Rijtechnische vraag 17 jarige merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

benjamin1995

Rijtechnische vraag 17 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 17:00

Nu zag ik dat deze topic ging over afwerpen en staken.

Nu weet ik niet hoe ik een topic moet openen hierover, dus sluit even via deze weg aan.

Het gaat over een drachtige-fokmerrie die ik heb aangekocht en nu een 3 maanden drachtig is.. ook steeds gereden geweest.
Nu heb ik ze nog maar net, was de eerste keer toen ik haar reed vrij braaf, ze test wel even maar het viel op zich mee, was gewoon slecht reageren op been en stuur.. al merkte ik maar al te goed dat de knopjes er wel opstonden, ze is ook net 17j dus zou ook wel moeten voor haar rijpere leeftijd.
Nu vandaag wou ik haar weer even rijden en ze werd lichtelijk gevaarlijk, geen stuur op en gewoon gaan lopen en dan alles net voor de hoge schrikdraad dichtgooien, niet reageren op hulpen (was met momenten) ook plots na een 50 meter weer verder rijden alsof alles prima ging, snokt te haar hoofd in de grond om je in haar nek te trekken en draait een kant uit of schiet vooruit.
Niets over te zeggen, ze had gewoon klikken in haar hoofd. Nu had ik haar gekocht als brave merrie om mee te rijden en wat veulentjes te fokken, maar rijplezier kan ik het niet noemen..
Had net mijn hengst weggedaan voor deze merrie maar men hengst was nog veel braver, die deed gewoon zijn job, was alleen niet goed genoeg voor hogere parcours vandaar ik hem verkocht heb.
Nu na een 40minuten een strijd om de merrie gewoon aan het werk te zetten en dat ze men handen heeft stukgetrokken met haar vieze streken heb ik haar aan de longeerlijn gezet, men handen deden te pijn.. zo een blok beton dat ze is. (Zaten fijne stukken in.. maar niet lang)
Dus heb ze aan de longeerlijn gezet om ze daar wat de ezel uit te laten hangen en ze moe te maken. dat ze snel weet dat ik het wel om te zeggen heb want haar gedrag is niet bepaald een ontspannend moment, zeker na men werk, om dan te weten dat je thuis komt en nog in een strijd kan gaan met je paard om haar beetje rijbaar te krijgen.. Is niet zo een fijn idee om ze met die gedachten al te moeten opzadelen.
Nu ben ik haar van zin te laten staan want dit veulen dat er nu uitkomt gaat weg en volgende ga ik houden (2022) en dan verkoop ik haar voor de fok.
Maar nu zit ik beetje met het ding dat ik haar nog wel wil rijden maar door deze strijd met haar, ik het niet veilig vind voor het veulen om haar mentaal te breken en dat ze dan beetje normaal te rijden is.
Nu dacht ik eens een pelham in te stoppen dat ze niet meer onveilig met me alle kanten heen gaat en een martigaal.. misschien niet fijn, maar mijn veiligheid eerst denk ik dan zo en uiteraard ook het veulen, maar ik heb ook een kind die zijn papa nog heelhuids nodig heeft.
Wat is jullie idee hiervan?
Geen discussies maar misschien heeft iemand nog techniekjes voor dit gedrag
(Moest met de pelham en martigaal geen beterschap geven, laat ik ze gewoon lopen in de weide tijdens de aankomende 2 veulens en gaat dan zoals eerder gezegd weg.

Kinke

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:19

mentaal te breken?

benjamin1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 17:36

Je kan er goed genoeg uit lezen dat ik daarmee bedoel dat ze moet weten niet zulke dingen uit te halen en als ze niet braaf is ik haar alleen maar langer aan het werk zet tot ze braaf is..!
Of probeer je weer een eindeloze discussie te beginnen waar niemand mee verder geraakt?
Want zie dat maar veel gebeuren op sociale media en topics.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:38

Uh misschien voordat je dit roept uitsluiten dat je paard medisch niks mankeert?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:43

De merrie is al 17 en ik gok al jaren fokmerrie? Laat het dier lekker fokmerrie zijn ipv er van alles van te verwachten. Nog een paar jaar mee fokken en dan lekker met volledig pensioen.

benjamin1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 17:57

Change3x schreef:
De merrie is al 17 en ik gok al jaren fokmerrie? Laat het dier lekker fokmerrie zijn ipv er van alles van te verwachten. Nog een paar jaar mee fokken en dan lekker met volledig pensioen.

Was ik ook aan denken, merrie is wel klinisch goedgekeurd en ook heel braaf maar merk enorm dat ze me uittest.
Ze word volgend jaar gedekt door een bonte zoon van dominator z, is dat veulen dat ik wou houden. Nadien mag ze naar een nieuwe baas of moesten men ouders haar willen houden als gezelschap, gaat ze naar hen want in omgang is het wel een zeer fijn paard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:59

dat moet jou juist aan het denken zetten, dat ze in de omgang een zeer fijn paard is. Ze gaat echt niet zo opeens bedenken dat ze vervelend wil doen onder het zadel.

benjamin1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 18:40

Kinke schreef:
dat moet jou juist aan het denken zetten, dat ze in de omgang een zeer fijn paard is. Ze gaat echt niet zo opeens bedenken dat ze vervelend wil doen onder het zadel.

Zijn maar genoeg paarden die uittesten, de ene erger dan de andere!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:42

Je geeft nog geen antwoord op de allerbelangrijkste vraag: hoe weet je dat het uittesten is en geen pijn/medisch probleem?

benjamin1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 19:05

Kinke schreef:
Je geeft nog geen antwoord op de allerbelangrijkste vraag: hoe weet je dat het uittesten is en geen pijn/medisch probleem?

Omdat ze bij de vorige ruiter wel goed liep, meerdere filmpjes, gezien hoe ze aan het werk waren’ ook recente!

benjamin1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 19:06

benjamin1995 schreef:
Kinke schreef:

Omdat ze bij de vorige ruiter wel goed liep, meerdere filmpjes, gezien hoe ze aan het werk waren’ ook recente!

Ze bevestigde zelf dat het een slimme merrie is en aan het testen is, ze schrikt er niet van

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:14

Nou als ze bij een ander recent nog heel goed en fijn liep, dan zou ik bij mezelf te rade gaan of je zelf wel een geschikte ruiter voor haar bent.

Als ik lees over “ een blok beton” dan zie ik vooral een ruiter voor mij die niet los laat. Hoe wil je dan dat het paard fijn kan lopen?

Neem les van een goede instructeur, liefst klassiek geschoold en ga aan het werk met je zelf.

benjamin1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 19:19

Ineke2 schreef:
Nou als ze bij een ander recent nog heel goed en fijn liep, dan zou ik bij mezelf te rade gaan of je zelf wel een geschikte ruiter voor haar bent.

Als ik lees over “ een blok beton” dan zie ik vooral een ruiter voor mij die niet los laat. Hoe wil je dan dat het paard fijn kan lopen?

Neem les van een goede instructeur, liefst klassiek geschoold en ga aan het werk met je zelf.

Loslaten als ze alle kanten uitschiet, stap nog maar net op en is al weg, nog geen stap gezet!
Nooit hebben paarden bij mij dit voorgehad, liepen allemaal heel fijn in de hand..
Een paard dat bij mij vertrekt richting de stroomdraad als een halve gek ga ik niet even vrij spel geven
Dat is een goeie dat lmao

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:25

Nee, vrij spel is wat anders als eraan blijven hangen.

Maar wat is er mis eerst te werken aan vertrouwen op de grond? In het zadel heeft ze ( terecht na je verhaal over hoe je dit wil oplossen) nog geen vertrouwen in jou dat moet je blijkbaar nog verdienen.

Mocht je er weer opgaan zou ik dat zelf eerst aan de longeerlijn doen bij voorkeur in een afgezette kleinere bak met een veilige omheining ( geen schrikdraad!)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:52

Als ze volgend jaar gedekt wordt, waarom dan nu zoveel moeite doen om haar braaf onder het zadel te hebben? Nog lekker een (paar) veulen(s) mee fokken en lekker paard laten denk ik dan :j

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:50

Klinkt raar maar Miss bitloos? En tanden na laten kijken??

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:17

Waarom wil je haar überhaupt 2 jaar aanhouden en een veulen uit fokken voor jezelf, als het karakter van deze merrie niet werkt voor jou?

Ik snap er helemaal niets van eigenlijk, je hebt je hengst verkocht omdat die niet goed genoeg was voor de hogere parcoursen, maar heel eerlijk, kom jij mij ook niet over als een ruiter met voldoende rijervaring/rijkunst voor de hogere parcoursen. Daarnaast, als hogere parcoursen is wat je wilt, waarom koop je dan een drachtige merrie waarvan het veulen niet voor jou is en voordat je hier een rijpaard voor jezelf van hebt je nog zeker 6 jaar verder bent.

Ze was braaf bij de vorige ruiter, maar misschien zit er een heel groot verschil tussen de voorgaande ruiter en jouzelf? Rijkuns? Gewicht? Zit? Er zijn zoveel dingen te bedenken waardoor de vorige ruiter er prima op kon rijden en jij veel minder.

Mijn suggestie zou zijn, als je haar pas net hebt, breng haar terug en ga op zoek naar een paard dat wat bij jou past.