Paard heeft buiten geen rem, wat nu?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaybelM

Paard heeft buiten geen rem, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 22:52

Hi allemaal,

Sinds een paar weken ga ik ook alleen naar buiten met mijn paardje. Nu word hij in de gallop zo enthousiast dat hij eigenlijk niet meer luistert naar wat ik van hem vraag. Hij knalt gewoon door mijn hand heen in gallop en ik moet dan echt trekken en doen om hem weer terug naar draf te krijgen. Ik vind dit echt helemaal niet prettig en ben eigenlijk opzoek naar een oplossing.

Het paard staat er hoog in het bloed dus zal altijd vrij heet blijven buiten (engels volbloed x kwpn) met andere paarden er bij gaat het opzich wel maar blijft terug naar draf een dingetje. Verder gooit hij continu zijn hoofd in mijn schoot omdat hij zo heet wordt en ik continu druk op de teugels moet zetten omdat ik hem anders kwijt ben, dus stap 1 is zowiezo even een martingaal aanschaffen. Ik dacht er ook aan om een keer een slofteugel er aan te hangen (ik hoef hier geen commentaar op) omdat hik constant zijn hoofd omhoog gooit. Alleen ben ik bang dat hij hier extreem tegen gaat vechten.

Maar mijn vraag nu is wat voor bitje zouden jullie aanradeN, buiten dat ik het gewoon goed moet trainen dat hij rustiger word. Er komen nu gevaarlijke situaties voor dus even een echte rem is misschien wel fijn.

Groetjes van mij!
(Hou het lief aub ik hoef geen commentaar en zou alleen tips willen waar ik wat aan heb)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 22:59

Niet in galop als jullie dat nog niet aankunnen.
Eerst in stap en draf maar eens werken aan gehoorzaamheid

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:03

Ik zou eerst proberen met de martingaal, denk dat dat je het meest zal helpen.

Verder misschien een domme vraag, maar hoe rem je? Sommigen gaan hangen aan beide teugels, maar dat werkt meestal niet echt goed. Probeer je hem op een volte te zetten? En waar dat niet mogelijk is, probeer je om op 1 teugel druk en halve ophoudingen te geven en hem te buigen rond je been? Dat werkt voor mij veel beter.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:04

De combinatie slof+martingaal vind ik een beetje veel van het goede, het is of-of. Ik zou het eerst eens gewoon met de martingaal proberen, die helpt hopelijk al een boel met het hoofd omhoog gooien en daarmee met het onrembaar zijn.
Daarnaast is het een slecht teken dat je continu druk moet blijven zetten. Zolang je niet aan een losse teugel kunt rijden moet je niet naar buiten gaan, dan is je paard onder het zadel blijkbaar nog helemaal niet ontspannen genoeg, en sta je bij vertrek al 3-0 achter.
Wat is je vraag nou precies - welk bit of welke truukjes?
In het eerste geval: wat voor bit heb je er nu in hangen?
In het tweede geval: Krijg je hem in de bak na een flinke galop wel terug? Zo niet, ga daar dan eerst eens aan werken. Daarnaast heb ik nog de tip om je paard terug te nemen vóórdat je de controle kwijt bent, dan maar even niet lekker doorgalopperen.
Laatst bijgewerkt door nessinator op 21-07-20 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:04

belle_boef schreef:

Zo heb ik dat in het begin ook gedaan met mijn heethoofd. En eerst een kort stukje op pad en alweer omkeren voordat de spanning te hoog werd. En dat uitbouwen.

Ik deed ook zeker niet steeds op hetzelfde stuk ruiterpad galopperen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:12

Ik denk dat je vooral slimmer moet zijn en niet sterker moet willen worden naar het paard. Maar veel paarden zijn op de terug weg wat heter. Waardoor je beter de galop op de heen weg zou kunnen pakken dan op de terug weg. Pak ook alleen stukken galop waar je voldoende overzicht hebt zodat je gevaarlijke situatie kunt voorkomen. En je wellicht iets kan gebruiken om af te remmen. Wat iemand al zei een volte proberen te maken. Dus alleen een galop op bekende plaatsen waar je van te voren al een "plan" kan maken om de controle terug te pakken. En afwisseling zodat het paard niet direct weet dit is mijn pad om vol gas te gaan.

Wat ik doe als de controle kwijt is, een wat meer zagende beweging te maken in plaats van vol in de teugels te gaan hangen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:16

Misschien eerst eens in de bak gaan werken aan een stukje gehoorzaamheid en dressuur.
Zelf zou ik gaan voor een martingaal niet een slof. Slof heb je altijd dubbele teugels.

En wat hierboven al gezegd wordt, geen galop als hij hier niet in luistert, eerst werken aan de basis in stap en draf, dus eigenlijk gewoon dressuur rijden in het bos. Overgangen, zijgangen, tempo wisselingen en de nageefelijkheid. En pas weer hard gaan als die dingen goed bevestigd zijn, je inlezen over een onrein stop kan ook in je voordeel werken en die kun je beter aanleren in een bak.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:20

Heel vervelend, want je kunt zo eigenlijk je paard niet blind vertrouwen. Mijn ervaring is dat je een paard op zo'n moment niet om kunt trekken en ook niet meer op je zit terug kunt rijden. Beest is veel sterker dan jij, dus qua kracht ga je het niet winnen.
Je kunt een paard een noodrem aanleren door je hand aan 1 teugel naar voren te schuiven en druk te zetten. Paard leert dan uit reflex meteen stil te staan. Klinkt zweverig maar moet je maar eens filmpjes van opzoeken. Een tiedeman teugel kan ook een uitkomst zijn. Die werkt alleen als paard hoofd te hoog gooit.
Wat ook kan helpen is op een gecontroleerd overzichtelijk stuk aan te galloperen op commando (stem of been hulp), 3 passen te gallopperen en dan weer terug nemen. Laat hem dus niet te hoog in de bol komen dat je de controle verliest. Daarvoor moet je alweer terug zijn in draf en belonen bij goed gedrag. Dan doe je dat nogmaals en na een aantal keer ga je 4 passen galop en terug. Zo breidt je t elke keer iets uit. Vergt controle en je geeft het niet gelijk alles uit handen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:23

Wat is z'n voorgeschiedenis?

Bijvoorbeeld, als niemand je ooit uitgelegd heeft dat je een draver-van-de-baan niet moet stoppen door druk op de teugel (dan gaan ze alleen maar harder) dan komt het nooit goed.

Hutcherson schreef:
Heel vervelend, want je kunt zo eigenlijk je paard niet blind vertrouwen. Mijn ervaring is dat je een paard op zo'n moment niet om kunt trekken en ook niet meer op je zit terug kunt rijden. Beest is veel sterker dan jij, dus qua kracht ga je het niet winnen.
Je kunt een paard een noodrem aanleren door je hand aan 1 teugel naar voren te schuiven en druk te zetten. Paard leert dan uit reflex meteen stil te staan. Klinkt zweverig maar moet je maar eens filmpjes van opzoeken. Een tiedeman teugel kan ook een uitkomst zijn. Die werkt alleen als paard hoofd te hoog gooit.
Wat ook kan helpen is op een gecontroleerd overzichtelijk stuk aan te galloperen op commando (stem of been hulp), 3 passen te gallopperen en dan weer terug nemen. Laat hem dus niet te hoog in de bol komen dat je de controle verliest. Daarvoor moet je alweer terug zijn in draf en belonen bij goed gedrag. Dan doe je dat nogmaals en na een aantal keer ga je 4 passen galop en terug. Zo breidt je t elke keer iets uit. Vergt controle en je geeft het niet gelijk alles uit handen.

Dat is gewoon Parelli's one-rein-stop.
Noem dat dan ook gewoon bij z'n naam, googled wat simpeler.

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 23:38

Met de controle in de bak is er niks aan de hand vertrouw hem daar ook blind galoppeer met los teugeltje best wel een goed tempo en kan m dan met een ophouding en diep zitten weer terug krijgen. Ook als we alleen stappen en draven buiten is er niks aan de hand maar bij de galop gaat er een knop om. Hij heeft geen bijzondere voorgeschiedenis en staat al sinds hij 2 is bij de huidige eigenaren en daarvoor in de opfok ( het is mijn bijrijdpaard ).

Hutcherson schreef:
Heel vervelend, want je kunt zo eigenlijk je paard niet blind vertrouwen. Mijn ervaring is dat je een paard op zo'n moment niet om kunt trekken en ook niet meer op je zit terug kunt rijden. Beest is veel sterker dan jij, dus qua kracht ga je het niet winnen..

Wat je inderdaad zegt klopt als ik hem om trek gaan we of de sloot in of het fietspat op of we gaan gok ik over de kop of iets in die richting. Vaak als we de eerste behoorlijk onstuimige gallop gehad hebben gaat de tweede altijd een stuk beter.

Zowiezo zou ik geen mortingaal en slof combineren dat snap ik ook wel. Ik ga nu eerst zowiezo een martingaal proberen werkt dat niet toch maar een keer een slof en als dat ook niet werkt toch maar kijken of ik net een scherper bitje er in kan hangen want wil toxh lekker buitenritjes kunnen maken voor de afwisseling.

Ik hoop ook dat hij met de tijd gewoon wat rustiger wordt als we vaker naar buiten gaan maar dat is nog maar de vraag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:50

MaybelM schreef:
Ik hoop ook dat hij met de tijd gewoon wat rustiger wordt als we vaker naar buiten gaan maar dat is nog maar de vraag.

Ik kocht ooit een 12-jarige die ging als de brandweer. Ze was 28 en ging nog steeds als de brandweer.....

Hopelijk doet deze dat niet, maar ik zou er ook niet vanuit gaan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:50

ikke schreef:
Wat is z'n voorgeschiedenis?

Bijvoorbeeld, als niemand je ooit uitgelegd heeft dat je een draver-van-de-baan niet moet stoppen door druk op de teugel (dan gaan ze alleen maar harder) dan komt het nooit goed.

Hutcherson schreef:

Dat is gewoon Parelli's one-rein-stop.
Noem dat dan ook gewoon bij z'n naam, googled wat simpeler.

Als ik op de naam had kunnen komen had ik het uiteraard gedeeld.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:55

MaybelM schreef:
Hi allemaal,

Sinds een paar weken ga ik ook alleen naar buiten met mijn paardje.

Het zit'm hierin. Je eerste paar woorden.

In de bak gaat het wel goed, dus jullie kunnen het wel. De komende maanden niet galopperen, alleen stap en draf. Waarom zo saai? Omdat zodra het buitenrijden 'normaal' is geworden en er gewoon bij hoort in plaats van jippiejeey dan is de noodzaak er niet meer los te gaan met galopperen.
Pas zodra het buitenrijden bij hoort en je bent in staat het paard te laten ontspannen, dan kan een stukje galop, net als in de bak. Niet te lang, en terug naar draf en stap. Rustig uitbouwen. En let ook op op jezelf, je eigen enthousiasme. Ik zou liever aan betere communicatie werken dan er allerlei hulpstukken aan gaan hangen. Je rijdt nog maar zo kort buiten dat ik dat niet eerlijk vindt tegenover het paard.

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 23:58

ikke schreef:
MaybelM schreef:

Ik kocht ooit een 12-jarige die ging als de brandweer. Ze was 28 en ging nog steeds als de brandweer.....

Hopelijk doet deze dat niet, maar ik zou er ook niet vanuit gaan.

Pff haha naja hard vind ik niet erg haha hoe harder hoe beter ik hou er van maar als het niet controleerbaar is dan vind ik het niet meer zo leuk haha

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 00:05

Lindsey_99 schreef:
MaybelM schreef:
Hi allemaal,

Sinds een paar weken ga ik ook alleen naar buiten met mijn paardje.

Het zit'm hierin. Je eerste paar woorden.

In de bak gaat het wel goed, dus jullie kunnen het wel. De komende maanden niet galopperen, alleen stap en draf. Waarom zo saai? Omdat zodra het buitenrijden 'normaal' is geworden en er gewoon bij hoort in plaats van jippiejeey dan is de noodzaak er niet meer los te gaan met galopperen.
Pas zodra het buitenrijden bij hoort en je bent in staat het paard te laten ontspannen, dan kan een stukje galop, net als in de bak. Niet te lang, en terug naar draf en stap. Rustig uitbouwen. En let ook op op jezelf, je eigen enthousiasme. Ik zou liever aan betere communicatie werken dan er allerlei hulpstukken aan gaan hangen. Je rijdt nog maar zo kort buiten dat ik dat niet eerlijk vindt tegenover het paard.

Er wordt al jaren met hem buiten gereden hij gaat voor op met de manege groep samen met andere paarden en dan is er niets aan de hand, maar als we alleen gaan wordt hij gewoon heel heet in gallop, als we bijvoorbeeld naar de les stappen of draven is er niks aan de hand maar met gallop word hij gewoon heet, ik kan dan wel heel lang niet gaan galopperen maar daar schiet ik denk ik niets mee op omdat het juist een gewoonte moet gaan worden (de reden dta ik zo vaak mogelijk buiten rij) maar het moet wel veilig blijven. Ik wil het ook niet als lange termijn oplossing maar voor even dat ik nu gewoon duidelijk door kan komen wat ik wel en niet van hem wil.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 00:18

Martingaaltje kan nooit kwaad en verder vooral hard aan het werk zetten.
Als mijne buiten tegen de hand is en drammerig is dan ga ik dressuurwerk doen.
Ook in de galop, 3 galopsprongen en terug. ( eigenlijk voordat hij zich echt sterk kan gaan maken. )

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 00:19

MaybelM schreef:
Ik wil het ook niet als lange termijn oplossing maar voor even dat ik nu gewoon duidelijk door kan komen wat ik wel en niet van hem wil.

Dan zijn wij uitgepraat. Sorry.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:30

Lindsey_99 schreef:
MaybelM schreef:
Ik wil het ook niet als lange termijn oplossing maar voor even dat ik nu gewoon duidelijk door kan komen wat ik wel en niet van hem wil.

Dan zijn wij uitgepraat. Sorry.

Dat zegt dan vooral iets over jouw beperkte visie.

Als je er niet voor wil kiezen om een korte EN lange termijn oplossing toe te passen, is dat kortzichtig.

_Penotti

Re: Paard heeft buiten geen rem, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:36

Ik begrijp dat ze in stap wel fijn bij je blijft zonder getrek?
Ik zou eens een hele poos die galop weg laten.
Voornamelijk stapritjes. Kleine stukjes draf en die uitbouwen.
Merk je dat ze heter word weer stap.
Merk je dat je voortaan alles beheersbaar kunt doen, ook langere stukken, dan pas kleine stukjes galop mee gaan nemen. En alweer terug voordat ze heet word.

Die engels volbloedsjes zijn vaak erg fijn op de zit te rijden, hoe meer hand hoe feller ze worden.
Dat is iets om mee te nemen in de bak training.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:37

belle_boef schreef:

Precies! En daarna eens een keer galopperen als ie lekker moe is. Maar eerst de gangen trainen die je meer onder Controle hebt

Of gewoon een pad kiezen waar ie goed lang kan. Wij hebben hier paden die wel 2,5 km lang zijn. Ga rond etenstijd en dan is het er uitgestorven..

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:49

Het begint eigenlijk al vanaf het begin dat je buiten komt..
"Omdat hij zo heet wordt en ik continu druk op de teugels moet zetten omdat ik hem anders kwijt ben .."
Je begint de rit dus al met spanning, die alleen meer opbouwt, tot op het punt dat jij wil galloperen en je paard denkt, jippie!!

In de piste kan je met losse teugel rijden, eigenlijk is dat je doel ook buiten. Probeer dus eerst zodanig rust te krijgen buiten dat je daar óók met losse teugel kan stappen en draven, vooraleer je weer gaat galloperen.

Het klinkt héél raar, maar ik ken een paar paarden die met teugeldruk alleen maar nog heter worden en sneller willen. Van zodra je de teugel losgooit, zijn ze relaxt.
Zou dus eerst vooral in stap oefenen op ontspanning! Het klinkt wel raar, een heet paard ruimte geven, het druist ook echt tegen je gevoel in! Maar meestal vloeit de spannig dan veel makkelijker af.

Een thiedemanteugel die hier werd aangehaald kan helpen. Gebruikte ik een tijdje bij mijn voormalige merrie die ook steeds haar hoofd omhoog gooide en er vervolgens vandoor ging.(op aanraden lesgever) Deze heeft géén inwerking als het niet nodig is, principe van een martingaal, maar, Hoe strakker jij de teugel neemt, des te meer neerwaartse druk er komt.

Het is echter géén oplossing voor je probleem! Maar het kan wel een hulpmiddel zijn.

Een one-rein stop is zeker iets handigs om alvast te leren in grondwerk en onder het zadel. Kan in gevaarlijke situaties wel van pas komen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:58

Herkenbaar TS! Mijn Oldenburger merrie was precies zo, ik heb het er nooit helemaal uitgekregen. Alle bovenstaande tips heb ik allemaal afgewerkt maar het is nooit echt minder geworden. Het enige wat bij mij goed werkte was haar aan het werk zetten. Vanuit draf pas naar galop als ze ontspannen loopt en vanuit daar naar galop, dat ging eigenlijk wel redelijk braaf. In galop haar naar ontspanning blijven rijden en aan het werk houden, tempowisselingen rijden etc. Maar ik moet zeggen als ik even mijn aandacht verslapte ze er gretig gebruik van maakte en weg was ze :+
Ik was blij als ze controleerbaar was in de galop.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:47

Gezien een rijtechnische vraag verplaats ik dit topic naar RT.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:30

Dit heb ik ook met mijn paard gehad. Koersdraver geweest, vindt het geweldig om te laten zien hoe hard ie wel niet kan. En dat ging écht hard, zowel draf als galop. Met in z’n bek hangen ga ik dat niet oplossen. Wat bij mij heeft geholpen is het steeds voor zijn. Galopperen deden we niet meer omdat dat niet gecontroleerd kon. Voelde ik dat ie in zn draversstand wilde gaan, dan geef ik een halve ophouding om hem daar uit te ‘snappen’. Dat had ie ook heel snel door. Nu biedt hij uit zichzelf rustige stukken galop aan en dan mag hij. Inmiddels is ie op twee pinken te rijden. Niet door getrek of een scherp bit, wel door leren voelen wat er onder mij gebeurt en hoe ik hier het beste op kan inspelen. Succes!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:36

Hier hielp het om overgangen te maken en figuren rijden.

Slaommen bij bomen of "gebroken lijnen" rijden.
Overgangen maken.
Wat dingen verzinnen om je paard bezig te houden en dan weer langzaam eventueel uitbouwen naar de galop toe in de loop van de tijd.