Moeite met lichtrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MimixDaina

Moeite met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 15:34

Hoi! ik ben een beginner met rijden en vind het super lastig om te zien wanneer het buitenbeen naar voor gaat in de draf. Hebben jullie tips? Heel veel mensen zeggen dat dat venzelf komt maar daar heb ik voor nu niet veel aan.

PotjeMayo

Re: Moeite met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:37

hoihoi, ik ben ook een beginner en ik weet dat het lastig kan zijn. ik zag het zelf al vrij snel gelukkig.
vraag eens je instructeur wanneer het buitenbeen naar voren gaat. dan kijk je mee wanneer ze zegt dat hij naar voren gaat.
je voelt vaak dat je ook omhoog word gegooit, dan ga je staan en als je staat is het buitenbeen naar voren. ( moet je wel op het goede been zitten maar dat weet ik zelf ook nog niet hoe dat zit )
dus kortom: vraag je instructrice of ze je erbij wilt helpen hoe je dat kan zien. en als je dus omhoog word gegooid in het zadel ( dan sta je ) staat als het goed is (!) het buitenbeen ook naar voren.
komt goed!

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:45

Een tip die ik al vaker aan beginnende (jeugd)ruiters heb gegeven, is om tijdens het stappen eens goed te kijken naar de buitenschouder. Je hebt dan wat meer de tijd om alleen maar te kijken, zonder dat je hier direct iets mee hoeft te doen. Daarnaast beweegt het been/de schouder natuurlijk ook langzamer in stap dus heb je meer tijd om te kijken. Wanneer je in stap goed ziet wat er gebeurt, is het in draf ook vaak gemakkelijker.

Vraag ook vooral om hulp aan je instructeur; als hij/zij af en toe een aantal passen "nu" zegt wanneer het buitenbeen naar voor gaat, helpt dat om te leren wat je nou eigenlijk moet zien.

Succes!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:48

Heeeel wat jaren geleden had ik een instructeur die om de 10 min vroeg op welk been we dachten te zitten. Dat hielp wel.

Kijk eens naar de schouders van je paard als je stil staat. Probeer te zie welk voorbeen meer naar voren staat, eventueel ook met iemand die helpt vanop de grond en het paard soms wat verzet naar voren. Ga dan in stap en probeer op te letten hoe de schouders bewegen (kijk naast je zadel aan de kant van de bakrand naar de schouder van het paard). Als dat moeilijk is, sluit dan even je ogen, leun iets achterover en probeer de beweging te voelen. Kijk dan nog eens van zodra je mee bent met het ritme.

En nu hetzelfde doen in draf, ga lictrijden op het ritme en probeer te kijken wanneer de buitenschouder naar voren beweegt. Op dat moment moet jij ook mee omhoog.

T is vooral oefening hoor, komt wel snel! En weet dat de hoge proeven worden gereden in doorzitten. Dus als je eenmaal op niveau bent heeft het geen belang meer :Y)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:52

Zoals hierboven ook gezegd, kijk naar de schouder.
Als je paard loopt zal je zijn schouder zien bewegen. Een soort van bult voor het zadel die naar voren en achteren gaat.
Bij sommige paarden (bijvoorbeeld met lange, loshangende manen) kan het lastig te zien zijn, dus misschien dat het op een ander paard makkelijker te zien is.
Wanneer je de beweging van de schouder kunt zien, is het een kwestie van de buitenschouder volgen. Als de schouder naar voren gaat, ga jij staan (en dus naar voren), gaat de schouder naar achteren, ga jij zitten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:56

ik ben wel benieuwd waarom niemand het over voelen heeft. In mijn ogen leert een goede instructeur jou voelen hoe het paard beweegt.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 16:24

Kinke schreef:
ik ben wel benieuwd waarom niemand het over voelen heeft. In mijn ogen leert een goede instructeur jou voelen hoe het paard beweegt.

Omdat je eerst moet weten wanneer wat je voelt goed is en leren voelen veel tijd kost.
Naar mate je meer ervaring krijgt, komt dat gevoel vanzelf, maar om nou maanden of jaren telkens op het verkeerde been te zitten omdat je niet welk gevoel goed is en je nog te druk bent met balans en dergelijke om echt te kunnen voelen, dat lijkt me ook niet ideaal.

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 16:28

Heel erg bedankt voor de vele antwoorden! Ga zeker mijn instructrice vragen voor dat nu toe te passen! Echt heel erg bedankt hier heb ik echt veel aan!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 16:53

Kinke schreef:

Omdat dat net zo is als leren schakelen met een auto. Ik gok dat nu niemand naar die toerentallen kijkt maar gewoon naar de motor luistert. Maar toen ik eerst in een auto zat en mama me zei 'luister gewoon', dan flipte ik want ik wist niet wat ik moest horen. Met lichtrijden net zo. Je moet eerst weten wat goed voelt en wat fout voelt voor je het kan herkennen.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:32

Ik deed het in het begin op de manege altijd verkeerd om. Toen ben ik heel eigenwijs naar het binnen voorbeen gaan kijken en zat ik goed. De juf vond het maar vreemd want ik keek dus naar het verkeerde been... Maar omdat ze zag dat ik wel op het goede been zat stopte ze na een tijdje met zeuren :+
Je kunt dus ook zorgen dat je staat als het binnen voorbeen naar achter is. Dan is ook het buiten voorbeen naar voor maar om een of andere duistere reden vond ik dat makkelijker.
En inderdaad na een tijdje ga je het vanzelf voelen maar daar gaan heel wat uurtjes oefenen overheen. Dus eerst maar eens oefenen en spieken naar de voorbenen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:41

ik ben het niet met jullie eens. Als beginner kun je ook gewoon voelen welk been verplaatst wordt. Als je dat niet direct voelt kan je instructeur je helpen door aan te geven welk been wat doet

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 22:13

Bowo schreef:
Kinke schreef:

Omdat je eerst moet weten wanneer wat je voelt goed is en leren voelen veel tijd kost.
Naar mate je meer ervaring krijgt, komt dat gevoel vanzelf, maar om nou maanden of jaren telkens op het verkeerde been te zitten omdat je niet welk gevoel goed is en je nog te druk bent met balans en dergelijke om echt te kunnen voelen, dat lijkt me ook niet ideaal.

Leren voelen wanneer je linkerbil 'op' gaat - hmmm, een paar minuutjes..?

Dan enige uitleg: linkerbil gaat op wil zeggen linksachter gaat naar voor.
Is linksachter je binnenachterbeen, dan zeg je in jezelf een paar keer 'op - zit -op - zit; en 'op gegeven moment' laat je je bij 'op' opgooien.

Overigens ben ik van mening dat het voor beginners veel belangrijker is om te leren goed licht te rijden,
- echt makkelijk draven, onderbenen stil, handen stil, laat je opgooien, blijf in balans en landt weer zachtjes -
dan dat gedoe met 'het goede been'.
Het goede been heeft zin als je je rijdier echt gaat vragen om rijkunstig juist grote en kleinere voltes in balans, met stelling, buiging en nagefelijkheid gaat rijden.
(Of bij langere buitenritten: elke drafperiode svp op het andere been lichtrijden.)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 22:44

DGL schreef:
Ik deed het in het begin op de manege altijd verkeerd om. Toen ben ik heel eigenwijs naar het binnen voorbeen gaan kijken en zat ik goed. De juf vond het maar vreemd want ik keek dus naar het verkeerde been... Maar omdat ze zag dat ik wel op het goede been zat stopte ze na een tijdje met zeuren :+
Je kunt dus ook zorgen dat je staat als het binnen voorbeen naar achter is. Dan is ook het buiten voorbeen naar voor maar om een of andere duistere reden vond ik dat makkelijker.
En inderdaad na een tijdje ga je het vanzelf voelen maar daar gaan heel wat uurtjes oefenen overheen. Dus eerst maar eens oefenen en spieken naar de voorbenen.

Inderdaad: vinden wat voor jou werkt. Ik kijk bijvoorbeeld wel naar het buitenbeen, maar dan zo dat ik zit als het been naar achter is. Naar elkaar toe bewegen is voor mij makkelijker te synchroniseren dan van elkaar af.

Ook een leuke oefening: in stap bij A afwenden terwijl je instructeur bij C staat, dan in draf gaan, en je instructeur zegt of je linksaf of rechtsaf moet afhankelijk van op welk been je zit. Na een paar keer kan je proberen of je het kan voorspellen, wat ze gaat zeggen. Zo leer je te voelen wat er onder je gebeurt.

Veel plezier nog, even doorbijten en op een gegeven moment gaat het echt vanzelf!

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 10:38

Heel erg bedankt voor de antwoorden! nogmaals! En om het even te zeggen, discussies zijn niet nodig, iedereen heeft het anders geleerd en denkt er anders over;).