Bang voor eigen paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Felicia_xx

Bang voor eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 20:28

Hoi,

Ik heb sinds een paar weken mijn eigen paard. Ik rij zelf nog niet zo lang en hadden daarom een erg braaf beginners paard gekocht. Het is en 15 jarige kwpn ruin van 1.70. Sinds deze week begon hij opeens met rare streken tijdens het rijden zoals stijgeren en sloeg hij op hol.
Toen ik net weer wilde rijden ben ik niet gaan rijden omdat ik te bang was..

Heeft iemand tips om hier overeen te komen?

_Mir

Re: Bang voor eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:29

Lessen/begeleiding nemen ?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:30

Is er iets aan zijn hoeveelheid beweging/voer veranderd in vergelijking met de vorige eigenaar?
Komt hij van een handelsstal?

Felicia_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 20:42

Hij komt gewoon van een particulier iemand, hij kreeg daar wel iets meer beweging en iets zwaarder... qua voer krijgt hij eigenlijk een beetje het zelfde

We krijgen elke week les op de manege
Laatst bijgewerkt door Coby op 05-07-20 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast/sms afkortingen verwijderd.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:47

Hoe lang stond hij bij hen buiten en hoe lang bij jou? Kan het dat hij teveel energie heeft?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:49

Hoe ziet jullie routine eruit en wat en hoeveel voer je?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:49

Dat je daar bang van wordt vind ik niet raar. Ik zou eerst iemand in de arm nemen met meer kennis. Samen kun je dan gaan kijken wat de reden van het gedrag is. Bijvoorbeeld een slecht passend zadel wat veel pijn veroorzaakt. Nadat de oorzaak weg is, laat een ervaren ruiter er een paar keer opstappen. Gaat dat goed dan kun je ook weer zelf aan je vertrouwen werken.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:10

Goed les nemen. als ie van een ervaren ruiter afkomt heeft ie waarschijnlijk gewoon door dat het kan. en dan is goed les nemen de enige optie. Verder helpt het als ie genoeg vrije beweging krijgt en wat je kunt doen als de vorige eigenaar meer beweging gaf is eerst een half uurtje longeren zodat het scherpe randje eraf is, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. in combinatie met alleen rijden met instructeur voorlopig. ook wil helemaal vann het krachtvoer afhalen nog wel eens verschil maken. Genoeg ruwvoer erin maar geen brok voor een paar weken en kijken wat ie doet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:11

Wat jammer dat je bang bent geworden.
Is er niet iemand die hem een paar x in de week even voor jou door kunt rijden? Dan kun je ook een beetje afkijken hoe die persoon het oplost en wellicht dat het paard het daarna ook niet meer doet.

Ik ben altijd van de magnesium bij spanning en osteopaat. Inderdaad ook even goed naar het zadel laten kijken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:13

Hoe ervaren ben je zelf eigenlijk?

Ik begeleid ritten op een stal, verbaas mij bijna dagelijks over de mensen die zich zelf beginner-redelijk ervaren noemen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:14

Particulier weet je dit zeker?
Hbe je foto van paspoort en dan met name de eerste blz

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:22

Wat balen dat het zo is gegaan. Kan je een beetje longeren ts? Als je dat goed kunt, is het misschien leuker om de komende dagen even wat meer op de grond met je paard te doen, lekker longeren tegen de teveel energie, aan de hand grazen, wandelen en een band vormen. Dan neem je daarna les om het rijden weer op te pakken :D

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:32

Neem je tijd, neem les, en dan heb ik het even niet over elke week op de manege, maar in het begin wellicht even vaker ( terwijl ik het typ realiseer ik me dat ik niet in je portemonnee kan kijken..) maar even die kickstart tot je zelf zekerder bent.
Ik lees je antwoord: "hij kreeg daar wel iets meer beweging en iets zwaarder... kwa voer krijgt hij eig beetje t zelfde". Dat lijkt me niet helemaal oke. voer pas je aan op beweging, en dagelijkse situatie. als die veranderd moet het voer mee veranderen. Is wellicht even puntje van aandacht waard.
Hoop dat je het weer leuk gaat vinden!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:32

Wat jammer dat je nu een beetje bang bent geworden maar dat is begrijpelijk. Zelf zie ik het zo: met het gedrag wat je paard laat zien verteld hij hoe hij zich voelt, hoe het met hem gaat. Aan ons als mens om het juist te interpreteren. Ligt t zadel nog goed? Heeft hij ergens ongemak? Voelt hij zich goed? Krijgt hij ( de begeleiding) die hij nodig heeft? T kan wat lichamelijks zijn maar ook mentaal. Andere omgeving en andere mensen... t is voor t paard ook wennen en raden wat de verwachtingen nu zijn. Als t paard baat heeft bij een mens wat veel leiding geeft en dat is nu minder voelt ie zich nu misschien geroepen om leiding te nemen. Probeer van een afstandje eens naar de situatie te kijken door de ogen van je paard: wat vertelt je paard je?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:33

Wat vervelend! Maar, kan helaas gebeuren.
Zorg dat je paard niet te hoog in het voer staat en houd m lekker in beweging door te longeren.

Ik weet niet of je al instructie hebt, zoniet, zoek er dan zsm een. En bij voorkeur iemand die op jouw paard wil stappen.

Als je instructeur het paard fijn aan het lopen heeft, rijd jij bijvoorbeeld de laatste 20 minuten onder begeleiding en dat bouw je iedere keer uit.

Beter nu even goed investeren in extra hulp en zorgen dat je weer vertrouwen krijgt en een band opbouwt, dan straks je plezier in je hobby verliezen.

Ps let op dat je bij de gewone dagelijkse dingen als poetsen, meenemen aan het touw rustig en consequent bent. Dan weet je paard waar hij aan toe is.

Succes!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:44

Gefeliciteerd met je eigen paard!
Je hebt hem net een paar weken: kans is aanwezig dat hij nu aan het proberen gaat wat hij wel en niet kan maken. Ik heb mijn paardje nu net 2 weken, vandaag wilde ze ineens niet mee de wei uit. Even kijken of ze ermee weg kon komen :')
Wat ook mee speelt is dat hij bij de vorige eigenaar aan het werk gezet werd, en dit bij jou nog niet hoefd maar wel hetzelfde voer krijgt. Je kunt dan denken aan teveel energie, mogelijk ook stomweg verveling.

Het is niet raar dat je bang wordt, stijgeren en er vandoor gaan zijn best heftige acties als je zelf nog maar kort rijdt. Maar het is op te lossen, zoals hierboven genoemd. Krachtvoer eraf behalve handje wanneer de rest gevoerd wordt. Kijk eens of een ervaren ruiter hem bij wilt rijden? Neem met je paard les. Voor nu kijk eens hoe grondwerk je bevalt: je kunt dan toch controle nemen zonder bang te hoeven zijn eraf te vallen. En het kan simpelweg gewoon leuk zijn.

Ik ga er eigenlijk vanuit, maar even voor de dubbelcheck: hij heeft wel contact met soortgenoten?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 00:29

Er zijn een aantal dingen die ik wil weten: wat krijgt hij precies aan voer, hoe zit het met ruwvoer?
Hoeveel vrije beweging krijgt hij op een dag? Staat hij met soortgenoten samen (en dan niet over een draadje, maar echt samen?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 02:25

komt hij genoeg buiten? Zit het zadel wel goed? Heb je er evt. een ander bitje in hangen? Zit je hem zelf in de weg? Is er iemand die naast jou mee kan kijken?
Misschien is begeleiding\les geen slecht idee. Veel succes in ieder geval!