baan niet moet stoppen door druk op de teugel (dan gaan ze alleen maar harder) dan komt het nooit goed.Hutcherson schreef:Heel vervelend, want je kunt zo eigenlijk je paard niet blind vertrouwen. Mijn ervaring is dat je een paard op zo'n moment niet om kunt trekken en ook niet meer op je zit terug kunt rijden. Beest is veel sterker dan jij, dus qua kracht ga je het niet winnen.
Je kunt een paard een noodrem aanleren door je hand aan 1 teugel naar voren te schuiven en druk te zetten. Paard leert dan uit reflex meteen stil te staan. Klinkt zweverig maar moet je maar eens filmpjes van opzoeken. Een tiedeman teugel kan ook een uitkomst zijn. Die werkt alleen als paard hoofd te hoog gooit.
Wat ook kan helpen is op een gecontroleerd overzichtelijk stuk aan te galloperen op commando (stem of been hulp), 3 passen te gallopperen en dan weer terug nemen. Laat hem dus niet te hoog in de bol komen dat je de controle verliest. Daarvoor moet je alweer terug zijn in draf en belonen bij goed gedrag. Dan doe je dat nogmaals en na een aantal keer ga je 4 passen galop en terug. Zo breidt je t elke keer iets uit. Vergt controle en je geeft het niet gelijk alles uit handen.
Dat is gewoon Parelli's one-rein-stop.
Noem dat dan ook gewoon bij z'n naam, googled wat simpeler.
MaybelM schreef:Hi allemaal,
Sinds een paar weken ga ik ook alleen naar buiten met mijn paardje.
ikke schreef:MaybelM schreef:Ik hoop ook dat hij met de tijd gewoon wat rustiger wordt als we vaker naar buiten gaan maar dat is nog maar de vraag.
Ik kocht ooit een 12-jarige die ging als de brandweer. Ze was 28 en ging nog steeds als de brandweer.....
Hopelijk doet deze dat niet, maar ik zou er ook niet vanuit gaan.
Lindsey_99 schreef:MaybelM schreef:Hi allemaal,
Sinds een paar weken ga ik ook alleen naar buiten met mijn paardje.
Het zit'm hierin. Je eerste paar woorden.
In de bak gaat het wel goed, dus jullie kunnen het wel. De komende maanden niet galopperen, alleen stap en draf. Waarom zo saai? Omdat zodra het buitenrijden 'normaal' is geworden en er gewoon bij hoort in plaats van jippiejeey dan is de noodzaak er niet meer los te gaan met galopperen.
Pas zodra het buitenrijden bij hoort en je bent in staat het paard te laten ontspannen, dan kan een stukje galop, net als in de bak. Niet te lang, en terug naar draf en stap. Rustig uitbouwen. En let ook op op jezelf, je eigen enthousiasme. Ik zou liever aan betere communicatie werken dan er allerlei hulpstukken aan gaan hangen. Je rijdt nog maar zo kort buiten dat ik dat niet eerlijk vindt tegenover het paard.
Lindsey_99 schreef:MaybelM schreef:Ik wil het ook niet als lange termijn oplossing maar voor even dat ik nu gewoon duidelijk door kan komen wat ik wel en niet van hem wil.
Dan zijn wij uitgepraat. Sorry.
belle_boef schreef:Niet in galop als jullie dat nog niet aankunnen.
Eerst in stap en draf maar eens werken aan gehoorzaamheid