Paard dat ineens ervandoor gaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joke024

Paard dat ineens ervandoor gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 12:51

Hye hye allemaal,
Mijn vraag was wat kan je het beste doen voor je paard te doen stoppen of hem terug rustig te laten worden wanneer hij ineens ervandoor gaat met je of schrikt en ervandoor gaat?
Alvast bedankt aan iedereen!

lavidaloca

Re: Paard dat ineens ervandoor gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:18

Wat ik doe is mijn ruin overtrekken op 1 kant.
Hij zit in de fase dat ie uittest + ik ben niet altijd even zeker van mezelf = hij gaat op een loopje met me. Hem overtrekken brengt hem tot stilstand.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:25

De basis van je probleem is dat je paard "bij je weg gaat" .
Paarden "proberen niet uit". Het is een kuddedier dat zich het best voelt binnen zijn kudde, als het daarvan weg is dan mist die kuddeband, het vertrouwen.
Aan jou om dat te veranderen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:26

Meestal is ineens er vandoor niet zo ineens.
Probeer te begrijpen waarom het paard dat doet en vaak kun je het al voorkomen.

Mocht het toch gebeuren is op een kleine volte zetten vaak wel goed werkend.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:29

lavidaloca schreef:
Hij zit in de fase dat ie uittest + ik ben niet altijd even zeker van mezelf = hij gaat op een loopje met me. Hem overtrekken brengt hem tot stilstand.

Paarden testen niet uit. Als jij niet zeker bent breng je dat op je paard over en ben jij geen leider. Paarden met onzekere ruiters zijn geneigd meer te schrikken/stoppen bij gebrek aan leiderschap. Ligt niet aan hem maar aan jou.
Een paard is een kudde dier en volgt jou, als jij geen steun bied weet hij het ook niet.
Dan hoef je ook niet om te trekken maar kun je dit gedrag sturen en opvangen.

lavidaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:32

_Zsazsa_ schreef:
lavidaloca schreef:

Paarden testen niet uit. Als jij niet zeker bent breng je dat op je paard over en ben jij geen leider. Paarden met onzekere ruiters zijn geneigd meer te schrikken/stoppen bij gebrek aan leiderschap. Ligt niet aan hem maar aan jou.
Een paard is een kudde dier en volgt jou, als jij geen steun bied weet hij het ook niet.
Dan hoef je ook niet om te trekken maar kun je dit gedrag sturen en opvangen.

Vandaar de melding dat ik alsook onzeker ben. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:41

Mij hebben ze altijd geleerd om het paard op de volte te zetten, en de volte kleiner maken. En net zo lang door laten galopperen totdat het paard opgeeft, en dan geef jij been bij en blijf jij door galopperen totdat jij denkt dat het goed is om hem terug te nemen.
Zo bepaal jij tempo en hou je controle.

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:42

flitzz schreef:
Mij hebben ze altijd geleerd om het paard op de volte te zetten, en de volte kleiner maken. En net zo lang door laten galopperen totdat het paard opgeeft, en dan geef jij been bij en blijf jij door galopperen totdat jij denkt dat het goed is om hem terug te nemen.

Dit heb ik inderdaad ook geleerd :j

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:46

Je zegt dat ie in een fase zit dat ie uittest. Dat wil ik alleen maar ontkrachten. Die term moet echt de paardenwereld uit. Ik bedoel het niet als aanval. Maar bij 9 van de 10 lesklanten waar ik kom hoor ik dat ie uittest en in alle gevallen ligt het aan de ruiter/tuig en niet het paard. Als je vanuit daar gaat trainen wordt je ook echt gedwongen naar jezelf als ruiter te kijken. En dan wordt je ook een stuk zekerder van jezelf.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:47

flitzz schreef:

Dat is nog altijd symptoombestrijding. Eerst uitvinden waarom je paard dit doet.
Je paard door laten galopperen tot hij het opgeeft leert hij uiteindelijk niks van.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:55

Diep zitten, op een volte sturen totdat hij terugkomt. En meteen je werk weer doorzetten waar je mee bezig was. Dus dendert hij weg in een hoek als je net daar in draf zit, draai hem op een volte, en zodra hij terugkomt ga ik verder waar ik mee bezig was.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:59

Hier ook volte in galop, en terugsturen naar waar hij schrok. In de mate van het mogelijke natuurlijk, kan zijn dat dit eerst een hele grote cirkel erom heen wordt. dan daar blijven cirkelen tot hij er zonder schrikken voorbij gaat en dan belonen. Zo doe ik het toch.
Ons paard wordt door 2 mensen gereden, waarvan het andere meisje probeert gewoon door te rijden en standaard wel met meer lange teugel rijdt dan ik. We merken toch verschil in schrikgedrag, bij mij doet hij het eigelijk niet meer.

Daarnaast geloof ik eigelijk wel in uittesten. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat bvb ons paard als ik ga rijden helemaal niets doet op een hoek in de piste zelfs met losse teugel, maar bij een andere ruiter opeens daar spanning opbouwt zonder dat er iets te zien is. Indien 1 ruiter meer focus vraagt etc snap ik het wel, maar als paardlief zelfs al verschil in instappen met lange teugel voelt op een plek waar hij 6x pw komt en niets te zien is, dan vind ik dat op zijn minst 'verdacht'....

lavidaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:11

_Zsazsa_ schreef:
Je zegt dat ie in een fase zit dat ie uittest. Dat wil ik alleen maar ontkrachten. Die term moet echt de paardenwereld uit. Ik bedoel het niet als aanval. Maar bij 9 van de 10 lesklanten waar ik kom hoor ik dat ie uittest en in alle gevallen ligt het aan de ruiter/tuig en niet het paard. Als je vanuit daar gaat trainen wordt je ook echt gedwongen naar jezelf als ruiter te kijken. En dan wordt je ook een stuk zekerder van jezelf.

Snap helemaal wat je zegt. Paard staat 24/7 buiten, met vriendjes en hooi ter beschikking. Ik heb een fortuin uitgegeven aan een passend zadel en optoming.
Ik heb hem echter nog niet lang (sinds februari) en in zijn vorige opvoeding/ en vorige ruiter had hij geleerd om zich steenhard te maken in de mond en ook in omgang. Ik neem momenteel elke week lessen opdat ik zelfzekerder kan worden tijdens het rijden en dat dit ook voortvloeit in mijn zit. En uiteraard ook die lessen om hem zachter en fijner te maken. Want ondanks hij van nature uit een echte lieverd is en helemaal niet hard is, heeft hij jammer genoeg geleerd zich keihard te maken als het hem niet aan staat of het hem mankeert in leiderschap. Dan wordt ie een heuse bulldozer. Maar ik "zie" hem, ik "snap" hem. Ik moet groeien in mn leiderschap onder het zadel door. Maar dat vraagt tijd. Heb hem nog maar enkele maanden en heb jarenlang alleen maar met mijn eerste paardje gereden. Het is dus wat wennen. Maar het is niet zo dat ik hem afstraf en het volledig aan hem ligt: absoluut niet. Integendeel. En het woord 'fase uittesten'... Tja ergens is het wel zo naar mijn mening. Maar dan niet in de negatieve zin dat ik hem er maar door moet jagen ongeacht of hij pijn heeft of een oefening te moeilijk vindt etc. Wel in de zin dat we elkaar nog volop leren kennen en elkaar leren vertrouwen.
Het is ook niet zo rampzalig dat we telkens de piste rondcrossen en ik zoals in de cowboyfilms hem helemaal platgooi. Heb veel geinvesteerd in grondwerk en nu zijn we stilletjes aan onder het zadel begonnen. In de tijd dat we gereden hebben tot nu (met ongeveer 2x onder het zadel per week), is het nu twee keer voorgevallen dat ik hem tot orde moest roepen. Als we aan het werk zijn, zijn we sync en samen. Zodra ik teveel ga nadenken of rampscenario's voor ogen hou, voelt hij dat en zeggen zijn instincts natuurlijk 'baasje vindt het eng, let's go!'. Dat neem ik hem niet kwalijk.

Nou, een heel uitgebreid antwoord maar zo heb je het volledige plaatje ook :-) Ik volg helemaal wat je zegt en ik ben er mee akkoord.
Reageerde zelf ook wat kort omdat ik het telkens van alle kanten hoor. Ik weet waar het probleem ligt en ik doe er alles aan om dit te verhelpen. Alleen is dat niet klaar op 1 dag. Er is al veel verbetering, vandaar ik de toekomst wel rooskleurig voor me zie :-)

liesell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:09

Wat de andere bokkers hiervoor ook al zeggen, het uitzitten en kalmeren is te doen door hem op een volte te zetten welke je steeds kleiner maakt. Probeer jezelf goed het zadel in te drukken en jezelf zwaar en lang te maken.

Wel zou ik er eens goed achteraan gaan waarom je paard er steeds vandoor schiet. Het hoeft natuurlijk niks ernstigs te zijn en soms zien ze gewoon spoken ;) . Maar ik zou wel het zekere voor het onzekere nemen en dit controleren. Je kan voor jezelf al nagaan of het iets is wat hij doet, op het moment dat je een bepaalde oefening van hem vraagt, of als je van gang veranderd, of langs "gekke" objecten.
Er vandoor gaan is iets wat soms ook voortkomt uit ongemak van bijvoorbeeld tuig, in dat geval blijft het een terugkomend probleem voor jullie beiden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:28

Joke024 schreef:
Hye hye allemaal,
Mijn vraag was wat kan je het beste doen voor je paard te doen stoppen of hem terug rustig te laten worden wanneer hij ineens ervandoor gaat met je of schrikt en ervandoor gaat?
Alvast bedankt aan iedereen!

Uiteraard hangt het af van honderd dingen.

Voor alle duidelijkheid: een goed leider is zacht. Natuurlijk kun je ruiters te over vinden die hard zijn, maar als we het over de spieren in de paardenhals hebben, daar legt ieder mens het tegen af.

Dus: "wie niet sterk is want mens, moet slim zijn want mens."

Ik heb veel gehad aan centered riding: als jij stevig plus ontspannen te paard zit, voel je als een mogelijke leider.
"Aha, er is iemand die de leiding kan nemen" is een ontspannende gewaarwording voor een vluchtdier.

Dan is er de discussie: als links iets merkwaardigs te zien is, doe ik dan schouderbinnenwaarts naar links of naar rechts?
Beiden kan, in het ene geval neem je 'het kijken naar links over', dat kun je doen als leider. Maar als het echt een engerd is, zal je dier een forse draai maken.
SB naar rechts heeft wat dat betreft de voorkeur.
...paarden zien bijna de hele 360 graden van de cirkel, alleen kunnen ze niet door hun eigen achterhoofd kijken (en recht voor zit een blinde "vlek") - met het linkeroog is de griezel dus nog wel in beeld.

In principe is iedere dressuuroefening geschikt om te gebruiken om spanning af te kunnen laten vloeien - wenden naar rechts is links lekker stretchen; soms werkt het goed om je dier iets te activeren, soms om je dier rustiger te laten stappen/ draven/ galopperen. (Graag wel op jouw initiatief!)

En na de schrikreactie gebruik ik doorgaans de balansteugel: die werkt in waar veulens van mama leren om te stoppen, maar is dik genoeg (dik gevlochten touw op de spieren van de boeg) dat zelfs al zou je er met je halve gewicht aan hangen, (...been there, done that en de botten heel gehouden terwijl ik ongewild op asfalt galoppeerde....) je het dier geen pijn doet.

Op buitenritten zijn voltes niet altijd mogelijk.
Dan liever de one rein stop uit de western riding.
In de bak rijd ik toch maar liever de voltes vanuit evenwicht, een dier de hoek om trekken om je eigen leven te redden is prima - maar verder toch niet. (Je rijdier compleet uit balans brengen zodat hij stilstaat: one rein stop. Maar compleet uit balans een volte op dwingen schept geen leiderschap.)