connemarahum schreef:Ik heb een holle rug, niet alleen met rijden maar ook in het dagelijks leven. Ik heb er eigenlijk geen last van met het paardrijden maar het ziet er niet zo mooi uit en het is niet de ideale houding. Ik heb les maar omdat dit dus mijn natuurlijke houding is, is dit lastig op te lossen.
Herkenning : hier ook van nature een holle rug.
In de klassieke dressuurzit hoeft het geen probleem te zijn, maar een en ander hangt af van
1) je benen : keurig netjes 'in de lijn van het zwaartepunt' (oor, schouder, zwaartepunt, en iets achter de bal van de voet)
2) Je rompstabiliteit. Vraag de fysiotherapeut, zoek naar 'ta spier' transversus abdominis, en psoas.
Het heeft zowel zin je psoas te rekken als sterker te maken :
lig plat op je rug,
til just for fun je hoofd op: die spieren moet je niet hebben.
Duw je onderrug de grond in en 'schuif'/glij 1 hiel over de vloer naar je bil - dat is de psoas die aan het werk is.
Citaat:
Ook had ik gelezen dat je je bekken moet kantelen maar waar naartoe dan? Voor, achter? Ik dacht namelijk dat je bekken in middenstand moesten staan vandaar de verwarring.
Ook wil ik weten of dit heel erg is of dat ik gewoon moet accepteren dat dit de natuurlijke vorm van mijn rug is. Alvast bedankt!
Oma is bijna 60 en heeft nog steeds plezier in het zadel, dus erg hoeft het niet te zijn.
Het gebrek aan inzicht bij de doorsnee instructeurs is wel erg.
De middenpositie is "in principe" het beste, maar ten eerste kan het zijn dat je 'werk' moet verrichten om in de middenpositie te komen (en de instructrice roept van alles over ontspannen

)(ipv jou te helpen met dit werk: navel naar binnen, goed rechtop, onderrug ontspannen) (het 'werk' is zogezegd een iets bolle rug maken)
en (effe inkoppen) je paard beweegt dus ga je constant in en uit de middenpositie....