Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lavidaloca schreef:Wat ik doe is mijn ruin overtrekken op 1 kant.
Hij zit in de fase dat ie uittest + ik ben niet altijd even zeker van mezelf = hij gaat op een loopje met me. Hem overtrekken brengt hem tot stilstand.
_Zsazsa_ schreef:lavidaloca schreef:Wat ik doe is mijn ruin overtrekken op 1 kant.
Hij zit in de fase dat ie uittest + ik ben niet altijd even zeker van mezelf = hij gaat op een loopje met me. Hem overtrekken brengt hem tot stilstand.
Paarden testen niet uit. Als jij niet zeker bent breng je dat op je paard over en ben jij geen leider. Paarden met onzekere ruiters zijn geneigd meer te schrikken/stoppen bij gebrek aan leiderschap. Ligt niet aan hem maar aan jou.
Een paard is een kudde dier en volgt jou, als jij geen steun bied weet hij het ook niet.
Dan hoef je ook niet om te trekken maar kun je dit gedrag sturen en opvangen.
flitzz schreef:Mij hebben ze altijd geleerd om het paard op de volte te zetten, en de volte kleiner maken. En net zo lang door laten galopperen totdat het paard opgeeft, en dan geef jij been bij en blijf jij door galopperen totdat jij denkt dat het goed is om hem terug te nemen.
Zo bepaal jij tempo en hou je controle.
flitzz schreef:Mij hebben ze altijd geleerd om het paard op de volte te zetten, en de volte kleiner maken. En net zo lang door laten galopperen totdat het paard opgeeft, en dan geef jij been bij en blijf jij door galopperen totdat jij denkt dat het goed is om hem terug te nemen.
Zo bepaal jij tempo en hou je controle.
_Zsazsa_ schreef:Je zegt dat ie in een fase zit dat ie uittest. Dat wil ik alleen maar ontkrachten. Die term moet echt de paardenwereld uit. Ik bedoel het niet als aanval. Maar bij 9 van de 10 lesklanten waar ik kom hoor ik dat ie uittest en in alle gevallen ligt het aan de ruiter/tuig en niet het paard. Als je vanuit daar gaat trainen wordt je ook echt gedwongen naar jezelf als ruiter te kijken. En dan wordt je ook een stuk zekerder van jezelf.
Joke024 schreef:Hye hye allemaal,
Mijn vraag was wat kan je het beste doen voor je paard te doen stoppen of hem terug rustig te laten worden wanneer hij ineens ervandoor gaat met je of schrikt en ervandoor gaat?
Alvast bedankt aan iedereen!