Rijden zonder begeleiding: probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Phebe

Rijden zonder begeleiding: probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 09:49

Hallo! Sinds en viertal weken rijd ik terug paard nadat ik een jaar gestopt was. Ik heb mijn eigen paardje & piste dus ik heb de mogelijkheid om iedere dag te rijden. Ons doel is trainen om op wedstrijd te kunnen gaan!

Onze lesgeefster komt 1x in de week, terwijl ik 5-6x in de week rijd. Nu krijg ik nog een half uurtje alleen les, maar over een paar weken willen mijn ouders dat ik mijn half uurtje deel met iemand (we hebben zelf een pensionstal met halve stallen, de lessen bij ons zijn per twee. Mijn ouders vinden het niet eerlijk dat ik alleen rijd tov onze andere klanten, want die zouden dit ook beter vinden etc)

Mijn probleem: ik heb het gevoel dat ik niet echt genoeg heb met 1x een half uurtje in de week (dat ik binnenkort dus ook moet gaan delen). Ik ben nog niet ervaren genoeg om te voelen wanneer mijn paard een oefening nu wel goed of niet goed doet, of wanneer er een 'probleem' is, hoe ik dit moet oplossen.

Al de 'problemen' en vragen onthoud ik dan wel tegen dat de volgende les is, maar nu komt het volgende probleem: er zijn meer vragen en uitleg in dat half uurtje dan dat ik effectief rijd. Dit is natuurlijk mijn fout, maar als ik mijn paardje goed wil rijden heb ik die uitleg wel nodig. Ik krijg dus ook amper nieuwe oefeningen mee, omdat er gwn geen tijd is om ze uit te leggen en ze eens uit te proberen.

Sorry voor de super lange uitleg, maar nu is mijn vraag: wat zouden jullie doen?

Extra lessen bij haar kan ik niet nemen, omdat ze verder weg woont en dus maar 1x per week kan komen. Misschien dat iemand anders zoeken voor extra les een optie is? Hier staan mijn ouders wel niet achter, omdat onze klanten dan wss ook les bij hem/haar gaan willen nemen en dat vinden ze niet eerlijk tov onze huidige lesgeefster.

Amber_anne

Re: Rijden zonder begeleiding: probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:58

Wat jij doet met je paard en wat pensionklanten doen met hun paard hoeft niet aan elkaar gelinkt te zijn.
Waarom moeten jullie op stal met twee mensen tegelijk les hebben? Waarom maar een half uur?

Ik lees een hoop aparte regels.
Als ik jou was zou ik kijken of het mogelijk is om alleen een uur per week les te krijgen. Als je voelt dat dit nodig is dan moet je dat doen. Tevens een andere instructeur, het is niet jou schuld als pensionklanten bij iemand anders gaan lessen....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:05

tsja... ik zou het zo brengen:
Als zij vaker had kunnen komen had zij het kunnen doen.
Maar het is haar eigen keuze om maar 1x per week te komen...

Dus jammer dan :')
Ik zou iemand anders laten komen.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:05

Is het misschien mogelijk dat er in jouw les nog 2 pension klanten bijv. Gewoon mogen vrij rijden? Zodat je toch alleen je les kan volgen. Maar de anderen er wel gewoon bij in kunnen rijden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:07

Ik begrijp niet goed waarom een les met 2 moet zijn? Of staan er zoveel klanten dat de banen altijd bezet zijn?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:14

De regels van 'half uurtje les met zn tweeen' en 'alleen bij die mevrouw' snap ik ook niet zo. Komt dit inderdaad omdat anders alle banen altijd bezet zijn? Of omdat er veel mensen les willen en er dus anders geen mogelijkheid is voor mensen om les te nemen?

Daarnaast snap ik het argument 'oneerlijk naar de huidige lesgever' niet zo. Het staat iedereen toch vrij om les te nemen bij degene die op dat moment het beste bij de combinatie past? Misschien is de ene instructeur wel handiger met jonge paarden, of met onzekere ruiters of met nieuwe combinaties of juist met hele hete paarden, of met paarden die al wat verder doorgetraind zijn, of met paarden die juist erg flegmatisch aangelegd zijn etc.etc.etc.. Elke instructeur heeft zo zn eigen sterke punten en de kunst is om een instructeur te vinden die goed bij jou en je paard past.

Idealiter zou je zelf moeten kunnen besluiten bij wie je les neemt en hoe lang je les neemt. Als het voor jou op dit moment nodig is om bijvoorbeeld twee keer in de week een half uur te nemen (zodat je tussendoor kunt oefenen en dan de tweede keer het geleerde mee kan nemen in de nieuwe les) dan zou dat mogelijk moeten zijn. Idem met een uur les nemen ipv een half uur (mits jij en je paard dat conditioneel aan zouden kunnen).

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:24

Wat veel regels en beperkingen gelden er bij jullie zeg :\ Ik snap dat je daar niet mee uit de voeten kunt.
Klinkt als zo'n stal waarbij alles volgens de voorkeuren van de eigenaren moet en je niet zelf je instructrice mag uitzoeken, terwijl zoiets heel persoonlijk is -O-

Het mooiste zou inderdaad zijn om vaker te lessen, bij wie dan ook, want op deze manier worden de problemen alleen maar groter.
Een noodoplossing zou zijn om minder vaak te rijden, tot je meer instructie kan krijgen. Misschien meer afwisselen met longeren? Als je daar ervaring mee hebt, anders is dat ook niet handig.

Maar je zegt iets over halve stallen; misschien is het geen gewone pensionstal maar kunnen mensen een halve stal huren en zijn de paarden dus effectief van je ouders? Dan zou ik de regels al iets beter begrijpen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:28

Is het geen optie om een uur les te nemen? Dan heb je wat meer tijd voor uitleg en vragen.

Probeer voor jezelf na elke les op te schrijven welk punt je wil gaan oefenen. Dan kun je dat meenemen tijdens je eigen training. Focus je niet op teveel verschillende punten, maar hou het bij een aantal onderdelen.

Loop je tijdens je eigen training tegen dingen aan, schrijf die dan ook op, zodat je ze nog goed weet tijdens je volgende les. Je kan ook dingen opzoeken in boeken of op internet, om zo je theoretische kennis over het rijden te vergroten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:43

Mogen de andere pensionklanten alleen les van de vaste instructeur of staat het iedereen vrij om les van buiten af te nemen? Als het eerste het geval snap ik wel dat het oneerlijk is als jij wel iemand anders mag laten komen, maar in het tweede geval snap ik het niet eerlijk gezegd.

_Phebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 11:01

De andere pensionklanten mogen idd wel volledig zelf kiezen bij wie ze rijden en ze mogen hun eigen instructeur meenemen.

Enkel de halve stallen op onze paarden en lesjes op onze paarden verlopen bij onze vaste lesgeefster.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:06

_Phebe schreef:
De andere pensionklanten mogen idd wel volledig zelf kiezen bij wie ze rijden en ze mogen hun eigen instructeur meenemen.

Enkel de halve stallen op onze paarden en lesjes op onze paarden verlopen bij onze vaste lesgeefster.

Dan snap ik het eerlijk gezegd niet hoor. Ik zou eens overleggen met je lesgever of het mogelijk is om vaker les te krijgen. Mocht dit niet mogelijk zijn, zou ik eerlijk aangeven dat je dan nog bij iemand extra gaat lessen omdat je daar behoefte aan hebt. Het is natuurlijk ook niet zo dat je bij haar stopt.
Dan heb je haar de kans gegeven en het lijkt me dan echt niet dat ze zich voor het hoofd gestoten voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:08

_Phebe schreef:

Je kunt natuurlijk ook altijd zelf naar een andere instructeur rijden? Als dat kan natuurlijk. En je kunt eventueel met een andere pension klant mee rijden in hun les?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:09

Is jouw paard helemaal van jou of moet je die ook nog delen met anderen als zijnde halve stal?

Indien dat eerste, dan kunnen je ouders jou toch gelijk trekken met de pensionklanten ipv met de "halve stallers"?

Indien jouw paard niet alleen van jou is, snap ik in zekere zin waarom je ouders jou gelijk willen trekken met de anderen in vergelijkbare situatie, al vind ik persoonlijk dat je een instructeur moet hebben die bij je past (van manier van lesgeven, tot hoe vaak les, tot in je eentje of met z'n tweeën, etc).
Maar wat ik ergens persoonlijk van vind doet niet zo heel veel ter zake tov hoe je ouders hun bedrijf leiden natuurlijk.

_Phebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 15:29

Wat mij ook mss nog een optie leek is dit: tegenwoordig kun je je filmpje van het rijden naar iemand doorsturen en die geeft dan commentaren etc. Heeft iemand hier ervaring mee & is het zijn geld waard?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:16

Ik ben precies zo! Moet altijd eerst de zaken snappen anders kan ik ze niet eens uitvoeren, ben ook meestal de helft vd tijd aan het wegpraten. Maar daar heb ik wel veel aan!

Waarom heb je amper een half uur les? Dat is toch bizar kort? Ik zou voor een uur les gaan en dan wel priveles. Anders heb je er niks aan. Het lijkt me toch dat je ouders dit zouden moeten snappen?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:29

Zoals ik begrijp heb je een eigen paard en geen halve stal.
Dan gelden de regels voor pensionklanten toch voor jou en niet van degenen met een halve stal?

Persoonlijk snap ik die regels niet goed, als betaald voor de extra les, wat kunnen de anderen daar op tegen hebben? Als ze een ander beter vinden, waarom per se bij diegene blijven?
Jullie maken het jezelf wel moeilijk met al die regels. Hoe kan je nu vooruitgang boeken met effectief 15 minuten aandacht per week. Dat moeten je ouders toch ook snappen of zijn ze te druk met wat anderen vinden in plaats van wat hun dochter nodig heeft.

Filmpjes laten beoordelen ligt helemaal aan jouw leefstijl, sommige leren prima uit boeken of van filmpjes, anderen moeten het mondeling uitgelegd krijgen en voelen.
Of het filmpjes opsturen gaat helpen weet ik dus niet. Dat moet je en keer ervaren, maar het blijft een lapmiddel en weegt niet op tegen echte les.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:47

_Phebe schreef:
Mijn probleem: ik heb het gevoel dat ik niet echt genoeg heb met 1x een half uurtje in de week (dat ik binnenkort dus ook moet gaan delen). Ik ben nog niet ervaren genoeg om te voelen wanneer mijn paard een oefening nu wel goed of niet goed doet, of wanneer er een 'probleem' is, hoe ik dit moet oplossen.

Al de 'problemen' en vragen onthoud ik dan wel tegen dat de volgende les is, maar nu komt het volgende probleem: er zijn meer vragen en uitleg in dat half uurtje dan dat ik effectief rijd. Dit is natuurlijk mijn fout, maar als ik mijn paardje goed wil rijden heb ik die uitleg wel nodig. Ik krijg dus ook amper nieuwe oefeningen mee, omdat er gwn geen tijd is om ze uit te leggen en ze eens uit te proberen.

Rijtechnisch gesproken: ten eerste: doe een voor- en nabespreking van de les.
Wat gaat al goed, wat willen jullie verbeteren - en hoe gaan jullie dit doen...?
En eventueel een thema in de les.
Dan is er focus, dat scheelt.

"Meer uitleg dan effectief rijden": ik houd van goede uitleg, maar dit is wellicht over the top.
(Als enigszins hypermobiel persoon had ik ooit een lesgever die van alles vertelde over de deugden en voordelen van stil (dwz stil tov het paard) zitten en ontspannen - maar die niet doorhad hoe hard ik moet werken om mijn mega soepele lijf stil te laten zijn terwijl het paard swingt. Dan praat je langs elkaar heen.)
Dus een goed gesprek, al dan niet over de telefoon heeft zin.

Verder zijn er ook wel zinnige boeken waar in grote lijnen in staat wat te doen als je dier bijvoorbeeld over buitenschouder dreigt weg te lopen etc. (Hier op bokt staat daar ook een en ander over.)
Dan ben je 'gewapend' met kennis
...zoals 'zit op binnen (of binnenbeen lang, etc.) geef een veeg met je hele buitenbeen (dijbeen, knie en kuit) buitenteugel tegen de hals, je binnenhand naar binnen en naar voor, niet aan binnen trekken want dan gaat-ie juist, etc etc'...
en kun je gericht feedback vragen of je toch niet teveel naar buiten gewicht geeft, etc.

En je kunt ook je eigen instructrice vragen of ze af en toe een filmpje, gemaakt door een vrijwilliger wil beoordelen.
(Als 'wenden' het thema van de les was, vraag je de vrijwilliger om twee grote voltes en twee keer afwenden van E naar B of andersom te filmen - om de gedachte te bepalen. Ook voor jezelf leerzaam!)
Voor een filmpje van drie minuten hoeft je eigen instructrice niet direct kosten in rekening te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:59

Volgensmij als ik het goed lees is de stal juist van TS en haar ouders en vinden haar ouders zij gewoon een half uur moet delen omdat ze dit ook vragen van de rest van de klanten of zie ik het verkeerd?

Ik zou gewoon gaan kijken of je misschien dan 2x een half uur kan doen? En misschien online training als ByJill gaan volgen.