Paard dat ritme overneemt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DW00

Paard dat ritme overneemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 01:30

Het paard dat ik nu rijd heeft een nogal vlot tempo, hierdoor kan ze haar passen net niet mooi afmaken. Ik wil met mijn zit het ritme aangeven maar het lukt me tot nu toe niet en ben er al wel even mee aan het werk. Nu is dit een paard dat niet goed terugkomt om de teugelhulp dus ik loop echt een beetje vast in mijn training.

Ik merk wel dat ik en het paard een band hebben maar als het haar niet zint met grondwerk wil ze nog wel is door me heen lopen ook. En ik sta toch echt wel me mannetje.

Ze gebruikt het hard gaan als een manier om onder het werken uit te komen vermoed ik. Als iemand hier iets op weet dan hoor ik het graag. Het geldt trouwens op alle gangen en beide zijden

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 01:37

Vaak heeft dit ermee te maken dat ze niet in verticale balans zijn. Je zou aan de hand kunnen gaan werken met het verplaatsen van het gewicht, schouders verplaatsen, schouderbuitenwaarts, schouderbinnenwaarts, travers etc. Hierdoor wordt de achterhand sterker gemaakt en kan je paard meer leren gaan dragen. Voor een rustig tempo is namelijk veel draagkracht nodig. Snel gaan is voor paarden die niet in verticale balans zijn vaak veel makkelijker.

Een paard doet nooit zomaar iets ;) onder het werk uitkomen is vaak iets menselijks. Bij paarden zit er vaak een reden achter waarom ze bepaald 'gedrag' vertonen.

DW00

Re: Paard dat ritme overneemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 01:51

Ah dankjewel dat is ook momenteel een groot trainingspuntje. Achterhand en buik worden nog niet optimaal gebruikt.
Het onder het werk uit komen is echt iets wat ze doet omdat het gewoon allemaal moeilijk is voor haar.
Nog wel een vraagje aangezien ik ook al wel even bezig ben met de achterhand te trainen. Wat is het verschil met dit onder het zadel trainen met dat je dit aan de hand doet? Train dat nu namelijk al rijdend maar zou het ook wel leuk vinden hier aan de hand mee bezig te gaan aangezien ik toch al regelmatig er aan de hand mee bezig ben

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 01:59

Ik vind het werken aan de hand soms effectiever omdat het paard niet mij nog als ballast heeft. Plus dat ik precies zie wat ze doet en zie waar het misgaat plus dat je meer kan helpen en dingen proberen.

Zo kun je spelende wijs gewicht meer naar achteren verplaatsten, onder het zadel stuwde mijn merrie nog wel eens door mijn hulp heen, op de grond kan ik haar daarin stoppen en terug zetten.

DW00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 02:09

Ik ga me hier dan maar eens in verdiepen. Denk dat het wel een mooie eerste stap is om te maken als ik dat zo hoor

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 02:32

Overgangen zijn een heel mooi middel om beter (halve) ophoudingen te kunnen maken.

Succes!

DW00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 02:44

Dankje, helaas is bij dit paard zo dat een ophouding soms echt niet door lijkt te komen. Bijvoorbeeld ik zit in galop en wil terug naar draf dan kan ik hier wel 3 voltes over doen. Ik wil namelijk ook niet te fel in de mond komen. (En ja ik durf wel een echte ophouding te maken)
Ik zal wel wat extra overgangen gaan proberen te maken voortaan. Misschien dat het toch wat verschil gaat maken.
Lastig gevalletje...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 06:16

Wijken langs de zijlijn. Overstappen op de volte, achterwaarts en weer weg. Schijn overgangen, geef haar werk waarbij ze moet gaan zitten en haar achterbenen moet gebruiken. Ik zou aan de hand beginnen en dan er op

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 06:39

Wat je kan proberen is om rustige muziek op te zetten.

Iedereen die een kur op muziek rijdt ervaart dan dat jij en je paard steeds meer op de maat van de muziek gaan rijden.
Of het de ruiter is of het paard die de maat aanhouden, maakt niet uit.....het werkt om samen te werken ritme te houden

Dansen met je paard.

En leg een rijtje van 8 cavaletti neer op een korte drafafstand. Helpt ook om ritmisch, in rustiger tempo te draven.

Succes

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:26

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:34

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:56

Dank je wel! :-D Ja het is mijn eigen website, zo heb ik het ook geleerd en leek mij wel fijn voor paard en ruiter om wat kennis te delen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:34

Grondwerk en stapwerk onder het zadel en het laatste onder het tempo van het paard. Heel langzaam stappen. Is lastig, zeker in het begin, om dat zonder teugelhulp te doen maar steeds een zachte teugelhulp ; als je met bit rijdt is het een aanrader om een goed kaptoom te gebruiken waarmee je de ophoudingen geeft, en ook heel bewust en duidelijk je zithulpen voor langzaam combineren met de teugel. Ook grondwerk aan het kaptoom!
Dat zou dan ook het enige moeten zijn waar je mee bezig bent; laaaaaaaaaaangzaam stappen; steeds als je paard iets versneld, terugnemen/ halthouden. Iedere langzame stap belonen.

Wij leiden onze jonge ( en ook de oudere) paarden zo op. In 1e instantie alleen maar stap en als ze alles een beetje snappen gaan we het tempo terugbrengen. Onze oudere paarden kunnen zo langzaam stappen dat het bijna slow motion lijkt. Zijgangen en flexie vragen zijn ook prima manier om de snelheid er uit te krijgen maar op een paard zonder balans is dat minder aan te bevelen.

Evt. kun je wel, i.p.v. halthouden, bij elke tempoversnelling een klein cirkeltjes rijden en blijven rijden tot het tempo zakt en dan weer rechtuit, teugels los.

Heel veel geduld, heel veel herhalen en vooral rust, rust, rust en dus geduld.

Wij hebben o.a. veel gereden met Portugese meesters van de Klassieke school en onder het tempo stappen ( en later ook draven en galop) is daar een onmisbare manier van trainen.

wij werken met het echte kaptoom, dus die met beugel op de neus, deze is stabiel en zacht; de binnenkant is goed gepolsterd. De aanschaf waar ( als je het nog niet hebt ;-) ); zoals deze https://missruitersport.nl/product/kapt ... cart=19087

De dingen met kettingen in de neusriem ( seretta) zijn te scherp en helemaal zonder ijzer schuiven ze snel en geven geen duidelijke hulp.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:00

Ik heb niet de hele discussie gelezen, maar voor het versterken van de achterhand kun je ook met cavaletti's gaan werken. Dat kan ook heel goed aan de hand

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:12

DW00 schreef:
Het paard dat ik nu rijd heeft een nogal vlot tempo, hierdoor kan ze haar passen net niet mooi afmaken. Ik wil met mijn zit het ritme aangeven maar het lukt me tot nu toe niet en ben er al wel even mee aan het werk.

Wat ik doe als ik het lastig vind het tempo te veranderen met mijn zit, is tellen in mijn hoofd. Ik tel 1-2-1-2 enz in het huidige, te snelle, tempo. En dan ga ik dat iets vertragen: 1 - 2 - 1 - 2. Dan kom je dus iets achter de beweging, en zou het paard zich moeten aanpassen. Door te tellen kan ik het makkelijker volhouden, zonder weer in het oude tempo terug te vallen. En dan stug volhouden. Als het paard niet reageert idd teugelhulp erbij, en ontspannen zodra het tempo goed is.
Zo kan je 'm ook vlotter laten lopen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:35

Elisa2 schreef:
http://www.correctedressuur.nl/page/lop ... -het-zadel

http://www.correctedressuur.nl/page/ste ... in-de-mond

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt, als eerste zou ik zeggen moet er een fatsoenlijke rem worden geinstalleerd.Dat kun je doen dmv wachtoefeningen.
De rest staat in de linkjes hier boven uitgelegd.

Inderdaad, als he rem het niet goed doet moet je die eerst installeren.

Nogmaals, overgangen rijden. In alle rust, begin op de grond en met halt-stap-halt.

En je wil altijd resultaat van je hulp! Je moet een goede reactie altijd belonen. En de beste beloning is het wegnemen van de druk.

Bedenk wel - zachte heelmeesters - als jij niet consequent bent ben je eigenlijk langer bezig en dat in uiteindelijk veel irritanter voor een paard dan een duidelijke hulp.

DW00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 10:49

Dank allen voor de tips. Ook fijne stukjes om even te lezen @Elisa2
Ik train momenteel al bijna volledig in stap vanwege het drammen dus om daar in door te pakken en een langzaam staptempo te vinden is een mooie uitdaging.
Ik denk zo wel wat aan de tips te hebben maar het gaat wel even duren neem ik aan dus we zullen zien. Dank in elk geval *\o/*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:05

Zie ik iets over het hoofd?
Wat zegt je instructeur?

DW00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 11:17

Instructeur zegt momenteel dat het ritme meer van mij moet worden maar dit lijkt nu na een paar weken echt haast onmogelijk. Gelukkig heb ik goede tips van jullie
Verder ligt in de les vooral de aandacht op het aanspannen van de buikspieren. Dit paard heeft hier namelijk erg veel moeite mee

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:55

Hoe is het paard in de zijgangen? Duwt hij ook in de SB en travers?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:39

DW00 schreef:
Ik train momenteel al bijna volledig in stap vanwege het drammen dus om daar in door te pakken en een langzaam staptempo te vinden is een mooie uitdaging.
Ik denk zo wel wat aan de tips te hebben maar het gaat wel even duren neem ik aan dus we zullen zien. Dank in elk geval *\o/*

Dit soort dingen kosten tijd, veel tijd! Een van onze paarden was ook gewend om altijd maar hard te lopen; we zijn nu bijna 2 jaar verder en nu begint de rust er pas in te komen. Ik hoop voor jou dat het sneller gaat maar "it takes the time that it takes" ;) :o

Succes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:47

DW00 schreef:
Instructeur zegt momenteel dat het ritme meer van mij moet worden maar dit lijkt nu na een paar weken echt haast onmogelijk. Gelukkig heb ik goede tips van jullie
Verder ligt in de les vooral de aandacht op het aanspannen van de buikspieren. Dit paard heeft hier namelijk erg veel moeite mee

Er zou een fysieke oorzaak kunnen zijn waardoor het paard er moeite mee heeft. Is hij weleens nagekeken/ los gemaakt door een fysio/ osteo? Als ze pijn hebben kunnen ze ook gaan vluchten in het over het tempo lopen. Past het zadel goed?

DW00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 13:13

Ja fysio en zadelmaker komen regelmatig langs.
@Caira in schouderbinnenwaarts en travers is die in stap rustiger juist. Als ik dit in draf ga proberen wordt het duwen juist erger.
De stap is ondertussen ook al wel iets beter als de draf daar zal het waarschijnlijk aan liggen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:04

DW00 schreef:

Weet je dat (zeker langzaam/verzameld) stappen heel moeilijk is voor een paard?
Daar is heel veel balans en gedragenheid voor nodig.

Bovendien kunnen paarden er gefrustreerd van raken als ze steeds maar rustig moeten lopen.

Ik zou dan ook adviseren om lekker actief draven en galopperen toe te voegen aan je training. Desnoods aan de longeerlijn als je het eng vind of niet goed kan/durft te remmen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:21

Ik denk dat je met rijden te lief wilt zijn voor je paard en zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Je paard reageert niet op je zit, niet op je teugel en ik neem aan dan ook niet op je stem, oftewel, je hebt geen enkele rem. Een paard heeft duidelijkheid nodig, zolang je het lief blijft vragen, maar je paard het nog niet begrijpt, moet je een keer de hulp groter maken en duidelijk belonen wanneer je de juiste reactie krijgt. Vervolgens kun je dan de hulp weer kleiner maken.
Een keer een grote hulp geven ter correctie is beter dan als maar kleine hulpen geven zonder reactie.

Maar daarvoor moet we eerst nog een stap terug. Hoe geef je nu überhaupt de hulp? Je zegt dat je met je zit het ritme (al zou ik eerder zeggen 'tempo') aan wilt geven, maar hoe doe je dat?
Ik kan aan de hand van deze informatie niet beoordelen of je paard niet sterk genoeg is om (kleine) stukjes op het achterbeen te komen of dat je paard niet snapt wat je van hem verwacht.

Daarnaast ga ik mee met Kelly_ann, (langzaam) stappen is moeilijk, dus pas op dat je daarin niet te veel wordt. Als je er al mee begint, begin dan met kleine stukjes.
Persoonlijk begin ik met sluiten in de galop, maar dat is ook vanwege een stukje persoonlijke voorkeur omdat ik het in draf moeilijker vindt om de activiteit te behouden wanneer ik sluit (schijnovergangen doe ik uiteraard wel). De stap komt echter wel altijd pas als laatste bij mij, ook omdat de stap een ingewikkelde gang is. Je doet al snel teveel waardoor je paard lateraal wordt. Pas wanneer ik in draf en galop verzameling kan vragen en ik een mooie ontspannen stap heb waarbij het paard los door zijn lichaam loopt, begin ik met verzameling in stap. Daarvoor misschien een keer een pasje, maar niet veel meer.