Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shadow0 schreef:Eerste tip: bespreek dit met de manege, want zij hebben er op zich ook belang bij dat een paard dit goed aanleert.
Bij jonge paarden is het probleem bijna altijd balans, dat houdt het overzichtelijkDus lukt het niet, dan terug naar de basis en die balans weer in orde maken: zelf recht en ontspannen zitten, check de spanning in je schouders en je ademhaling, benen weer even lang laten worden. Als je weer een ontspannen draf hebt en alles weer in balans is, nieuwe poging. Dan een klein beetje het tempo verhogen, goed voor je uit de bocht doorkijken, en van daaruit aanspringen.
In het voorwerk zijn oefeningen die helpen met de balans ook goed: grote voltes die je ook wat sluit, en slangevoltes. (Plus natuurlijk lekker voorwaarts en voor je been.)
Voor de precieze hulpen laat ik graag anderen aan het woord die het beter kunnen uitleggen dan ik.
Sintara schreef:Wat mij altijd hielp was om als het aangaloperen niet direct lukte, even een paar pasjes weer lichtrijden. En dan zodra hij eigenlijk al 'wil' gaan zitten en de hulpen geven. Vergeet ook de halve ophouding op je buitenteugel niet.
Door licht te rijden heb je even een 'reset' qua recht zitten enzo en kan het paard ook zijn balans en ritme snel weer terugvinden.
Iriscope schreef:Als je de stelling naar binnen overvraagt met je binnenhand, blokkeer je het binnenachterbeen en heeft je paard dus geen ruimte om aan te galopperen. Let op dat je de stelling niet overdreven vraagt en enkel met je binnenbeen ipv je binnenhand.
WybeUrsula schreef:Zoals Shadow idd mooi zegt, eerst zelf terug naar de ontspanning. Vooral niet keihard blijven doordraven in de hoop dat hij dan wel een keer aanspringt. Opvangen met je zit zodat hij in een normaal arbeidstempo draaft en opnieuw proberen.
Bij een jong paard helpt het vaak om aan te springen in de bocht van de korte zijde, zodat ze nog een beetje steun kunnen krijgen van de wand. Dus bijvoorbeeld niet op een volte aanspringen.
Iriscope schreef:Een paard moet stelling en buiging aannemen door je binnenbeen en daar mooi omheen buigen met zijn hele lijf. Je hand is daar maar een lichte aanvulling van. Ik zou bij een jong paard me niet focussen op stelling vragen, gewoon je handen mooi stil houden en enkel met been/zit vragen.
Over een cavaletti werkt inderdaad ook goed en als het paard de stemhulp kent, die erbij gebruiken.