knarsetanden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RoosPh

knarsetanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 15:23

Hoi Bokkers,
Ik heb een vraag hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.
Ik heb mijn paard nu bijna een jaar en een maand of 2 nadat ze bij mij op stal was gekomen begon ze met knarsetanden. Ze doet dit nu nog steeds. Mijn paard doet het tijdens het rijden, tijdens het longeren en tijdens het buiten rijden als ze heel graag wilt en niet mag van mij. Ze is een pittige dame met veel drang naar voren. De bitfitter en de osteopaat zijn recent geweest. Ook het zadel ligt goed. Het knarsen gebeurt voornamelijk als ik aan het bit zit (bitloos is geen optie omdat ze dan niet te houden is).
Wie kan ons helpen? :(:)

janouk
Blogger

Re: knarsetanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:40

Is je paard gecontroleerd op maagzweren?
Knarssetanden. Kan symptoom zijn van maagzweren.....die doen pijn als het paard beweegten het maagzuur heen en weer klotst.

Ik zou eerst een medische controle met de veearts afspreken. Pijn uitsluiten

RoosPh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 16:01

janouk schreef:
Knarssetanden. Kan symptoom zijn van maagzweren.....die doen pijn als het paard beweegten het maagzuur heen en weer klotst.

Blijven maagzweren dan? Want ze doet het nu al 10 maanden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:12

Heb je weleens bitloos gelongeerd? Met een sidepull kan dit vrij makkelijk. Dan kun je weten of het aan het bit ligt.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:18

RoosPh schreef:
janouk schreef:

Ja, je hebt dit niet behandeld dus dan kan het blijven. Ik zou ook even de dierenarts je hierbij laten ondersteunen. Heeft ze nog andere symptomen? Bijvoorbeeld veel gapen en “vervelend zijn” bij het aansingelen of wanneer je haar buik aanraakt?
Is je paard wel naar de tandarts geweest?

roos_px

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:27

Avalanche81 schreef:
Heb je weleens bitloos gelongeerd? Met een sidepull kan dit vrij makkelijk. Dan kun je weten of het aan het bit ligt.

Ja als ik aan een halster longeer knarst ze niet. Vandaar dat ik denk dat het vanuit haar mond komt of bit, maar dit lijkt mij ook weer sterk want de bitfitter is geweest en ze gaat gewoon elk jaar naar de tandarts.

RoosPh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 16:38

RoosPh schreef:
janouk schreef:

Ja, je hebt dit niet behandeld dus dan kan het blijven. Ik zou ook even de dierenarts je hierbij laten ondersteunen. Heeft ze nog andere symptomen? Bijvoorbeeld veel gapen en “vervelend zijn” bij het aansingelen of wanneer je haar buik aanraakt?
Is je paard wel naar de tandarts geweest?

Ja ze is naar de tandarts geweest, de ene dag kan ze feller reageren op aansingelen dan de andere dag.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:53

Er zijn wel bitloze optomingen te vinden die 'pittig' genoeg inwerken zodat je haar kan houden.

Maar het lijkt toch een beetje voort te komen uit spanning.

Kijk eens of je kan werken aan ontspannings oefeningen. Zodat je ook in situaties waarin ze graag hard/meer wil terug kan naar ontspanning.

Ik heb een paar oudere paarden gekend die dit deden bij spanning onder het rijden. Bijvoorbeeld als ze moesten stappen op een bospad waar je normaal een galopje doet.

Dit is aangeleerd gedrag dat er bijna niet meer uit te 'trainen' is.

Als je steeds meer ontspanning kan vinden en het gedrag slechts blijft bestaan op enkele momenten. En de tandarts/veearts geen zorgen heeft over de gezondheid.

Dan denk ik dat dat het meest haalbare is.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:57

Dit klinkt als maagzweren. Hoe wordt ze gevoerd? Hoeveel ruwvoer krijgt ze?

RoosPh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 17:00

Agossie schreef:
Dit klinkt als maagzweren. Hoe wordt ze gevoerd? Hoeveel ruwvoer krijgt ze?

Ze krijgt:
's ochtends: 4 kg ruwvoer
's middags: 4 kg ruwvoer
's avonds: 6 kg ruwvoer

krachtvoer krijgt ze niet veel, ze krijgt namelijk 3x per dag een handje biks.
zelf geef ik haar een halve schep nature's best van pavo, pavo vital, lijnzaadkorrels en magnesium.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:03

Hoe laat krijgt hij het? Hoeveel tijd zit er tussen voerbeurten? Hoeveel tijd zit er tussen de laatste (ruw-)voerbeurt en wanneer je gaat rijden? Waar een hond met volle maag niet mag rennen en dergelijke, mag een paard eigenlijk niet met lege maag bewegen. Zorg dus dat je voor je gaat rijden, een flinke pluk hooi of kuil geeft.

RoosPh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 17:05

Agossie schreef:
Hoe laat krijgt hij het? Hoeveel tijd zit er tussen voerbeurten? Hoeveel tijd zit er tussen de laatste (ruw-)voerbeurt en wanneer je gaat rijden? Waar een hond met volle maag niet mag rennen en dergelijke, mag een paard eigenlijk niet met lege maag bewegen. Zorg dus dat je voor je gaat rijden, een flinke pluk hooi of kuil geeft.

De tijden op stal verschillen heel erg, dat is het vervelende. Ze is een hele snelle eter en staat vaak zonder ruwvoer. Het is geloof ik niet toegestaan om zelf hooi te pakken op onze stal..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:07

Ik zou wel even zorgen voor wat ruwvoer in de maag ja.

Voor de mensen die maagzweren zeggen. Hoe werkt dat precies? En dan bedoel ik even in de gevallen waar het knarsen tijdens rijden of alleen met bit voorkomt.

Zorgt het bit of het rijden voor maagpijn? Of is er bij beter bestuderen ook knarsetanden te ontdekken buitenom het rijden?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:17

Kelly_ann, het is niet zozeer het bit, maar het bewegen wat ze met bit doet. Hij zou dus ook moeten knarsentanden als het bitloos rijden is. Daarbij de reactie die het paard geeft bij aansingelen. Bij die combinatie denk ik snel aan maagzweren.

@TS: mijn merrie is er ook zo één die het kuil veel te lekker vindt en dus snel eet. Ik koop zelf heel arm, stengelig hooi waar ze heel goed op moet kauwen en waar ze dus langer over doet. Ik zorg zelf dat mijn beide paarden niet getraind worden zonder ruwvoer in hun maag te hebben.

RoosPh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 17:20

Agossie schreef:
Kelly_ann, het is niet zozeer het bit, maar het bewegen wat ze met bit doet. Hij zou dus ook moeten knarsentanden als het bitloos rijden is. Daarbij de reactie die het paard geeft bij aansingelen. Bij die combinatie denk ik snel aan maagzweren.

@TS: mijn merrie is er ook zo één die het kuil veel te lekker vindt en dus snel eet. Ik koop zelf heel arm, stengelig hooi waar ze heel goed op moet kauwen en waar ze dus langer over doet. Ik zorg zelf dat mijn beide paarden niet getraind worden zonder ruwvoer in hun maag te hebben.

ze knarst niet als ze geen bit in heeft.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 18:46

RoosPh schreef:
Agossie schreef:

Maar je kan haar niet trainen zonder bit, toch?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 18:59

roos_px

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:32

Agossie schreef:

ze knarst niet als ze geen bit in heeft.[/quote]
Maar je kan haar niet trainen zonder bit, toch?[/quote]

Nee klopt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:42

roos_px schreef:
Agossie schreef:
Maar je kan haar niet trainen zonder bit, toch?

roos_px schreef:
Nee klopt

Dan heb ik dat goed begrepen. Probeer haar gewoon een paar keer eerst hooi te voeren (niet een ieniemienie plukje, maar echt wel een lekkere pluk, een maag van een paard is ongeveer 30 liter) vlak voor je gaat trainen. Houdt dit een tijd vol en kijk dan hoe het gaat.

De singelnijd kan blijven, maar dan zit dat probleem meer (of ook) in de fasciale banen.
Laatst bijgewerkt door Agossie op 28-06-20 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:43

Huh, is Roos_px nou dezelfde gebruiker als RoosPh?

Wat gebeurt er als je aan een lange / losse teugel rijdt? Dus zonder contact met de mond?
Knarst ze in elke hoofdhalshouding? Op elk moment van de training? Bij elke oefening?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:47

Hilary schreef:

Hmmm... Klopt. Even TeMmen, dit is 'dubbel account' of 'schaduwaccount'.

roos_px

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 23:29

Hilary schreef:

Wat gebeurt er als je aan een lange / losse teugel rijdt? Dus zonder contact met de mond?
Knarst ze in elke hoofdhalshouding? Op elk moment van de training? Bij elke oefening?

Ik weet ook niet hoe het ineens kan dat mijn naam veranderd.. :) Dan doet ze het niet als ik geen contact heb met de mond.
Laatst bijgewerkt door roos_px op 28-06-20 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

roos_px

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 23:31

Agossie schreef:
Hilary schreef:

Hmmm... Klopt. Even TeMmen, dit is 'dubbel account' of 'schaduwaccount'.

Ik weet het al hihi, ik zit via mijn telefoon nu dat is roos_px en via mijn laptop is het roosph. Het is blijkbaar hetzelfde email wat ik heb gebruikt :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:36

Je kan dan het best even een berichtje sturen naar een mod hoe je dit kan oplossen. Het is geen bewust 'schaduwaccount', dus je zal er vast geen problemen mee krijgen.