Mijn paard reageert fel op het kleinste hulpje dat ik geef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DressBell

Mijn paard reageert fel op het kleinste hulpje dat ik geef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 20:49

Hoi,
Ik heb een probleempje met het rijden. Sinds kort heb ik een eigen paard maar het is geen gemakkelijke om mee te rijden Ik zit vooral op haar door omdat het moeilijk is om haar ritme te volgen om op en neer te gaan(ik zit dan heel erg naar voor geleund) dus het is makkelijker om door te zitten. Ze is soms best wel sloom en dan wil ik een been bij geven zodat ze iets sneller gaat, maar dan schiet ze vooruit en wip ik uit het zadel omdat ze zo fel reageert. Ik moet maar een klik geluid maken of mijn been er een klein beetje aan zetten en dan gaat ze vooruit als een bom, terwijl ik gewoon vroeg om een heel klein beetje sneller te gaan. Weet iemand hoe ik ze moet leren om niet zo fel te reageren op mijn been/stem? Ze is trouwens al 21 jaar dus ik kan ze niet een hele nieuwe rijmethode aanleren
Alvast bedankt

dresjoepie

Re: Mijn paard reageert fel op het kleinste hulpje dat ik geef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:56

heb je misschien een filmpje van het rijden? Dat is wat makkelijker advies en tips geven

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:57

Heb je ook les? Zo ja, wat zegt je instructie er over?

In principe is een paard dat goed aan de hulpen staat prettig. Zijn jouw hulpen niet per ongeluk te groot? Had de vorige eigenaar hier ook last van?
En wat is de reden dat je moeite hebt met lichtrijden?
Krijg je haar wel ontspannen?

Maagzweren kunnen zorgen voor een extreme reactie op je been, maar dat zou niet je stemhulp verklaren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:13

Klinkt een beetje vaag allemaal. Je kan niet lichtrijden? En ze is sloom maar toch fel op de hulpen?
Dat klinkt alsof jij niet echt aan het rijden bent maar er gewoon opzit en afwacht. En dan ineens met een beenhulp komt als ze bijna stilvalt.
Hoeveel ervaring heb je met rijden? Heb je wel les?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:16

Wees blij, omgekeerd komt veel vaker voor en is veel moeilijker om op te lossen. Misschien zijn je hulpen idd te groot/bruut of heeft het paard ergens last van. Schrikt je paard van de hulp waardoor die vooruit schiet of schrikt je paard omdat jij niet snel genoeg mee bent met de verandering in ritme en daardoor in het zadel ploft? In het tweede geval reageert je paard gewoon goed op de hulpen en niet overdreven, maar ben je zelf niet flexibel genoeg in je ritme en tempowisselingen. Zeker als je enkel gaat doorzitten kan je dat verschil in ritme niet snel waarnemen want je zit dan toch de hele tijd. Misschien moet je hier eens op letten om te kijken waar echt het probleem zit?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:21

Klinkt als een paard die prima aan de hulpen staat en een Ruiter die les nodig heeft om de knopjes te vinden... Want niet kunnen lichtrijden ligt toch echt aan de ruiter (of het zadel).
Dus ik zou lekker gaan lessen en elkaar leren kennen en er vooral van uit gaan dat jouw paard zij best doet maar jij misschien niet altijd de juiste hulpen geeft.
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 07-07-20 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:22

Je hebt een Ferrari, ipv je paard afstompen zou ik samen met een goede instructeur je eigen vaardigheden aanscherpen.

DressBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 22:35

Veel mensen vragen of ik lessen volg en of ik ervaring heb :)
Ik volg met haar 2x in de week les en ik heb vroeger nog een eigen paard gehad die ik helaas heb moeten verkopen. Ik heb best wel veel ervaring met paarden en rij al een lange tijd. We oefenen in de les erop maar het verbetert niet, en ik vroeg me gewoon af of jullie tips hebben als een paard te fel op mijn been/stem reageert. Ik rij nochtans met een zachte hand en ik rij ook niet met sporen ofzo.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 22:37

Je bent 14 volgens je profiel, dus er valt nog ontzettend veel te leren. Als het niet verbeterd dan heb je niet de juiste instructeur

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 22:44

Ik denk dat je daar een geweldig leerpaard aan hebt!
Een beenhulp is voor een goed opgeleid paard eigenlijk al een vrij grote hulp. Waarschijnlijk zijn zithulpen al genoeg om dit paard duidelijk te maken wat je precies bedoeld. Hoe je die zithulpen geeft, is lastig uit te leggen via een berichtje, dat is echt iets wat je met behulp van een goede instructeur moet leren voelen.
Heel veel succes en plezier met je paard!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 02:18

DressBell schreef:
Ik volg met haar 2x in de week les en ik heb vroeger nog een eigen paard gehad die ik helaas heb moeten verkopen. Ik heb best wel veel ervaring met paarden en rij al een lange tijd. We oefenen in de les erop maar het verbetert niet, en ik vroeg me gewoon af of jullie tips hebben als een paard te fel op mijn been/stem reageert. Ik rij nochtans met een zachte hand en ik rij ook niet met sporen ofzo.

Lekker toch, een paard wat goed reageert? Klinkt als een ruiter die moet leren doseren :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 06:53

Klinkt als een goed paard met een (voor de ruiter) niet passend zadel en een nog niet super ervaren ruiter.

Kortom, blij zijn met de reactie van het paard, even iemand mee laten kijken naar de geschiktheid van het zadel voor deze combinatie en lekker veel kilometers maken en lessen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 07:18

DressBell schreef:

Vroeger? Veel ervaring? Lange tijd?
Je bent 14 :o :=

Neem les in hoe je een goed paard rijdt die fijn aan de hulpen staat. Het paard reageert niet te fel, jij geeft de hulpen niet genuanceerd genoeg.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 07:56

Doordat je naar voren zit, verplaats je je gewicht en geef je je paard de ruimte (en in feite de opdracht!) om te versnellen.
Jouw lichaamstaal "vraagt" op manier aan je paard om het tempo op te drijven.
Het is dus niet alleen de hulp die je met je been of stem geeft, je geeft door je houding al een bepaald commando waar je paard gewoon naar luistert, en daar bovenop vraag je dan nog bij door been te geven of te klikken.

Heel verwarrend voor je paard hoor - ze loopt sowieso al boven het "normale" tempo door jouw lichaamshouding, krijgt dan nog extra vraag voor een sneller tempo, versnelt dan zoals gevraagd, en waarschijnlijk hou je haar dan in omdat ze te snel gaat?

Werk dus eerst aan je houding. Leer om niet zo naar voren te zitten, bepaal haar tempo met je gewicht. Ik spreek uit ervaring; ik viel vroeger zelf ook vrij ver naar voren waardoor ik mijn gewicht verplaatste en ik mijn paard daardoor de opdracht gaf te versnellen. Leer dus om niét meer naar voor te vallen, leer om "normaal" te zitten en zorg dat je kan lichtrijden.

"Soms best wel sloom" - "vooruit als een bom" --> dat is héél tegenstrijdig, en dat maakt duidelijk dat er miscommunicatie in het spel is. Je paard doet wat jouw lichaamstaal vraagt, maar dat heb je zelf niet door omdat je het onbewust doet. Lichaamstaal is de taal die paarden spreken, en jouw paard reageert daar eigenlijk heel netjes op - zorg er dus voor dat je haar taal duidelijker leert spreken om misverstanden te vermijden. Je kan haar geen Nederlands leren, dus zul jij haar taal moeten leren spreken.

En: hoe meer je denkt te weten, hoe meer ruimte er is om nog veel meer bij te leren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:02

Wat voor jou gevoel je kleinste hulp is kan voor je paard nog steeds een te grote hulp zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:08

Heerlijk, zo hoort het!
Een goede brave leermeester zoals ik lees.

Hij is sloom omdat hij merkt dat jij de beweging niet fijn kunt volgen en is hij extra voorzichtig met jou.
Dan vind je hem te sloom en geeft ineens veel been, dan denkt hij dat jij vol gas wilt en schiet vooruit.

Ga eens les halen bij iemand die begint bij jou houding en ontspanning.
Doe maar een touwtje om de hals of bokriempje aan het zadel en laat de lesgever je aan de longeerlijn pakken.
Dan kun jij je concentreren op je lijf.

Ontspan alles, check dat helemaal na, je nek, je schouders, en zo naar beneden.
Voel je beide zitbeen knobbels, voel je even veel steun in de beugels, voel je de kuiten even sterk tegen het paard leunen.

En is dat allemaal ontspannen draaf je pas aan.
Dat doe je niet door met je hakken of kuiten te kloppen.
Maar denk in gedachte al aan draven en leg heel zacht je kuiten wat meer naar binnen toe aan. Een soort van knijpen.

Maar dit kan het beste met een goed geschoolde instructeur. Bijvoorbeeld centered riding.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:57

DressBell schreef:

Je klinkt een beetje verdedigend. We proberen je alleen te helpen, maar het is vanuit jouw openingspost niet helemaal duidelijk waar het probleem zit.

Er zijn maar weinig paarden die overreageren op een hulp, maar er zijn wel veel ruiters die onbewust te grote hulpen geven. En dat is toch stap 1 om te kunnen helpen, weten waar het probleem zit. Er is niet een of ander trucje om je paard minder te laten reageren, én dat zou je in 99% van de gevallen ook niet moeten willen.

Het zou kunnen dat jouw paard net de uitzondering is, maar daarom heb ik ook vragen gesteld over bijvoorbeeld de vorige eigenaar en wat jouw instructie zegt.

En het is niet erg om fouten te maken, daar leren we van. Je moet je alleen wel bewust zijn/maken van de fouten die je maakt. :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:39

Veel tegenstellingen idd in de OP. Niet kunnen doorzitten maar wel doorzitten. Sloom en ineens heel voorwaarts reageren.

TS, rij jij met een afgestoken onderbeen? Want dat zou zowel de onbalans in de zit van de ruiter als de reactie op de hulpen verklaren. En als je dan met een beenhulp komt is dat, voor het paard, gelijk een hele grote hulp. Indien dat zo is, probeer dan je beenligging zodanig te veranderen dat je altijd met je kuit aanligt tegen het paard aan. En dat is iets anders dan iedere pas bijdrijven!
Bij een gevoelig paard kan dan het iets aanspannen van de kuitspier al voldoende hulp zijn.

Je topic past beter op Rijtechnisch, ik heb een mod gevraagd het te verplaatsen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:48

Het probleem zit hem waarschijnlijk in jouw zit en balans. Probeer eens wat zitles, zonder zadel, aan de longe. Zodat je alleen op je eigen zit hoeft te letten.
Daarna eens kritisch kijken naar je zadel. Dwingt het zadel je in een houding waardoor je misschien niet mee komt met haar beweging? Ligt het voor- of achterover?

Als ik het zo hoor heb je een heeeel braaf paard dat ze je nog niet de bodem van de bak heeft laten zien: een ruiter die slecht met de beweging mee komt, alleen maar doorzit en miscommunicatie in de hulpen. Menig paard had vrees ik nog veel feller gereageerd.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:34

Blij zijn met zo'n fijn subtiel paard en investeren in je eigen rijkunst!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:35

Dat is vreemd TS, je bent plots 20 jaar en geen 14 meer?

Niemand valt je aan hoor. We willen je alleen maar helpen. Ik ben 31 jaar, en draag LANG niet alle wijsheid in pacht. Ik rij sinds mijn 10de en zit nog steeds niet altijd correct hoor. Dat zie je zelfs op mijn avatar, daar knik ik ook lichtjes naar voren. Het is een voortdurende leerschool - als je daar niet tegen kan, heb je de verkeerde hobby gekozen :D

Ik mocht laatst op een paard van een stalgenoot rijden. Zo'n ongelooflijk statig dier! Ik kei trots een filmpje doorgestuurd naar mijn beste vriendin, ik had er iets bijgeschreven in de trant van "wat een paard!" Krijg ik volgende reactie terug: "Haal die ruiter er af!" Ja bedankt, dat ben ik dus :+ Filmpje was een beetje wazig dus ze had me niet herkend, ze voelde zich echt l*llig hoor :+ Ik was ongeveer 2 seconden beledigd, maar eerlijk is eerlijk - ik zat als een clown op dat paard, ik kan er niet kwaad om worden dat zij dat ook ziet :+

Als je hier op bokt een topic opent met een vraag, weet dan dat gegeven reacties niet gegeven worden om je te pesten of onderuit te halen. Maar weet ook dat niet iedereen fluwelen handschoenen aantrekt voor hij/zij begint te typen. De raad die hier gegeven wordt, is niet negatief bedoelt maar opbouwend - en zo is hij volgens mij ook geschreven. Ik zie geen neerbuigende comments. Niemand verwijt je dat je 14 jaar bent - we zeggen alleen maar dat je nog een zee van tijd hebt om bij te leren.

Ik weet dat het niet fijn is om te horen/lezen dat het probleem bij jou ligt, bij jouw houding, maar ook dit is niet l*llig bedoelt. Wees eerlijk naar jezelf toe. Laat iemand je filmen tijdens je les, en tijdens het rijden op je eentje zonder les. Daar leer je ook heel veel van, en het stelt je in staat de dingen van een ander standpunt te bekijken en eerlijker te oordelen.

Edit: Het probleem ligt zelden bij het paard. De oplossing ligt 9/10 keer bij ons, de ruiter. Je hebt je paard nog niet zo lang, je bent "nog maar" 14 jaar - je hebt nog zeeën van tijd om hier aan te werken, én beter te worden. Het heeft mij ruim een jaar en heel wat les en zelfreflectie gekost om mijn houding aan te passen, waardoor het tempo eindelijk "normaal" werd. Het is geen onmogelijke opdracht hoor - het kost gewoon tijd, ervaring en oefening :)
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 08-07-20 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:38

Wanneer jij naar voren valt bij het lichtrijden kan ook je zadel nog wel eens verkeerd liggen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:23

Ik verplaats dit topic van Rui naar RT-V omdat het daar beter past.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:15

Zou het kunnen dat je nog volop zoekende bent naar jouw onafhankelijke zit? Dat wil zeggen dat je ieder spiertje van je lichaam apart kan 'besturen' zodanig dat je bepaalde spieren kan opspannen en andere kan ontspannen.

Het lijkt mij ook logisch dat je hier nog zoekende bent bij een nieuw paard. Jij moet de gangen van je paard leren kennen en je paard moet jou leren kennen.

Wanneer je nog zoekende bent breng je onbewust je paard uit balans waardoor deze sloom wordt of het gevoel geeft onder jou uit te lopen.

Je volgt 2x in de week les wat heel goed is. Blijf volop lessen en ga letterlijk op zoek. Volg zitles, rij eens zonder beugels...

Als je het gevoel hebt dat je paard te fel reageert tracht dan eens een zachtere hulp te geven en voelt wat werkt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 01:59

Ik sluit me vooral aan bij de mensen die zeggen dat je je niet aangevallen moet voelen. Dat is het namelijk niet. En ik snap ook echt dat het rot is om te horen, maar: als het probleem bij het zadel zou liggen, helpt het dan als ik zeg dat een ander hoofdstel beter is? Als je weet waar het probleem ligt, weet je ook waar de oplossing ligt.

Je hebt blijkbaar een prima paard, en jij moet haar nog leren rijden :) da's mooi, dan kun je aan de slag.