bit vastpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pebbles12

bit vastpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 11:32

Hallo allemaal! :o

Ik loop tegen een klein probleem met mijn paard.
Ik rij een volte, en dan wordt hij nageeflijk en gaat kauwen. Alleen het volgende, ik heb het idee, en ik merk het ook. Hij doet dan op de linkerkant op een volte wel buitenteugel contact nemen, maar binnenteugel wordt slap en kan ik niet echt contact op nemen... Iemand enig idee wat dit betekent?

De andere kant zijn de teugels wel gelijk.

En nog iets, hij begint dan als hij inzakt wle lekker te schuimen, dat is een goed teken toch? Het is geen kwijl! ;)

Ik hoor graag wat!

Pebbles12

Re: bit vastpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 13:16

Bewerkt: wle=wel. 8)7

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:45

Probeer hem is ipv met binnen stelling op de volte wat rechter en evt buiten stelling te vragen, je zet m dus eigenlijk met je buitenbeen naar binnen dus je rijd met je buitenbeen nar je binnen hand toe Als je dan merkt dat je weer even veel druk hebt op bijde teugels zet je m weer terug om je binnen been verlies je weer druk op diet teugel herhaal je het bovenstaande, zal wel even wat tegenstrijdig zijn in het begin maar het werkt vaak echt!Merk je ook dat hij over het algemEen wat sterker is op de een als op de andere kant?

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 13:48

MaybelM schreef:
Probeer hem is ipv met binnen stelling op de volte wat rechter en evt buiten stelling te vragen, je zet m dus eigenlijk met je buitenbeen naar binnen dus je rijd met je buitenbeen nar je binnen hand toe Als je dan merkt dat je weer even veel druk hebt op bijde teugels zet je m weer terug om je binnen been verlies je weer druk op diet teugel herhaal je het bovenstaande, zal wel even wat tegenstrijdig zijn in het begin maar het werkt vaak echt!Merk je ook dat hij over het algemEen wat sterker is op de een als op de andere kant?

Okee top! Ja ik merk dat wel soms ja.

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:59

Pebbles12 schreef:
MaybelM schreef:

Okee top! Ja ik merk dat wel soms ja.

Als je dat merkt kan je ook vierkantjes gaan rijden en dan de wendingen rechts om dus waar de teugel aan de binnenkant slap wordt in de volte met buiten stelling te rijden dus echt met je buiten been en buiten teugel de wending door, ook dit is heel raar om te doen hahaha maar het werkt echt. Ik rij er ook wel eens een die heel extreem links vast pakt (altijd al gedaan hangt de tong ook naar buiten enz) en die heeft hier echt baat bij dus gewoon van letter naar letter rijden en op de rechte zijdes je paard weer goed recht maken! En misschien ook een keer les nemen van iemand die gediplomeerd is, daar uitleggen waar je tegen aan loopt en dan samen kijken hoe je het kan verbeteren. Een extra oog die het vanaf de grond ziet is namelijk altijd fijn!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:24

Pebbles12 schreef:
Hallo allemaal! :o

Ik loop tegen een klein probleem met mijn paard.
Ik rij een volte, en dan wordt hij nageeflijk en gaat kauwen. Alleen het volgende, ik heb het idee, en ik merk het ook. Hij doet dan op de linkerkant op een volte wel buitenteugel contact nemen, maar binnenteugel wordt slap en kan ik niet echt contact op nemen... Iemand enig idee wat dit betekent?

+:)+
Gefeliciteerd!
Niets aan doen: je doet het goed.

Accoord: er is een verschil tussen links en rechts. Daar 'hoor je aan te werken', en idealiter wisselt het in de loop van de tijd, maar dit blijft heel lang zo.

De binnenteugel hoort in de wending 'slap' te zijn, je dier buigt om je binnenbeen (ivm je inwerking van zit en binnenbeen) en de druk van de binnenteugel valt weg.
Ik ben van de school 'blijf van de binnenteugel af', je buitenteugel is je contactteugel.

En dit lukt linksom net iets beter dan rechtsom.
Het zij zo - werk aan de kracht van rechtsachter, blijf van de rechterteugel af op rechts, doe je oefeningen 'en dan komt het wel'.

Citaat:
En nog iets, hij begint dan als hij inzakt wle lekker te schuimen, dat is een goed teken toch? Het is geen kwijl! ;)

Ik hoor graag wat!

Prima teken!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:39

Als hij de binnen teugel loslaat dus jij het idee heeft dat je geen contact meer hebt of eigenlijk niks voelt dan geeft je pony na, doe dan ook verder niks meer vragen goed is goed, juist belonen, je zal ook meren dat je pony in de rug ontspant, dus ook daarin niks meer vragen maar genieten van het moment dat je pony echt nageeft, leer daar een gevoel aan plakken en dat moment steeds groter te maken met de kleinste hulpen ,
De andere kant is dus in mijn beleving de slechte kant, dus voel op de goeie kant wat je aan de andere kant kan doen om je pony ook zo te laten lopen, dus jou op de juiste manier dragen , wat je kan doen is op de volte je buiten hand geven , dus helemaal geen contact hand naar voren en je binnen hand van de hals, met het gevaar dat hij op zijn binnen schouder valt en dat gaat zeker gebeuren, laat het gebeuren en probeer het op te lossen door je buiten hand van de hals te halen en een kleine ophouden door te zeggen volg die hand, alles zonder streng te worden , dan zul je heel snel dat goeie moment weer te pakken hebben, je paard loopt dan echt dragend op eigen benen , zonder invloed van de hand, probeer met je zit eens wat dingen uit als je dit doet, wat doet het paard als je te veel zit of wat als je op je boven benen balans zoekt?
Leer de rotatie van de ribben kast voelen, dan zul je daar in kunnen helpen in stelling en buigen enz enz.
Maar heel fijn te lezen dat je voelt wat er gebeurd, vele voelen niet
en kunnen het niet eens beschrijven

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 13:56

midgie schreef:
Als hij de binnen teugel loslaat dus jij het idee heeft dat je geen contact meer hebt of eigenlijk niks voelt dan geeft je pony na, doe dan ook verder niks meer vragen goed is goed, juist belonen, je zal ook meren dat je pony in de rug ontspant, dus ook daarin niks meer vragen maar genieten van het moment dat je pony echt nageeft, leer daar een gevoel aan plakken en dat moment steeds groter te maken met de kleinste hulpen ,
De andere kant is dus in mijn beleving de slechte kant, dus voel op de goeie kant wat je aan de andere kant kan doen om je pony ook zo te laten lopen, dus jou op de juiste manier dragen , wat je kan doen is op de volte je buiten hand geven , dus helemaal geen contact hand naar voren en je binnen hand van de hals, met het gevaar dat hij op zijn binnen schouder valt en dat gaat zeker gebeuren, laat het gebeuren en probeer het op te lossen door je buiten hand van de hals te halen en een kleine ophouden door te zeggen volg die hand, alles zonder streng te worden , dan zul je heel snel dat goeie moment weer te pakken hebben, je paard loopt dan echt dragend op eigen benen , zonder invloed van de hand, probeer met je zit eens wat dingen uit als je dit doet, wat doet het paard als je te veel zit of wat als je op je boven benen balans zoekt?
Leer de rotatie van de ribben kast voelen, dan zul je daar in kunnen helpen in stelling en buigen enz enz.
Maar heel fijn te lezen dat je voelt wat er gebeurd, vele voelen niet
en kunnen het niet eens beschrijven

Ik moet zelf zeggen, ik vind het ook nog erg lastig, dus ik wist even niet wat het nou prcies was en waar het door komt, maar het is nu wel een duidelijkere beeld geworden! Bedankt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:27

midgie schreef:
(...) wat je kan doen is op de volte je buiten hand geven , dus helemaal geen contact hand naar voren en je binnen hand van de hals, met het gevaar dat hij op zijn binnen schouder valt en dat gaat zeker gebeuren, laat het gebeuren en probeer het op te lossen door je buiten hand van de hals te halen en een kleine ophouden door te zeggen volg die hand, alles zonder streng te worden , dan zul je heel snel dat goeie moment weer te pakken hebben, je paard loopt dan echt dragend op eigen benen , zonder invloed van de hand, probeer met je zit eens wat dingen uit als je dit doet, wat doet het paard als je te veel zit of wat als je op je boven benen balans zoekt?

...dit gaat over de volte op de 'stijvere/ hardere' kant?
Wat ik dan net niet snap is wat je schrijft in de eerste regel van buitenteugel helemaal los.

Wat ik wel snap en zelf ook doe: de 'hardere' kant is waar het voorbeen van je dier het meeste gewicht draagt.
De paradox of hoe zeg je dat is dat qua richting het dier wel naar laten we zeggen rechts 'moet',
maar als het rechtervoorbeen al zoveel gewicht draagt is het vallen op het binnenvoorbeen logisch. Maar niet de bedoeling...
Qua richting dus naar rechts, maar qua zwaartepunt graag ietsje naar links....
En dan heeft het zin je buitenhand naar buiten te doen, zachtjes contact en zelf ook wat gewicht op 'buiten'.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:17

Nooit zeggen het moet, je kan het vragen , als het paard nee zegt dan zul je naar je paard moeten luisteren,
De buiten teugel helemaal naar voren, geeft het paard de kans om te kunnen buigen, als er maar minimaal contact is met de buiten teugel kan dat voor het paard genoeg zijn om zich vast te zetten, ook haal ik mijn zit been knobbel aan de buitenkant eruit als hij daar zoveel moeite mee heeft .

Ik zou zelf niet van een hardere kant spreken maar een stijvere kant, hard betekend meestal stijfheid of balans , maar stijf en balans gaan samen.
Als je paard erg op de binnenschouder valt kun ej hem dat vanaf de grond ook mooi leren, dat hij meer tussen de teugels kan komen, dus de indirecte teugel, maar als je erop gaat is de ruiter weer aanwezig met zijn zit, wat ik altijd doet is buiten teugel geven binnenhand van de hals op de volte als het paard op de schouder valt niet gelijk proberen er druk op te zetten , maar juist mee gaan naar een kleinere volte daar vandaan krijg je hem makkelijker er weer af , door bv je binnen knie te gebruiken en buiten teugel openen
, druk betekend tegen druk bij een paard en dus spanning

Bedenk dat je fouten mag maken, maar probeer als ruiter daar een eerlijke oplossing voor te bedenken, het paard doet het niet om jou te pesten, zie het jou eigen fout, jij ben de trainer van het paard en hoe eerlijker de trainer is hoe beter het paard durft tegen zonder druk

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:45

midgie schreef:
Nooit zeggen het moet, je kan het vragen , als het paard nee zegt dan zul je naar je paard moeten luisteren,
De buiten teugel helemaal naar voren, geeft het paard de kans om te kunnen buigen, als er maar minimaal contact is met de buiten teugel kan dat voor het paard genoeg zijn om zich vast te zetten, ook haal ik mijn zit been knobbel aan de buitenkant eruit als hij daar zoveel moeite mee heeft .

Ik zou zelf niet van een hardere kant spreken maar een stijvere kant, hard betekend meestal stijfheid of balans , maar stijf en balans gaan samen.

O.K.
Ik begin in mijn rijden op een ander punt.
Ik ben het met je eens dat de buitenteugel (voor mij de contact teugel) naar voor moet in een wending, een buiging (wending, hoek, volte) naar rechts betekent 'lekker stretchen met links'.

En ik ben van de school van: de 'hardere/ stijvere' teugel, (dus de kant waar het dier het moeilijk heeft met de wendingen) is de kant waar het voorbeen meer gewicht draagt. Dat is natuurlijke scheefheid, maar een hinderpaal bij het rijden. Want de optelsom van natuurlijke scheefheid plus ruitergewicht geeft gedoe.
Een paard kan zich 'vast zetten' als oplossing voor dit gedoe, dat voorkomt vallen (maar dat willen we ook niet, noch het vallen, noch het vast zetten want dat geeft nieuwe problemen).

En waar ik met mijn jonkie als eerste naar zocht is wat genoemd wordt 'verticale balans', gelijk gewicht op beide voorbenen. Geeft (uiteraard) balans, maar ook souplesse.