Tips gevraagd voor galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

connemarahum

Tips gevraagd voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 18:59

Hallo, ik leg even een situatie uit. Momenteel rijd ik voor een manege een jong paard die nu sinds een paar maanden de galop kan. Er zijn tijdelijk geen lessen bij mij op stal door vakantie maar ik mag wel doorrijden. Nu loop ik sinds een paar weken tegen een probleem aan. (eerder in de lessen ging dit beter). Soms lukt het niet om in galop aan te springen, hij gaat dan ontzettend hard draven. Het is niet altijd maar soms.
Ik vraag me echt af wat ik fout doe, ik doe het volgens de manegemanier omdat dat hem aangeleerd is dus: buitenbeen iets naar achter, binnenbeen op de singel en stelling naar binnen. Vergeet ik iets ofzo? Want er zijn ook momenten dat hij wél aanspringt.

Oja en nog een klein vraagje: is het zo dat je binnenheup naar voren moet? Ik maak altijd mijn binnenbeen lang want dan verplaats je toch ook je gewicht? (is mij verteld) Of moet het echt de heup zijn? want wellicht gaat dat fout.. En het is toch ook zo dat je je onderbeen iets naar achter legt en niet je hele been beweegt? Want een vriendin van me doet dat wel zo en nu lijkt het net alsof ik niet meer wret hoe ik moet rijden erg frustrerend

Ben benieuwd hoe jullie aanspringen.

Alvast bedankt ♡

Shadow0

Re: Tips gevraagd voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:48

Eerste tip: bespreek dit met de manege, want zij hebben er op zich ook belang bij dat een paard dit goed aanleert.

Bij jonge paarden is het probleem bijna altijd balans, dat houdt het overzichtelijk :) Dus lukt het niet, dan terug naar de basis en die balans weer in orde maken: zelf recht en ontspannen zitten, check de spanning in je schouders en je ademhaling, benen weer even lang laten worden. Als je weer een ontspannen draf hebt en alles weer in balans is, nieuwe poging. Dan een klein beetje het tempo verhogen, goed voor je uit de bocht doorkijken, en van daaruit aanspringen.

In het voorwerk zijn oefeningen die helpen met de balans ook goed: grote voltes die je ook wat sluit, en slangevoltes. (Plus natuurlijk lekker voorwaarts en voor je been.)

Voor de precieze hulpen laat ik graag anderen aan het woord die het beter kunnen uitleggen dan ik.

connemarahum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 19:49

Shadow0 schreef:
Eerste tip: bespreek dit met de manege, want zij hebben er op zich ook belang bij dat een paard dit goed aanleert.

Bij jonge paarden is het probleem bijna altijd balans, dat houdt het overzichtelijk :) Dus lukt het niet, dan terug naar de basis en die balans weer in orde maken: zelf recht en ontspannen zitten, check de spanning in je schouders en je ademhaling, benen weer even lang laten worden. Als je weer een ontspannen draf hebt en alles weer in balans is, nieuwe poging. Dan een klein beetje het tempo verhogen, goed voor je uit de bocht doorkijken, en van daaruit aanspringen.

In het voorwerk zijn oefeningen die helpen met de balans ook goed: grote voltes die je ook wat sluit, en slangevoltes. (Plus natuurlijk lekker voorwaarts en voor je been.)

Voor de precieze hulpen laat ik graag anderen aan het woord die het beter kunnen uitleggen dan ik.

Ja de manege vertelde me het gewoon op de "manegemanier" geleerd te hebben dus zoals ik beschreef maar vraag me echt af wat er misgaat vooral omdat het de ene keer wel gaat en de andere keer niet dus begon aan mijn hulpen te twijfelen! Maar bedankt :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:53

Wat mij altijd hielp was om als het aangaloperen niet direct lukte, even een paar pasjes weer lichtrijden. En dan zodra hij eigenlijk al 'wil' gaan zitten en de hulpen geven. Vergeet ook de halve ophouding op je buitenteugel niet.

Door licht te rijden heb je even een 'reset' qua recht zitten enzo en kan het paard ook zijn balans en ritme snel weer terugvinden.

connemarahum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 19:53

Sintara schreef:
Wat mij altijd hielp was om als het aangaloperen niet direct lukte, even een paar pasjes weer lichtrijden. En dan zodra hij eigenlijk al 'wil' gaan zitten en de hulpen geven. Vergeet ook de halve ophouding op je buitenteugel niet.

Door licht te rijden heb je even een 'reset' qua recht zitten enzo en kan het paard ook zijn balans en ritme snel weer terugvinden.

Oh goed idee dankjewel!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:58

Heb je stemcommando's aangeleerd?

connemarahum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 19:59

ruitje schreef:
Heb je stemcommando's aangeleerd?

Ja hebben we wel gedaan maar hij reageert er niet altijd op.. zoek de fout wel echt bij mezelf maar misschien is dit ook nog de balans die hij niet heeft en moet ik gewoon rustig de tijd nemen als het niet lukt en niet gelijk oogeven

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:05

Als je de stelling naar binnen overvraagt met je binnenhand, blokkeer je het binnenachterbeen en heeft je paard dus geen ruimte om aan te galopperen. Let op dat je de stelling niet overdreven vraagt en enkel met je binnenbeen ipv je binnenhand.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:06

Ik zet bij jonge paarden altijd een cavaletti neer (niet te hoog), en draaf rustig naar de cavaletti, geef het commando galop op stem en spring over de cavaletti in galop aan.
Dat zorgt dat ze niet eerst harder gaan draven, maar mooi netjes opwaarts in galop aanspringen. Dat leer ik overigens eerst zo aan de longe aan en daarna onder het zadel (met gewicht ruiter).

connemarahum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 20:06

Iriscope schreef:
Als je de stelling naar binnen overvraagt met je binnenhand, blokkeer je het binnenachterbeen en heeft je paard dus geen ruimte om aan te galopperen. Let op dat je de stelling niet overdreven vraagt en enkel met je binnenbeen ipv je binnenhand.

Oh echt? Is mij nooit verteld ook niet in de lessen.. Hoe kan ik stelling vragen met alleen mijn binnenbeen dan? Daar heb ik nog nooit van gehoord heb altijd geleerd dat je je teugels nodig had + been

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:08

Zoals Shadow idd mooi zegt, eerst zelf terug naar de ontspanning. Vooral niet keihard blijven doordraven in de hoop dat hij dan wel een keer aanspringt. Opvangen met je zit zodat hij in een normaal arbeidstempo draaft en opnieuw proberen.

Bij een jong paard helpt het vaak om aan te springen in de bocht van de korte zijde, zodat ze nog een beetje steun kunnen krijgen van de wand. Dus bijvoorbeeld niet op een volte aanspringen.

connemarahum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 20:09

WybeUrsula schreef:
Zoals Shadow idd mooi zegt, eerst zelf terug naar de ontspanning. Vooral niet keihard blijven doordraven in de hoop dat hij dan wel een keer aanspringt. Opvangen met je zit zodat hij in een normaal arbeidstempo draaft en opnieuw proberen.

Bij een jong paard helpt het vaak om aan te springen in de bocht van de korte zijde, zodat ze nog een beetje steun kunnen krijgen van de wand. Dus bijvoorbeeld niet op een volte aanspringen.

Daar zit mijn fout ik ging doordraven omdat ik dacht kom op galoppeer!! Nou ik ga het nu rustig aan doen thamks!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:16

Een paard moet stelling en buiging aannemen door je binnenbeen en daar mooi omheen buigen met zijn hele lijf. Je hand is daar maar een lichte aanvulling van. Ik zou bij een jong paard me niet focussen op stelling vragen, gewoon je handen mooi stil houden en enkel met been/zit vragen.

Over een cavaletti werkt inderdaad ook goed en als het paard de stemhulp kent, die erbij gebruiken.

connemarahum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 20:18

Iriscope schreef:
Een paard moet stelling en buiging aannemen door je binnenbeen en daar mooi omheen buigen met zijn hele lijf. Je hand is daar maar een lichte aanvulling van. Ik zou bij een jong paard me niet focussen op stelling vragen, gewoon je handen mooi stil houden en enkel met been/zit vragen.

Over een cavaletti werkt inderdaad ook goed en als het paard de stemhulp kent, die erbij gebruiken.

Nou nooit te oud om te leren! Maar maak je gewoon je binnenbeenlang? Of haal ik dingen door elkaar.. Rijden gaat echt op gevoel voor mij dus echt lastig om over na te de ken