Rechtergalop alle kanten op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sassenach

Rechtergalop alle kanten op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 12:57

Hoi hoi,

Ik heb een vraag. Ik rij nu een jaar een paard en in eerste instantie was galop gewoon heel lastig.
We gingen constant terug naar de volte waar de groep liep in de lessen, maar ook buiten de lessen deed hij dat ook. Nu hebben we de linker galop 'onder controle' zijn natuurlijk nog veel verbeterpunten, maar van de hoefslag komen wij niet meer af.

De rechtergalop daar tegen. Bij het aanspringen in de hoek word er bijna 360 graden gedraaid. Wordt het hoofd naar beneden gegooid en heb ik geen controle meer. We zijn het al een een jaar aan het proberen ook met lessen etc. maar kwartje wil maar niet vallen?

Wat ik al heb geprobeerd
* Veel been geven zodat hij niet de volte op kan
* Heel veel lessen
* Er een volte van maken en zo de hoefslag weer opdraaien
* Aanspringen in bij bijv. linker hoek en 5 meter later weer terug rijden zodat de hoefslag recht door wordt gereden.

Aan de longeerlijn doet hij het trouwens perfect, dus ik denk dat het of aan mij ligt of in ieder geval onze samenwerking? Aan het materiaal kan het ook niet liggen, heb ik ook gecheckt. Hij loopt op een dubbel gebroken bitje en er zit een martingaal aan, alleen dat is alleen voor mijn eigen handdruk zodat het stabiel in zijn mond blijft en niet alle kanten op word gesjort.

Ik snap natuurlijk dat we met een simpele topic het probleem niet oplossen, maar andere ervaringen en oplossingen zijn altijd fijn meegenomen, misschien vinden we het licht {:} en wordt het snel beter.

Kelly_ann

Re: Rechtergalop alle kanten op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:01

Hoe doet hij het met een ervaren ruiter?

Het klinkt als een manegepaarden 'truukje'.

Meestal is het probleem dat het paard niet goed tussen been en teugel loopt.
Ergens blijkt er dus een gaatje te zijn in de hulpen waardoor hij 'ontsnapt'

Als hij stopt en omdraait in de hoek is hij nog onvoldoende aan het been en 'tussen' twee teugels.

Sassenach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 15:05

Kelly_ann schreef:
Hoe doet hij het met een ervaren ruiter?

Het klinkt als een manegepaarden 'truukje'.

Meestal is het probleem dat het paard niet goed tussen been en teugel loopt.
Ergens blijkt er dus een gaatje te zijn in de hulpen waardoor hij 'ontsnapt'

Als hij stopt en omdraait in de hoek is hij nog onvoldoende aan het been en 'tussen' twee teugels.

Eigenlijk ook hetzelfde. Heb nu meerdere mensen erop gehad en die konden er ook niks mee worden.

Hij stopt trouwens niet hoor. Hij zet het op een sprint. En probeert bijv. via X op zijn 'goede' kant te komen, als je mij begrijpt. En dan hoofdlaag houden en steeds sneller.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:09

Hoofd terug omhoog en even gas bij geven.

Verder moet hij denk ik beter aan het been, met name voor de zijwaartse hulp. Dan kan je hem terug drijven waar hij vandaan komt.
Eventueel de zweep op de hals leggen als begrenzer.

Hoe goed waren de ruiters die je erop had?

Heb je een filmpje van het gedrag?

Sassenach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 15:15

Kelly_ann schreef:
Hoofd terug omhoog en even gas bij geven.

Verder moet hij denk ik beter aan het been, met name voor de zijwaartse hulp. Dan kan je hem terug drijven waar hij vandaan komt.
Eventueel de zweep op de hals leggen als begrenzer.

Hoe goed waren de ruiters die je erop had?

Heb je een filmpje van het gedrag?

Hi, nee geen filmpje zou ik binnenkort wel even kunnen maken.

Aan het been kan ik inderdaad aan werken. Met wijken etc. is hij wel goed aan het been. Beetje te goed soms. Dus ik snap echt niet wat zijn probleem is. Zijn ieder geval goede tips om aan te werken.

Zweep heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik daar niet mee rij (is al voorwaarts zat en zodra die een zweep ziet is het standje turbo).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:28

Ik lees heel veel been geven, begrens je em wel genoeg? Bied je genoeg "steun" met handen en benen?

Sassenach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 15:31

Marije_1997 schreef:
Ik lees heel veel been geven, begrens je em wel genoeg? Bied je genoeg "steun" met handen en benen?

Hey! Ja in mijn opinie wel. Wat ik eerst verkeerd deed is te veel begrenzen dus dat die 'scheef' ging, als je mij begrijpt. Waar ik wel zelf op moet letten is dat ik mijn handen niet te hoog doe. Dat is iets wat ik mij heb aangeleerd.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:21

Het paard "zegt" tegen je dat hij de rechtergalop niet aan kan in deze staat of onder deze omstandigheden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:37

Het grootste punt lijkt mij de vraag of het een stout paard is
(dan kan het zin hebben "er meer aan te rijden")
of dat het dier dit botweg moeilijk vindt.

Zo is er een gezegde dat een groen paard maar beter overgangen kan maken op de rechte stukken.

Gewoon omdat de combinatie van buigen plus overgang zwaar en ingewikkeld is.

(... ik weet wel van draf uitstrekken en in de hoek aangaloperen, maar in wezen is dit balansverlies. En dat een paard dit onprettig vindt 'en trucjes gaat ontwikkelen' kan een gevolg hiervan zijn.)

Accoord, het paard lijkt dol op de cirkel te zijn, maar mogelijk is dit pure onmacht. (Het is makkelijk om de achterhand naar binnen te brengen plus de scholing aan de longe - "dat lukt nog net".)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-07-20 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:38

Filmpje gaat wel veel helpen denk ik, want het roept veel vragen bij me op.
Paar vragen:
- je zegt dat hij het aan de longe niet doet. Bedoel je dan met of zonder ruiter?
- heb je al eens geprobeerd op een lange zijde aan te springen, liefst richting een hoek?
- kun je eens achter een ander paard aan galopperen? Misschien is hij dan geneigd mee te gaan.
- wat doet hij als je na het aanspringen en draaien die volte rijdt waar je het over hebt? Gaat hij dan wel door of draait hij dan opnieuw?
- wat is de achtergrond van dit paard? (manege, buitenritten, sport, enz.)

En een aantal dingen die me opvallen: je hebt het over 'is al erg voorwaarts', 'reageert soms te goed op een hulp'. Dat betekent dat je paard dus niet aan je hulpen staat. Als dat zo is, krijg je namelijk precies jouw tempo en jouw lijnen. In het algemeen zal overgangen/tempowisselingen rijden en heel secuur figuren rijden, liefst op de binnenhoefslag, helpen om controle te krijgen over waar en hoe je paard loopt. Dit komt uiteindelijk je hele rijden ten goede, dus ook die galop. Alleen verleg je de focus.