volledig been doof

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sardientje

volledig been doof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 22:19

hey!
Zo jeetje ik heb lang niets meer op bokt geplaatst :o
Maar nu heb ik toch echt wel wat hulp nodig want ik loop echt tegen een hele hoop dingen aan op dit moment.
Na een aantal maanden (zo ongeveer 4 of 5) geen paard te hebben gereden, of in ieder geval, niet meer vast (ik kwam nog wel heel af en toe naar stal maar ik had het erg druk met school en andere dingen) heb ik het sinds een paar weken geleden weer opgepakt. Ik wou al wel eerder weer komen maar door corona vond de stal eigenaar dat niet zon goed idee. Maar nu ben ik weer terug van weggeweest en het is nieteens wennen ik doe alles net zoals k het altijd deed.
Maargoed, ik rijd dus nu een tinker van een vrouw van mijn stal (dit paard reed ik al eerder), wat ook een 'vriendin' van mij is, klinkt zo raar haha omdat het leeftijdsverschil nogal groot is. Zij is altijd heel blij met mij en wil dat ik haar paard weer vaker kom rijden omdat ik ook aardig wat verstand heb van de fijne kneepjes. Dit vind ik heel leuk, maar ik vind het stiekem niet prettig om op het paard haar rug te stappen, omdat ze scheef loopt, totaaaaal niet om het been kan buigen (er zit gewoon geen soepelheid in) en ze zo snel loopt te hijgen...
Ik denk dat dit een kwestie is geweest van het paard verkeerd in gereden te hebben, maar hoe het dan ook gekomen is, het feit is wel dat ik het probeer te verhelpen maar ik weet gewoon niet meer hoe.
Ik wil zo graag grondwerken en longeren.. maar de buitenbak is de enige plek waar dat mag, en daar staan ALTIJD paarden in... een longeerkraal is er niet helaas. en in de binnenbak mag het niet. maar daardoor kan ik haar ook nooit iets van de grond leren tenzij ik haar aan een touwtje vast heb in de binnenbaan waar ook continu mensen rijden.
Dus dan probeer je het toch maar terwijl je erop zit. Een loeisterk paard, die gewoon mega schijt aan je heeft en gewoon gaat rennen als het haar uitkomt. Geen reactie op je been, er zit geen tempo in NIKS, ze reageert ook echt nergens op. Ja, ze gaat naar voren maar dan moet je al zoveel handelingen gedaan hebben, dat je al zit te zweten na een rondje draf. het is gewoon echt dramatisch en zeker omdat ik niks van de grond kan doen. Ik wil ook zo graag werken aan het wederzijds respect maar ik krijg hier gewoon geen kans voor op deze manier. Tis echt n lief beestje maar dit ontneemt mij mijn paardenlust ook onwijs. We hebben het al eerder gehad over het paard verhuizen, konden gewoon geen goeie stal vinden en verhuizen is voor nu ook even geen optie.
Heeft iemand ook maar iets van tips,hoe ik ondanks ik geen mogelijkheid heb tot longeren oid kan werken aan wederzijds respect en haar iets soepeler te maken in haar lichaam? Ik zit echt met mn handen in het haar :(
ps: ik denk ook aan lessen met haar te gaan nemen. Maar dat is nu nog even niet aan de orde.

Liefs, Sarien

Earth

Re: volledig been doof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:24

Ik zou dan voorlopig even niet opstappen. Dit lijkt me frustrerend voor paard en ruiter. Misschien kan je vriendin even met de staleigenaar bespreken dat je graag op bepaalde tijden gebruik wil maken van de buitenbaan. Verder kun je aan de hand ook al veel werken aan soepelheid, bijv met langeteugelwerk. Daar zou je dan evt een les in kunnen nemen.
Maar dat gezegd hebbende, moet paardrijden wel leuk zijn en zou ik het zelf wel belangrijk vinden dat je een klik hebt met het dier.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:32

Vragen of je met wat paaltjes en lint stukje buiten bak bij de ingang mag afzetten als er paarden in lopen ?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:56

Kan je het paard niet een keer mee naar buiten nemen? Bos bijvoorbeeld of tussen de velden? Ik zou misschien ook het paard eens laten nakijken door een DA of er blokkades zijn en bloed laten nakijken op eventuele tekorten waardoor de spieren niet mee kunnen. Als dit allemaal oke is eerst nagaan waarom je het paard niet goed kan rijden. Wat bedoel je met sterk? Hangt ze op je handen of duwt ze er tegenaan? Duwt ze tegen je been aan ipv te buigen/wijken? Indien ja zal je dit wss helemaal van stap 1 weer moeten oplossen.

Maar onderschat zeker niet hoe moeilijk blokkades in het lijf het werk kunnen maken voor je paard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:13

sardientje schreef:
(...) maar ik vind het stiekem niet prettig om op het paard haar rug te stappen, omdat ze scheef loopt, totaaaaal niet om het been kan buigen (er zit gewoon geen soepelheid in) en ze zo snel loopt te hijgen...
Ik denk dat dit een kwestie is geweest van het paard verkeerd in gereden te hebben, maar hoe het dan ook gekomen is, het feit is wel dat ik het probeer te verhelpen maar ik weet gewoon niet meer hoe.
(....)
Dus dan probeer je het toch maar terwijl je erop zit. Een loeisterk paard, die gewoon mega schijt aan je heeft en gewoon gaat rennen als het haar uitkomt. Geen reactie op je been, er zit geen tempo in NIKS, ze reageert ook echt nergens op. Ja, ze gaat naar voren maar dan moet je al zoveel handelingen gedaan hebben, dat je al zit te zweten na een rondje draf. het is gewoon echt dramatisch en zeker omdat ik niks van de grond kan doen. Ik wil ook zo graag werken aan het wederzijds respect (...)
Heeft iemand ook maar iets van tips,hoe ik ondanks ik geen mogelijkheid heb tot longeren oid kan werken aan wederzijds respect en haar iets soepeler te maken in haar lichaam?

Er zijn klassieke ruiters die stellen dat de moeilijkste gang van het paard.... de stap is.
Tip 1: blijf voorlopig in de moeilijkste gang. Dier heeft weinig conditie oid (en conditie moet opgebouwd worden).

Mega sterk: streef naar teugel contact van een gram. Neemt het dier meer gewicht : mee naar voor met je hand.

Mbt scheef en weinig buigzaam:
voel of het dier de neiging heeft om aan 1 kant zwaarder te worden.
Stel dit is rechts.
Dan wordt jouw streven een halve gram op rechts ('blijf van de zware teugel af')(op dit voorbeen heeft het dier meer gewicht)
1 gram op de andere teugel (in het voorbeeld links)
en zit een beetje op de kant van de 'lichte' teugel, daar waar het dier niet haar gewicht zet, doe jij dat wel.

En in elke hoek van de rijbaan die je je binnenhand opzij en naar voren. (Bij de hoek letters steken veel dieren de neus naar buiten, 'dat wil je niet'.) De teugel blijft in een soort boogje.
Op de lange zijden je beide handen iets opzij, zodat je superlichte stelling naar binnen hebt.

Het is wennen voor het dier, maar meestal geven deze maatregelen na verloop van tijd meer souplesse.

Succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:06

Hoe gaat het als de eigenaresse hem rijdt?

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:58

sardientje schreef:
... ik vind het stiekem niet prettig om op het paard haar rug te stappen, omdat ze scheef loopt, totaaaaal niet om het been kan buigen (er zit gewoon geen soepelheid in)

Over het algemeen buigen paarden die scheef zijn op één hand wel in en de andere totaal niet. Heeft ze wel een 'goede' kant of buigt ze beide kanten niet op?

sardientje schreef:
en ze zo snel loopt te hijgen...

Denk dat hier al een groot gedeelte van het probleem naar buiten komt. Als ze verder gezond is (geen bronchitus o.i.d.) dan lijkt het erop dat er gewoon weinig tot niets met haar is gedaan. In dat geval is het niet zo gek dat ze niet wil buigen, die souplesse is eruit. Als wij maanden of jaren niets doen worden we ook stijf.

sardientje schreef:
Ik wil zo graag grondwerken en longeren.. maar de buitenbak is de enige plek waar dat mag, en daar staan ALTIJD paarden in... een longeerkraal is er niet helaas. en in de binnenbak mag het niet.

Ik zou daar dan toch de staleigenaar op aanspreken. Een paard trainen zou toch voor het losgooien moeten gaan en er zou toch een mogelijkheid moeten zijn voor longeren.

sardientje schreef:
Een loeisterk paard, die gewoon mega schijt aan je heeft en gewoon gaat rennen als het haar uitkomt.

Tja, Tinkers kunnen ook wel ontzettend sterk en eigenwijs zijn. Maar een sterk paard hoeft niet te betekenen dat er niets mee gedaan kan worden.

sardientje schreef:
Geen reactie op je been, er zit geen tempo in NIKS, ze reageert ook echt nergens op. Ja, ze gaat naar voren maar dan moet je al zoveel handelingen gedaan hebben, dat je al zit te zweten na een rondje draf.

Het paard is uit conditie en dood aan het been. Ik zou beginnen met veel stap en draf en het galopperen even laten zitten. Helemaal bij nul beginnen, opbouwen en geduld hebben. Alsof je een groen dier gaat trainen. Eerst werken aan het paard voorwaarts en goed aan het been te krijgen, op eigen benen te laten lopen en met een losser teugeltje in balans op de hoefslag hebt voordat je aan die buiging gaat werken. Als je geen reactie krijgt op je been, iets duidelijker been en wanneer nog geen reactie even bijtikken achter je been tijdens je beenhulp met een lange zweep. Let op 'bijtikken' en dus niet slaan. Je wil haar niet ook nog eens dood aan de zweep hebben. Voorkom 'schoppen'. Bij paarden die dood zijn aan het been is het een logische reactie maar je wilt dat juist voorkomen. Kleine hulp -> geen reactie -> iets grotere hulp -> geen reactie -> diezelfde iets grotere hulp met bijtikken achter je been. Over het algemeen krijg je bij deze derde stap wel een reactie. Zo ja, ook gelijk belonen hoe klein de reactie ook is (stem of even door manen kriebelen met binnenhand) en herhalen. Krijg je na stap 3 nog nul reactie, tik je iets harder bij.

Veel schakelen: stukje middenstap en weer terug. Aandraven (ook hierbij weer extra been na negeren beenhulp en als ze nog niet luistert bijtikken) en weer terug. Binnen de draf ook weer schakelen op deze manier, stukje naar voren op de lange zijdes en terugzetten op de korte. Pas als de draf in orde is ga je aan de galop werken op dezelfde manier.

Rustig opbouwen, niet overwerken. Klinkt alsof het paard nul conditie heeft dus niet gelijk teveel van vragen. Een reactie op been is een reactie op been, verwacht in het begin nog geen mega reacties van haar. Heb geduld en beloon bij iedere reactie die je krijgt op je beenhulpen.

Gaat ze ineens rennen? Laat maar lopen, ga niet aan de teugels zitten maar probeer op je zit en stem rustig terug te rijden. Als ze terugkomt zonder teugeldruk, weer belonen.

Wanneer ze goed aan je been is ga je aan de buiging werken, eerder heeft het geen zin want ze zal niet om je binnenbeen heen gaan draaien maar juist naar binnen vallen of compleet over de buitenschouder weglopen. Ga die buiging dan eerst maar eens in stap voor elkaar krijgen. Voltes rijden. Maar wel met de juiste begrenzing en een losse binnenhand en op beide kanten! Begin op haar meer soepele kant en eindig op haar moeilijke kant. Goed doorstappen en zeker in het begin niet te klein draaien. De bedoeling is haar te laten buigen vanuit het lijf en niet de hals. Dat vergt een bepaalde souplesse die je op dit moment nog niet van haar mag verwachten dus begin op een grote volte en werk uiteindelijk toe naar een volte 10m. Wanneer je haar goed in stap in balans hebt op de volte met de juiste stelling en buiging, ga je hetzelfde doen in draf. Wanneer dat in orde is ga je achtjes draaien waarbij je constant je stelling en buiging verandert.

Bovenstaande uiteraard niet in een uurtje proppen maar zien als training voor de aankomende weken.

Succes! De grootste uitdaging en uiteindelijk beloning voor een ruiter zit in paarden waar in eerste instantie niets mee te beginnen was. Met geduld en liefde kom je er ook met een (S)tinker uit, haha!