Langzaam tempo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Des_sie

Langzaam tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 12:09

Hoi,

Als ik vraag of mijn pony aan wil draven doet hij dit braaf maar hij blijft dan niet door draven valt steeds terug en als ik vraag of die wat voorwaartsers kan draven valt hij na een paar pasjes weer terug, heeft iemand tips hoe ik dit op kan lossen zodat hij uit zich zelf in een voorwaarts tempo blijft lopen?
Ik heb les, maar was benieuwd naar jullie mening!

0000

Re: Langzaam tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:28

Heel vaak komt dit omdat je onbewust toch nog signalen geeft aan de pony dat hij moet remmen. Dat kan te maken hebben met je zit, balans of teugelvoering en soms kan een hele kleine aanpassing daarin echt wonderen doen.

Verder is het erg belangrijk om consequent te blijven en vooral zelf rustig te blijven in je rijden. Iedere keer als je reactie krijgt, hoe klein ook, beloon je pony door echt stil te zitten en meteen te stoppen met drijven. Ook al moet je een paar passen daarna weer drijven of valt hij terug (en weet je al dat dat gaat gebeuren), zorg dat je telkens ontspant en rust creëert.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:27

Is je pony al een eer door iemand na gekeken, chiropractor of masseur eens laten komen.
Hoe is het zadel, wat doet hij bv als je zonder zadel rijd,
Idd hoe is jou balans.
Bij sommige paarden is hoe meer je drijft hoe meer ze terug komen.
Hoe lost jou instructrice het op?

RHV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:46

Kuiten erbij, hand goed naar voren houden en belonen als die naar voren gaat. Overgangen rijden kan ook heel erg helpen. Succes!

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:59

Eerst controleer ik mijn eigen handelen. Ga ik voldoende mee in draf, geef ik het paard van voren genoeg ruimte, speelt er angst mee etc

2 controle paard. Kan het paard het gevraagde doen. Dus voldoende balans, geen spanning, energie, zadel etc

Heb ik vast gesteld dat er geen reden voor het paard is om op die manier te reageren dan wordt een directe reactie geëist. Zachtjes been, niet direct een reactie direct fors been. Etc

Echter tenzij het paard slecht gereden is zul je het altijd in 1 of 2 terug vinden.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:39

Dit begint bij impuls. De door de ruiter opgewekte en volkomen beheerste drang naar voren.

Je paard moet het leuk gaan vinden om door te lopen.

Mijn advies zou zijn om hem niet elke keer bij te drijven. Dan zal hij afstompen op je been.

Zorg dat hij scherp aan je been wordt. Dus maak kort achter elkaar veel overgangen. Draaf een stukje, maak een overgang naar de stap en zodra hij stapt draaf je gelijk weer aan. Na een aantal overgangen zal hij sneller reageren.
Als je dan een langer stuk draaft en hij valt weer terug kun je hem heel duidelijk maken dat het niet de bedoeling is en hem weer fanatiek aandraven.
Deze oefening steeds herhalen.

Laat hem fouten maken, dus voorkom niet dat hij in stap valt. En maak hem duidelijk dat het leuker is om te blijven draven.

Normaal gesproken hebben ze dit super snel door.